Η εκπληκτική ιστορία ενός ξεχασμένου τραγουδιού που σάμπλαρε ο Jay Z έγινε ντοκιμαντέρ από την Ηλιάνα Δανέζη

Η εκπληκτική ιστορία ενός ξεχασμένου τραγουδιού που σάμπλαρε ο Jay Z έγινε ντοκιμαντέρ από την Ηλιάνα Δανέζη Facebook Twitter
Η Ηλιάνα Δανέζη αισθάνθηκε πως έπρεπε να ασχοληθεί με τη σκηνοθεσία, όταν έπεσε πάνω στους τίτλους εφημερίδων και περιοδικών για έναν Έλληνα που κέρδισε βραβείο Grammy τo 2009
0

Σε μια κρίσιμη καμπή της ζωής της, η Ηλιάνα Δανέζη αισθάνθηκε πως έπρεπε να ασχοληθεί με τη σκηνοθεσία, όταν έπεσε πάνω στους τίτλους εφημερίδων και περιοδικών για έναν Έλληνα που κέρδισε βραβείο Grammy τo 2009 για ένα τραγούδι με τίτλο «Κάποια μέρα στην Αθήνα» από τα «4 Επίπεδα της Υπάρξεως», τον παράξενο τίτλο μπάντας και άλμπουμ που ξεσήκωσαν από κάποιο βιβλίο φιλοσοφίας επειδή ταίριαζε με το ψαγμένο πνεύμα της εποχής!

Επειδή δεν ήξερε αν το περιστατικό είναι αληθινό ή δημοσιογραφικός «δράκος», τον εντόπισε, επικοινώνησε μαζί του και του εξέφρασε την επιθυμία να γυρίσει ένα ντοκιμαντέρ για την ιστορία του συγκροτήματος που σχημάτισε με φίλους του τη δεκαετία του '70, το οποίο ηχογράφησε έναν και μοναδικό δίσκο, ιερό δισκοπότηρο για φαν του ψυχεδελικού ροκ σε όλο τον κόσμο. Αρχικά διστακτικός για το πρότζεκτ, ο Θανάσης Αλατάς βρήκε τα άλλα δύο μέλη, τον ντράμερ Χρήστο Βλαχάκη, που πλέον ζει στην Ολλανδία, και τον επίσης κιθαρίστα Νίκο Γράψα, που διαμένει μόνιμα στη Ζάκυνθο, και αποφάσισαν να θυμηθούν τα παλιά και να αποτίσουν φόρο τιμής στον μπασίστα τους, τον Μάριο Γιαμαλάκη, που έφυγε από τη ζωή πριν από λίγα χρόνια.

Ο Θανάσης Αλατάς είπε στη μάνα του να αλλάξουν την προσευχή τους και να συμπεριλάβουν τον Jay-Z στους αγίους που δοξάζουν.


Όταν το 1976 μπήκαν στο στούντιο της Κολούμπια για να παίξουν τα προβαρισμένα κομμάτια τους σε απαγορευτικά λίγες διαθέσιμες ώρες για λογαριασμό της δισκογραφικής Venus, οι τεχνικοί απορούσαν γιατί δεν είδαν μπουζούκι στο σχήμα – η συγκεκριμένη εταιρεία μέχρι τότε έβγαζε μόνο λαϊκά και δημοτικά. Το ασπρογάλανο άλμπουμ με τον βάτραχο στο εξώφυλλο τυπώθηκε σε 1.000 αντίτυπα, εξαφανίστηκε αμέσως και κανείς τους δεν είχε αντιληφθεί το αυξανόμενο ενδιαφέρον ενός κύκλου μουσικόφιλων για την prog-ψυχεδελική ροκ που έπαιξαν. Μόνο με τις απανωτές επανεκδόσεις του ανανεώθηκε το ενδιαφέρον από περισσότερους ακροατές, χωρίς ποτέ να γίνει αγαπημένο των ραδιοφωνικών παραγωγών.

 

Τα 4 Επίπεδα της Ύπαρξης - Κάποια μέρα στην Αθήνα

Ένα από τα re-issues, σε αμερικανικό label, τράβηξε την προσοχή ενός διαμεσολαβητή (ο Βίνσεντ Τορνατόρε, που μιλάει στην κάμερα μέσω Skype) που στόχο είχε να προμηθεύει ράπερ με έθνικ ηχογραφήματα, βαλκανικά και ινδικά, με έναν τρόπο εξωτικά, για να τα λουπάρουν και ενδεχομένως να διευρύνουν το κοινό τους, εμπλουτίζοντας στυλ τους. Όταν ήρθαν σε επαφή με τον Θανάση Αλατά δεν του αποκάλυψαν το όνομα του καλλιτέχνη για ευνόητους λόγους αλλά του επισήμαναν πως είναι σημαντικός στον χώρο και η δουλειά που θα γίνει, σωστή και σοβαρή. Ο Αλατάς άκουσε το δείγμα που πρότειναν με άξονα την κιθαριστική βάση του «Κάποια μέρα στη Αθήνα», τον ενθουσίασε η μεταχείριση και η προσαρμογή και, όπως ομολογεί, δεν φαντάστηκε τη συνέχεια, ούτε καν γνώριζε καλά-καλά ποιοι ήταν ο Jay-Z και η Ριάνα που μεταμόρφωσαν το τραγούδι του στο «Run this town».

 

Jay feat. Rihanna - Run This Town Official Video (Full Version)

Όπως ορίζουν οι κανόνες του παιχνιδιού, με την έγγραφη συγκατάθεσή του και δίχως να συμμετέχει ενεργά στη νέα επεξεργασία, ο Θανάσης Αλατάς χρίστηκε συνδημιουργός του τραγουδιού που έφτασε μέχρι το Νο 2 στο Billboard και προτάθηκε για δύο βραβεία Grammy. Το ένα το κέρδισαν από κοινού ο Σον Κάρτερ, δηλαδή ο Jay-Z, με τη Ριάνα, αλλά στο δεύτερο, του καλύτερου ραπ τραγουδιού εκείνης της χρονιάς, ανάμεσα στους νικητές ήταν και ο Αλατάς. Έτσι, έγινε ο μοναδικός Έλληνας με βραβείο Grammy στην κατοχή του – ο Βαγγέλης Παπαθανασίου έχει υπάρξει τρεις φορές υποψήφιος, και με τους «Δρόμους της Φωτιάς», αλλά ποτέ δεν κέρδισε! Ο Θανάσης Αλατάς είπε στη μάνα του να αλλάξουν την προσευχή τους και να συμπεριλάβουν τον Jay-Z στους αγίους που δοξάζουν. Είναι ένας άνθρωπος με χιούμορ και σπάνια ταπεινότητα, όπως άλλωστε και τα άλλα μέλη του γκρουπ.


Αφού πρώτα εξιστορεί τα σπάργανα της ροκ στην Ελλάδα με το νοσταλγικό αφήγημα της φοβικής περιθωριοποίησης των μαλλιάδων και των τεντιμπόηδων, η Δανέζη ασχολείται και με την περίπτωση της συλλεκτικής μανίας που εκτοξεύει τις τιμές στα ύψη, άσχετα με την ποιότητα της μουσικής, ένα φαινόμενο παρόμοιο με την αγορά της τέχνης και την τεχνητή πολυτιμότητα ενός έργου ζωγραφικής ή γλυπτικής. Το ρευστό μοντάζ της Δώρας Μασκλαβάνου γρήγορα την επαναφέρει στην τάξη: ο στόχος και η αρετή της ταινίας Τα 4 επίπεδα της ύπαρξης είναι το σμίξιμο τριών φίλων, ο τρόπος που βλέπουν τους νεανικούς εαυτούς τους με τη σημερινή τους σκέψη και η τρυφερή διαδικασία της συνειδητοποίησης πως η τρέλα, ο αυθορμητισμός αλλά και το νόημα κάποιων μεταπολιτευτικών στίχων, μέσα στην απλοϊκότητά τους, δεν σκορπίστηκαν σε μερικά αυλάκια βινυλίου, λίγες σκονισμένες δισκοθήκες και σε curio μουσικά λεξικά αλλά έπιασαν τόπο και συνεχίζουν με ένα απροσδόκητο χρονικό νήμα που μοιάζει με καπρίτσιο της τύχης και ροκ εν ρολ δικαίωση, και μάλιστα μέσω του σκληροπυρηνικού ραπ! Την ίδια στιγμή που τρεις εξηντάρηδες μονοιάζουν ξανά, μια σκηνοθέτις ξεκινά την καριέρα της.

Η εκπληκτική ιστορία ενός ξεχασμένου τραγουδιού που σάμπλαρε ο Jay Z έγινε ντοκιμαντέρ από την Ηλιάνα Δανέζη Facebook Twitter
To γκρουπ 4 Επίπεδα της Υπάρξεως.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Απόψε κάνει πρεμιέρα στο Netflix το ντοκιμαντέρ του Μάρτιν Σκορσέζε για την πιο θρυλική περιοδεία του Μπομπ Ντύλαν

Netflix / Απόψε κάνει πρεμιέρα στο Netflix το ντοκιμαντέρ του Μάρτιν Σκορσέζε για την πιο θρυλική περιοδεία του Μπομπ Ντύλαν

Ο διευθυντής του New Yorker Ντέιβιντ Ρέμνικ καταγράφει τις δικές του αναμνήσεις από τη συναυλία του 1975 με την ονομασία Rolling Thunder Revue, που τον σημάδεψε όσο καμία άλλη στη ζωή του .

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ!»

Οθόνες / Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ»

Με αφορμή τον πολυσυζητημένο «Εμφύλιο Πόλεμο» του Άλεξ Γκάρλαντ, η Αμερικανίδα ηθοποιός συζητά με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τους ρόλους που την απελευθερώνουν, για την ανάγκη να υπάρχουν γυναίκες ηγέτιδες στην πολιτική, για τα πιο ιδιαίτερα σενάρια που έχουν πέσει στα χέρια της, όπως αυτό της τελευταίας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ