Απόψε κάνει πρεμιέρα στο Netflix το ντοκιμαντέρ του Μάρτιν Σκορσέζε για την πιο θρυλική περιοδεία του Μπομπ Ντύλαν

Απόψε κάνει πρεμιέρα στο Netflix το ντοκιμαντέρ του Μάρτιν Σκορσέζε για την πιο θρυλική περιοδεία του Μπομπ Ντύλαν Facebook Twitter
Ο Μπομπ Ντύλαν στην περιοδεία του 1975 που είχε την ονομασία Rolling Thunder Revue και αποτελούσε μια ρομαντική επιστροφή στις μέρες των περιπλανώμενων θιάσων, των πανηγυριών και των καραβανιών με τα βαριετέ θεάματα. Φωτ.: Ken Regan/Netflix
0

Με αφορμή το ντοκιμαντέρ του Μάρτιν Σκορσέζε για τη θρυλική περιοδεία που πραγματοποίησε ο Μπομπ Ντύλαν με τον εκλεκτό του θίασο το 1975, με την ονομασία Rolling Thunder Revue, ο Ντέιβιντ Ρέμνικ, διευθυντής του New Yorker εδώ και μια εικοσαετία και ένας από τους πιο επιφανείς και καταξιωμένους δημοσιογράφους παγκοσμίως, κατέγραψε πριν από μερικές μέρες τις αναμνήσεις του από μια από τις συναυλίες εκείνης της περιοδείας, που, όπως γράφει, τον σημάδεψε όσο καμία άλλη στη ζωή του. Ανάμεσα στους διαπρεπείς προσκεκλημένους που ακολούθησαν τον Ντύλαν σ' εκείνο τη περίεργη, νοσταλγική αναβίωση των περιπλανώμενων θιάσων του μεσοπολέμου, ήταν ονόματα όπως η Τζόαν Μπαέζ, η Τζόνι Μίτσελ, ο Ρότζερ ΜακΓκουίν από τους Byrds, ο Μικ Ρόνσον από τους Spiders from Mars του Bowie αλλά και μεγαλειώδεις φυσιογνωμίες εκτός μουσικού κυκλώματος, όπως ο Άλεν Γκίνσμπεργκ στο ρόλο του συνοδού – σαμάνου και ο Σαμ Σέπαρντ που είχε αναλάβει να γράψει το σενάριο για την θεότρελη ταινία που ήθελε να γυρίσει ο Ντύλαν κατά τη διάρκεια εκείνης της απίστευτης περιοδείας...

«Μπορεί να κάνω λάθος, αλλά δε νομίζω: η μουσική, ειδικά η ποπ μουσική, ποτέ δεν θα σε αγγίξει με πιο βαθύ και σπλαχνικό τρόπο από τότε που είσαι πολύ νέος. Έχει μάλλον κάτι να κάνει με την δίψα και αυτό το εύπλαστο στοιχείο που συνοδεύει τη ζωή σου εκείνα τα χρόνια καθώς έρχεσαι σε επαφή με μια μορφή τέχνης που είναι τόσο ακατέργαστη, χαρμόσυνη, ερωτική και αγνή. Αν έπρεπε να επιλέξω τη συναυλία της ζωής μου, εκείνη που με σημάδεψε έντονα και δεν φαίνεται να μειώνεται η δύναμή της με τα χρόνια, θα ήταν η στάση της τουρνέ Rolling Thunder Revue του Μπομπ Ντύλαν στο Γουόλταμ της Μασαχουσέτης, στις 22 Νοεμβρίου 1975 – ένα νανοδευτερόλεπτο στην ιστορία μετά το Γουότεργκεϊτ και την πτώση της Σαϊγκόν. Μόλις είχα τελειώσει το σχολείο...»

Αν είσαι τυχερός, κάποια στιγμή στη ζωή σου γίνεσαι μάρτυρας μιας αναλαμπής, ενός κλάσματος του τι έχει να προσφέρει η μουσική. Τυχαίες συναντήσεις της μοίρας και της στιγμής.

«Η ιδέα για την Rolling Thunder Revue είχε ως βάση μια ρομαντική επιστροφή στις μέρες των περιπλανώμενων θιάσων, των πανηγυριών, των καραβανιών με τα βαριετέ θεάματα. Ο Ντύλαν μόλις τον προηγούμενο χρόνο είχε επιστρέψει στις ζωντανές εμφανίσεις μετά από οχτώ χρόνια αποχής εξαιτίας του σοβαρού τραυματισμού του σε ατύχημα με τη μοτοσυκλέτα του αλλά και εξαιτίας των έντονων τάσεων φυγής του όσο γινόταν πιο μακριά από τους αναρίθμητους οπαδούς που επέμεναν να τον βλέπουν όχι ως τον δικαιούχο μιας μεγάλης μουσικής κληρονομιάς, αλλά ως προφήτη, πολιτικό μεγαλοπαράγοντα, «φωνή της γενιάς του...»

Απόψε κάνει πρεμιέρα στο Netflix το ντοκιμαντέρ του Μάρτιν Σκορσέζε για την πιο θρυλική περιοδεία του Μπομπ Ντύλαν Facebook Twitter
Αιώνια "χημεία": Ο Ντύλαν με την Τζόαν Μπαέζ το 1975

«Καλοκαίρι του 1975 ήταν ο Ντύλαν συνέλαβε την ιδέα της δημιουργίας ενός πλανόδιου καρναβαλιού με τον ίδιο επικεφαλής ενός πολυποίκιλου θιάσου ερμηνευτών και δημιουργών. Θα ταξίδευαν με πούλμαν και θα εμφανίζονταν σε «ταπεινά» μέρη χωρίς πολλές αναγγελίες και τυμπανοκρουσίες. Συνταγή για χάος, ίσως, αλλά σίγουρα πιο ενθουσιώδης για τον ίδιο προοπτική από την προβληματική περιοδεία που είχε κάνει το 1974 με τους Band».

«Στην πορεία, θα γύριζε και μια ταινία, στα πρότυπα, όπως έλεγε, ταινιών όπως το 'Πυροβολήστε τον πιανίστα' του Φρανσουά Τρυφώ και τα 'Παιδιά του παραδείσου' του Μαρσέλ Καρνέ. Το σενάριο είχε ανατεθεί στον Σαμ Σέπαρντ, ο οποίος κρατούσε και ένα ημερολόγιο της περιοδείας, μέρος του οποίου εκδόθηκε αργότερα. (Η ταινία γυρίστηκε τελικά με τίτλο 'Renaldo and Clara', διαρκεί τέσσερις ώρες και απευθύνεται αποκλειστικά σε φανατικούς της Ντυλανικής ιδιοσυγκρασίας. Την έχω δει τρεις φορές. Δεν θα την δω τέταρτη)...»

«Το τραγούδι που μου έχει μείνει εντονότερα στο μυαλό από εκείνη την εμφάνιση του θιάσου του Ντύλαν στο Γουόλταμ (και από τα bootlegs που ακολούθησαν) είναι το "Isis". 'Αυτό είναι ένα τραγούδι για τον γάμο', είχε ανακοινώσει ο Ντύλαν πριν ακουστεί η πρώτη συντριπτική συγχορδία του κομματιού. Και πράγματι ήταν μια ιστορία ειπωμένη με μυθολογικούς όρους σχετικά με την οδύσσεια ενός άντρα που παντρεύεται, αφήνει τη γυναίκα του, συναντά αγνώστους, περνά περιπέτειες, αποτυγχάνει στο κυνήγι θησαυρών, για να επιστρέψει, ικετευτικά, και πάλι στη σύζυγό του. Για να ερμηνεύσει το "Isis", ο Ντύλαν απογύμνωσε την κιθάρα του, μαστιγώνοντας το τραγούδι με ασύλληπτο μένος».

«Στις μέρες μας, όταν (και εφόσον) ο Ντύλαν σηκωθεί από το πιάνο στη διάρκεια μιας ζωντανής εμφάνισής του (την κιθάρα την έχει πρακτικά εγκαταλείψει), το κάνει με τον αέρα ενός crooner ερμηνευτή. Δεν ερμηνεύει απλώς τραγούδια του Σινάτρα, ενσαρκώνει συχνά το ρόλο του Σινάτρα ως ερμηνευτή. Το 1975 όμως, σε τραγούδια όπως το "Isis", υιοθετούσε ένα είδος πανκ λεονταρισμού: οι φλέβες στο λαιμό του τεντωμένες, το βλέμμα έντονο και διαπεραστικό, ο ιδρώτας να στάζει πάνω από τη θεατρική λευκή μπογιά στο πρόσωπό του, όλα στη φόρα, χωρίς συγκράτηση...»

 

«Αν είσαι τυχερός, κάποια στιγμή στη ζωή σου γίνεσαι μάρτυρας μιας αναλαμπής, ενός κλάσματος του τι έχει να προσφέρει η μουσική. Τυχαίες συναντήσεις της μοίρας και της στιγμής. Ήμουν πολύ μικρός για να προλάβω τις πρώτες ακουστικές εμφανίσεις του Dylan, την ηλεκτρική του αναβάπτιση στο φεστιβάλ του Νιούπορτ, την περιοδεία του 1966 με τους Band. Και δεν υπάρχει μηχανή του χρόνου να με στείλει να δω τον B.B.King στο Regal το 1964, τον James Brown στο Apollo, ή ακόμα πιο πίσω σε κάποια από τις τελευταίες εμφανίσεις της Billie Holiday στο Carnegie Hall το 1956. Η τύχη και ο χρόνος σε βρίσκουν όποτε σε βρουν. Η δική μου τυχερή στιγμή ήταν το Rolling Thunder Revue σ' ένα παλιό γυμναστήριο κολεγίου στη Νέα Αγγλία πριν από σαράντα πέντε σχεδόν χρόνια...»

 
Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Bob Dylan: Η Ελληνική Διάσταση

Μουσική / Bob Dylan: Η Ελληνική Διάσταση

Από τον πρώτο άρθρο που τον ανέφερε στην «Αυγή» το 1965 ως Μπομπ Ντάυλαν μέχρι τις εμφανίσεις του που θα γίνουν σε λίγες μέρες στο λιμάνι Θεσσαλονίκης και τη Μαλακάσα, ο Bob Dylan γνώρισε πολλές διακυμάνσεις στον τρόπο που τον είδαν οι Έλληνες. Το σίγουρο πάντως είναι ότι επέδρασε αποφασιστικά σε έναν από τους κορυφαίους τραγουδοποιούς.
ΜΟΥΣΙΚΗ / ΟΔΗΓΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ZOLA JESUS INTERVIEW

Μουσική / Η Zola Jesus δεν φοβάται το σκοτάδι, το κατοικεί

Λίγο πριν την εμφάνισή της στην Αθήνα, η Ρωσοαμερικανίδα καλλιτέχνιδα μιλά στη LIFO για το πώς δημιουργεί τη σκοτεινή και ατμοσφαιρική μουσική της, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα είδη, καθώς και για το πώς η ίδια αντιστέκεται στην επίθεση που δέχονται σήμερα οι θηλυκότητες.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Μουσική / Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Στον νέο του δίσκο «Εννιά νούφαρα απ’ τη νεκρή όχθη», ο Κ. Βήτα διασκευάζει εννιά τραγούδια της Μαρίκας Παπαγκίκα και της Σωτηρίας Μπέλλου, αναδεικνύοντας τη διαχρονική δυναμική του ρεμπέτικου, που συνεχίζει να συγκινεί βαθιά μέχρι και σήμερα.
M. HULOT
«Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / «Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για το σαγηνευτικό αυτό έργο που απεικονίζει τους πίνακες μιας έκθεσης σε μια τεράστια παλέτα ηχοχρωμάτων, τα οποία πολλαπλασιάζονται στην ιδιοφυή ενορχήστρωση του Μορίς Ραβέλ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
10 εξαιρετικά techno clubs στην Ευρώπη και στον κόσμο

Μουσική / 10 κορυφαία techno clubs για το 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Το clubbing μπορεί να μην είναι πια αυτό που ήταν στα ’90s και πολλά θρυλικά clubs να αποτελούν παρελθόν, όμως, η techno μουσική γνωρίζει νέα άνθηση. Συγκεντρώσαμε μερικά από τα καλύτερα techno clubs για το 2025.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
Οι Adriatique έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα / Οι Adriatique στα λατομεία Διονύσου: Η techno συναντά την αρχαία Ελλάδα / «Είμαστε ενθουσιασμένοι που τα λατομεία Διονύσου θα φιλοξενήσουν το σόου των Adriatique»

Μουσική / Ο άνθρωπος πίσω από τα πολυσυζητημένα events στο λατομείο Διονύσου (και των Adriatique)

O 23χρονος Hennes Alt, εμπνευστής του πρότζεκτ που θα φιλοξενήσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το διεθνούς φήμης μουσικό σόου «X» των Adriatique, μιλά στη LiFO για την ιστορική σημασία του χώρου, όπου μέχρι και σήμερα εξορύσσεται το περίφημο πεντελικό μάρμαρο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Π.Ι.Ε.Β.: Πολλές φορές με τη δυστοπία αυνανιζόμαστε και λίγο

Μουσική / Π.Ι.Ε.Β.: «Φοβάμαι μη γίνει το spoken word η νέα Ντουμπάι»

Το «Detroit» είναι το νέο άκρως χορευτικό άλμπουμ του Π.Ι.Ε.Β., σε παραγωγή του Viktoras, που φέρνει την αστική ποίηση και το spoken word στα κλαμπ και ο ήχος του είναι βγαλμένος από «τα όνειρα που είδαμε μετά από ένα πάρτι μεθυσμένοι».
M. HULOT
Lola δώστα όλα: Η Μαρίνα Σάττι μας κερνάει χαρά και κάθεται σαν κόκαλο στο λαιμό

Μουσική / Lola, δώσ' τα όλα: Η Μαρίνα Σάττι μας κερνάει χαρά και κάθεται σαν κόκαλο στον λαιμό

Το νέο άλμπουμ POP TOO της Μαρίνας Σάττι κατορθώνει ένα εξαιρετικό ακομπλεξάριστο πάντρεμα, αποδεικνύοντας ακόμα μία φορά πως παίζει με τους δικούς της κανόνες και αποτελεί μία κατηγορία από μόνη της.
M. HULOT ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ