Πριν τον Ταρκόφσκι: Η άγνωστη αυθεντική εκδοχή του κινηματογραφικού «Σολάρις»

Πριν τον Ταρκόφσκι: Η άγνωστη αυθεντική εκδοχή του κινηματογραφικού «Σολάρις» Facebook Twitter
Η πρώτη ταινία «Σολάρις» γυρίστηκε για την Σοβιετική τηλεόραση το 1968 και είναι πολύ πιο πιστή από τις δύο πολύ γνωστότερες ομότιτλές της στο πνεύμα αλλά του βιβλίου
0

Ο Στάνισλαβ Λεμ (1921-2006) είναι μάλλον ο πιο διάσημος Πολωνός συγγραφέας όλων των εποχών μετά τον Τζόζεφ Κόνραντ και έχει κατοχυρωθεί τουλάχιστον ως ισάξιος γιγάντων της επιστημονικής φαντασίας όπως ο Άρθουρ Κλαρκ, ο Ισαάκ Ασίμοφ ή ο Φίλιπ Ντικ – παρόλο που ο θαυμασμός του Λεμ για τον τελευταίο όχι μόνο δεν βρήκε ανταπόκριση αλλά ο Ντικ ήταν κάποτε τόσο βαθιά πεπεισμένος ότι ο Λεμ ήταν η αιχμή μιας κομμουνιστικής συνομωσίας με στόχο τη διάβρωση της Δυτικής επιστημονικής φαντασίας που έσπευσε να ενημερώσει σχετικά το FBI.

Περιέργως ίσως, η ρετροσπεκτίβα που γίνεται αυτές τις μέρες στο Barbican του Λονδίνου με τίτλο Smart Robots, Mortal Engines: Stanisław Lem on Film (Έξυπνα ρομπότ, θανάσιμες μηχανές: Ο Στάνισλαβ Λεμ στον κινηματογράφο), δεν περιλαμβάνει τις δύο πιο γνωστές εκδοχές του πιο διάσημου βιβλίου του, του Σολάρις – τις ομώνυμες δηλαδή ταινίες του Αντρέι Ταρκόσφσκι (1972) και του Στίβεν Σόντερμπεργκ (2002). Ενδεχομένως ο αποκλεισμός τους έχει να κάνει και με την έντονα αρνητική αντίδραση του συγγραφέα και στις δύο εκδοχές.

Η ταινία παρότι ήταν πολύ χαμηλότερου προϋπολογισμού από τις άλλες, μεταδίδει μέσω της εμπνευσμένης χρήσης του φωτισμού και του ασπρόμαυρου φιλμ, μια έντονα υποβλητική και εξπρεσιονιστική ατμόσφαιρα.

Πριν τον Ταρκόφσκι: Η άγνωστη αυθεντική εκδοχή του κινηματογραφικού «Σολάρις» Facebook Twitter
Σκηνή από το Solaris του 1968 στο πλαίσιο της ρετροσπεκτίβα που γίνεται αυτές τις μέρες στο Barbican του Λονδίνου με τίτλο "Έξυπνα ρομπότ, θανάσιμες μηχανές: Ο Στάνισλαβ Λεμ στον κινηματογράφο"

Υπάρχει όμως στο πρόγραμμα η πρώτη εκδοχή του κινηματογραφικού «Σολάρις» που γυρίστηκε για την Σοβιετική τηλεόραση το 1968 από την Λιντία Ισιμπάγεβα και τον Μπόρις Νίρενμπουργκ. Η ταινία είναι πολύ πιο πιστή από τις δύο πολύ γνωστότερες ομότιτλές της στο πνεύμα αλλά και στο γράμμα του βιβλίου και παρότι ήταν πολύ χαμηλότερου προϋπολογισμού από τις άλλες, μεταδίδει μέσω της εμπνευσμένης χρήσης του φωτισμού και του ασπρόμαυρου φιλμ, μια έντονα υποβλητική και εξπρεσιονιστική ατμόσφαιρα.

Μεταξύ άλλων ταινιών βασισμένων στο έργο του Λεμ, στο πρόγραμμα περιλαμβάνεται και μια άλλη πολύ ενδιαφέρουσα και πρωτοποριακή του είδους ταινία που είχε γυρίσει το 1960 ο Κουρτ Μάετζιγκ, ένας από τους πιο σημαντικούς δημιουργούς του ανατολικογερμανικού σινεμά.

Πριν τον Ταρκόφσκι: Η άγνωστη αυθεντική εκδοχή του κινηματογραφικού «Σολάρις» Facebook Twitter
Το «Σιωπηλό Άστρο» (Ανατ.Γερμανία, 1960) είναι μεταφορά της πρώτης νουβέλας του Λεμ, «Οι αστροναύτες», και θυμίζει έντονα την αμερικανική ταινία «Απαγορευμένος Πλανήτης» του 1956

Πρόκειται για το «Σιωπηλό Άστρο», το οποίο αποτελεί μεταφορά της πρώτης νουβέλας που εξέδωσε ο Λεμ και είχε τίτλο «Οι αστροναύτες», και θυμίζει έντονα την αμερικανική ταινία «Απαγορευμένος Πλανήτης» του 1956 ενώ μοιάζει να αποτελεί προάγγελο του «2001: Οδύσσεια του Διαστήματος» οχτώ χρόνια πριν την ταινία του Κιούμπρικ. Η πολυπολιτισμική σύνθεση του πληρώματος της ταινίας την κάνει επίσης να μοιάζει με ανατολικοευρωπαϊκή εκδοχή του Star Trek.

Με στοιχεία από το site του British Film Institute

 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ