Γιατί «Ο Μάγος του Οζ» είναι η πιο επιδραστική ταινία όλων των εποχών

Γιατί «Ο Μάγος του Οζ» είναι η πιο επιδραστική ταινία όλων των εποχών Facebook Twitter
H Τζούντι Γκάρλαντ στο ρόλο της μικρής Ντόροθι που αποδρά από το μουντό κι ασπρόμαυρο Κάνσας στον τεχνικολόρ ονειρόκοσμο της χώρας του Οζ.
0

Πριν από μερικά χρόνια είχε υπάρξει αντίστοιχη έρευνα του πανεπιστημίου Northwestern του Ιλινόις, με αντίστοιχη μεθοδολογία –ανάλυση δηλαδή της βάσης δεδομένων του Internet Movie Database (IMDb) με κριτήριο ποια ταινία έχεις τις περισσότερες αναφορές ως «επιρροή»– και πανομοιότυπα αποτελέσματα, η νέα έρευνα όμως καλύπτει μεγαλύτερο εύρος δεδομένων, αναλύοντας πάνω από 47.000 ταινίες από 26 διαφορετικά είδη και υπο-είδη.

Με βάση αυτή την –ποσοτική πάντως– ανάλυση, ανακηρύχθηκε πιο επιδραστική ταινία όλων των εποχών η ταινία που σκηνοθέτησε ο Βίκτορ Φλέμινγκ (κυρίως δηλαδή – ενεπλάκησαν κι άλλοι σκηνοθέτες αφού εκείνος έτρεχε παράλληλα και με το «Όσα παίρνει ο άνεμος») το 1939, με πρωταγωνίστρια την Τζούντι Γκάρλαντ στο ρόλο της μικρής Ντόροθι που αποδρά από το μουντό κι ασπρόμαυρο Κάνσας στον τεχνικολόρ ονειρόκοσμο της χώρας του Οζ.

Όπως επισημαίνουν οι ιθύνοντες της έρευνας, πάντως, η συγκεκριμένη βάση δεδομένων είναι «προκατειλημμένη» υπέρ ταινιών που έχουν γυριστεί στη Δύση, και κυρίως στις ΗΠΑ. Στην έρευνα δεν συμπεριλήφθηκαν ταινίες μικρού μήκους και ταινίες της βιομηχανίας πορνό, αλλά και ταινίες που κυκλοφόρησαν μετά το 2010, αφού η επίδρασή τους σε άλλες ταινίες και δημιουργούς δεν μπορεί ακόμα να αξιολογηθεί.

Γιατί «Ο Μάγος του Οζ» είναι η πιο επιδραστική ταινία όλων των εποχών Facebook Twitter
Πιο «επιδραστικός» ηθοποιός ανακηρύχθηκε ο Σάμιουελ Λ. Τζάκσον. Λογικό, όχι μόνο επειδή είναι κορυφαίος ηθοποιός ευρείας γκάμας αλλά επειδή έχει παίξει και σε καμιά χιλιοστή ταινίες.

Εκτός από τις ταινίες, η ερευνητική ομάδα υιοθέτησε και μια χωριστή μεθοδολογία για την αξιολόγηση σκηνοθετών και ηθοποιών, επιβραβεύοντας με πόντους τους συντελεστές ανάλογα με το πόσο επιδραστική ήταν η ταινία ή οι ταινίες που συμμετείχαν σε σύγκριση με άλλες ταινίες της ίδιας χρονιάς.

Την κορυφή της λίστας των σκηνοθετών κατέλαβε ο Άλφρεντ Χίτσκοκ, με τον Στίβεν Σπίλμπεργκ να κερδίζει τη δεύτερη θέση. Στην αντίστοιχη λίστα με τους άντρες ηθοποιούς οι δύο πρώτοι είναι ο Σάμιουελ Λ. Τζάκσον και ο Τομ Κρουζ, ενώ η «ποσοτική» υφή της έρευνας εξηγεί και την πρώτη θέση της Λόις Μάξγουελ (η Μις Μάνιπενι από τις ταινίες Τζέιμς Μποντ) στις γυναίκες, με δεύτερη την Κάρι Φίσερ, την «πριγκίπισσα Λέια» του «Πολέμου των Άστρων»

Ιδού η λίστα με τις 20 «πιο επιδραστικές ταινίες όλων των εποχών»:

1. Ο Μάγος του Οζ (1939)

2. Ο Πόλεμος των Άστρων (1977)

3. Ψυχώ (1960)

4. Κινγκ Κονγκ (1933)

5. 2001: Οδύσσεια του Διαστήματος (1968)

6. Μετρόπολις (1927)

7. Πολίτης Κέιν (1941)

8. Η Γέννηση ενός Έθνους (1915)

9. Φρανκενστάιν (1931)

10. Η Χιονάτη και οι Επτά Νάνοι (1937)

11. Καζαμπλάνκα (1942)

12. Δράκουλας (1931)

13. Ο Νονός (1972)

14. Τα σαγόνια του καρχαρία (1975)

15. Νοσφεράτου (1922)

16. Η αιχμάλωτος της ερήμου (The Searchers, 1956)

17. Καμπίρια (1914)

18. Σ.Ο.Σ. Πεντάγωνο καλεί Μόσχα (Dr Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb, 1964)

19. Όσα παίρνει ο άνεμος (1939)

20. Θωρηκτό Ποτέμκιν (1925)

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου: 14 highlights

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ