Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
Ο Χαμένος Παρθενώνας του Κωνσταντίνου Ν. Πάτσιου πάει στο Παρίσι
Εικαστικά

Ο Χαμένος Παρθενώνας του Κωνσταντίνου Ν. Πάτσιου πάει στο Παρίσι

Ο νεαρός εικαστικός εκθέτει τον Απρίλιο στο Παρίσι τη νέα του δουλειά "Lost Parthenon" και μιλά στο LIFO.gr για τις ένδοξες και εφιαλτικές εικόνες που τον εμπνέουν

Κυνισμός και τρυφερότητα, σκληρή πραγματικότητα, αλλά και αποτυπώσεις που θυμίζουν φαντασία μικρού παιδιού. Και πολλά ελληνικά στοιχεία. Και καλά και κακά. Αυτά είναι τα συστατικά της νέας ατομικής έκθεσης "The Lost Parthenon" του Κωνσταντίνου Ν. Πάτσιου, που τον προσεχή Απρίλιο παρουσιάζει στη Melkart Gallery στο Παρίσι.

 

 Απ' ό,τι μαρτυρά και ο τίτλος της έκθεσης, ένδοξο παρελθόν και εφιαλτικό παρόν, έχουν θέση σε μια δουλειά, η οποία λόγω της θεματογραφίας, αλλά και των υλικών της θυμίζει... ρεπορτάζ. Όπως, μάλιστα, εξηγεί ο Πάτσιος, σε όλη αυτή την προσπάθεια υπήρχε η πρόθεση να καταγράφει η απόσταση μας από την βολική και κάποτε ανόητη επίκληση των «αρχαίων ημών προγόνων» και το πόσο δεν ταξιδέψαμε ούτε εκατοστό από αυτή την κατάσταση. Υπάρχει άλλο μήνυμα, πέρα από αυτή την μάλλον πικρή διαπίστωση;

 

"Ruins of a new Era ", 30x40 cm, mixed media on paper 2015
"Ruins of a new Era ", 30x40 cm, mixed media on paper 2015

 

Στην εποχή της κρίσης, η ήδη υποβαθμισμένη τέχνη έχει απωλέσει την εμπορική της δυναμική και τι μένει; Η συνύπαρξη μαζί της και η καθαρή ψυχαγωγία. Με τα έργα τέχνης δεν διακοσμείς απλώς έναν χώρο, ζεις και αναπνέεις μαζί τους και κάθε μέρα τα αντικρύζεις από μία νέα οπτική. 

 

«Το μήνυμα είναι ότι κατοικώ σ' αυτή τη χώρα και νιώθω Έλληνας κατά την αριστοτελική εκδοχή, επειδή μετέχω της ελληνικής παιδείας και όχι με όρους φαντασιακής αυτοθέσπισης. Η δουλειά ενός εικαστικού εκφράζει τον συγχρονισμό ανάμεσα στον εαυτό μου και το κοινωνικό γίγνεσθαι, αποτυπωμένα όλα σε ευτελή – και μη – υλικά. Μετουσιώνω, ανακυκλώνω και απεκδύομαι αυτό που νιώθω κι αυτό που συμβαίνει γύρω μου, γι' αυτό και η δουλειά μου είναι ένα ντοκουμέντο και μια μαρτυρία του «τώρα». Εφημερίδες, έντυπα, περιοδικά, αντικείμενα καθημερινής χρήσης, κατακερματίζονται, μεταμορφώνονται και παρουσιάζουν την προσωπική μου θέση για τον κόσμο. Από την «Οδύσσεια» έως τον «Παρθενώνα», η απόσταση δεν είναι μεγάλη, αλλά σαν Έλληνες δεν ταξιδέψαμε παραπέρα».

 

"The Lost Parthenon", 25x20 cm, mixed media on paper, 2015
"The Lost Parthenon", 25x20 cm, mixed media on paper, 2015

 

—Πέρα από τη θεματική, ενδιαφέρουσα είναι και η προσέγγιση, αλλά και η μίξη των υλικών.

«Χρησιμοποιώ πληθώρα τεχνικών, ανάλογα με το περιεχόμενο του έργου. Collage, decollage, dripping, frottage, grottage, κατασκευές με ready made υλικά, φωτογραφία. Χρησιμοποιώ αρκετές τεχνικές που εφαρμόστηκαν στο dada και τον σουρεαλισμό, αν και θεωρώ το έργο μου μεταμοντέρνο, με την έννοια ότι η δουλειά μου αποτελεί έναν συγκερασμό από πλαστικές διαλέκτους. Πρόθεση μου είναι η σύνθεση ετερόκλητων στοιχείων, υλικών, τεχνικών και κυρίως εννοιών, και η δημουργία ενός τέλειου υβριδίου, μιας νέας Αρκαδίας. Αποφεύγω τα εύκολα και προφανή νοήματα, τον φτηνό εντυπωσιασμό. Αποφεύγω να δημιουργώ με αποκλειστικό γνώμονα το κέρδος. Επιλέγω να αργώ να ολοκληρώσω μια εικόνα και να εξωθώ στα άκρα τη διαδικασία αυτή, με σαδιστικό τρόπο απέναντι στα υλικά, αλλά και στον ίδιο μου τον εαυτό, αργώ, έτσι ώστε το αποτέλεσμα να είναι όσο το δυνατόν πιο ικανοποιητικό. Προσδοκώ αυτό που διαλαλούσε ο Νίτσε, ότι το τέλειο δεν έχει κανέναν μάρτυρα».

 

 

 
"The Oracle", 35x45 cm, mixed media on paper on paper, 2014... Ο καλλιτέχνης φωτογραφημένος από την Κατερίνα Φαρφαρά για το ΓΚΡΕΚΑ
"The Oracle", 35x45 cm, mixed media on paper on paper, 2014... Ο καλλιτέχνης φωτογραφημένος από την Κατερίνα Φαρφαρά για το ΓΚΡΕΚΑ

 

 

—Και γιατί «Χαμένος Παρθενώνας»;

 «Στη νέα δουλειά μου, η οποία χρησιμοποιεί τον Παρθενώνα, τόσο σαν σύμβολο τεχνικής αρτιότητας, όσο και σαν σύμβολο ισότητας και ισοπολιτείας, μιλάω για τον Χαμένο Παρθενώνα, επιδιώκοντας να δώσω μία αίσθηση αυτών που βιώνουμε ως Έλληνες. Αν και η τέχνη δεν λειτουργεί πάντοτε σαν ρεπορτάζ, αλλά χρησιμοποιεί εικόνες και ντοκουμέντα από το τώρα για να εκφράσει μια πιο οικουμενική κατάσταση του ανθρώπου, ωστόσο μπορεί να περιγράψει τον άνθρωπο της κάθε εποχής, το γεγονός ότι εσωτερικά παραμένει αναλλοίωτος και έχει πάντοτε τις ίδιες ανάγκες».

 

—Τι σημαίνει να κάνεις Τέχνη στην Ελλάδα της κρίσης ή έστω με αυτή την κατάσταση ως βαρύ σακίδιο στο εξωτερικό; 

 «Κάνω τέχνη, γιατί δεν μπορώ να ζω, χωρίς να κάνω τέχνη. Είναι δομικό στοιχείο της καθημερινότητας μου. Το να εκφράζεσαι μέσα από τα εικαστικά δεν είναι απλώς μια δουλειά, είναι τρόπος ζωής. Στην εποχή της κρίσης, η ήδη υποβαθμισμένη τέχνη έχει απωλέσει την εμπορική της δυναμική και τι μένει; Η συνύπαρξη μαζί της και η καθαρή ψυχαγωγία. Με τα έργα τέχνης δεν διακοσμείς απλώς έναν χώρο, ζεις και αναπνέεις μαζί τους και κάθε μέρα τα αντικρύζεις από μία νέα οπτική. Ανεξάρτητα από την κρίση, η πορεία ενός εικαστικού είναι δύσκολη. Η Ελλάδα δεν προσφέρεται για τέτοιες αναζητήσεις και να ευδοκιμήσει ένα εικαστικό έργο απαιτείται να ικανοποιηθεί μία πληθώρα από συνιστώσες».

 

"The Opus Day",65x65 cm, mixed media on paper on paper, 2014
"The Opus Day",65x65 cm, mixed media on paper on paper, 2014

 

."Mare nostrum", 35x45 cm, mixed media on paper,2014
."Mare nostrum", 35x45 cm, mixed media on paper,2014

 

"The New Deal ",150x200 cm, mixed media on paper, 2015
"The New Deal ",150x200 cm, mixed media on paper, 2015
"untitled",18x23 cm, mixed media on paper, 2015
"untitled",18x23 cm, mixed media on paper, 2015

 

"Aneleusis",18x23 cm, mixed media on paper, 2013
"Aneleusis",18x23 cm, mixed media on paper, 2013

 

 

  

Info

O Κωνσταντίνος Πάτσιος σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών των Αθηνών, από όπου και αποφοίτησε το 2007, και στο Rhode Island School of Design της Βοστώνης. Μέχρι σήμερα έχει πραγματοποιήσει έξι ατομικές εκθέσεις και συμμετείχε  σε πληθώρα ομαδικών εκθέσεων στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Η Χριστίνα Γαλανοπούλου εργάζεται ως δημοσιογράφος από το 1998. Στη LIFO ξεκίνησε να γράφει το 2012 με το ψευδώνυμο Έλενα – Χριστιάννα Καρνέρη.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Ai Weiwei σχεδίασε και παρουσιάζει τη σημαία των Ανθρώπινων Δικαιωμάτων

Εικαστικά Ο Ai Weiwei σχεδίασε και παρουσιάζει τη σημαία των Ανθρώπινων Δικαιωμάτων

Γαλάζια με σχέδιο βασισμένο στις πατημασιές μικρών προσφύγων είναι η σημαία που σχεδίασε ο Κινέζος εικαστικός σούπερ σταρ για τα 70 χρόνια από την Οικουμενική Διακήρυξη για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα
1 ΗΜΕΡΑ ΠΡΙΝ
Κυρία Ζορμπά, πότε επιτέλους ανοίγει το ΕΜΣΤ;

Εικαστικά Κυρία Ζορμπά, πότε επιτέλους ανοίγει το ΕΜΣΤ;

Aπό τη σχέση της με τον Γιάννο Παπαντωνίου και τον Σημίτη μέχρι την οριστική ημερομηνία που θα ανοίξει το ΕΜΣΤ.,: Η Μυρσίνη Ζορμπά μίλησε ανοιχτά για όλα.
2 ΗΜΕΡΕΣ ΠΡΙΝ
Μήπως το παράκανε η Μπιενάλε της Αθήνας με τον «κανιβαλισμό» της νεοφασιστικής εικονογραφίας;

Εικαστικά Μήπως το παράκανε η Μπιενάλε της Αθήνας με τον «κανιβαλισμό» της νεοφασιστικής εικονογραφίας;

2 ΗΜΕΡΕΣ ΠΡΙΝ
Ο Michael Jackson θα θριαμβεύσει ξανά στο Παρίσι

Εικαστικά Ο Michael Jackson θα θριαμβεύσει ξανά στο Παρίσι

Μια εντυπωσιακή εικαστική έκθεση που εμπνέεται από τον «βασιλιά της πoπ» αποζητά, και μάλλον θα λάβει, απόλυτη επικύρωση στο Παρίσι
8.12.2018
Ο Barba Dee ανάβει φωτιές στους τοίχους

Εικαστικά Ο Barba Dee ανάβει φωτιές στους τοίχους

Light your Future
6.12.2018
Αιρετικοί αλμπίνοι του Μεσαίωνα στην 6η Μπιενάλε της Αθήνας

Εικαστικά Αιρετικοί αλμπίνοι του Μεσαίωνα στην 6η Μπιενάλε της Αθήνας

Ένα από τα πιο πρωτότυπα και περίεργα έργα που παρουσιάστηκαν φέτος στην 6η Biennale της Αθήνας που είχε τίτλο ANTI είναι το Kakurlackó Order του Λυκούργου Πορφύρη
5.12.2018
Κρύο, καιρός για τρίο: Το ερωτικό τρίγωνο στην τέχνη

Εικαστικά Κρύο, καιρός για τρίο: Το ερωτικό τρίγωνο στην τέχνη

Μια μεγάλη έκθεση στο Λονδίνο παρουσιάζει περιπτώσεις δημιουργικών ερωτικών τριγώνων στην εποχή του μοντερνισμού
30.11.2018
Artists Alley: Έργα και ημέρες του Bewild Brother

Εικαστικά Artists Alley: Έργα και ημέρες του Bewild Brother

Ο Bewild Brother εκθέτει τα πόστερ που φιλοτέχνησε για συναυλίες, αυτή την εβδομάδα στο Εφημερίδα ATH και διαλέγει για το Γκρέκα τα αγαπημένα του.
28.11.2018
Η εικαστική παρέμβαση της Φωτεινής Γουσέτη στο πρώτο Α+ συγκρότημα κατοικιών στην Ελλάδα

Εικαστικά Η εικαστική παρέμβαση της Φωτεινής Γουσέτη στο πρώτο Α+ συγκρότημα κατοικιών στην Ελλάδα

Μνήμες απ' τα παλιά στην περιοχή του Ελληνικού
28.11.2018
Φόβος και παράνοια στο Ερμιτάζ: Ο παιδόφιλος Γκωγκέν, ο ρατσιστής Μάλεβιτς και ο μισογύνης Πικάσο

Εικαστικά Φόβος και παράνοια στο Ερμιτάζ: Ο παιδόφιλος Γκωγκέν, ο ρατσιστής Μάλεβιτς και ο μισογύνης Πικάσο

23.11.2018
Οι άγνωστοι πίνακες του Τζακ Κέρουακ ξανά στο προσκήνιο

Εικαστικά Οι άγνωστοι πίνακες του Τζακ Κέρουακ ξανά στο προσκήνιο

Μήπως τελικά ήταν και καλός ζωγράφος ο πατριάρχης της Μπιτ λογοτεχνίας; Οι άγνωστοι πίνακες του ξανά στο προσκήνιο με μια έκθεση κι ένα λεύκωμα
22.11.2018
Ρενέ Μαγκρίτ: «Οι πίνακές μου δεν σημαίνουν κάτι, επειδή και το μυστήριο δεν σημαίνει κάτι – είναι απλά άγνωστο»

Εικαστικά Ρενέ Μαγκρίτ: «Οι πίνακές μου δεν σημαίνουν κάτι, επειδή και το μυστήριο δεν σημαίνει κάτι – είναι απλά άγνωστο»

Σαν σήμερα, γεννιέται στη Λεσίν του Βελγίου ο μεγάλος Βέλγος σουρεαλιστής ζωγράφος
21.11.2018
40 χρόνια από τον θάνατο του μεγάλου ζωγράφου Τζόρτζιο ντε Κίρικο

Εικαστικά 40 χρόνια από τον θάνατο του μεγάλου ζωγράφου Τζόρτζιο ντε Κίρικο

Μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική
20.11.2018
Η ιστορία πίσω από τον διάσημο πίνακα του Χόκνεϊ που έγινε προχθές το πιο ακριβό έργο εν ζωή καλλιτέχνη

Εικαστικά Η ιστορία πίσω από τον διάσημο πίνακα του Χόκνεϊ που έγινε προχθές το πιο ακριβό έργο εν ζωή καλλιτέχνη

Πώς ο μεγάλος Βρετανός ζωγράφος έφτασε στην ολοκλήρωση του εμβληματικού έργου του «Πορτραίτο ενός καλλιτέχνη (Πισίνα με δύο φιγούρες)»
17.11.2018
Ο Paparazzi είναι ο πιο δημοφιλής street artist της Κύπρου (και του Ψυρρή)

Εικαστικά Ο Paparazzi είναι ο πιο δημοφιλής street artist της Κύπρου (και του Ψυρρή)

Ο άνθρωπος πίσω από τους πολυφωτογραφημένους «Μουσικούς» του Ψυρρή μας συστήνεται και εξηγεί γιατί η street art του έσωσε τη ζωή
17.11.2018

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΠΡΟΣΦΑΤΑ