Ένα διαδραστικό παιχνίδι ρόλων για την κουλτούρα των preppers, απόψε στο YouTube του Ιδρύματος Ωνάση

Ένα διαδραστικό παιχνίδι ρόλων για την κουλτούρα των preppers, απόψε στο YouTube του Ιδρύματος Ωνάση Facebook Twitter
Οι τρεις δημιουργοί υιοθετούν τη φόρμα του παιχνιδιού ρόλων για να αναπτύξουν μια σειρά από χαρακτήρες για την «Ετοιμότητα», σε ένα έργο που επιχειρεί να ερευνήσει τις καταστροφικές φαντασιώσεις της κατάστασης επιφυλακής.
0

Το καινοτόμο πρόγραμμα ψηφιακών καλλιτεχνικών αναθέσεων ENTER του Ιδρύματος Ωνάση επιφυλάσσει σήμερα μια έκπληξη. Το νέο έργο των Κωστή Σταφυλάκη, Τεό Τριανταφυλλίδη και Αλέξη Φιδετζή με τίτλο «Σημειώσεις για την Ετοιμότητα: Βήμα πρώτο» (Notes to Readiness: Step 1) δημιουργήθηκε –όπως όλα τα έργα που συμμετέχουν στο πρόγραμμα– μέσα σε 120 ώρες και είναι ένα παιχνίδι που θα εξελιχθεί απόψε σε live χρόνο, με το κοινό να παίζει καθοριστικό ρόλο, αφού θα μπορεί να επηρεάσει και να ανατρέψει την πορεία του, γράφοντας comments στο chat του YouTube.

Αντλώντας έμπνευση από την αντιδραστική κουλτούρα της ετοιμότητας των preppers (επιβιωτιστές, άτομα ή ομάδες ατόμων που ετοιμάζονται για την Αποκάλυψη και άλλες καταστροφές ή πολιτειακές εκτροπές) που αποκτά όλο και περισσότερους οπαδούς παγκοσμίως, οι τρεις καλλιτέχνες συνεργάστηκαν για να δημιουργήσουν ένα ζωντανό παιχνίδι που έρχεται στο πιο επίκαιρο timing, αμέσως μετά το πρωτοφανές παγκόσμιο lockdown λόγω κορωνοϊού.

Οι τρεις δημιουργοί υιοθετούν τη φόρμα του παιχνιδιού ρόλων για να αναπτύξουν μια σειρά από χαρακτήρες για την «Ετοιμότητα», σε ένα έργο που επιχειρεί να ερευνήσει τις καταστροφικές φαντασιώσεις της κατάστασης επιφυλακής. Η «Ετοιμότητα» ξεδιπλώνεται ως μια επική μάχη ανάμεσα σε μια ομάδα από preppers και στη Χρυσή Ορδή, αυτή την ασυγκράτητη μάζα των «απροετοίμαστων», όπως αναφέρονται στην αργκό και την παραφιλολογία των preppers.

Αντλώντας έμπνευση από την αντιδραστική κουλτούρα της ετοιμότητας των preppers (επιβιωτιστές, άτομα ή ομάδες ατόμων που ετοιμάζονται για την Αποκάλυψη και άλλες καταστροφές ή πολιτειακές εκτροπές) που αποκτά όλο και περισσότερους οπαδούς παγκοσμίως, οι τρεις καλλιτέχνες συνεργάστηκαν για να δημιουργήσουν ένα ζωντανό παιχνίδι που έρχεται στο πιο επίκαιρο timing.

Χρησιμοποιώντας τη δομή ενός επιτραπέζιου παιχνιδιού για οικιακά περιβάλλοντα, οι καλλιτέχνες δημιουργούν ένα live stream που αλληλεπιδρά με το κοινό του YouTube μέσω των YouTube comments. Σε λειτουργία παιχνιδιού, οι χαρακτήρες αυτοί θα μοιραστούν σημειώσεις για την ετοιμότητα, θα προτείνουν στρατηγικές επιβίωσης και θα αναπτύξουν ένα αισθητηριακό γλωσσάρι για τον συνεχιζόμενο εγκλεισμό μας.

Ένα διαδραστικό παιχνίδι ρόλων για την κουλτούρα των preppers, απόψε στο YouTube του Ιδρύματος Ωνάση Facebook Twitter
Το kit της επιβίωσης.

Ο Κωστής Σταφυλάκης, εικαστικός καλλιτέχνης, θεωρητικός τέχνης, συγγραφέας και επιμελητής εκθέσεων με διδακτορικό στις πολιτικές επιστήμες, έχει διδάξει θεωρία και σύγχρονη τέχνη, έχει επιμεληθεί σημαντικές εκθέσεις στην Ευρώπη, είναι καλλιτεχνικός διευθυντής του ViZ Laboratory for Visual Culture και έχει εκθέσει σε διεθνείς διοργανώσεις. Ο Τεό Τριανταφυλλίδης, καλλιτέχνης που δημιουργεί εικονικούς κόσμους και διεπαφές για το ανθρώπινο σώμα, προκειμένου αυτό να κατοικήσει μέσα τους, έχει παρουσιάσει έργα του σε μουσεία ανά τον κόσμο και έχει συμμετάσχει σε Μπιενάλε. Ο Αλέξης Φιδετζής, με σπουδές εικαστικών τεχνών στην ΑΣΚΤ, την Kunstakademie του Μονάχου και το Pratt Institute της Νέας Υόρκης (με υποτροφία του Ιδρύματος Ωνάση), ασχολείται με ερευνητικές καλλιτεχνικές πρακτικές εστιάζοντας σε ζητήματα τέχνης και γεωπολιτικής. Χρησιμοποιεί πλήθος μέσων, από σχέδιο μέχρι περφόρμανς. Έχει τιμηθεί με βραβεία και υποτροφίες από ιδρύματα και έχει παρουσιάσει έργα ανά τον κόσμο.

Οι τρεις καλλιτέχνες περιγράφουν στη LiFO τη συμμετοχή τους στο φιλόδοξο εγχείρημα και πώς αυτό ανταποκρίνεται στις τρέχουσες συνθήκες που βιώνουμε.

Τεό Τριανταφυλλίδης

Ένα διαδραστικό παιχνίδι ρόλων για την κουλτούρα των preppers, απόψε στο YouTube του Ιδρύματος Ωνάση Facebook Twitter

Εγώ συμμετέχω στο όλο εγχείρημα από το Λος Άντζελες. Η δουλειά μου συχνά συνδέεται με τη κατασκευή κόσμων επαυξημένης πραγματικότητας όπου τα avatars των εαυτών μας αλληλεπιδρούν με τις επιλογές των θεατών. Για να δομηθεί η αφήγηση του παιχνιδιού έπρεπε να κατασκευάσουμε χαρακτήρες που να αλληλεπιδρούν με βάση ένα σεναριακό κορμό και τη δυναμική της πρόβας. Χρησιμοποιούμε το zoom ως βασικό εργαλείο, αλλά τροποποιούμε τα χαρακτηριστικά του με τη χρήση μιας πλατφόρμας ομαδικού online παιχνιδιού. Ένας χειριστής, ένας prepper, ένας dungeon master και ο χαρακτήρας της oracle, ενσαρκωμένος από την ηθοποιό Αλίκη Στενού, οργανώνουν τη βασική αλληλεπίδραση. Καλό θα είναι να είστε σε ετοιμότητα για να αναζητήσετε απαντήσεις στις ερωτήσεις του dungeon master. Χρησιμοποιήστε μηχανές αναζήτησης. Χωρίς να κάνουμε spoil το περιεχόμενο, θα πρέπει να εγκαταλείψετε την ιδέα ότι οι κανόνες του παιχνιδιού είναι ιεροί. Οι δομές αυτές είναι για να νοθεύονται.

Αλέξης Φιδετζής

Ένα διαδραστικό παιχνίδι ρόλων για την κουλτούρα των preppers, απόψε στο YouTube του Ιδρύματος Ωνάση Facebook Twitter

Οι preppers είναι ένα αντιδραστικό subculture που βρίθει στο διαδίκτυο και αντιμετωπίζει, μεταξύ άλλων, την απομόνωση σαν μέτρο αντιμετώπισης του φαντασιακού αγνώστου το οποίο προκαλεί τρόμο. Ξεκινήσαμε να δουλεύουμε με αυτή την θεματική προτού προκύψει η νέα πραγματικότητα που έχει επιβάλει η πανδημία, οπότε όταν ήρθε η πρόταση από τη Στέγη για να συμμετάσχουμε στο ENTER θελήσαμε να εντάξουμε τις μεθόδους επικοινωνίας που χρησιμοποιούμε αυτό τον καιρό ως δομικό στοιχείο του έργου που δημιουργούμε. Μέσα από αυτή την σκέψη προέκυψε η φόρμα ενός διαδραστικού παιχνιδιού, στα πρότυπα του «Dungeons and Dragons», όπου η φιλολογία της απόλυτης καταστροφής διαπλέκεται με τη μυθολογία των παιχνιδιών αυτών και γενικότερα της αισθητικής του fantasy. Έτσι, το κοινό ερχόμενο να επιλέξει εάν επιθυμεί να υποστηρίξει τους preppers ή τη Χρυσή Ορδή, εντάσσεται σε μια κατασκευασμένη διπολικότητα ανάμεσα στους «προετοιμασμένους» και τους «αφελείς», τους «καλούς» και τους «κακούς», τους «πολιτισμένους» και τους «άγριους». Σκοπός είναι να εντάξουμε τον κόσμο σε έναν παρανοϊκό μύθο του Αισώπου όπου ο μέρμηγκας γίνεται βάναυσος απέναντι στην απόγνωση και δομεί την ύπαρξή του γύρω από την σκέψη ότι το τζιτζίκι απειλεί την ίδια του την επιβίωση.

Κωστής Σταφυλάκης

Ένα διαδραστικό παιχνίδι ρόλων για την κουλτούρα των preppers, απόψε στο YouTube του Ιδρύματος Ωνάση Facebook Twitter

Αυτό που με κινητοποιεί είναι ο περίεργος συντονισμός ανάμεσα στην κουλτούρα των preppers και το βασικό πρόταγμα της εποχής, δηλαδή το κάλεσμα να μετατραπούμε όλοι, ατομικά, σε καταδρομείς της δημόσιας υγείας. Την περίοδο αυτή φτιάξαμε checklists με πράγματα που πρέπει οπωσδήποτε να έχουμε, αναζητήσαμε τρόπους οργάνωσης του παραγωγικού χρόνου με βάση τον διαρκή εγκλεισμό, οργανώσαμε τις μετρημένες εξόδους μας κ.ο.κ. Οι preppers μπορεί να είναι μοναχικοί ερημίτες, να φτιάχνουν κοινοβιακά homesteads, να ανήκουν σε ακροδεξιές πολιτοφυλακές και σε οργανώσεις υπέρ της οπλοκατοχής, να είναι μεγαλοεπενδυτές της Silicon Valley που οργανώνουν την έξοδό τους από την χώρα ή τον πλανήτη σε περίπτωση μιας doomsday, να είναι δημοκρατικοί ή αναρχικοί ακτιβιστές που μυρίζονται ότι η πλανητική διακυβέρνηση οριακά αυτοσυντηρείται. Με πηγή τους Αμερικάνους επιβιωτιστές, οι preppers απλώνονται στη Σκανδιναβία, στη Γερμανία, πρόσφατα και στην Ελλάδα. Συνήθως εμπνέονται από νέο-αντιδραστικές ιδεολογίες.

Σε επίπεδο καλλιτεχνικό, αυτό με ενδιαφέρει ιδιαίτερα καθώς τα έργα που κάνω είναι, συχνότατα, τρόποι να «βαδίσει» κανείς με τον εχθρό. Η ζωή ενός prepper είναι ταυτόχρονα παιχνιδοποιημένη. Οι preppers ζουν μέσα σε βιντεοπαιχνίδια επιβίωσης όπως το Rust ή το Minecraft. Ζούνε σε ένα διαρκές παιχνίδι ρόλων, σαν το γκροτέσκο «Dungeons and Dragons» σκηνικό που φτιάχνουμε. Ο συναισθηματικός τους κόσμος αντιστοιχεί μάλλον στο ρεύμα που έχει ονομαστεί hopepunk – μια νεφελώδης αισθητική συνθήκη που εκτείνεται από τους συναισθηματικούς μονολόγους των κινηματογραφικών χόμπιτ μέχρι τον φυλετικό ηρωισμό βιντεοπαιχνιδιών όπως το «Horizon Zero Dawn». Οι preppers δεν είναι πάντα βαρετοί νευρωτικοί, αλλά ξενιστές της hopepunk αντίληψης περί ενός χαμένου ιπποτισμού που σώζει την τιμή της ανθρωπότητας από τη δήθεν κυνική και ειρωνική πολιτιστική συνθήκη που ζούμε από τη δεκαετία του '90 μέχρι σήμερα. Θα παίξουμε ένα παιχνίδι. Αλλά δεν είναι ένα απλό παιχνίδι.

Ένα διαδραστικό παιχνίδι ρόλων για την κουλτούρα των preppers, απόψε στο YouTube του Ιδρύματος Ωνάση Facebook Twitter
Ένα διαδραστικό παιχνίδι ρόλων για την κουλτούρα των preppers, απόψε στο YouTube του Ιδρύματος Ωνάση Facebook Twitter

Σημειώσεις για την Ετοιμότητα: Βήμα Πρώτο (Notes to Readiness: Step 1)

Κωστής Σταφυλάκης, Τεό Τριανταφυλλίδης, Αλέξης Φιδετζής

Παιχνίδι ρόλων, Video σε live-streaming στο YouTube

Live stream: Πέμπτη 14 Μαΐου στις 20:00

Ψηφιακό κανάλι του Ιδρύματος Ωνάση

https://www.onassis.org/el/enter/notes-readiness-step-1-kostis-stafylakis-theo-triantafyllidis-alexis-fidetzis

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ