Η τέχνη σε καραντίνα: Η πανδημία θα τής κάνει καλό! Facebook Twitter
'Transmission', miart 2020. Μιλάνο

Η τέχνη σε καραντίνα: Η πανδημία θα τής κάνει καλό!

0

Με μια αίσθηση φόβου, ανησυχίας και συγκατάβασης παρακολουθούμε αυτές τις μέρες τον COVID-19 να ρημάζει, εκτός των άλλων, την μία μετά την άλλη τις μεγάλες πολιτιστικές εκδηλώσεις και τις εικαστικές φουάρ στην Ευρώπη: Μεταξύ αυτών, την Εβδομάδα Τέχνης στο Μιλάνο (που μετατέθηκε για τον Σεπτέμβριο), την Art Paris που θα γίνει (αν γίνει) δύο μήνες αργότερα, τις εκθέσεις βιβλίου του Λονδίνου και της Λειψίας, την Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής στη Βενετία που αναβλήθηκε επ' αόριστον και άπειρες άλλες εκθέσεις, εκδηλώσεις και φεστιβάλ.

Στον αέρα βρίσκονται επίσης παραδοσιακές ανοιξιάτικες φουάρ όπως η Art Brussels και η Art Cologne ενώ όσον αφορά στο "Berlin Gallery Weekend" ανακοινώθηκε μόλις ότι θα διεξαχθεί σε δύο φάσεις, με τις κύριες εκδηλώσεις του, στις οποίες θα επιτρέπεται η είσοδος μόνο με προσκλήσεις, να μετατίθενται για τον Σεπτέμβριο.

Σύμφωνα με πρόχειρους υπολογισμούς. οι οικονομικές επιπτώσεις από την εξάπλωση του ιού υπολογίζονται σε τρισεκατομμύρια ήδη. Ποιες θα είναι όμως οι άμεσες ή οι βραχυπρόθεσμες επιπτώσεις του στο πολιτιστικό τοπίο;

Σύμφωνα με πρόχειρους υπολογισμούς. οι οικονομικές επιπτώσεις από την εξάπλωση του ιού υπολογίζονται σε τρισεκατομμύρια ήδη. Ποιες θα είναι όμως οι άμεσες ή οι βραχυπρόθεσμες επιπτώσεις του στο πολιτιστικό τοπίο;

 Αυτό αναρωτιέται ο Pablo Larios, αρχισυντάκτης ενός από τα πιο έγκυρα περιοδικά τέχνης στον κόσμο, του Frieze, στον τίτλο του χθεσινού άρθρου του που έχει ως υπότιτλο 'Γράμμα από την Ιταλία':

«Ήταν τα γενέθλια του Πιερ Πάολο Παζολίνι την Παρασκευή και το σαββατοκύριακο είδα ξανά την εκδοχή του στο 'Δεκαήμερο' του Βοκκάκιου που έχει ως φόντο την φονική εξάπλωση της Μαύρης Πανούκλας. Όπως με ενημέρωσε η θεωρητικός τέχνης και συνεργάτιδα του περιοδικού Barbara Casavecchia, η Triennale di Milano διοργανώνει αυτές τις μέρες ομιλίες, εκδηλώσεις και performances που μεταδίδονται σε streaming στο Instagram, με τίτλο 'Δεκαήμερο'».

Η τέχνη σε καραντίνα: Η πανδημία θα τής κάνει καλό! Facebook Twitter
Πιερ Πάολο Παζολίνι, 'Δεκαήμερο' (1971)

«Από το Μιλάνο όπου βρίσκεται, μου έγραφε προχθές: 'Η Ιταλία, ως η πρώτη ευρωπαϊκή χώρα που έχει πληγεί τόσο σφοδρά από τον ιό, αντιμετωπίζει ένα δραστικό και πρωτοφανές εμπάργκο σε όλες τις πολιτιστικές εκδηλώσεις, με αποτέλεσμα την ακύρωση φεστιβάλ, διαλέξεων, παραστάσεων, συναυλιών και πάσης φύσεως δημόσιων εκδηλώσεων μέχρι τις 4 Απριλίου, τουλάχιστον. Το δημόσιο σύστημα υγείας βρίσκεται κάτω από τρομακτική πίεση προκειμένου να διαχειριστεί την κατάσταση. Στη Ρώμη, ανακοινώθηκε ότι το μουσείο MACRO θα ξανανοίξει τις πόρτες του στις 24 Απριλίου με την έκθεση που έχει τίτλο 'Μουσείο για την Προληπτική Φαντασία' υπό την επιμέλεια του νέου του διευθυντή Luca Lo Pinto. Καλά νέα, για ένα σημαντικό δημόσιο ίδρυμα που επανέρχεται μετά από μεγάλο διάστημα διακοπής δραστηριοτήτων. Όλα αυτά με την έντονη υποσημείωση όμως ότι κάθε ημερομηνία είναι πολύ πιθανό να αλλάξει. Σ΄ αυτήν την αβεβαιότητα ζούμε πλέον'».

Η τέχνη σε καραντίνα: Η πανδημία θα τής κάνει καλό! Facebook Twitter
Rirkrit Tiravanija, 'La Paura Mangia L’Anima' (Ο Φόβος Τρώει την Ψυχή), Fondazione Converso, 2020, Μιλάνο.

«Δεν είναι ξεκάθαρο πόσο ακριβώς θα επηρεάσει ο ιός τον κόσμο μας στις εβδομάδες και τους μήνες που έρχονται, αν και οι ενδείξεις είναι μάλλον δυσοίωνες. Προς το παρόν, το ερώτημα που μπορούμε να θέσουμε είναι το εξής: Πώς θα εξελισσόταν ο κόσμος της τέχνης αν – εξαιτίας κάποιας περιβαλλοντικής ή βιολογικής καταστροφής – τα ταξίδια σταματούσαν, έστω και προσωρινά;».

«Βραχυπρόθεσμα, αυτό θα αποτελούσε – και αποτελεί ήδη – μια καταστροφή για το εμπορικό κομμάτι της υπόθεσης. Όπως όμως έχω σημειώσει πολλές φορές γράφοντας περί 'κόπωσης από την διαρκή δικτύωση' στον χώρο [network fatigue], είναι αφορμή να ισχυροποιηθεί η τέχνη στο τοπικό και στο προσωπικό επίπεδο, αντί να εξαρτάται από έναν διαρκώς επιταχυνόμενο ρυθμό διηπειρωτικών ταξιδιών, εκδηλώσεων, εκθέσεων και καλλιτεχνικών φουάρ. Ρισκάροντας να θεωρηθώ εσωστρεφής και στενόμυαλος, το να κάτσουμε και λίγο ακίνητοι σ' ένα μέρος, μπορεί να αποβεί τελικά επωφελές για τον πολιτισμό εν γένει».

Με στοιχεία από το Frieze

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ