Η τέχνη στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά

Η τέχνη στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά Facebook Twitter
Γεώργιος Καστριώτης - Άνεμος. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LifO
0

H Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά από το 2014 στεγάζεται σε ένα από τα ωραιότερα ανακαινισμένα νεοκλασικά που κάποτε λειτουργούσε ως ταχυδρομείο-τηλεγραφείο-τηλεφωνείο. «Κρύβει» μερικά αριστουργήματα σημαντικών Ελλήνων ζωγράφων που το κοινό ίσως δεν γνωρίζει ότι βρίσκονται εκεί.

Ο επισκέπτης, λοιπόν, έχει την ευκαιρία να δει έργα των αδελφών Νικόλαου και Περικλή Λύτρα (γιοι του Νικηφόρου), του Κωνσταντίνου Μαλέα, του Μιχαήλ Ρωμανίδη, του Αλέξανδρου Χριστοφή, του Μιχάλη Οικονόμου,του Περικλή Βυζάντιου και πολλών άλλων. Δύο ξεχωριστές συλλογές συμπληρώνουν τον κρυμμένο «θησαυρό» της Πινακοθήκης: εξαιρετικά γλυπτά του σπουδαίου συμβολιστή γλύπτη Γιώργου Καστριώτη (1899-1969), ανάμεσά τους και η προτομή της θείας του καλλιτέχνη, Σοφίας Σλήμαν, αλλά και ολόκληρη η προσωπική συλλογή του σκηνογράφου της όπερας των αρχών του 20ού αι. Πάνου Αραβαντινού (1884-1930), που διέπρεψε στο Βερολίνο και στην Κεντρική Ευρώπη τον Μεσοπόλεμο.

H Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά από το 2014 στεγάζεται σε ένα από τα ωραιότερα ανακαινισμένα νεοκλασικά που κάποτε λειτουργούσε ως ταχυδρομείο-τηλεγραφείο-τηλεφωνείο.

Ο σκηνογράφος υπέγραψε ιστορικές παραστάσεις πρωτοποριακών ανεβασμάτων (π.χ. του πρώτου Βότσεκ του Μπεργκ) και ουσιαστικά θεωρείται ο γεννήτορας της ελληνικής σκηνογραφίας. Σκίτσα και μικρογραφίες σκηνικών και κοστουμιών, μακέτες με κρυφό φωτισμό αλλά και ελαιογραφίες ‒καθώς υπήρξε και ζωγράφος‒, απαρτίζουν αυτό το εξαιρετικό τμήμα της Πινακοθήκης που λίγοι γνωρίζουν. Όταν εκτέθηκε, βέβαια, το 1973, σε επιμέλεια ενός άλλου θρυλικού σκηνογράφου, του Γιώργου Ανεμογιάννη, προσέλκυσε πλήθη επισκεπτών. Αυτή η συλλογή, μαζί με τις υπόλοιπες των ζωγραφικών έργων, βρίσκεται στον 1ο όροφο του κτιρίου και η επισκεψιμότητά της δεν είναι υψηλή, αν εξαιρέσουμε τις εκπαιδευτικές σχολικές επισκέψεις.

Το πιο διάσημο απόκτημα, πάντως, είναι ο «Πειραιάς» του Κωνσταντίνου Βολανάκη, αλλά, καθώς είναι μόνιμα αποσπασμένο στο γραφείο του δημάρχου του Πειραιά, δεν μπορεί εύκολα να το θαυμάσει κανείς. Ελπίζουμε σε μια μελλοντική δημόσια παρουσίασή του στο ευρύτερο κοινό, όπως έγινε το 2019, όταν εκτέθηκαν όλα τα προσωπικά αντικείμενα του Μάνου Κατράκη, τα οποία επίσης ανήκουν στην Πινακοθήκη και βρίσκονται στη μόνιμη συλλογή της.

Η τέχνη στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά Facebook Twitter
H Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά από το 2014 στεγάζεται σε ένα από τα ωραιότερα ανακαινισμένα νεοκλασικά του Πειραιά. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LifO
Η τέχνη στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LifO
Η τέχνη στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LifO
Η τέχνη στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά Facebook Twitter
Νικόλαος Λύτρας - Ηλιοθεραπεία. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LifO
Η τέχνη στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά Facebook Twitter
Κωνσταντίνος Αρτέμης- Τουρκολίμανο Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LifO
Η τέχνη στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά Facebook Twitter
Έργο του Δημήτρη Τηνιακού. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LifO
Η τέχνη στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά Facebook Twitter
Στρατής Αξιώτης - Το Λιμάνι Πειραιώς. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LifO
Η τέχνη στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LifO
Η τέχνη στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά Facebook Twitter
Γεώργιος Καστριώτης - Δύναμη και Αδράνεια (1954). Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LifO
Η τέχνη στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά Facebook Twitter
Γεώργιος Καστριώτης - Ο Χορός του Ζαλόγγου (1952). Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LifO
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ