Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
«Υφάνσεις»: Ταπισερί με έργα μεγάλων Ελλήνων ζωγράφων στο Μουσείο Μπενάκη
Εικαστικά

«Υφάνσεις»: Ταπισερί με έργα μεγάλων Ελλήνων ζωγράφων στο Μουσείο Μπενάκη

Στην έκθεση «Υφάνσεις. Ζωγραφική και ταπισερί στην Ελλάδα από το 1960 έως σήμερα» παρουσιάζονται εντυπωσιακές ταπισερί και χαλιά δίπλα στα αντίστοιχα, πρωτότυπα ζωγραφικά έργα σπουδαίων Ελλήνων δημιουργών, από τα οποία προήλθαν.

Μια σημαντική, άγνωστη ως τώρα, όψη της ελληνικής χειροτεχνικής παραγωγής αναδεικνύει το Μουσείο Μπενάκη με την έκθεση «Υφάνσεις. Ζωγραφική και ταπισερί στην Ελλάδα από το 1960 έως σήμερα», που θα διαρκέσει μέχρι τις 16 Φεβρουαρίου. Εντυπωσιακές ταπισερί και χαλιά που δημιουργήθηκαν με βάση έργα σπουδαίων Ελλήνων δημιουργών παρουσιάζονται δίπλα στα αντίστοιχα, πρωτότυπα ζωγραφικά έργα από τα οποία προήλθαν.


«Σκοπός της έκθεσης ήταν να παρουσιαστεί η "συνομιλία" ταπισερί και ζωγραφικής, η μεταμόρφωση δηλαδή του θέματος ενός πίνακα, άλλων διαστάσεων και συχνά άλλης εποχής, σε ένα εντελώς άλλο υλικό και το αποτέλεσμα αυτής της μεταμόρφωσης. Πώς δηλαδή αλλάζει μια έντονη πινελιά του Γιάννη Μόραλη και γίνεται μια υφασμένη επιφάνεια, με καθαρά πιο αφαιρετικό χαρακτήρα. Δημιουργείται ένα νέο έργο, με άλλα χαρακτηριστικά και υφή, δεν υπάρχει ανάγκη αλληλοσυμπλήρωσης, απλά μιας διπλής οπτικής. Εδώ θέλαμε να τονίσουμε και την αξία της χειροτεχνικής δημιουργίας πάνω σε μια τεχνική άγνωστη στην Ελλάδα, που προέκυψε από εξαιρετικές τεχνίτριες που ειδικεύτηκαν πολύ γρήγορα» αναφέρουν οι επιμελητές της έκθεσης Ειρήνη Οράτη και Κωνσταντίνος Παπαχρίστου.

 

Σήμερα, στην Ελλάδα δε δημιουργούνται ταπισερί βασισμένες σε έργα ζωγράφων. Οι τεχνίτριες έχουν συνταξιοδοτηθεί, τα εργαστήρια έχουν κλείσει, χρηματοδότηση δεν υπάρχει, ούτε δυνατότητα πωλήσεων.


Το έναυσμα για τη δημιουργία ταπισερί στην Ελλάδα δόθηκε όταν μέσα από τις δραστηριότητες της τότε Βασιλικής Πρόνοιας, ο ζωγράφος Γιάννης Φαϊτάκης (1926-2012) πήρε μια υποτροφία για να σπουδάσει στην σχολή της Αubusson στην Γαλλία την γαλλική ταπισερί και να έρθει σε επαφή με τις νέες τάσεις της, ανάμεσα στις οποίες ήταν και η μεταφορά σε ταπισερί έργα σύγχρονων ζωγράφων.

 

Όπυ Ζούνη, Παραλλαγή 1, 1980, Χαλί hand tufted 200 x 300 εκ., Συλλογή Αλέξανδρου Ζούνη
Όπυ Ζούνη, Παραλλαγή 1, 1980, Χαλί hand tufted 200 x 300 εκ., Συλλογή Αλέξανδρου Ζούνη


Η τεχνική των ταπισερί αυτών είναι ίδια με εκείνη των προηγούμενων αιώνων, δηλαδή η ύφανση γίνεται σε οριζόντιο αργαλειό από 2-3 άτομα. Οι παλαιές ταπισερί σε τεράστιες διαστάσεις, που είχαν κυρίως σκοπό να ζεστάνουν τους μεγάλους πέτρινους τοίχους των παλατιών από τον Μεσαίωνα έως και τον 19ο αιώνα στην Ευρώπη, είχαν θέματα από την μυθολογία και την ιστορία και καθαρά διακοσμητικό χαρακτήρα. Οι νέες ταπισερί στη Γαλλία του 20ού αιώνα απεικονίζουν έργα των P. Picasso, F. Leger, G. Braque, P. Matisse, Le Corbusier κ.ά. και προορίζονται για τα μεγάλα δημόσια κτήρια που άρχιζαν να κτίζονται στην Ευρώπη μετά το 1920.


Επιστρέφοντας στην Ελλάδα, ο Γιάννης Φαϊτάκης προτείνει στους φίλους του ζωγράφους Γιάννη Τσαρούχη, Σπύρο Βασιλείου, Γιάννη Μόραλη και Νίκο Νικολάου να μεταφέρει δικά τους έργα σε ταπισερί. Αποτέλεσμα, η έκθεση με ταπισερί στην Γκαλερί του Χίλτον το 1965, όπου εκτέθηκαν τα περισσότερα έργα από αυτά που βρίσκονται στην έκθεση «Υφάνσεις», χωρίς βέβαια τους αντίστοιχους πίνακες.

 

Η έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη αναπτύσσεται σε τρεις ενότητες. Πρώτη ενότητα είναι οι ταπισερί της δεκαετίας του 1960 με τα έργα που έγιναν στο εργαστήριο της Βασιλικής Πρόνοιας και τα οποία συνέχισαν να υφαίνονται έως και την δεκαετία του 1980. Η ενότητα αυτή κλείνει με τις ταπισερί του ίδιου του Γιάννη Φαϊτάκη και με ένα σπάνιο βίντεο από το αρχείο της ΕΡΤ, όπου φαίνονται οι τρόποι ύφανσης, οι τεχνίτριες, η διαδικασία της μεταφοράς.

 

Οι ταπισερί αυτής της ενότητας βρίσκονται στο πολύτιμο αρχείο του Εθνικού Κέντρου Κοινωνικής Αλληλεγγύης που συντηρεί και αυτό το υλικό, αλλά και πάρα πολλά άλλα χειροτεχνήματα , όπως χαλιά, κιλίμια, μαξιλάρια, τα οποία είχαν γίνει την εποχή της Βασιλικής Πρόνοιας από γυναίκες σε διάφορα απομακρυσμένα χωριά της βόρειας Ελλάδας. Από την δεκαετία του 1960 και έως το 2012 πωλούνταν από δικά τους καταστήματα στην Αθήνα (Βουκουρεστίου, Ηπίτου, και αργότερα Φιλελλήνων, καθώς και στο ξενοδοχείο  Hilton), αλλά και σε ξενοδοχεία στην Κέρκυρα και στην Ρόδο. Δυστυχώς, με την ξαφνική διακοπή της δυνατότητας πώλησης αυτών των ειδών, ένας εξαιρετικός πλούτος παραμένει ανεκμετάλλευτος έως σήμερα.

 

Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας, Γλέντι στην ακρογιαλιά ΙΙ, δεκαετία 1970, Ταπισερί 196 x 268 εκ. , Μουσείο Μπενάκη/Πινακοθήκη Γκίκα
Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας, Γλέντι στην ακρογιαλιά ΙΙ, δεκαετία 1970, Ταπισερί 196 x 268 εκ. , Μουσείο Μπενάκη/Πινακοθήκη Γκίκα
ΝΙΚΟΣ ΧΑΤΖΗΚΥΡΙΑΚΟΣ – ΓΚΙΚΑΣ Γλέντι στο ακρογιάλι, 1931 Λάδι σε μουσαμά 65,5 x 92 εκ. Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου
ΝΙΚΟΣ ΧΑΤΖΗΚΥΡΙΑΚΟΣ – ΓΚΙΚΑΣ Γλέντι στο ακρογιάλι, 1931 Λάδι σε μουσαμά 65,5 x 92 εκ. Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου


Στη δεύτερη ενότητα βλέπουμε χειροποίητα χαλιά των δεκαετιών 1970 και 1980, με μεταφορές έργων με την τεχνική hand tufted που γίνεται με το χέρι. Εδώ, σημαντική ήταν η συμβολή της Τζούλιας Δημακοπούλου και της Μαρίας Βασιλείου της γκαλερί Νέες Μορφές, οι οποίες είχαν διοργανώσει δύο εκθέσεις με αυτά τα χαλιά από έργα των καλλιτεχνών που συνεργάζονταν μαζί τους. Οι επιμελητές της έκθεσης αναζήτησαν τα σχετικά έργα από την βιβλιογραφία και τα εντόπισαν σε μουσεία, σε ιδιωτικές συλλογές και στις συλλογές των καλλιτεχνών.


Σε αυτή την ενότητα, επίσης, περιλαμβάνονται και δημιουργίες Ελλήνων καλλιτεχνών που έζησαν στη Γαλλία και έδιναν τα έργα τους προς ύφανση στα μεγάλα εξειδικευμένα εργαστήρια, όπως ο Κώστας Κουλεντιανός, ο Γιώργος Βακαλό, ο Αλέκος Φασιανός, η Μαρία Λοϊζίδου και στην Αγγλία η Νίκη Καναγκίνη. Ξεχωρίζει εδώ το έργο του Μάριου Πράσινου, ενός Κωνσταντινουπολίτη που έγινε Γάλλος υπήκοος και δούλεψε πολύ με την ταπισερί με υπέροχα αποτελέσματα.


Η τρίτη ενότητα φέρνει την έκθεση στο σήμερα με έργα που έγιναν πλέον ως αυθύπαρκτες κατασκευές, με την χρήση νημάτων κάθε είδους, κυρίως από γυναίκες καλλιτέχνιδες που ανήκουν στο σχετικά νέο διεθνές κίνημα της Fiber Art. Εντοπίστηκαν καλλιτέχνιδες που δουλεύουν και στο εξωτερικό και που δημιουργούν πλέον έργα για τον χώρο.


Οι δυσκολίες για τη συγκέντρωση των ταπισερί αλλά και των ζωγραφικών έργων ήταν πολλές –είναι χαρακτηριστικό ότι για την προετοιμασία της έκθεσης χρειάστηκαν δυόμιση χρόνια. Ανάμεσα στα εκθέματα συναντάμε και τον τεράστιο πίνακα του Γιάννη Μόραλη «Βυθισμένη πολιτεία» (203x333 εκ.) ο οποίος εκτίθεται για πρώτη φορά, καθώς δεν συμπεριλαμβανόταν ούτε στην μεγάλη αναδρομική του το 2018.

 

Γιάννης Μόραλης, Βυθισμένη πολιτεία, 1960, Λάδι σε νοβοπάν 203 x 333 εκ., Συλλογή Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου Α.Ε.
Γιάννης Μόραλης, Βυθισμένη πολιτεία, 1960, Λάδι σε νοβοπάν 203 x 333 εκ., Συλλογή Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου Α.Ε.
Γιάννης Μόραλης, Βυθισμένη πολιτεία, 1965, Ταπισερί 224 x 425 εκ., Συλλογή Εθνικού Κέντρου Κοινωνικής Αλληλεγγύης
Γιάννης Μόραλης, Βυθισμένη πολιτεία, 1965, Ταπισερί 224 x 425 εκ., Συλλογή Εθνικού Κέντρου Κοινωνικής Αλληλεγγύης


Αντίθετα, στάθηκε αδύνατον να επιτευχθεί ο δανεισμός μιας ταπισερί με θέμα από τις λιθογραφίες του Παναγιώτη Ζωγράφου. Οι επιμελητές της έκθεσης έλαβαν ένα μακροσκελέστατο email από μια γκαλερί στη Δρέσδη, όπου αναφερόταν ότι τα αρχικά Β.Π. (Βασιλική Πρόνοια) στη γωνία της ταπισερί σημαίνουν «Βασιλεύς Παύλος» και ότι μάλλον η ταπισερί ήταν δική του και γι' αυτό εξαιρετικά πολύτιμη και σπάνια.

 

Σήμερα, στην Ελλάδα δε δημιουργούνται ταπισερί βασισμένες σε έργα ζωγράφων. Οι τεχνίτριες έχουν συνταξιοδοτηθεί, τα εργαστήρια έχουν κλείσει, χρηματοδότηση δεν υπάρχει, ούτε δυνατότητα πωλήσεων. Οι Έλληνες καλλιτέχνες, πλέον, δίνουν τα έργα τους προς ύφανση μόνο στο εξωτερικό, με πρόσφατα παραδείγματα τη Μαρία Λοϊζίδου (2014) και τη Σοφία Βάρη (2018), το έργο της οποίας βρίσκεται στον χώρο αφίξεων του Αεροδρομίου Ε. Βενιζέλος.

 

Οι επιμελητές της έκθεσης Ειρήνη Οράτη και Κωνσταντίνος Παπαχρίστου αναφέρουν ότι υπάρχει η δυνατότητα να επαναληφθεί η παραγωγή κάποιων από τις ταπισερί που παρουσιάζονται στην έκθεση. «Θα θέλαμε και μέσω του Lifo.gr να επισημάνουμε ότι είναι κρίμα μια τέτοια δημιουργική εργασία υψηλού επιπέδου να έχει σβήσει. Μακάρι να μπορούσε να ανοίξει πάλι ένα τέτοιο εργαστήριο, ακόμα και ένα. Παρατηρούμε παντού την επιστροφή της ταπισερί κάθε είδους, από την φετινή διεθνή έκθεση Unlimited στην Art Basel, έως την εναρκτήρια έκθεση του Νέου Mουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης τον Οκτώβριο. Στην Ελλάδα ταπισερί υπάρχουν πλέον και σε καταλόγους δημοπρασιών με θετικότατη ανταπόκριση από τους συλλέκτες», τονίζουν.

 

Οι δυσκολίες για τη συγκέντρωση των ταπισερί αλλά και των ζωγραφικών έργων ήταν πολλές –είναι χαρακτηριστικό ότι για την προετοιμασία της έκθεσης χρειάστηκαν δυόμιση χρόνια.
Οι δυσκολίες για τη συγκέντρωση των ταπισερί αλλά και των ζωγραφικών έργων ήταν πολλές –είναι χαρακτηριστικό ότι για την προετοιμασία της έκθεσης χρειάστηκαν δυόμιση χρόνια.

 

Μάριος Πράσινος, Les fiancés turcs, 10 Σεπτεμβρίου 1970, Γκουάς 72 x 102 εκ., © Succession Mario Prassinos, ADAGP Paris 2019, Συλλογή Catherine Prassinos
Μάριος Πράσινος, Les fiancés turcs, 10 Σεπτεμβρίου 1970, Γκουάς 72 x 102 εκ., © Succession Mario Prassinos, ADAGP Paris 2019, Συλλογή Catherine Prassinos
Μάριος Πράσινος, Les fiancés turcs, 1970, Ταπισερί 183 x 248 εκ., © Succession Mario Prassinos, ADAGP 2019, Συλλογή Μουσείου Dom Robert και της ταπισερί του 20ου αιώνα, Sorèze, Γαλλία
Μάριος Πράσινος, Les fiancés turcs, 1970, Ταπισερί 183 x 248 εκ., © Succession Mario Prassinos, ADAGP 2019, Συλλογή Μουσείου Dom Robert και της ταπισερί του 20ου αιώνα, Sorèze, Γαλλία

 

Νίκος Νικολάου, Ύδρα, 1953 Πλαστικό σε νοβοπάν 170 x 190 εκ. Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου
Νίκος Νικολάου, Ύδρα, 1953 Πλαστικό σε νοβοπάν 170 x 190 εκ. Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου
Νίκος Νικολάου, Ύδρα B, δεκαετία 1980 Ταπισερί 138 x 178 εκ. Συλλογή Alpha Bank
Νίκος Νικολάου, Ύδρα B, δεκαετία 1980 Ταπισερί 138 x 178 εκ. Συλλογή Alpha Bank

 

Σπύρος Βασιλείου, Ακρόπρωρο / Η γοργόνα Ταπισερί 154 x 100 εκ. Συλλογή Alpha Bank
Σπύρος Βασιλείου, Ακρόπρωρο / Η γοργόνα Ταπισερί 154 x 100 εκ. Συλλογή Alpha Bank
Σπύρος Βασιλείου, Η γοργόνα, 1960 Αυγοτέμπερα 73 x 53 εκ. Ιδιωτική συλλογή
Σπύρος Βασιλείου, Η γοργόνα, 1960 Αυγοτέμπερα 73 x 53 εκ. Ιδιωτική συλλογή

 

Κώστας Κουλεντιανός, Ρυθμός ΙΙΙ, 1972 Υφαντό 200 x 300 εκ. Ιδιωτική συλλογή
Κώστας Κουλεντιανός, Ρυθμός ΙΙΙ, 1972 Υφαντό 200 x 300 εκ. Ιδιωτική συλλογή
Κώστας Κουλεντιανός, Χωρίς τίτλο, 1975 Ορείχαλκος, 55 x 17 x 18 εκ. Μουσείο Μπενάκη/Πινακοθήκη Γκίκα
Κώστας Κουλεντιανός, Χωρίς τίτλο, 1975 Ορείχαλκος, 55 x 17 x 18 εκ. Μουσείο Μπενάκη/Πινακοθήκη Γκίκα

 

Ηλίας Δεκουλάκος, Super nature morte, 1973 Χαλί hand tufted 171 x 126 εκ. Συλλογή Μαρίας Βασιλείου
Ηλίας Δεκουλάκος, Super nature morte, 1973 Χαλί hand tufted 171 x 126 εκ. Συλλογή Μαρίας Βασιλείου

 

Info

«Υφάνσεις. Ζωγραφική και ταπισερί στην Ελλάδα από το 1960 έως σήμερα»

Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138 & Ανδρονίκου, 210 3453111

Διάρκεια έκθεσης: 22 Νοεμβρίου 2019 – 16 Φεβρουαρίου 2020

Ωράριο λειτουργίας: Πέμπτη & Κυριακή: 10:00-18:00, Παρασκευή & Σάββατο: 10:00-22:00, Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη: κλειστά

Γεννήθηκε, μεγάλωσε και ζει στη Σαλαμίνα. Σπούδασε Φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και εργάζεται ως εκπαιδευτικός.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γνωριμία με τον ελληνικό πολιτισμό: Πρόσφυγες επισκέπτονται το Μουσείο Μπενάκη
Πρόσφυγες και μετανάστες που κάνουν μαθήματα ελληνικών στη δομή της ActionAid στον Κολωνό επισκέφτηκαν το Μουσείο Μπενάκη για μία ξενάγηση γνωριμίας με τον ελληνικό πολιτισμό.
#ProjectBALLA: Στο Πωλητήριο της Πινακοθήκης Γκίκα θα βρείτε τις πιο πρωτότυπες χριστουγεννιάτικες μπάλες
Στο Πωλητήριο της Πινακοθήκης Γκίκα οι χριστουγεννιάτικες μπάλες μεταμορφώνονται σε έργα τέχνης, με φιλανθρωπικό σκοπό.
Οι Αθηναίοι  της LIFO: 70 φωτογραφίες από τα λαμπρά μας εγκαίνια στο Μουσείο Μπενάκη
Η μεγάλη βραδιά της LIFO ήταν λαμπερή, επιτυχημένη και συγκινητική -πέρα από κάθε προσδοκία.
Το Μουσείο Μπενάκη εκθέτει τη σπάνια συλλογή εντυπωσιακών ελληνικών ταπισερί
Η έκθεση «Υφάνσεις: Ζωγραφική και ταπισερί στην Ελλάδα από το 1960 έως σήμερα» εγκαινιάζεται την Πέμπτη 21 Νοεμβρίου στο κτίριο της Πειραιώς

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα μεσημέρι με τον εικαστικό Αλέκο Λεβίδη, στο σπίτι του στην Πλάκα
Ζωγράφος, σκηνογράφος, εικαστικός επιμελητής βιβλίων, ο Αλέκος Λεβίδης παρουσιάζει στην Πινακοθήκη Γκίκα του Μουσείου Μπενάκη την έκθεση «Μυθ-ιστορικά», με 24 έργα που ζωγράφισε κατά τη διάρκεια τεσσάρων δεκαετιών.
Σπάνια ερωτικά σχέδια του νεαρού Άντι Γουόρχολ για πρώτη φορά στη δημοσιότητα
Οι νεαροί άνδρες που απεικόνιζε σε σκηνές ερωτικής προσμονής ο Γουόρχολ, είχαν απορριφθεί με εντελώς ομοφοβικά κριτήρια από τις γκαλερί της Νέας Υόρκης, στη συντηρητική δεκαετία του 1950.
Ο Edward Hopper στην εξοχή: Μια έκθεση με τα «παραμελημένα» έργα του
Μια μεγάλη έκθεση με τοπιογραφίες του στο Fondation Beyeler της Ελβετίας αποδεικνύει πόσο σημαντική αλλά και ταυτόχρονα πόσο λιγότερο γνωστή είναι αυτή η ενότητα έργων του Αμερικανού ζωγράφου.
Οι έξοχες εικονογραφήσεις του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα σε βιβλία
Υπάρχει μία σημαντική αλλά άγνωστη πτυχή στο έργο του μεγάλου Έλληνα ζωγράφου: οι εικονογραφήσεις του στα εξώφυλλα βιβλίων, οι προμετωπίδες και οι εικονογραφήσεις, κυρίως ποιητικών έργων, που φιλοτέχνησε από το 1937 μέχρι το 1992
Tο σημειωματάριο ταξιδιών ως έργο τέχνης
Τα καλλιγραφικά ημερολόγια του José Naranja συγκεντρώνουν εμπειρίες από ταξίδια σε ολόκληρο τον κόσμο
Η τέχνη της «Μπαλάντας της Τρύπιας Καρδιάς» από 15 εικονογράφους και εικαστικούς
Με αφορμή την κυκλοφορία της νέας ταινίας του Γιάννη Οικονομίδη στους κινηματογράφους στις 5 Μαρτίου, δεκαπέντε εικονογράφοι και εικαστικοί μπαίνουν με τον δικό τους τρόπο στο σύμπαν της.
Σίλεια Δασκοπούλου: Men and Motorcycles
'Εκθεση στην CAN Christina Androulidaki GALLERY
Είδα τις δύο εκθέσεις του AnnexM στο Μέγαρο Μουσικής
Δύο εκθέσεις σε καλλιτεχνική διεύθυνση της Άννας Καφέτση, μία ατομική και μία ομαδική, που στόχο είχαν να αναδείξουν νέους καλλιτέχνες.
Ρομπότ, ζόμπι και ο «πατέρας» των εμπορικών κέντρων, Βίκτορ Γκρούεν στις συνθέσεις της Μυρτώς Σταμπούλου
Η έκθεση «The Gruen Effect» παρουσιάζεται στην γκαλερί Ζουμπουλάκη.
Nικόλαος Βεντούρας εχάραξεν
Μια ανέκδοτη συνομιλία με τον κορυφαίο Έλληνα χαράκτη Νικόλαο Βεντούρα
Το νέο τεύχος του περιοδικού South as a State of Mind με θέμα τη «συνύπαρξη» μόλις κυκλοφόρησε
Αποτελεί μέρος μιας τετραλογίας (τευχών) που βασίζεται σε τέσσερις βασικές ανάγκες: τη συντήρηση, τη συνύπαρξη, την οικονομία και την καλλιέργεια.
Λεονάρντο ντα Βίντσι με εικονική πραγματικότητα στο Λούβρο
Οι επισκέπτες έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν την πρώτη παραγωγή εικονικής πραγματικότητας που παρουσιάζει το διάσημο μουσείο.
«Ποτέ ξανά»: Οι Simpsons στο Άουσβιτς
Με αφορμή την 75η επέτειο της απελευθέρωσης του Άουσβιτς, ο 46χρονος εικαστικός και ακτιβιστής AleXsandro Palombo δημιουργεί μια σειρά από στιγμιότυπα μέσα στο στρατόπεδο εξόντωσης, με πρωταγωνιστές την οικογένεια των Simpsons.
Κοσμάς Ξενάκης (1925-1984): Ένας ερμητικός, καινοτόμος και μάλλον άγνωστος Έλληνας καλλιτέχνης, στο φως
Με αφορμή μια έκθεσή του στο ΜΙΕΤ με τίτλο «Χασάπηδες και Κριοφόροι», ο ιστορικός τέχνης και συνεπιμελητής της έκθεσης, Σπύρος Μοσχονάς, μιλά στο LIFO.gr για τον πολυτάλαντο καλλιτέχνη.
Η τέχνη στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά
H Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά φιλοξενεί μερικά αριστουργήματα σημαντικών Ελλήνων ζωγράφων που το κοινό ίσως δεν γνωρίζει ότι βρίσκονται εκεί.
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή