Η Μαρίνα Αμπράμοβιτς επιστρέφει μετά από μισό αιώνα στο Βελιγράδι και σκέφτεται να εγκαταστήσει μόνιμα το αρχείο της στην Αθήνα

Η Μαρίνα Αμπράμοβιτς επιστρέφει μετά από μισό αιώνα στο Βελιγράδι και σκέφτεται να εγκαταστήσει μόνιμα το αρχείο της στην Αθήνα Facebook Twitter
«Για μεγάλο διάστημα δεν ήμουν καλοδεχούμενη στα Βαλκάνια»: Η Μαρίνα Αμπράμοβιτς στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Βελιγραδίου για τα εγκαίνια της μεγαλύτερης ανδρομικής έκθεσης στην καριέρα της
0

Όπως είναι φυσικό, η επιστροφή της διάσημης εικαστικού Μαρίνα Αμπράμοβιτς στο Βελιγράδι μετά από μισό αιώνα σχεδόν, έχει αντιμετωπιστεί ως τεράστιο event στη σερβική πρωτεύουσα. Η αφίσα της μεγάλης αναδρομικής της έκθεσης στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της πόλης, την απεικονίζει καβάλα σ΄ ένα λευκό άλογο (πρόκειται για εικόνα από το βίντεο που είχε κάνει το 2001 με τίτλο "Ήρωας") ενώ την ημέρα των επίσημων εγκαινίων πριν μια εβδομάδα, το πρόσωπό της ήταν σε όλα τα πρωτοσέλιδα των σερβικών μέσων.

Οι επισκέπτες εισέρχονται υπό τους ήχους ριπών πολυβόλων ενώ ολόκληρο το κτίριο αντηχεί από τους απόκοσμους ήχους και τις κραυγές της Αμπράμοβιτς που προέρχονται από ασπρόμαυρα φιλμ αλλά και από ζωντανές αναπαραστάσεις παλαιότερων «εμβληματικών» της performance σε μια έκθεση που είναι η μεγαλύτερη στην καριέρα της και περιλαμβάνει πάνω από 120 έργα από τα μέσα στης δεκαετίας του '60 και μετά, υποχρεώνοντας το μουσείο να απομακρύνει προσωρινά ολόκληρη την σημαντική μόνιμη συλλογή του για να χωρέσουν τα έργα της.

Η Μαρίνα Αμπράμοβιτς επιστρέφει μετά από μισό αιώνα στο Βελιγράδι και σκέφτεται να εγκαταστήσει μόνιμα το αρχείο της στην Αθήνα Facebook Twitter
Η εγκατάσταση για την performance “Balkan Baroque”

Μία από τις πιο περιβόητες παραστάσεις της που δεν αναπαρίσταται στην έκθεση – για λόγους ασφαλείας πλέον – είναι o «Ρυθμός 5», η τελευταία performance από τα χρόνια της στο Βελιγράδι, στην οποία για πρώτη φορά έσπρωξε τις σωματικές της αντοχές της στα όριά τους ξαπλώνοντας για ώρα μέσα σ΄ ένα ξύλινο αστέρι που καιγόταν. Σύμφωνα με τον θρύλο, είχε κινδυνεύσει πολύ σοβαρά τότε να πεθάνει από ασφυξία.


Γεννημένη το 1946 στο Βελιγράδι, πέρασε στην πόλη τα πρώτα 28 της χρόνια, συμμετέχοντας ενεργά, μετά από σπουδές ζωγραφικής στο Ζάγκρεμπ, στην πρωτο-πανκ και ελευθέρια εικαστική σκηνή που μαζευόταν στο Κέντρο Φοιτητών Τέχνης του Βελιγραδίου.

«Για μεγάλο διάστημα, δεν ήμουν καλοδεχούμενη στα Βαλκάνια», λέει, προσθέτοντας ότι παρότι θεωρεί την έκθεση στο Βελιγράδι ως κάποιου είδους «επιστροφή στο σπίτι», εξακολουθεί να έχει νομαδική αντίληψη.

Ένα από τα πρώτα, υπερφιλόδοξα «πρότζεκτ» της – που δυστυχώς δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ – ως νεαρή «εννοιακή» καλλιτέχνιδα, ήταν να σχεδιάσει την πτήση ένα σμήνος μαχητικών αεροσκαφών της Γιουγκοσλαβικής Αεροπορίας που θα διέγραφε στον ουρανό σχηματισμούς δικής της επινόησης. «Πήραν τηλέφωνο τον πατέρα μου από το Επιτελείο – ο ίδιος ήταν στρατηγός – και του είπαν "η κόρη σου είναι τελείως τρελή, εκτός των άλλων ξέρεις πόσο θα κόστιζε κάτι τέτοιο;"», θυμάται σήμερα η Αμπράμοβιτς μιλώντας στον απεσταλμένο των New York Times που ταξίδεψε στο Βελιγράδι για τα εγκαίνια της έκθεσης.

Η Μαρίνα Αμπράμοβιτς επιστρέφει μετά από μισό αιώνα στο Βελιγράδι και σκέφτεται να εγκαταστήσει μόνιμα το αρχείο της στην Αθήνα Facebook Twitter
Η Αμπράμοβιτς το 1974 στο «Ρυθμός 5», τελευταία performance από τα χρόνια της στο Βελιγράδι, στην οποία για πρώτη φορά έσπρωξε τις σωματικές της αντοχές της στα όριά τους ξαπλώνοντας για ώρα μέσα σ΄ ένα ξύλινο αστέρι που καιγόταν.

Ήταν 28 χρονών όταν έφυγε από το Βελιγράδι για να εγκατασταθεί στο Άμστερνταμ και από τότε η καριέρα της την έχει οδηγήσει στα πέρατα του κόσμου από την Αυστραλία και τη Βραζιλία στην Κίνα, την Ιαπωνία και βέβαια τη Νέα Υόρκη που αποτελεί την πιο πρόσφατη μόνιμη (σχετικά) βάση της. «Για μεγάλο διάστημα, δεν ήμουν καλοδεχούμενη στα Βαλκάνια», λέει, προσθέτοντας ότι παρότι θεωρεί την έκθεση στο Βελιγράδι ως κάποιου είδους «επιστροφή στο σπίτι», εξακολουθεί να έχει νομαδική αντίληψη και τονίζει πολλές φορές στην κουβέντα ότι «θα πεθάνει δουλεύοντας».

Τον επόμενο μήνα πετάει για το Λος Άντζελες για να επιβλέψει τις πρόβες του έργου «Επτά Θάνατοι», μια όπερα εμπνευσμένη από την καριέρα της Μαρίας Κάλλας που είναι προγραμματισμένη να κάνει πρεμιέρα του χρόνου τον Απρίλιο στο Μόναχο, για να ακολουθήσει η προετοιμασία άλλης μιας μεγάλης έκθεσης στη Βασιλική Ακαδημία Τεχνών του Λονδίνου τον Σεπτέμβριο του 2020.

Τα μεγαλεπήβολα σχέδια που είχε κάνει όμως για την ίδρυση στη Νέα Υόρκη ενός μόνιμου ινστιτούτου αφιερωμένου αποκλειστικά στις performance arts κατέρρευσαν προ διετίας όταν οι υποστηρικτές του έργου πληροφορήθηκαν ότι είχε ξοδευτεί πάνω από ένα εκατομμύρια δολάρια από τις δωρεές που είχαν ήδη γίνει χωρίς αντίκρισμα (και χωρίς επιστροφή των χρημάτων).

Η Μαρίνα Αμπράμοβιτς επιστρέφει μετά από μισό αιώνα στο Βελιγράδι και σκέφτεται να εγκαταστήσει μόνιμα το αρχείο της στην Αθήνα Facebook Twitter
Η Αμπράμοβιτς στο βίντεο 'Ο Ήρωας" του 2001, ένας φόρος τιμής στον στρατιωτικό πατέρα της.

Η ίδια πάντως παραμένει αισιόδοξη ότι θα βρεθεί τουλάχιστον ένα μόνιμο σπίτι για το μεγάλο αρχείο της, πιθανόν στην Αθήνα. «Θέλω πραγματικά να βρω ένα σπίτι για το αρχείο», λέει.

Όταν τη ρωτάνε αν η μεγάλη διασημότητά της αποτελεί φράγμα για τους καλλιτεχνικούς της στόχους, η Αμπράμοβιτς δεν αγριεύει πια. Απλά φορά ένα ειρωνικό μειδίαμα και απαντά με μια παλιά ατάκα του Γούντι Άλεν: «Σήμερα, είμαι αστέρας. Αύριο, είμαι μαύρη τρύπα».

Με στοιχεία από τους New York Times

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η Κέιτ Μπλάνσετ υποδύεται την Μαρίνα Αμπράμοβιτς - και την κατεδαφίζει

TV Series / Η Κέιτ Μπλάνσετ υποδύεται την Μαρίνα Αμπράμοβιτς - και την κατεδαφίζει

Ενώ στην Πολωνία η διάσημη καλλιτέχνις δεχόταν πυρά ως «σατανίστρια» και φριχτό αφεντικό που δίνει μισθούς πείνας, το πρόσφατο επεισόδιο της τηλεοπτικής σειράς “Documentary Now!” την διακωμωδούσε με τον πιο εμπνευσμένο τρόπο
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Διαβάζοντας την αυτοβιογραφία της Μαρίνα Αμπράμοβιτς: Σώμα, αίμα, θάνατος-και ΤΕΧΝΗ

Βιβλίο / Διαβάζοντας την αυτοβιογραφία της Μαρίνα Αμπράμοβιτς: Σώμα, αίμα, θάνατος-και ΤΕΧΝΗ

Τι αποκαλύπτει η αυτοβιογραφία της διάσημης εικαστικού που κυκλοφορεί και στα ελληνικά με τον τίτλο «Περνώντας από Τοίχους» για την οδυνηρή εφηβική της ηλικία, τον πολυσυζητημένο έρωτα της με τον Ουλάι και την σχεδόν αυτοκαταστροφική, μαγική ενέργεια της τέχνης της
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ