Ένα μεγάλο σκάνδαλο πλαστογραφίας έργων τέχνης μεγάλων ζωγράφων κορυφώθηκε πριν από λίγες μέρες. Στις 10 Σεπτεμβρίου, ένας άγνωστος ζωγράφος, ο 61χρονος Λίνο Φρόντζια, συνελήφθη από την αστυνομία στη βόρειο Ιταλία και βρίσκεται υπό κράτηση περιμένοντας την έκδοσή του στο Παρίσι για να ανακριθεί από τις τοπικές αρχές που διερευνούν εδώ και πέντε χρόνια την υπόθεση διεθνούς κυκλώματος πλαστογραφίας.

 

Σύμφωνα με πηγές, ένταλμα σύλληψης έχει εκδοθεί και κατά του dealer έργων τέχνης, Τζουλιάνο Ρουφίνι, ο οποίος διαμένει κοντά στον Φρόντζια, και έχει πουλήσει πλήθος από πίνακες κλασικών ζωγράφων αντί εκατομμυρίων ευρώ τις τελευταίες δεκαετίες.

 

Στην υπόθεση εμπλέκονται διάσημα μουσεία όπως το Λούβρο, η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου και το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης καθώς και επιφανείς dealers έργων τέχνης όπως ο Μαρκ Βάις, ο Κόνραντ Μπέρνχαϊμερ αλλά και ο οίκος δημοπρασιών Sotheby's, ο οποίος το 2017 είχε υποχρεωθεί να επιστρέψει τα 840.000 δολάρια στον αγοραστή ενός πίνακα του Αγίου Ιερώνυμου που είχε αποδοθεί στον Ιταλό ζωγράφο του 16ου αιώνα Παρμιτζιανίνο, κρίθηκε όμως ως πλαστός από τους ειδικούς του Orion Analytical laboratory στη Μασαχουσέτη.

 

Ο οίκος δημοπρασιών Sotheby's είχε υποχρεωθεί το 2ο17 να επιστρέψει τα 840.000 δολάρια στον αγοραστή ενός πίνακα του Αγίου Ιερώνυμου που είχε αποδοθεί στον Ιταλό ζωγράφο του 16ου αιώνα Παρμιτζιανίνο, κρίθηκε όμως ως πλαστός
Ο οίκος δημοπρασιών Sotheby's είχε υποχρεωθεί το 2ο17 να επιστρέψει τα 840.000 δολάρια στον αγοραστή ενός πίνακα του Αγίου Ιερώνυμου που είχε αποδοθεί στον Ιταλό ζωγράφο του 16ου αιώνα Παρμιτζιανίνο, κρίθηκε όμως ως πλαστός

 

Στο Λονδίνο επίσης, εκκρεμεί απόφαση για την ιδιωτική πώληση αντί του ποσού των 11 εκατομμυρίων δολαρίων από τον Sotheby's μιας προσωπογραφίας από τον Φρανς Χαλς, εκπρόσωπο της χρυσής εποχής της Ολλανδικής ζωγραφικής, που επίσης ανακηρύχθηκε πλαστός από το ίδιο εργαστήριο. Ο έμπορος τέχνης Μαρκ Βάις πάντως, ο οποίος είχε διαχειριστεί την αγοροπωλησία, επιμένει ακόμα ότι ο πίνακας είναι αυθεντικός.

 

Τον Μάιο του 2018, η αστυνομία κατάσχεσε στο Παρίσι έργο του Ελ Γκρέκο που απεικόνιζε τον Άγιο Φραγκίσκο και σύμφωνα με τις αρχές, είχε δανειστεί ο Φρόντζια από μια έκθεση έργων του Ελ Γκρέκο στο Τρεβίζο. Ο Φρόντζια αρνήθηκε ότι το έργο ήταν πλαστό και τον ισχυρισμό του υποστήριξε και ο τότε Ιταλός υφυπουργός πολιτισμού Βιτόριο Σγκάρμπι, ο οποίος ζήτησε την επιστροφή του πίνακα, διαβεβαιώνοντας ότι «πρόκειται για αυθεντικό έργο του Ελ Γκρέκο», ενώ χαρακτήρισε τις έρευνες των γαλλικών διωκτικών αρχών «μια γελοία υπόθεση εκ μέρους ανόητων ανθρώπων στη Γαλλία».

 

Ο Πασκουάλε «Λίνο» Φρόντζια γεννήθηκε το 1958, είναι απόφοιτος της Σχολής Καλών Τεχνών της Μπολόνια και στο έργο του ειδικεύεται σε πίνακες εμπνευσμένους από τον «μαγικό ρεαλισμό» του Ντε Κίρικο. Έχει επίσης φιλοτεχνήσει πολλά αντίγραφα των Μεγάλων Μαέστρων της ζωγραφικής, με αποκορύφωμα ένα μνημειώδες «μπαρόκ» αντίγραφο της «Ανάληψης της Παρθένου» του Τιτσιάνο που είχε δημιουργήσει για την ανακατασκευή μιας ιστορικής εκκλησίας στις Συρακούσες που είχε πληγεί από σεισμό. Το έργο είχε ανατεθεί από τον Σγκάρμπι, ο οποίος είχε περιγράψει τον Φρόντζια ως «τον κορυφαίο εν ζωή αναγεννησιακό ζωγράφο».

 

Με στοιχεία από το The Art Newspaper