ΑΝΤΙΟ ΔΙΟΝΥΣΗ

Μια έκθεση με σχέδια του Βίκτωρ Ουγκώ φωτίζει την άγνωστη καλλιτεχνική πλευρά του

Μια έκθεση με σχέδια του Βίκτωρ Ουγκώ φωτίζει την άγνωστη καλλιτεχνική πλευρά του Facebook Twitter
Ma destinée (My destiny), 1867. (Maisons de Victor Hugo, Paris / Guernesey / Roger-Viollet)
0

Ποιητής, μυθιστοριογράφος, δραματουργός, κριτικός, ο Βίκτορ Ουγκώ υπήρξε πολυσύνθετη και δημιουργική προσωπικότητα. Αυτή που είναι λιγότερο γνωστή είναι η ενασχόλησή του με τη ζωγραφική, στην οποία αφοσιώθηκε με ζήλο ενώ ήταν αυτοεξόριστος κατά τη διάρκεια της βασιλείας του Ναπολέοντα Γ', από το 1852 έως το 1870.


Το Hammer Museum του Λος Άντζελες έρχεται να φωτίσει αυτή την ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα πλευρά του σημαντικότερου εκπροσώπου του γαλλικού ρομαντισμού με την εμβληματική έκθεση «Stones to Stains», που θα διαρκέσει μέχρι τις 30 Δεκεμβρίου.


Στην έκθεση παρουσιάζονται 75 σχέδια και φωτογραφίες που προέρχονται από πολλά μεγάλα ευρωπαϊκά και αμερικανικά ιδρύματα, όπως το Musée d' Orsay, η Εθνική Βιβλιοθήκη της Γαλλίας, το Met και το Ινστιτούτο Τέχνης του Σικάγο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τα έργα τέχνης του Ουγκώ έχουν εκτεθεί μόνο μία φορά, σε μια έκθεση στο Drawing Center στη Νέα Υόρκη, το 1998.

Ο τίτλος της έκθεσης αντανακλά την ιδιοσυγκρασιακή μορφή του καλλιτέχνη και τη σχέση του με τις μεταμορφωτικές ιδιότητες του νερού. Ο Βίκτωρ Ουγκώ δημιουργούσε έργα σε χαρτί μικρών διαστάσεων, χρησιμοποιώντας συνήθως σκούρα καφέ ή μαύρη μελάνη και σπανιότερα άλλα χρώματα.

Τα έργα που έχουν επιλεχθεί δίνουν μια αντιπροσωπευτική εικόνα όσον αφορά τις ανησυχίες και τις τεχνικές του Ουγκώ ως καλλιτέχνη, αλλά αποτελούν ένα μικρό μόνο κομμάτι της καλλιτεχνικής του παραγωγής, καθώς υπολογίζεται ότι δημιούργησε περισσότερα από 4.000 σχέδια κατά τη διάρκεια της ζωής του, 3.000 από τα οποία έχουν επιβιώσει μέχρι σήμερα.

Ο τίτλος της έκθεσης αντανακλά την ιδιοσυγκρασιακή μορφή του καλλιτέχνη και τη σχέση του με τις μεταμορφωτικές ιδιότητες του νερού. Ο Βίκτωρ Ουγκώ δημιουργούσε έργα σε χαρτί μικρών διαστάσεων, χρησιμοποιώντας συνήθως σκούρα καφέ ή μαύρη μελάνη και σπανιότερα άλλα χρώματα.

Τα σχέδιά του κυμαίνονται ανάμεσα στην απεικόνιση των τοπίων και της αρχιτεκτονικής και στην απόδοση των αφηρημένων μορφών και των κηλίδων. Χαρακτηρίζονται από την αυθόρμητη προσέγγιση και την δεκτικότητα του Ουγκώ στις άπειρες δυνατότητες του μέσου και των υλικών. Ήταν «ονειροπόλος και ιδεαλιστής», όπως χαρακτηριστικά λέει η επιμελήτρια της έκθεσης Allegra Pesenti.

Μια έκθεση με σχέδια του Βίκτωρ Ουγκώ φωτίζει την άγνωστη καλλιτεχνική πλευρά του Facebook Twitter
1864-65. (Εθνική Βιβλιοθήκη της Γαλλίας)


Ο Ουγκώ ενίσχυε τις συνθέσεις του με στένσιλ και κολάζ, χρησιμοποιώντας φύλλα, δαντέλες, ακόμη και τα δάχτυλά του για να δημιουργήσει εντυπώσεις. Του άρεσε επίσης να μουσκεύει ή να γυρίζει τα χαρτιά στα οποία ζωγράφιζε, επιτρέποντας στο μελάνι να δημιουργεί αυθόρμητα σχήματα και κηλίδες.

 
Παρόλο που σπάνια παρουσίαζε τα σχέδιά του στο κοινό, καθώς φοβόταν ότι θα επισκίαζαν το λογοτεχνικό του έργο, ο Βαν Γκογκ και ο Ντελακρουά είχαν μιλήσει επαινετικά γι΄αυτά, με τον δεύτερο να θεωρεί ότι αν ο Ουγκώ είχε γίνει ζωγράφος θα είχε επισκιάσει όλους τους καλλιτέχνες του αιώνα του.


«Αυτά τα έργα είναι ένα δραστικό διάλειμμα από πολλές συμβάσεις της εποχής, κατά κάποιο τρόπο προμηνύουν τον εξπρεσιονισμό και την αφηρημένη τέχνη», σημειώνει ο Daniel Schindel του Observer.

Μια έκθεση με σχέδια του Βίκτωρ Ουγκώ φωτίζει την άγνωστη καλλιτεχνική πλευρά του Facebook Twitter
Ecce Lex (Le pendu) (Ecce Lex [hanged man]), 1854. (Maisons de Victor Hugo, Paris / Guernesey / Roger-Viollet)
Μια έκθεση με σχέδια του Βίκτωρ Ουγκώ φωτίζει την άγνωστη καλλιτεχνική πλευρά του Facebook Twitter
Silouette de l’ Ermitage, 1855 (Εθνική Βιβλιοθήκη της Γαλλίας)
Μια έκθεση με σχέδια του Βίκτωρ Ουγκώ φωτίζει την άγνωστη καλλιτεχνική πλευρά του Facebook Twitter
Le phare des Casquets (The Casquets Lighthouse), 1866. (Maisons de Victor Hugo, Paris / Guernesey / Roger-Viollet)
Εικαστικά
0

ΑΝΤΙΟ ΔΙΟΝΥΣΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ