Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
19.07.2018
Γιατί χτίζεται αυτό το παράνομο τερατούργημα δίπλα στη Μονή Νταού...
ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ

Γιατί χτίζεται αυτό το παράνομο τερατούργημα δίπλα στη Μονή Νταού Πεντέλης;

Μέσα στον περίβολο της μονής ορθώνεται ένας σύγχρονος ναός-μεγαθήριο με γυμνούς τοίχους από μπετόν αρμέ, ένα ασύλληπτο εξάμβλωμα

Σε κάθε περίπτωση, οι καμπύλες που έχει, η κλίμακά τους και το μέγεθος του κτιρίου είναι υπερβολικά σε σχέση με το γειτονικό μοναστήρι και την εκκλησία του. Ως εκ τούτου, για να το θέσω ευγενικά, το αντιλαμβάνομαι ως τερατούργημα. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Σε κάθε περίπτωση, οι καμπύλες που έχει, η κλίμακά τους και το μέγεθος του κτιρίου είναι υπερβολικά σε σχέση με το γειτονικό μοναστήρι και την εκκλησία του. Ως εκ τούτου, για να το θέσω ευγενικά, το αντιλαμβάνομαι ως τερατούργημα. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Διασχίζοντας την Πεντέλη με το αυτοκίνητο, αντικρίσαμε αναρίθμητα σπίτια «φυτεμένα» στις πράσινες πλαγιές, τα περισσότερα κακόγουστα και βιαστικά χτισμένα, ανάμεσά τους και πολυτελείς κατασκευές, με ψηλούς μαντρότοιχους να τις προστατεύουν.

 

Η τοποθεσία εκεί ψηλά, με θέα τη θάλασσα, ήταν μοναδική − προφανώς η αξία όλων αυτών των οικημάτων βρίσκεται στα ύψη.

 

Όλα ανεξαιρέτως έμοιαζαν παράταιρα και ασύμβατα με το καταπράσινο περιβάλλον, αλλά αυτό που μας αποκαλύφθηκε όταν φτάσαμε στη Μονή Νταού Πεντέλης, όπως είναι γνωστό στο πανελλήνιο το ιστορικό μοναστήρι του 9ου αι., δεν είχε προηγούμενο!


Μέσα στον περίβολο της «Ιεράς και Σεβασμίας Μονής του Παντοκράτορα Ταώ», όπως είναι η επίσημη ονομασία της, δίπλα ακριβώς στο βυζαντινό και διατηρητέο μνημείο, ορθωνόταν ένας σύγχρονος ναός-μεγαθήριο με γυμνούς τοίχους από μπετόν αρμέ, ένα ασύλληπτο εξάμβλωμα που, αν και δεν αποτελεί μοναδικό δείγμα αποτροπιαστικού εκκλησιαστικού οικοδομήματος −η Ελλάδα είναι γεμάτη από δαύτα−, η κατασκευή του δίπλα σε ένα μνημείο πολιτιστικής κληρονομιάς είναι σκανδαλώδης.

 

Ανάλογη περίπτωση είναι αυτή της Αγίας Τριάδας στον Κεραμεικό, στο κέντρο της Αθήνας.


Περάσαμε στον περίβολο της μονής, ώστε να δούμε το εκτρωματικό οικοδόμημα από κοντά, και βρήκαμε μοναχές να τσαπίζουν στον κήπο.

 

Λίγα μέτρα πιο πέρα το γκρίζο έκτρωμα έστεκε ημιτελές, πληγώνοντας τη γύρω αρμονία, μια παραφωνία στο γαλήνιο περιβάλλον. Μια μοναχή μάς πλησίασε για να μας οδηγήσει στον ναό και να ξεκλειδώσει την πόρτα.

 

Περάσαμε μέσα στο εκπληκτικής ομορφιάς εσωτερικό του οικοδομήματος και θαυμάσαμε τον ψηλό τρούλο απ' όπου έμπαινε άπλετο φως.

 

Aν και δεν αποτελεί μοναδικό δείγμα αποτροπιαστικού εκκλησιαστικού οικοδομήματος −η Ελλάδα είναι γεμάτη από δαύτα−, η κατασκευή του δίπλα σε ένα μνημείο πολιτιστικής κληρονομιάς είναι σκανδαλώδης.


Η μοναχή, σε ρόλο ξεναγού, άρχισε να αφηγείται την ιστορία της μονής, η οποία κάποτε αποτέλεσε μαρτυρικό τόπο βάρβαρων (ίσως πιο βάρβαρων από το έκτρωμα που οι σύγχρονοι «βάρβαροι» έχτισαν δίπλα της) και ανατριχιαστικών γεγονότων, καθώς το 1680 τη λεηλάτησαν πειρατές και οι 179 μοναχοί που διέμεναν εκεί έπεσαν θύματα ανελέητης σφαγής.

 

Ο ένας και μοναδικός μοναχός που έλειπε ήταν εκείνος που βρήκε τους αδελφούς του κατασφαγιασμένους. Σύμφωνα με την περιγραφή της, οι Τούρκοι ευθύνονταν για τη σφαγή που έγινε κατόπιν προδοσίας και τα λείψανα που περιέχει η λάρνακα που είναι τοποθετημένη στον ναό ανήκουν κατά πάσα πιθανότητα στον ηγούμενο.

 

Πώς συνδέεται μια προδοσία με τους Τούρκους, έτσι, γενικά κι αόριστα, και μάλιστα την περίοδο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, δεν το καταλάβαμε.


Βγαίνοντας στην αυλή, μας κέρασε ένα λουκούμι κι ένα ποτήρι νερό δίπλα στο κλειστό εκείνη την ώρα πωλητήριο.

 

Όταν παρατήρησα ότι ο διπλανός νεόδμητος ναός δεν ταιριάζει καθόλου σε ύφος και μέγεθος με τον βυζαντινό, η απάντησή της ήταν ότι ο παλιός δεν χωράει το εκκλησίασμά τους και ότι η δαπάνη είναι μεγάλη για να ολοκληρωθεί η κατασκευή του.

 

«Το εκκλησίασμα είναι μεγάλο, δεν χωρούσαν όλοι στον παλιό ναό. Οι περισσότεροι τον προτιμούν άλλωστε» συμπλήρωσε.

 

Σύμφωνα με την επίσημη ιστοσελίδα της, η μονή, η οποία ιδρύθηκε τον 9ο αι., υπήρξε από τα σημαντικότερα πνευματικά κέντρα του χριστιανισμού την περίοδο της Τουρκοκρατίας, ενώ ακολουθούσε το τυπικό των Ακοιμήτων της Κωνσταντινούπολης. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Σύμφωνα με την επίσημη ιστοσελίδα της, η μονή, η οποία ιδρύθηκε τον 9ο αι., υπήρξε από τα σημαντικότερα πνευματικά κέντρα του χριστιανισμού την περίοδο της Τουρκοκρατίας, ενώ ακολουθούσε το τυπικό των Ακοιμήτων της Κωνσταντινούπολης. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Όταν πρόσεξα έναν ακόμα ναό πίσω από τον φράχτη, τον Άγιο Στυλιανό, όπως με ενημέρωσε, ο οποίος έμοιαζε πιο συμβατός με το διατηρητέο μνημείο, μου απαγόρευσε να τον πλησιάσω. Εκεί παραδίπλα στεγάζεται σήμερα το γυναικείο μοναστήρι.

 

Αφού απομακρύνθηκα, έκανε παρατήρηση στον  φωτογράφο της LIFO Πάρι Tαβιτιάν  ότι τραβάει πολλές φωτογραφίες: «Φτάνει, τι τις θέλετε τόσες φωτογραφίες;».


Ούτε στον υπερμεγέθη ναό του Αγίου Παντελεήμονα μπορούσαμε να μπούμε. Όπως μας είπε, στο εξωτερικό, όταν βρεθούν τα χρήματα −είναι ήδη 10 χρόνια που έχει τελειώσει η ανέγερσή του, όπως μάθαμε−, θα προστεθούν πέτρες, ενώ η αγιογράφηση του εσωτερικού προχωράει αργά από τις ίδιες τις μοναχές.

 

Έξω από τον ναό το ανοσιούργημα συμπληρώνεται από μία κατασκευή με τέσσερις αρχαιοπρεπείς κίονες. Δεν μπορώ να διανοηθώ τι μυαλά κρύβονται πίσω από αυτές τις επιλογές – ας μη μιλήσουμε για τα οφέλη που αποκομίζουν από αυτές. Λίγο μετά, αφού τα είχαμε δει όλα, αποχωρήσαμε.

 

Σύμφωνα με την επίσημη ιστοσελίδα της, η μονή, η οποία ιδρύθηκε τον 9ο αι., υπήρξε από τα σημαντικότερα πνευματικά κέντρα του χριστιανισμού την περίοδο της Τουρκοκρατίας, ενώ ακολουθούσε το τυπικό των Ακοιμήτων της Κωνσταντινούπολης.

 

Ως εκ τούτου, σήμερα είναι ο μοναδικός ίσως ναός που σώζεται ως «Ακοίμητη Μονή» και από τους ελάχιστους εξαγωνικούς του ελλαδικού χώρου.


Τη Μεγάλη Εβδομάδα του 1680 Αγαρηνοί πειρατές, που εκείνη την εποχή λεηλατούσαν τα παράλια της Ραφήνας, εισέβαλαν στη μονή.

 

Κάποιος, θέλοντας να εκδικηθεί από φθόνο τους μοναχούς, οδήγησε το βράδυ της Ανάστασης τους πειρατές κατευθείαν στο εσωτερικό του ναού μέσα από μια μυστική σήραγγα.

 

Οι μοναχοί αιφνιδιάστηκαν ακριβώς τη στιγμή που έψαλλαν με αναμμένες τις λαμπάδες τους το «Χριστός Ἀνέστη» της πασχαλινής Θείας Λειτουργίας.


Όλοι τους βρήκαν φρικτό, μαρτυρικό θάνατο. Λόγω του Πάσχα, ένας από αυτούς απουσίαζε στο Μετόχι «Χεροσακκούλι» και επιστρέφοντας το απόγευμα της Κυριακής του Πάσχα αντίκρισε μια εκατόμβη κατακρεουργημένων μοναχών.

 

Mετά την επικοινωνία μου με την Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων Ανατολικής Αττικής πληροφορήθηκα ότι το υπερμέγεθες αυτό κτίσμα, το οποίο η εταιρεία ΙΚΑΡΟΣ ΑΤΕ που το έχτισε παρουσιάζει υπερήφανη ως μεγάλο κατόρθωμα στην ιστοσελίδα της, δεν πήρε ποτέ έγκριση, είναι παράνομο και η υπόθεση εκκρεμεί από το 2010 στην εισαγγελία.

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Το 1963 η ερειπωμένη μονή λειτούργησε και πάλι, αυτήν τη φορά ως μοναστήρι γυναικών, και τον Σεπτέμβριο του 1965, κατά τη διάρκεια εργασιών στο δάπεδο, εντοπίστηκε στο εσωτερικό του καθολικού ο τάφος των 179 πατέρων, του οποίου η τοποθεσία μέχρι εκείνη τη στιγμή παρέμενε άγνωστη.


Δείχνοντας τις φωτογραφίες που τραβήξαμε στον Παναγιώτη Τουρνικιώτη, αρχιτέκτονα και καθηγητή Θεωρίας της Αρχιτεκτονικής στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, του ζήτησα να σχολιάσει αυτό το οικοδόμημα που βεβηλώνει το βυζαντινό μνημείο.

 

«Βλέποντας τον μεγάλο, μισοτελειωμένο ναό με τις άχαρες καμπύλες του οπλισμένου σκυροδέματος πλάι στο παλιό μοναστήρι της Πεντέλης, που έχει αποτυπωμένη επάνω του τη μακρά διάρκεια του χρόνου, εξεγείρεσαι.

 

Δεν μπορείς να καταλάβεις γιατί έπρεπε να χτιστεί σήμερα ένας τόσο μεγάλος ναός πλάι στο μοναστήρι, και μάλιστα άτεχνος, από την πλευρά της αρχιτεκτονικής.

 

Εμένα μου φαίνεται σαν μια μεγάλη ασέβεια τόσο απέναντι στο ταπεινό στοιχείο της χριστιανοσύνης, που εκφράζεται ιδανικά στο γερασμένο ιστορικό μνημείο, όσο και στην ιδέα της πολιτιστικής κληρονομιάς.


Στην περίπτωση αυτή νομίζω ότι καταγράφεται γλαφυρά το χάσμα ανάμεσα στα παρεπόμενα της σύγχρονης λατρείας και στη ματαιοδοξία που χαρακτηρίζει καμιά φορά την Εκκλησία, και στην κοινή αντίληψη του πολιτισμού και της Ιστορίας που θα ήθελα να χαρακτηρίζει τον πνευματικό κόσμο της πολιτείας».


— Ποιος μπορεί να έδωσε άδεια για ένα τέτοιο αισθητικό ανοσιούργημα, να είναι υπεύθυνος γι' αυτήν τη βεβήλωση του βυζαντινού μνημείου;

Στην Ελλάδα όλοι οι πολίτες, εκτός από την Εκκλησία, παίρνουν άδεια από τα όργανα της πολιτείας, που δεν είναι άλλα από τα πολεοδομικά γραφεία, όπως έχουν οργανωθεί σύμφωνα με τον νόμο σε δήμους και περιφέρειες.

 

Η Εκκλησία δίνει άδεια στα εκκλησιαστικά κτίρια μόνη της. Αυτό είναι νόμιμο. Οι άδειες πολιτισμού έχουν να κάνουν με μνημεία.

 

Σύμφωνα με το νομικό πλαίσιο του υπουργείο Πολιτισμού υπάρχει μια ειδική προστασία για τα εκκλησιαστικά κτίρια, ειδικότερα για όσα είναι μιας κάποιας ηλικίας.


Για να χτίσει ένας πολίτης δίπλα σε ένα προστατευόμενο από το ΥΠ.ΠΟ. κτίριο πρέπει να περάσει οπωσδήποτε από τα αρμόδια όργανα.

 

Αυτά, ανάλογα με την ηλικία του κτιρίου, μπορεί να είναι το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) ή το Κεντρικό Συμβούλιο Νεώτερων Μνημείων.

 

Εκτιμώ ότι η Μονή Νταού Πεντέλης είναι διατηρητέο κτίριο, όπως όλα τα κτίσματα πριν από το 1830. Το ΚΑΣ δεν θα έπρεπε να έχει εγκρίνει την οικοδόμηση αυτού του ναού. Δεν ξέρω τι έχει γίνει.


Αυτό που ξέρω είναι ότι αν οποιοσδήποτε πολίτης επιχειρούσε να χτίσει ένα τέτοιου μεγέθους οικοδόμημα δίπλα σε ένα νεοκλασικό ηλικίας 100 χρόνων, δεν θα έπαιρνε εύκολα την άδεια. Αυτό που βλέπω είναι εξόφθαλμο, δηλαδή προκλητικό.

 

«Εκτιμώ ότι η Μονή Νταού Πεντέλης είναι διατηρητέο κτίριο, όπως όλα τα κτίσματα πριν από το 1830. Το ΚΑΣ δεν θα έπρεπε να έχει εγκρίνει την οικοδόμηση αυτού του ναού. Δεν ξέρω τι έχει γίνει.» ― Παναγιώτης Τουρνικιώτης, αρχιτέκτονας και καθηγητής Θεωρίας της Αρχιτεκτονικής στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο... Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
«Εκτιμώ ότι η Μονή Νταού Πεντέλης είναι διατηρητέο κτίριο, όπως όλα τα κτίσματα πριν από το 1830. Το ΚΑΣ δεν θα έπρεπε να έχει εγκρίνει την οικοδόμηση αυτού του ναού. Δεν ξέρω τι έχει γίνει.» ― Παναγιώτης Τουρνικιώτης, αρχιτέκτονας και καθηγητής Θεωρίας της Αρχιτεκτονικής στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο... Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


— Αν προστεθούν πέτρες, όπως μου είπαν κατά την επίσκεψή μου εκεί, θα βελτιωθεί κάπως η εικόνα λέτε;

Όχι! Η μορφολογία του βρίσκεται ανάμεσα στη λιθοδομή με καμάρες και τρούλους και στο οπλισμένο σκυρόδεμα και είναι υβριδική.

 

Εάν γίνει οποιαδήποτε επεξεργασία επ' αυτού με την προσθήκη επιφανειακών επενδύσεων με πέτρα, αυτό δύσκολα θα αποφύγει να μοιάζει με αυτοκόλλητη πέτρα.

 

Εάν γίνει, όπως κανείς μπορεί να υποθέσει, μια τελική επεξεργασία με σοβάτισμα, το οποίο φαίνεται λογικότερο σε αυτή την κλίμακα και με αυτήν τη μορφή, θα διαφοροποιηθεί ακόμα εντονότερα από το γειτονικό κτίριο – αυτό, βέβαια, θα μπορούσε να είναι ηθελημένο, για να κάνει κοντράστ, θα μπορούσε όμως και να μην είναι.


Σε κάθε περίπτωση, οι καμπύλες που έχει, η κλίμακά τους και το μέγεθος του κτιρίου είναι υπερβολικά σε σχέση με το γειτονικό μοναστήρι και την εκκλησία του. Ως εκ τούτου, για να το θέσω ευγενικά, το αντιλαμβάνομαι ως τερατούργημα. Το τέρας, ξέρετε, είναι κάτι που υπάρχει στη ζωή μας. Ζούμε με τέρατα.

 

— Μια δραστηριότητα στα όρια της βαρβαρότητας;

Το τι είναι βαρβαρότητα σε αυτό τον κόσμο που ζούμε είναι κάτι πολύ σχετικό. Η έκπληξή μου είναι ότι εκείνοι που έκαναν αυτή την ανάθεση είναι μάλλον αγαθοί άνθρωποι της Εκκλησίας και δεν μπορούν να αντιληφθούν ότι με αυτό τον τρόπο αναπτύσσουν μια σχέση με το θείο, στο οποίο αναφέρονται, που είναι μάλλον αυθάδης.

 

Προσωπικά, σέβομαι την Εκκλησία, πολύ καλά κάνει και υπάρχει, δεν είμαι υποχρεωμένος, παρ' όλα αυτά, να δέχομαι οτιδήποτε κάνει.

 

Δεν μπορώ να μην πω ότι αυτό είναι τερατούργημα, από τη στιγμή, μάλιστα, που διδάσκω αρχιτεκτονική σε νέους αρχιτέκτονες. Ντρέπομαι που υπάρχουν άνθρωποι που σχεδίασαν κάτι τέτοιο και άλλοι που το κατασκεύασαν.


— Στο Άγιο Όρος δεν έχουμε ανάλογα δείγματα βεβήλωσης του αισθητικού συνόλου.

Στο Άγιο Όρος υπάρχουν διανοούμενοι μοναχοί! Αλλά βρίσκονται εκεί, όχι εδώ, όπου υπάρχουν κάποιοι μοναχοί της Ορθοδοξίας που δεν μπορούν να αντιληφθούν το λαϊκό στοιχείο της πολιτιστικής κληρονομιάς, τις αξίες που εγώ ονομάζω αντίληψη πολιτισμού και ιστορίας − αντιλαμβάνονται τη δόξα.


Εν κατακλείδι, και μετά την επικοινωνία μου με την Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων Ανατολικής Αττικής πληροφορήθηκα ότι το υπερμέγεθες αυτό κτίσμα, το οποίο η εταιρεία ΙΚΑΡΟΣ ΑΤΕ που το έχτισε παρουσιάζει υπερήφανη ως μεγάλο κατόρθωμα στην ιστοσελίδα της, δεν πήρε ποτέ έγκριση, είναι παράνομο και η υπόθεση εκκρεμεί από το 2010 στην εισαγγελία.

 

Από τότε εκκρεμούν, όπως μπορεί να διαβάσει κανείς στο Διαδίκτυο, μια σειρά από τεράστια πρόστιμα για αυθαίρετα οικοδομήματα (6 μπάνγκαλοους) στην περιοχή, τα οποία η μονή αρνείται να καταθέσει, προφασιζόμενη διάφορες αιτίες.

 

Στο μεταξύ, το ποσό, όπως και το θράσος της (τους), όπως είδαμε, κυριολεκτικά γιγαντώνεται.

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Γεννήθηκα στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασα στο Bard College της Νέας Υόρκης θέατρο και κινηματογράφο. Έχω γράψει για τα περιοδικά SL, Πρόσωπα, 01, Εικόνες του Κόσμου, Symbol του Επενδυτή, όπως και για τις σημαντικότερες ελληνικές εφημερίδες.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
23 σχόλια
Ταξινόμηση:
Προηγούμενα 12 Επόμενα
Σωφρόνιος Σωφρόνιος 10.4.2018 | 09:37
Οι μοναχές ξέρουν ότι ο τσαμπουκάς στατιστικά αποδίδει σ αυτήν τη χώρα, γιατί να μην τα προσπαθησουν; Αν το 70% των προσπαθειών τους πετύχει, αξίζει τον κόπο.
Βαγγέλης Βαγγέλης 10.4.2018 | 09:54
Οι γυμνοί τοίχοι θα καλυφτούν με πέτρα και θα μοιάζει αρκετά ωραίο, αν και βέβαια αταίριαστο με το ήδη υπάρχον. Το θέμα με το μπετόν είναι η περιορισμένη διάρκεια ζωής. Σε 150 χρόνια το νέο κτήριο δεν θα υπάρχει, ενώ το παλιό θα υπάρχει, γιατί είναι πέτρινο. Οι εκκλησίες είναι σημεία αναφοράς στο χρόνο και πρέπει να χτίζονται με υλικά να που υπηρετούν αυτή την οπτική.
avatar Ramon Ramone 10.4.2018 | 09:55
Ε, αφού είναι παράνομα ας τα κατεδαφίσουν ρε παιδιά. Ας ξεκινήσουν με αυτά. Και ας επιβαρυνθεί η Μονή με τα έξοδα κατεδάφισης. Απλά πράγματα...
Σοβαρολογείς;
θα πλακώσουν ορδές ρασοφόρων και φανατικών για να προστατέψουν το δικαίωμα της Εκκλησίας -όχι να είναι κράτος εν κράτει- αλλά να είναι κατά πολύ ανώτερη του κράτους και να περιφρονεί όλους τους θεσμούς του.
Είμαι σίγουρος ότι μόλις καταφθάσει η πρώτη μπουλντόζα, ενώπιον του τερατουργήματος θα ανασκολοπιστούν τουλάχιστον οι Υπουργοί δημοσίων Εργων, Δικαιοσύνης και Παιδείας, μαζί με τους υφυπουργούς τους και τον Φίλη που τον έχουν άχτι από παλιότερα.
avatar Ramon Ramone 12.4.2018 | 02:14
Σοβαρολογώ.
avatar Tina Theotoki 10.4.2018 | 18:52
Tο κτίσμα δεν πήρε ποτέ έγκριση, είναι παράνομο, και η υπόθεση εκκρεμεί από το 2010 στην εισαγγελία.—Θα κατορθώσει άραγε η υπουργος Πολιτισμού να κατεδαφίσει το παράνομο τσιμεντένιο τερατούργημα που όρθωσαν Εκκλησία, Ναοδομία και λοιποί πλάι στο μεσοβυζαντινό κομψοτέχνημα; Θα της είμαστε όλοι ευγνώμονες!
avatar Faceless 10.4.2018 | 20:41
Εσύ δηλ. πηγαίνεις στην μονή και ...στεναχωρέθηκες?
Lucretius Lucretius 11.4.2018 | 08:23
Οι νόμοι δεν εφαρμόζονται μόνο όταν κάτι είναι στο πεδίο της όρασής μας.
avatar Tina Theotoki 11.4.2018 | 09:06
Μένω ενεή, άφωνη με την τόση σου ευφυία. Την επιθετική σου βλακεία δηλαδή.
Νεαντερταλ Νεαντερταλ 11.4.2018 | 23:11
εσυ που πηγαινεις στην Μονη για πες μας τι χρειαζοταν;
βλαχάκι (το) βλαχάκι (το) 10.4.2018 | 23:16
...χάλια, καμία αίσθηση.

Στην Πεντέλη, επίσης, βρίσκεται και ο (ημιτελης) ναός τους Αγίου Σεραφείμ-Προφήτου Ηλιού:
http://wikimapia.org/4074186/el/I-N-Αγίου-Σεραφείμ-Προφήτη-Ηλία#/photo/3705869
και ίσως σε λίγο καλύτερη κατάσταση, πλέον...
http://www.penteli-agserafeim.gr/wp-content/uploads/2017/10/MG_0105.jpg
τουλάχιστον, όμως, δεν εντάσσεται σε διατηρητέο και ιστορικό σύνολο κτηρίων!...
βλαχάκι (το) βλαχάκι (το) 11.4.2018 | 12:03
Πάντως, διευρύνοντας και λίγο το θέμα, τα ημιτελή και τα εγκαταλελειμμένα κτήρια - κουφάρια, pre and after crisis (αμέτρητα στην χώρα και αρκετές φορές σε περιοχές στοιχειώδους φυσικού κάλλους) που μάλλον δεν έχουν προοπτική αξιοποίησης, είναι επίσης πρόβλημα ...αλλά έχουμε συνηθίσει (;) στην ανασκολόπιση των οφθαλμών.

Ενδεικτικά:
Αγία Μαρίνα, Αίγινας:
https://www.google.com/maps/@37.738191,23.5356297,3a,75y,198.44h,98.39t/data=!3m6!1e1!3m4!1sfAaEJW7DMoxflHfWVFK-1w!2e0!7i13312!8i6656

Oρμος Υστερνίων, Τήνος:
https://www.google.com/maps/@37.6151254,25.0397125,3a,60y,320.58h,125.1t/data=!3m6!1e1!3m4!1spYGzhuhqtxD3VhOmiTUDfg!2e0!7i13312!8i6656

Νεοχώρι, λίμνης Πλαστήρα:
https://www.google.com/maps/@39.2678381,21.734665,3a,75y,104.24h,105.99t/data=!3m6!1e1!3m4!1sKEA5_GL1Zga9WSTC-H7PJg!2e0!7i13312!8i6656

Τολό
https://www.google.com/maps/@37.5240561,22.8628371,3a,75y,99.77h,112.1t/data=!3m6!1e1!3m4!1svOQyXk6cBY_6Yb8aSa8aIA!2e0!7i13312!8i6656
βλαχάκι (το) βλαχάκι (το) 11.4.2018 | 16:13
...το ότι υπάρχουν άνθρωποι που ψηφίζουν αρνητικά, άρα προφανώς "εγκρίνουν" αυτούς τους δυσανάλογους και παρεμβατικούς όγκους αντιαισθητικού και ημιτελούς/μη αξιοποιήσιμου μπετού, δίπλα είτε σε κτήρια διατηρητέα ή σε περιοχές φυσικού κάλλους ή παραλίες ή (ημι)δασικές εκτάσεις και χωριά ....με ξεπερνά απολύτως.
Με κάθε αρνητικό λάικ σ' εμάς τους "Αντίχριστους" κερδίζουν προφανώς μόρια για ον Παράδεισο.

Σίγουρα θα πρέπει να έχει εξελιχθεί και το μάρκετινγκ του παπαδαριού, περιλαμβάνοντας το Ιντερνετ και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η εξουσία είναι πολύ σοβαρό πράγμα για να τα αφήσουν όλα αυτά ανεκμετάλλευτα.

Δεν θα πρέπει να απορήσεις αν δεις και θεουσο-τρόλ!
βλαχάκι (το) βλαχάκι (το) 11.4.2018 | 22:19
Φυσικά και έχει εξελιχθεί δεν θα το σχολιάσω τώρα, αλλά δεν χρειάζεται, κανείς να είναι "αντίχριστος" (ακόμη και εντός εισαγωγικών) για να τον ...ενοχλεί το προφανές ... ενοχλητικό ή/και το παράνομο (που φυσικά δεν περιορίζεται στο προβληθέν παράδειγμα του άρθρου).
avatar Tina Theotoki 11.4.2018 | 02:47
διαβάζουμε στο λήμμα της Wikipaedia : «Ναοδομία»
(υπηρεσία της Εκκλησίας της Ελλάδας με αρμοδιότητα αρχικά την έγκριση οικοδομικών αδειών για κτίσματα εκκλησιαστικού ενδιαφέροντος)

Η Ναοδομία θεωρήθηκε προβληματική από πολλούς, ακόμα και ιερωμένους, που θεωρούν ότι ενώ οι κατά τόπους πολεοδομίες είχαν την αρμοδιότητα να ελέγχουν τις πολεοδομικές παραβάσεις που γίνονταν κατά παρέκκλιση των αδειών που ενέκρινε η Ναοδομία, δεν το έκαναν σχεδόν ποτέ και τελικά βρισκόταν απολογούμενη η Εκκλησία και όχι ο φορέας ο οποίος είχε την υποχρέωση να ελέγχει την ορθή εκτέλεση της όποιας άδειας[18]. Από την άλλη κάποιοι υποστηρίζουν ότι η Ναοδομία ενέκρινε συχνά άδειες με πολλές παραλείψεις και παρατυπίες.[19]. Δύο κραυγαλέες περιπτώσεις στις οποίες εμπλέχθηκε η Ναοδομία ήταν τα αυθαίρετα της Μονής Πεντέλης και τα «πανηγυρόσπιτα».

Τα αυθαίρετα της Πεντέλης

Το 2006 ο αρχιμανδρίτης της Ιεράς Μονής Πεντέλης, π. Τιμόθεος Κιλίφης, κατήγγειλε ότι η ΜΚΟ «Αλληλεγγύη» που εδρεύει στο Διορθόδοξο Κέντρο (βρίσκεται στον χώρο της Ι.Μ. Πεντέλης) είχε αναγείρει παράνομα πέντε (τελικά έξι) μπάγκαλοους συνολικού εμβαδού περίπου 400 τ.μ., τα οποία προσπαθούσε εκ των υστέρων να νομιμοποιήσει[20][5]. Σύμφωνα με τον αρχιμανδρίτη της μονής τα κτίρια είχαν αναγερθεί σε δασική έκταση (σύμφωνα με δασολόγο του Δασαρχείου Πεντέλης τα κτίρια δεν χτίστηκαν σε δασική αλλά σε αγροτική έκταση) χωρίς άδειες. Σύμφωνα με τον γραμματέα της Ι.Μ. Πεντέλης, π. Χρυσόστομο, τα κτίρια ανεγέρθησαν χωρίς οικοδομική άδεια διότι δεν επρόκειτο για δόμηση νέων κτιρίων αλλά για μετατροπή προϋπαρχόντων ορνιθώνων (κοτετσιών). Μετά την δημοσιοποίηση του θέματος η πολεοδομία της Νομαρχίας Αττικής πραγματοποίησε αυτοψία και καταλόγισε πρόστιμο ανέγερσης περίπου € 1.000.000 και πρόστιμο διατήρησης περίπου € 500.000 ετησίως. Η Εκκλησία προσέφυγε στην Επιτροπή Κρίσης Αυθαιρέτων Κατασκευών της Νομαρχίας, η οποία διαβίβασε τον φάκελο στο Γραφείο Ναοδομίας. Το Γραφείο Ναοδομίας απέρριψε τον φάκελο νομιμοποίησης των κτιρίων διότι «δεν εξεδόθη οικοδομική άδεια διότι δεν τηρούντο οι υφιστάμενοι όροι δομήσεως και δεν υπάρχει η προβλεπόμενη έγκρισις της αρμόδιας υπηρεσίας» ενώ υποστήριξε ότι «ο προσδιορισμός, η επιβολή προστίμων και η διαδικασία κατεδαφίσεως αυθαιρέτων δεν εμπίπτουν εις την αρμοδιότητα της υπηρεσίας μας» και επέστρεψε τον φάκελο της υπόθεσης στην Πολεοδομία της Νομαρχίας Αν. Αττικής[21]. Τελικά τον Νοέμβριο του 2010 η Επιτροπή Κρίσης Αυθαιρέτων Κατασκευών της Νομαρχίας επέστρεψε οριστικά τον φάκελο στην Ναοδομία[5], που πλέον είχε αναβιβαστεί σε διεύθυνση με αυξημένες πολεοδομικές αρμοδιότητες χάρη στον Κανονισμό 211/2010[11]
Είναι πολλά τα λεφτά Τίνα!
Εκτός όλων των άλλων θεμάτων (εξουσίας, προβολής, κλπ) σκέψου μονάχα πόσο χρήμα κυκλοφόρησε σε πόσα χέρια -το πιθανότερο εντελώς ανεξέλεγκτα όπως συμβαίνει πάντα στην Εκκλησία- για να φτιαχτεί αυτό το έκτρωμα!
Αρχικά να αναφέρουμε ξανά την αδυναμία της Εκκλησίας να πληρώνει φόρους. Άλλο αν έχει να ξοδέψει εκατομμύρια για την ανέγερση κι άααααλλων ναών. Θα μου πεις, επένδυση είναι, θα τα βγάλει τα λεφτά της. Κορόιδα υπάρχουν πολλά.
avatar Tina Theotoki 11.4.2018 | 20:45
Η Μονη Νταου Πεντελης διοικητικά ανήκει στην Ιερα Αρχιεπισκοπή Αθηνών. Τι εχει λοιπον να πει για το τερατουργημα ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος, ο οποίος εχει εκπονησει διδακτορική διατριβη στη βυζαντινη αρχαιολογια; —Γιατί σιωπά; —Γιατί δε ρίχνει κάτω το παράνομο εκτρωμα;
Νεαντερταλ Νεαντερταλ 11.4.2018 | 23:09
ε δεν βαριέσαι τώρα εγινε. τι σημασία εχει αν χρειαζόταν. Σημασία εχει οτι ωφελήθηκαν κάποιοι `` αναξιοπαθούντες΄` συνάνθρωποι μας. (κοινώς έφαγαν).
Πάντως ουδείς πήρε είδηση πως έγινε αυτό το σύγχρονο `΄γιοφύρι της Αρτας΄`. Κάποιος εισαγγελέας; η πολεοδομία( εδω γελάμε) υπουργείο; εκκλησία;
Άντε και την επόμενη φορα κατι ανάλογο στον Παρθενώνα


λukum (το) λukum (το) 12.4.2018 | 00:08
Για τον ίδιο λόγο που ένα όμορφο μοντέρνο κτίριο όπως η Εθνική Πινακοθήκη καταστράφηκε για να επεκταθεί... και χάσαμε και κάμποσο αστικό πράσινο...
https://i.imgur.com/MP81jhg.jpg
avatar AlexF 25.5.2018 | 14:10
Ναι. Όντως! Είναι πολύ κρίμα αυτό που έχει γίνει στο κτίριο της πινακοθήκης και στον περιβάλλοντα χώρο του. Φαινόταν το πράγμα όμως και από την εποχή που είχε γίνει μια ανακαίνιση εσωτερικά χωρίς κανένα σεβασμό στο ύφος του κτιρίου...
Προηγούμενα 12 Επόμενα

ΕΙΔΗΣΕΙΣ/ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΘΕΜΑΤΑ/ΔΗΜΟΦΙΛΗ

CITY GUIDE/ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ/ΠΡΟΣΦΑΤΑ