5 σημεία αρχαιολογικού ενδιαφέροντος στην παραλιακή Facebook Twitter
Οι νεώσοικοι της Ζέας, τα κατάλοιπα των οποίων διατηρούνται καλύτερα, ήταν μακρόστενα οικοδομήματα, κτισμένα σε επικλινές έδαφος, παράλληλα και πυκνά σε όλο το μήκος της παραλίας, με στέγη από κεραμίδια και εσωτερικές κατά μήκος κιονοστοιχίες.

5 σημεία αρχαιολογικού ενδιαφέροντος στην παραλιακή

0

Οι νεώσοικοι της Ζέας

Ο Λιμένας Ζέας, το γνωστό σε όλους μας Πασαλιμάνι, είναι ο δεύτερος σε μέγεθος λιμένας του Πειραιά. Κατά την αρχαιότητα ήταν ο μεγαλύτερος από τους τρεις λιμένες της Αθήνας (Ζέας, Μουνιχίας και Κανθάρου) αλλά και του ελλαδικού χώρου γενικότερα, αφού περιλάμβανε περισσότερους νεώσοικους από τους άλλους δύο (αναφέρονται 196).


Δεν είναι ευρέως γνωστό ότι το αρχικό επίνειο της Αθήνας δεν ήταν ο Πειραιάς αλλά το Παλαιό Φάληρο. Ο κλασικός Πειραιάς είναι κατεξοχήν δημιούργημα του Θεμιστοκλή, ο οποίος, χάρη στο διορατικό του πνεύμα και στην ισχυρή του βούληση, κατάφερε να ξεπεράσει τον αγροτικό συντηρητισμό των Αθηναίων και να κάνει την Αθήνα ναυτική υπερδύναμη. Ο ρόλος και οι επιτυχίες του στόλου κατά τα Μηδικά τον δικαίωσαν και ο Πειραιάς, με τα λιμάνια και τις οχυρώσεις του, έγινε αναπόσπαστο κομμάτι της Αθηναϊκης Δημοκρατίας. Και οι νεώσοικοι κατέχουν πρωταρχική θέση, καθώς ήταν τα αρχαιότερα δημόσια κτίρια.


Οι νεώσοικοι της Ζέας, τα κατάλοιπα των οποίων διατηρούνται καλύτερα, ήταν μακρόστενα οικοδομήματα, κτισμένα σε επικλινές έδαφος, παράλληλα και πυκνά σε όλο το μήκος της παραλίας, με στέγη από κεραμίδια και εσωτερικές κατά μήκος κιονοστοιχίες. Στο εσωτερικό υπήρχε ξύλινη εσχάρα στρωμένη με κάποιο λιπαντικό, συνήθως λίπος, ώστε να κυλάει ευκολότερα η τριήρης και να μπαίνει στον νεώσοικο, όπου «ξεχειμώνιαζε».


Στη Ζέα βρίσκονται σε δύο χώρους, στο υπόγειο πολυκατοικίας, στη γωνία της Ακτής Μουτσοπούλου με την οδό Σηραγγείου 1-3, και σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο κάτω από το προαύλιο του παρακείμενου σχολείου.

Ο ναός που αντικρίζουμε σήμερα οικοδομήθηκε στα χρόνια του Περικλή και παρουσιάζει αρκετές αρχιτεκτονικές ιδιαιτερότητες, όπως η παράλειψη της κιονοστοιχίας στο εσωτερικό του. Σημαντικές ιδιαιτερότητες παρουσιάζει και ο γλυπτός διάκοσμος. Δυστυχώς, το όνομα του αρχιτέκτονα που τον σχεδίασε παραμένει άγνωστο.

Ο Ναός του Ποσειδώνα στο Σούνιο

5 σημεία αρχαιολογικού ενδιαφέροντος στην παραλιακή Facebook Twitter
Στα νεότερα χρόνια, το Σούνιο ήταν δημοφιλής προορισμός για περιηγητές, πολλοί από τους οποίους χάραξαν τα ονόματά τους πάνω στα ερείπιά του.

Το Σούνιο είναι ένα βραχώδες ακρωτήριο στο νοτιότερο σημείο της Αττικής. Σούνιον ονομάστηκε και ο αρχαίος δήμος, όπως μαρτυρούν ποικίλες αρχαίες επιγραφές. Από τον 17ο αιώνα ο χώρος είναι γνωστός και ως Capo Colonne (Καβοκολόνες), από τους κίονες που στέκονται όρθιοι μέχρι και σήμερα.


Πρώτος αναφέρεται στο Σούνιο ο Όμηρος, περιγράφοντάς το ως το «ιερό ακρωτήριο των Αθηναίων». Η ανθρώπινη παρουσία στην περιοχή μαρτυρείται όμως ήδη από τους προϊστορικούς χρόνους. Σήμερα, το Σούνιο μάς είναι κυρίως γνωστό για τον Ναό του Ποσειδώνα. Η ιερότητα του χώρου, όμως, ανάγεται σε πολύ προγενέστερη εποχή. Φαίνεται ότι ήδη από τον 8ο αι. π.Χ. ο βράχος που δέσποζε στην εσχατιά της Αττικής είχε αφιερωθεί στη λατρεία του θεού της θαλασσας. Τον 5ο αι. π.Χ. άρχισε η οικοδόμηση ενός δωρικού ναού, που καταστράφηκε όμως από τους Πέρσες πριν ολοκληρωθεί.

Ο ναός που αντικρίζουμε σήμερα οικοδομήθηκε στα χρόνια του Περικλή και παρουσιάζει αρκετές αρχιτεκτονικές ιδιαιτερότητες, όπως η παράλειψη της κιονοστοιχίας στο εσωτερικό του. Σημαντικές ιδιαιτερότητες παρουσιάζει και ο γλυπτός διάκοσμος. Δυστυχώς, το όνομα του αρχιτέκτονα που τον σχεδίασε παραμένει άγνωστο.

Στα νεότερα χρόνια, το Σούνιο ήταν δημοφιλής προορισμός για περιηγητές, πολλοί από τους οποίους χάραξαν τα ονόματά τους πάνω στα ερείπιά του. Η πιο διάσημη υπογραφή είναι αυτή του Τζορτζ Γκόρντον, 6ου λόρδου του Μπάιρον, γνωστού σ' εμάς ως λόρδου Βύρωνα. Μολις 65 χλμ. από το κέντρο της Αθήνας, το Σούνιο είναι ο ιδανικός προορισμός για αρχαιολογική αλλά και φυσιολατρική περιήγηση. Αξέχαστο θα σας μείνει το ηλιοβασίλεμά του.

Ο Ναός του Απόλλωνα Ζωστήρα

Ο ναός αποκαλύφθηκε το 1924, όταν παιδιά από το Ορφανοτροφείο της Βουλιαγμένης, παίζοντας στην άμμο, εντόπισαν μαρμάρινα βάθρα, τμήματα κιόνων και επιγραφών στην περιοχή, η οποία σήμερα είναι γνωστή ως Ακτή του Αστέρα Βουλιαγμένης. Ο Παυσανίας αναφέρει ότι αυτή ήταν η θέση του πιο σημαντικού ιερού του δήμου των Αιξωνίδων Αλών, από τη λέξη «Αλαί», η οποία αναφερόταν στις παραθαλάσσιες περιοχές, όπου υπήρχαν φυσικές αλυκές, σε αντιδιαστολή με τις τεχνητές δεξαμενές συλλογής άλατος. Ο αρχαίος δήμος των Αλών Αιξωνίδων περιλάμβανε τις περιοχές στις οποίες σήμερα βρίσκονται οι σύγχρονοι δήμοι της Βούλας και της Βουλιαγμένης.


Με την ανασκαφή του 1926-1927 αποκαλύφθηκε ο ναός που ήταν ήδη γνωστός από τις αρχαίες πηγές. Ο Παυσανίας, μάλιστα, ερμήνευσε με γλαφυρό τρόπο το προσωνύμιο «Ζωστήρ»: σύμφωνα με τον μύθο, στο σημείο αυτό η Λητώ, κυνηγημένη από την εξαγριωμένη Ήρα και θεωρώντας ότι είχε φτάσει η ώρα να γεννήσει τους δίδυμους θεούς, παιδιά του Δία, έλυσε τη ζώνη της.

Ωστόσο, σύμφωνα με τον ανασκαφέα Κ. Κουρουνιώτη, το ορθό επίθετο του Απόλλωνα είναι «Ζωστήριος» και όχι «Ζωστήρ», επομένως η ονομασία αναφερόταν στην πολεμική ιδιότητα του θεού: είναι ο Απόλλωνας ο ζωσμένος με την πολεμική του εξάρτυση. Σε κάθε περιπτωση, ο ναός είχε εμβέλεια σε όλη την αρχαία Αττική αλλά και απευθείας επικοινωνία με το μεγάλο ιερό της Δήλου με την τέλεση των Ζωστηρίων, της ετήσιας γιορτής των Αλαιέων, κατά την οποία η Αττική ανανέωνε τα δικαιώματά της επί της ιεράς νήσου της Δήλου.


Κατασκευασμένος από πωρόλιθο τον 6ο αι. π.Χ., ο ναός έχει έναν ορθογώνιο σηκό. Το δάπεδό του είναι στρωμένο με μεγάλες ορθογώνιες πλάκες, άριστα επεξεργασμένες και προσαρμοσμένες μεταξύ τους. Διαθέτει άδυτο, δηλαδή ένα προφυλαγμένο δωμάτιο στην πίσω πλευρά του, το οποίο χρησίμευε για τη φύλαξη χρημάτων και πολύτιμων αναθημάτων. Πολύ αργότερα προστέθηκαν κίονες εξωτερικά του ναού, δημιουργώντας περίσταση, η οποία συγκρατούσε ξύλινο υπόστεγο για την προφύλαξη των προσκυνητών.

Στο εσωτερικό του ναού υπάρχουν ακόμη τα βάθρα για τα τρία αγάλματα των θεών που λατρεύονταν εκεί, της Λητώς και των δύο παιδιών της, αλλά και ένας μαρμάρινος θρόνος, πιθανότατα για τον ιερέα. Πρόκειται για ένα μάλλον άγνωστο μνημείο, που μόλις το 2016, με απόφαση του ΚΑΣ, απέκτησε ανεξάρτητη είσοδο από δημόσιο δρόμο, αποκομμένη από τις λουτρικές εγκαταστάσεις της πολυτελούς ξενοδοχειακής μονάδας.

Ηετιώνεια Πύλη 

5 σημεία αρχαιολογικού ενδιαφέροντος στην παραλιακή Facebook Twitter
Η Ηετιώνεια Πύλη είναι ο μεγαλύτερος αρχαιολογικός χώρος της πειραϊκής ακτής, με έκταση περίπου 20 στρέμματα.

Η χερσόνησος που έκλεινε από τα δυτικά το εμπορικό λιμάνι του αρχαίου Πειραιά οφείλει το όνομά της στον μυθικό ήρωα Ηετίωνα που, σύμφωνα με την παράδοση, την κατοίκησε πρώτος. Εδώ σώζονται σημαντικά κατάλοιπα της αρχαίας οχύρωσης που σκοπό είχε να προστατεύει το λιμάνι από τις επιθέσεις από ξηράς.

Η Ηετιώνεια Πύλη είναι ο μεγαλύτερος αρχαιολογικός χώρος της πειραϊκής ακτής, με έκταση περίπου 20 στρέμματα. Η σημασία της είναι διττή, γιατί αφενός ήταν ο προμαχώνας του λιμανιού και μία από τις δύο εισόδους του τειχισμένου Πειραιά (η δεύτερη ήταν οι Αστικές Πύλες) και αφετέρου διασώζει σημαντικές πληροφορίες για την οχυρωματική αρχιτεκτονική, όπως αναπτύχθηκε και εξελίχθηκε κατά την κλασική περίοδο. Στα τείχη και στους πύργους διαβάζονται τα χνάρια διαφορετικών χρονολογικών περιόδων, από την αρχική οικοδομική φάση του 5ου αι., που ανάγεται στον Θεμιστοκλή, μέχρι το τέλος του 3ου αι. π.Χ.

Στην τελευταία αυτή φάση χρονολογούνται οι κυκλικοί πύργοι της Ηετιώνειας Πύλης. Στο εσωτερικό τους σώζονται οι πρωιμότεροι ορθογώνιοι πύργοι που χτίστηκαν επί Κόνωνος (394 π.Χ.). Έφερε δίφυλλη θύρα πλάτους 3,70 μ., ανάμεσα σε δύο πύργους διαμέτρου περίπου 10 μ. Το μέτωπο της πύλης προστατευόταν από προτείχισμα και από μια μεγάλη σκαμμένη τάφρο μήκους 100 μ., όπου και υπήρχε ξύλινη κινητή γέφυρα που στηριζόταν σε κτιστούς πεσσούς.

Το Θέατρο της Ζέας

5 σημεία αρχαιολογικού ενδιαφέροντος στην παραλιακή Facebook Twitter
Το πρότυπο για την κατασκευή του ήταν το μεγάλο Θέατρο του Διονύσου κάτω από την Ακρόπολη της Αθήνας.

Το αρχαίο θέατρο της Ζέας βρίσκεται σε άμεση επαφή με το κτίριο του Αρχαιολογικού Μουσείου Πειραιά και είναι μαλλον εγκλωβισμένο από σύγχρονες οικοδομές. Το μνημείο διαθέτει την τριμερή χαρακτηριστική οργάνωση ενός ελληνιστικού θεάτρου, δηλαδή κοίλο, ορχήστρα και σκηνικό οικοδόμημα. Σύμφωνα με την ενεπίγραφη στήλη που έχει βρεθεί πίσω από το τελωνείο του Πειραιά, η χρονολόγηση του θεάτρου τοποθετείται κατά τον 2ο αι. π.Χ.

Το κοίλον του ήταν εν μέρει θεμελιωμένο στον φυσικό βράχο, τον γνωστό υποκίτρινο ακτίτη λίθο, ο οποίος δυστυχώς είναι αρκετά εύθρυπτος, γι' αυτό υπάρχουν πολλές φθορές σήμερα, λόγω των καιρικών συνθηκών και του θαλασσινού περιβάλλοντος δίπλα στο οποίο βρίσκεται. Στο ανώτερο τμήμα του, όπου δεν υπήρχε ο φυσικός βράχος, τα εδώλια του κοίλου εδράζονταν σε τεχνητή λίθινη θεμελίωση, η οποία καλυπτόταν με χώμα. Δημιουργούνταν, δηλαδή, ένα είδος τεχνητής επίχωσης για τη θεμελίωση του ανώτερου τμήματος του κοίλου. Σύμφωνα με τα στοιχεία, το πρότυπο για την κατασκευή του ήταν το μεγάλο Θέατρο του Διονύσου κάτω από την Ακρόπολη της Αθήνας, όπως και για πολλά σύγχρονά του.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

 

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Θα δούμε θέατρο σε αρχαιολογικούς χώρους

Θέατρο / Θα δούμε θέατρο σε αρχαιολογικούς χώρους

Το Εθνικό Θέατρο συμμετέχει στον νέο θεσμό του υπουργείου Πολιτισμού «Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός», ο οποίος φιλοδοξεί να δώσει ζωή σε αρχαιολογικούς χώρους στην Αττική και στην υπόλοιπη χώρα με τρεις νέες παραγωγές.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Η Πέγκυ Ρίγγα μιλά για τη «Σκοτεινή» πλευρά της αρχαιολογίας

Αρχείο / Η Πέγκυ Ρίγγα μιλά για τη «Σκοτεινή» πλευρά της αρχαιολογίας

Κλασική αρχαιότητα δεν είναι μόνο οι ρήτορες, οι φιλόσοφοι, ο υψηλός πολιτισμός και τα λαμπρά μνημεία. Η Πέγκυ Ρίγγα μάς ξεναγεί σε μια καθημερινότητα χαρούμενη, διασκεδαστική, «σέξι» και ταυτόχρονα βίαιη, σκοτεινή, μακάβρια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ζέα: Ο πολεμικός ναύσταθμος της Αρχαίας Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ζέα: Ο πολεμικός ναύσταθμος της Αρχαίας Αθήνας

Ο σύγχρονος επισκέπτης του λιμανιού της Ζέας δύσκολα μπορεί να αντιληφθεί ότι εκεί όπου σήμερα ορθώνονται οι πολυώροφες πολυκατοικίες κάποτε χτυπούσε η καρδιά του πολεμικού ναύσταθμου της αρχαίας Αθήνας. Οι επικεφαλής των ανασκαφών κ. Bj rn Lovén και κ. Ιωάννης Σαπουντζής μας μίλησαν για όσα έμαθαν από την πολύχρονη ερευνητική τους δραστηριότητα στη Ζέα και τη Μουνιχία.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΠΛΙΑΤΣΙΚΑ, ΔΡ. ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑΣ, ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑΣ, ΥΠΠΟΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λέλα Καραγιάννη: Η συγκλονιστική ιστορία της ηρωίδας - κατασκόπου της Εθνικής Αντίστασης

Ιστορία μιας πόλης / Λέλα Καραγιάννη: Η ηρωίδα-κατάσκοπος της Εθνικής Αντίστασης

Δρόμοι πήραν το όνομά της, προτομή της στέκεται στα Εξάρχεια, μετά θάνατον βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών, ντοκιμαντέρ περιστρέφονται γύρω από τη ζωή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον σκηνοθέτη Βασίλη Λουλέ για τη Λέλα Καραγιάννη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Παρότι η απόσταση που μας χωρίζει από την κλασική Ρώμη είναι τεράστια, τα αστικά προβλήματα που αντιμετώπισε μοιάζουν να επαναλαμβάνονται ανά τους αιώνες.
THE LIFO TEAM
Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: Το νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Ιστορία μιας πόλης / Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: To νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Πώς πέθαιναν οι άνθρωποι στη Μυκηναϊκή Αττική; Τι τιμές τους επεφύλασσαν οι συνάνθρωποί τους; Και τι συμπεράσματα προκύπτουν από τα ταφικά έθιμα στα περίχωρα της Αθήνας κατά την Ύστερη Εποχή του Χαλκού; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Νίκη Παπακωνσταντίνου για το προϊστορικό νεκροταφείο στο Κολικρέπι Αττικής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Guest Editors / Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Το σχέδιο για την εγκαθίδρυση τελεφερίκ εκπλήσσει καθώς φανερώνει μια μεταστροφή του υπουργείου Πολιτισμού από πολιτικές ήπιας παρέμβασης και χαμηλού φωτισμού τις οποίες ακολούθησε για δεκαετίες. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη επέμβαση που έχει γίνει στον βράχο εδώ και πάνω από δύο αιώνες και ίσως τη μεγαλύτερη που έχει γίνει ποτέ μετά την ανοικοδόμηση των τειχών.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΟΤΣΩΝΑΣ
Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ου αιώνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ού αιώνα;

Χάρη σε ένα κληροδότημα, ιδρύεται στις αρχές του 20ου αιώνα επί της Λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας ένα νοσοκομείο το οποίο στεγάζει την έδρα της Νευροψυχιατρικής του ΕΚΠΑ. Ένα νοσοκομείο του οποίου η σχέση με το Πανεπιστήμιο Αθηνών αλλά και με τις κοινωνικές μεταβολές στην πόλη και στη χώρα είναι άρρηκτες. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά για την ιστορία του Αιγινητείου με την ιστορικό Δέσπω Κριτσωτάκη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας και η μοντέρνα ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας στη ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Η οπερέτα στην Αθήνα ανθίζει και εξελίσσεται εν μέσω μεγάλων ιστορικών γεγονότων: Βαλκανικοί πόλεμοι, εθνικός διχασμός και αργότερα η Μικρασιατική Καταστροφή. Ήταν η οπερέτα μια διέξοδος για τους Αθηναίους της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Αλέξανδρο Ευκλείδη για την ιστορία και τους μεγάλους σταθμούς της αθηναϊκής οπερέτας.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος και η έρευνα του για τους κατοίκους της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος της Αθήνας

Πρωτοπορία, όραμα, κοσμοπολιτισμός: Τα υλικά με τα οποία ήταν φτιαγμένος ο Κωνσταντίνος Δοξιάδης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την Μαριάννα Χαριτωνίδου για την δράση, την έρευνά του για τους κατοίκους της Αθήνας, την παρακαταθήκη του στην πόλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ρεπορτάζ / Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ποιος είναι ο διαβόητος Βρετανός λαθρέμπορος από την εταιρεία του οποίου ανακτήθηκαν πρόσφατα εκατοντάδες αρχαιότητες μετά από μακροχρόνια διεκδίκηση από το ελληνικό Δημόσιο;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σχέδια για τις Απόκριες του 1933 και τα έθιμα της Παλιάς Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι παληές αθηναϊκές Απόκρηες»: Πώς γιορτάζονταν πριν έναν αιώνα;

Μια σειρά από σχέδια που δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό «Παναθήναια» σχετικά με τις Απόκριες και άρθρα από το περιοδικό «Μπουκέτο» για τα αποκριάτικα έθιμα της παλιάς Αθήνας.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Ιστορία μιας πόλης / Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Πού μπορούμε να δούμε το Ανάκτορο των Γιγάντων σε μια βόλτα μας στο κέντρο της πόλης και τι συμβολίζουν τα γλυπτά που υπάρχουν στο πρόπυλο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον αρχαιολόγο Γιάννη Θεοχάρη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ιστορία μιας πόλης / ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ποια ήταν η ολιγομελής ομάδα ΠΕΑΝ που έμεινε στην ιστορία για τις ριψοκίνδυνες δράσεις της ενάντια στους Ναζί; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ευάνθη Χατζηβασιλείου για την Πανελλήνιο Ένωση Αγωνιζομένων Νέων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Ιστορία μιας πόλης / Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Στις 2 Αυγούστου του 338 π.Χ. ο Φίλιππος Β’ οδηγεί τους Μακεδόνες σε μία μάχη η έκβαση της οποίας θα αλλάξει τον κόσμο. Τι σήμανε για τη Μακεδονία, την Αθήνα και τον ελλαδικό χώρο η Μάχη της Χαιρώνειας; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Ιωσήφ, συνεπιμελητή της έκθεσης που έχει ως θέμα την ιστορική μάχη και τρέχει αυτό το διάστημα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα)

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, πριν από έναν αιώνα

Η LiFO, σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, θα παρουσιάσει μια σειρά από ανέκδοτα και σπάνια ντοκουμέντα για διάφορα θέματα από τη λαμπρή, ή και όχι τόσο, ιστορία του τόπου μας. Ξεκινάμε με τον ιστορικό σταθμό του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, που δεν ήταν πάντοτε υπόγειος.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ιστορία μιας πόλης / Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ποιοι κάνουν χρήση ναρκωτικών στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα στην Ελλάδα και ποιο είναι το κοινωνικό αποτύπωμα των ναρκωτικών στην Αθήνα της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον ιστορικό και ερευνητή Κωστή Γκοτσίνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς ζούσαν οι Ρωμαίοι στρατιώτες; Η καθημερινή ζωή των ανθρώπων πίσω απ’ την πολεμική μηχανή

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς ζούσαν οι Ρωμαίοι στρατιώτες; Η καθημερινότητα πίσω απ’ την πολεμική μηχανή

Μια νέα έκθεση στο Βρετανικό Μουσείο αποκαλύπτει τη ζωή των Ρωμαίων που έζησαν μέσα στις τάξεις του στρατού της Αυτοκρατορίας και την υπηρέτησαν πιστά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ