Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
 

15 Ιουνίου 1945

Αυτή είναι η ακριβής ημερομηνία και χρονολογία της αυτοκτονίας του Άρη Βελουχιώτη.
Ο Άρης αυτοκτόνησε βάζοντας το ατομικό του περίστροφο πίσω από το δεξί αυτί.

Αυτή είναι η ακριβής ημερομηνία και χρονολογία της αυτοκτονίας του Άρη Βελουχιώτη. Η διευκρίνηση γίνεται, γιατί και πάλι στην επέτειο του θανάτου του, γράφτηκαν αρκετές ανακρίβειες.

 

Είναι αναμενόμενο.


Εκείνη την ταραγμένη εποχή, οι ειδήσεις ανακατεύονταν με φήμες και δύσκολα μπορούσες να διακρίνεις την αλήθεια.

 

Μία από τις στρεβλώσεις είναι και ο τρόπος αυτοκτονίας του.


Αρκετοί ανέφεραν χειροβομβίδα. Είναι κατανοητό το μπέρδεμα.

 

Ο Άρης αυτοκτόνησε βάζοντας το ατομικό του περίστροφο πίσω από το δεξί αυτί. (Υπάρχει σχετική ιατρική γνωμάτευση).

  

Αμέσως μετά, ο Τζαβέλας που τον είχε θεό, έπεσε πάνω στο άψυχο σώμα του, τον αγκάλιασε κι έβαλε ανάμεσά τους μια χειροβομβίδα να πεθάνει μαζί του.

 

Φωτογραφία από τα Τρίκαλα. Στο κέντρο ο Τζαβέλας (Γιάννης Αγγελάτος), που τον αποκεφάλισαν μαζί με τον Άρη. Αριστερά του ο ιπποκόμος του Βελουχιώτη, Λέων. Δεξιά η ηθοποιός Ολυμπία Παπαδούκα.
Φωτογραφία από τα Τρίκαλα. Στο κέντρο ο Τζαβέλας (Γιάννης Αγγελάτος), που τον αποκεφάλισαν μαζί με τον Άρη. Αριστερά του ο ιπποκόμος του Βελουχιώτη, Λέων. Δεξιά η ηθοποιός Ολυμπία Παπαδούκα.

 

«Είδα με τα μάτια μου ανθρώπους να κλαίνε για τον Άρη. Είδα φωτογραφίες του βαλμένες στα εικονίσματα. Άκουσα γυναίκες και γριούλες να καταριούνται τους φονείς του και να τον αποκαλούν Άγιο. Άκουσα πολλούς να ελπίζουνε ότι ο Άρης δεν πέθανε».

 

Όλα αυτά συνέβησαν το απόγεμα της 15ης Ιουνίου.


Την επομένη ανακάλυψαν τους νεκρούς οι παρακρατικοί διώκτες τους.

 

Και ασέλγησαν στις σορούς τους.


Έκοψαν τα δυο κεφάλια και τα κρέμασαν, στον φανοστάτη των Τρικάλων. Στην εκδικητική μανία τους, τεμάχισαν και τον νεκρό αρχηγό, αποκόπτοντας χέρια και πόδια.

 

Την ίδια ημέρα της ραδιοφωνικής ανακοίνωσης του θανάτου του Άρη, στις 16 Ιουνίου, ο Ριζοσπάστης δημοσιεύει την επίσημη διαγραφή του με τίτλο «H προδοσία του Βελουχιώτη» και ένα κατάπτυστο κείμενο ακολουθούσε.

 

Το δημοσίευμα του Ριζοσπάστη.
Το δημοσίευμα του Ριζοσπάστη.

 

Aν η ακροδεξιά ελληνική κυβέρνηση και η γραφειοκρατική ηγεσία του KKE τον εξόντωσαν και τον διαπομπεύουν μετά θάνατον, ο λαός θρηνεί τον θρυλικό αρχηγό.

 

Oι ανταποκρίσεις των δημοσιογράφων από την ύπαιθρο είναι συνταρακτικές:

 

«Είδα με τα μάτια μου ανθρώπους να κλαίνε για τον Άρη. Είδα φωτογραφίες του βαλμένες στα εικονίσματα. Άκουσα γυναίκες και γριούλες να καταριούνται τους φονείς του και να τον αποκαλούν Άγιο. Άκουσα πολλούς να ελπίζουνε ότι ο Άρης δεν πέθανε».

 

Και από τις εφημερίδες της εποχής, μόνο η εαμική Ελεύθερη Ελλάδα εξεγείρεται:

 

«Tο κεφάλι του Άρη δεν είναι για να στέκει κρεμασμένο στον φανοστάτη των Τρικάλων σαν κεφάλι ληστή. Nα το κατεβάσουν αμέσως. Και να το μεταφέρουν στο Γοργοπόταμο. Και εκεί που ο Άρης δόξασε την Ελλάδα, χέρια ευλαβικά να το ενταφιάσουν με μια σεμνή τελετή. [...] Σταματήστε το αίσχος».

 

Tα κεφάλια του Βελουχιώτη και του Τζαβέλα κρεμασμένα στον φανοστάτη των Τρικάλων.
Tα κεφάλια του Βελουχιώτη και του Τζαβέλα κρεμασμένα στον φανοστάτη των Τρικάλων.

Ο Διονύσης Χαριτόπουλος είναι συγγραφέας. Γεννήθηκε το 1947 στον Πειραιά όπου από μικρή ηλικία έκανε διάφορες χειρωνακτικές δουλειές στο Λιμάνι και στα γύρω μηχανουργεία. Eγκατέλειψε νωρίς δύο απόπειρες σπουδών στην Αθήνα και στο Λονδίνο και δούλεψε στη διαφήμιση μέχρι το 1990. Γνωστότερα έργα του: "Δανεικιά γραβάτα", "525 τάγμα πεζικού", "Τα παιδιά της Χελιδόνας", "Άρης, ο αρχηγός των ατάκτων", "Εκ Πειραιώς"

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Kώστας Μπαλάφας: Ο φωτογράφος της ήττας
Ο Σπύρος Στάβερης βρίσκει στις φωτογραφίες του Κώστα Μπαλάφα το ίχνος μιας γενναίας εποχής και νιώθει ένα βάρος αβάσταχτο στη σκέψη όλων αυτών των ηττημένων ανθρώπων που προσπάθησαν έκτοτε να ζήσουν με πείσμα, περηφάνια και σεμνότητα.
Ο Διονύσης Χαριτόπουλος πιστεύει πως μόνο οι έρωτες και τα μεθύσια είναι όλα όσα θα θυμάσαι στη ζωή
Ο γνωστός συγγραφέας και βιογράφος του Άρη Βελουχιώτη αφηγείται τη ζωή του στο Lifo.gr
Πέθανε ο τελευταίος μαυροσκούφης του Βελουχιώτη
Ο Γιάννης Οικονόμου ή Καπετάν Γιαννούτσος

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

75  χρόνια από την καταστροφή της Χιροσίμα
Έστω και αν συμφωνηθεί ότι η χρήση της βόμβας ήταν μονόδρομος προκειμένου να επισπευστεί το τέλος του πολέμου, η χρήση της ήταν δικαιολογημένη;
Τυφοειδής Μαίρη: Η πιο διάσημη «ασθενής μηδέν» στη σύγχρονη ιστορία, η Ιρλανδή μαγείρισσα που λάτρεψε ο Anthony Bourdain
Χρωστάμε τον τρόμο μας απέναντι στους «αρνητές» των φονικών ιών σε μια διαβόητη μαγείρισσα που στις αρχές του 20ού αιώνα είχε βάλει στόχο της να μην πεθάνει φτωχή και πεινασμένη; Ας το δούμε λίγο...
Ψαλμός για μελλοθάνατους
Στην Ιστορία της Εθνικής Αντίστασης, ένας παπάς στο Αγρίνιο, ο Κωνσταντίνος Βαλής, γνωστός ως Παπαβαλής, πρέπει να ξεπέρασε, με την τόλμη και τις επινοήσεις του, κάθε άλλον.
Βρυσάκι: Η αθηναϊκή συνοικία που εξαφανίστηκε για την ανακάλυψη της Αρχαίας Αγοράς
Στο διάστημα μεταξύ 1931 και 1939 το κέντρο της Αθήνας μεταμορφώθηκε, καθώς η συνοικία που βρισκόταν στους πρόποδες της Ακρόπολης, το Βρυσάκι, απαλλοτριώθηκε και κατεδαφίστηκε.
Στέφανος Μαλιάτσης
Τη νύχτα της 15ης Oκτωβρίου 1943 μια δύναμη περίπου εκατόν είκοσι Γερμανών, με οδηγό κάποιον σύγχρονο Εφιάλτη, κατορθώνει περνώντας από δύσβατα μονοπάτια, να βρεθεί πίσω από τη γραμμή των ανταρτών και βαδίζει εναντίον του χωριού Πύλη.
Οι Εβραίοι της Αθήνας
Σε μια εποχή γενικού αντισημιτισμού ο θεμελιώδης ανθρωπισμός του ελληνικού πολιτισμού βγήκε μπροστά μόλις οι Ναζί άρχισαν το γενοκτόνο έργο τους.
5 σημεία αρχαιολογικού ενδιαφέροντος στην παραλιακή
Η παραλιακή διαδρομή από τον Πειραιά μέχρι το Σούνιο είναι διάσπαρτη από απομεινάρια αρχαίας ιστορίας. Η Πέγκυ Ρίγγα επιλέγει πέντε σημεία με μνημεία αρχαιολογικού ενδιαφέροντος όπου αξίζει να κάνεις μια στάση.
Θερμοπύλες 1943 μ.Χ.
Στην άψα της ένοπλης αντίστασης, ένα γερμανικό τμήμα προερχόμενο από τη Λαμία συγκρούσθηκε με λίγους εφεδρικούς του ΕΛΑΣ κοντά στα Στενά των Θερμοπυλών.
Ήταν μαύροι οι αρχαίοι Έλληνες;
Μια πρόσφατη σειρά του BBC παρουσιάζει τον Αχιλλέα και άλλους αρχαίους Έλληνες με μαύρο δέρμα. Τι λέει σχετικά η Ιστορική και Επιστημονική έρευνα; Ένας καθηγητής του Κέιμπριτζ απαντά.
Βαμπίρ δεν ξέρουμε αν υπήρχαν, βγαίνει όμως σε δημοπρασία ένα kit καταδίωξής τους
Ο Μπραμ Στόκερ ήξερε τι έγραφε και το αποδεικνύει αυτό εδώ το κουτί αντιμετώπισης βρικολάκων από τα τέλη του 19ου αιώνα.
Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου: H ιστορία ενός από τα σπουδαιότερα μνημεία της αρχαιότητας (σπάνιες εικόνες)
Tο τελειότερο θέατρο από πλευράς αισθητικής και ακουστικής βρίσκεται κάθε καλοκαίρι στο επίκεντρο του πολιτισμού και της τέχνης
Τάδε έφη ο Δερβίσης
Ο Alexandre Papas διηγείται την άγνωστη ιστορία των περιθωριακών του Ισλάμ
Η μέρα που ο Ναός της Αρτέμιδος στην Έφεσο τυλίχθηκε στις φλόγες
Ο Ηρόστρατος, ένας ασήμαντος «ξένος», βλέπει την ευκαιρία να περάσει στην αθανασία ως ο διασημότερος εμπρηστής στην ιστορία.
Η ιστορία του λόρδου Έλγιν- άρπαγα των γλυπτών του Παρθενώνα
Σαν σήμερα γεννιέται ο Τόμας Μπρους, 7ος κόμης του Έλγιν, ο αρχαιοκάπηλος που μετέφερε στις αρχές του 19ου αιώνα τα γλυπτά του Παρθενώνα στη Βρετανία.
Στα άδυτα του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου
Η LiFO μπήκε στα εργαστήρια του μουσείου και παρακολούθησε σε αποκλειστικότητα την προεργασία για την επετειακή έκθεση «Οι μεγάλες νίκες στα όρια του μύθου και της Ιστορίας».
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή