Το σουβλάκι στην Αθήνα έχει εξελιχθεί σε επιστήμη

Το σουβλάκι στην Αθήνα έχει εξελιχθεί σε επιστήμη Facebook Twitter
Το βασικό κρέας για το σουβλάκι ήταν πάντα το χοιρινό (μικρά κομμάτια κρέατος ή γύρος), ενώ με τα χρόνια εμφανίστηκαν κοτόπουλο, μοσχάρι, προβατίνα, διάφορα κρέατα.
1

Σουβλάκι λέμε το χοιρινό κρέας περασμένο σε ξυλάκι, αλλιώς καλαμάκι, εξού και το «καλαμάκι» των Νότιων –οι Θεσσαλονικείς, όταν λένε «καλαμάκι», εννοούν το πλαστικό του φραπέ και των αναψυκτικών, αυτό που απαγορεύτηκε–, ή το τυλιχτό, δηλαδή κρέας-πίτα-ντομάτα-κρεμμύδι-τζατζίκι-μαϊντανό. Ή πίτα-κεμπάπ.

Το βασικό κρέας για το σουβλάκι ήταν πάντα το χοιρινό (μικρά κομμάτια κρέατος ή γύρος), ενώ με τα χρόνια εμφανίστηκαν κοτόπουλο, μοσχάρι, προβατίνα, διάφορα κρέατα. Κάποιοι βάζουν μέχρι και φρυγαδέλι, λουκάνικο, κοκορέτσι και κοντοσούβλι. Ας πούμε ότι μέχρι εκεί το έδεσμα μπορεί να λέγεται σουβλάκι, αφού βασικό συστατικό του είναι το κρέας.

Το σουβλάκι είναι διαχρονικό, πρέπει να είναι παραδοσιακό, να έχει κρέας που μυρίζει τσίκνα, και ακόμα κι αν το πειράξεις, πρέπει να το κάνεις σε τέτοιον βαθμό που να μη χάσει την αυθεντική του σύσταση.

Από κει και πέρα, ο όρος περιγράφει μέχρι και το «παιδικό» (πίτα «με χωρίς κρεμμύδια και τζατζίκι», μόνο κρέας, ντομάτα και «πατατούλες») ενώ το «νηστίσιμο» ή «του αγρότη» ή «οικολογικό» ή «ορφανό» δεν θεωρείται σουβλάκι, γιατί δεν περιέχει κρέας (περιέχει όλα τα υπόλοιπα υλικά πλην του κρέατος).

Στη συνέχεια, το σουβλάκι έγινε «απομίμηση» ή «πατσαρδέ», δηλαδή ό,τι να 'ναι τυλιγμένο σε πίτα – μόνο που η πίτα δεν κάνει το σουβλάκι.

Φτάσαμε στο σημείο να υπάρχει σουβλάκι με μανιτάρια, σουβλάκι με χαλούμι, με ψητές μελιτζάνες και φαλάφελ, με κολοκυθάκι και φέτα, με γύρο σολομού και καπνιστή πέστροφα – όλα αυτά είναι ok, αλλά δεν είναι ακριβώς σουβλάκια. Είναι τυλιχτά με σος, vegan food, vegetarian, μοντέρνα, που συμβαδίζουν με τους κανόνες της πολιτικής ορθότητας της εποχής, πάντως σουβλάκια δεν είναι.


Δεν ξέρω πόσο μπορεί να εξελιχθεί το σουβλάκι, ελπίζω καθόλου, αλλά κάθε εποχή προσθέτει κάτι που καταστρέφει την αρχική συνταγή (η δεκαετία του '80 πρόσθεσε την τηγανητή πατάτα, τα '90s τις κέτσαπ-μαγιονέζα-μουστάρδα και το κοτομπέικον).

Σήμερα το σουβλάκι έχει γίνει πιο «κουλτουριάρικο», με εξευγενισμένα τα αρχικά υλικά (καθόλου λάδι στην πίτα, κρέας χωρίς λίπος, ελαφρύ τζατζίκι, κρεμμύδια ξεπλυμένα με νερό, έξτρα light σος, καθόλου αλάτι), θυμίζοντας περισσότερο φαγητό νοσοκομείου.


Το σουβλάκι είναι διαχρονικό, πρέπει να είναι παραδοσιακό, να έχει κρέας που μυρίζει τσίκνα, και ακόμα κι αν το πειράξεις, πρέπει να το κάνεις σε τέτοιον βαθμό που να μη χάσει την αυθεντική του σύσταση.

Ευτυχώς, ακόμα και στις πιο updated και χίπστερ μορφές του υπάρχει ακόμα σε αξιοπρεπείς εκδοχές στην Αθήνα. Τελευταίο trend είναι το σουβλάκι προβατίνας του Hoocut.

Γεύση
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι γεύσεις του καλοκαιριού που φυλάξαμε για το χειμώνα

Γεύση / Φρυγανισμένα, λιόκαφτα, παστά, ξιδάτα: Έτσι μένει η γεύση του καλοκαιριού

Η τέχνη της συντήρησης των τροφών πάει χιλιάδες χρόνια πίσω και έχει ακόμα λόγο ύπαρξης γιατί μεταμορφώνει τα υλικά σε κάτι άλλο. Και αυτό το «άλλο» έχει γαστρονομική και συναισθηματική αξία.
ΝΙΚΟΣ Γ. ΜΑΣΤΡΟΠΑΥΛΟΣ
Το πρώτο ελληνικό ουίσκι: Όταν μια παρέα φίλων εμφιάλωσε το όνειρό της

Radio Lifo / Aυτό είναι το πρώτο ελληνικό ουίσκι

Μια ομάδα εννέα φίλων, χωρίς καμία επαγγελματική σχέση με την ποτοποιία, κατάφερε με πείσμα και πολλή αγάπη για το ουίσκι να δημιουργήσει το πρώτο ελληνικό single malt whisky. Δύο από αυτούς, ο Γιάννης Χριστοφορίδης και ο Ντίνος Οικονομόπουλος, μιλούν στη Μερόπη Κοκκίνη γι' αυτό το «ταξίδι» από το κριθάρι και το νερό του Ταΰγετου μέχρι τα βαρέλια vinsanto και τις αμέτρητες δυσκολίες.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
«Το 2025 είναι εξαιρετική χρονιά για τον οινολόγο, ο καλλιεργητής όμως κλαίει»

Το κρασί με απλά λόγια / «Το 2025 είναι εξαιρετική χρονιά για τον οινολόγο, ο καλλιεργητής όμως κλαίει»

Πώς κύλησε ο φετινός τρύγος σε διαφορετικές γωνιές του κόσμου; Από τον βορρά ως τον νότο της Ελλάδας, αλλά και σε εμβληματικές περιοχές όπως το Μπορντώ, η Βουργουνδία και η Μεντόζα, οι Έλληνες οινολόγοι καταθέτουν την εμπειρία τους και μιλούν για τις προκλήσεις που φέρνει η κλιματική αλλαγή.
THE LIFO TEAM
Το Χάνι της Ρέρεσης είναι ένα από τα τελευταία της Ελλάδας

Γεύση / Παγόνια, αντίκες και μαγειρευτά σε ένα χάνι που αντέχει στον χρόνο

Το Χάνι της Ρέρεσης, ένα από τα τελευταία της Ελλάδας, παραμένει ανοιχτό για ταξιδιώτες και ντόπιους, με την κυρία Νίτσα να κρατά ζωντανή την παράδοση της φιλοξενίας σε ένα μαγειρείο που θυμίζει λαογραφικό μουσείο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
47’ στο Hygge με την Anne Meurling

Γεύση / Hygge: Ένας φούρνος που μυρίζει θαλπωρή στην Ιπποκράτους

Με νοσταλγία για τις συνταγές της πατρίδας της, μια Σουηδέζα φτιάχνει ψωμί, γλυκά, αέρινο βούτυρο και άψογη μηλόπιτα, δημιουργώντας ατμόσφαιρα βόρειας Ευρώπης - μόλις δυο βήματα από τη λεωφόρο Αλεξάνδρας.
M. HULOT
«Μα πώς γεμίζει αυτή η τρύπα;»: Πριν από 40 χρόνια, τα «Δυο Λουξ» ξάφνιασαν τα Χανιά

Θρυλικά Μπαρ / «Μα πώς γεμίζει αυτή η τρύπα;»: Πριν από 40 χρόνια, τα «Δυο Λουξ» ξάφνιασαν τα Χανιά

Ξέρετε πολλές τσαγερί που να έχουν εξελιχθεί σε ολοήμερα στέκια, να έχουν μισθώσει λεωφορεία για να δουν οι θαμώνες τους μια έκθεση σε άλλον νομό ή να βγάζουν μια βάρκα γεμάτη με μελομακάρονα για κέρασμα στον δρόμο; Και όμως, αυτό το μέρος υπάρχει και έχει ξενυχτήσει γενιές στο λιμάνι των Χανίων.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Χταπόδι με σύκα: Μια για πολλούς άγνωστη και σίγουρα απρόσμενη συνταγή

Γεύση / Χταπόδι με σύκα: Μια για πολλούς άγνωστη και σίγουρα απρόσμενη συνταγή

«Όπου υπάρχουν συκιές, λίγο πιο πέρα αρχίζουν τα βότσαλα και μετά η Μεσόγειος και μετά το χταπόδι. Και κάπου, σ’ ένα πανηγυρικό τραπέζι, συναντώνται το χταπόδι και τα σύκα. Μαγειρεμένο το χταπόδι, μαγειρεμένα και τα λιόκαφτα, ξερά σύκα».
ΝΙΚΟΣ Γ. ΜΑΣΤΡΟΠΑΥΛΟΣ
Η ιεροτελεστία του πανηγυρικού πιλαφιού του Δεκαπενταύγουστου στο Καρπάθιο

Γεύση / Tα πιλάφια του Δεκαπενταύγουστου: Έτσι τιμούν τη μεγάλη γιορτή σε Κάσο και Κάρπαθο

Ακολουθώντας τελετουργικό χρόνων, στήνουν καζάνια πάνω σε φωτιές και φτιάχνουν πιλάφι, κρέας κοκκινιστό και τηγανητές πατάτες για να τιμήσουν τη μεγαλύτερη γιορτή του καλοκαιριού.
ΝΙΚΟΣ Γ. ΜΑΣΤΡΟΠΑΥΛΟΣ