ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Ο Τζον Γκαλιάνο επέστρεψε θριαμβευτής στην «κοιλιά» του Παρισιού

Ο Τζον Γκαλιάνο επέστρεψε θριαμβευτής στην «κοιλιά» του Παρισιού Facebook Twitter
Το Artisanal 2024 Show, η επίδειξη που εμπνεύστηκε o Τζον Γκαλιάνο, μια off line βόλτα, έρχεται από το παρελθόν της πόλης και δείχνει το μέλλον μιας αντίληψης στην οποία όλα είναι επανεξέταση. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0

Ξεχάστε τις ολόφωτες πασαρέλες και τις σταρ στην πρώτη σειρά με τα στρας και τα δανεικά ρούχα. Ξεχάστε τις ηθοποιούς που γίνονται μοντέλα και δεν είναι ποτέ καλύτερες από τα μοντέλα. Ξεχάστε τα μουσεία, τις τέντες σε εντυπωσιακούς κήπους και παλάτια.

Η Εβδομάδα Μόδας στο Παρίσι μπορεί να γίνει κι αλλιώς. Γιατί το Παρίσι είναι και διαφορετικό. Είναι οι γέφυρες του Σηκουάνα στη χειμωνιάτικη υγρασία, ο καμβάς των ποιητών, η επικίνδυνη και αόρατη ζωή, όσα γίνονταν κάτω από τις γέφυρες εκατό χρόνια πριν, οι κοκκινομάλλες κοκότες του Λοτρέκ, τα αγόρια με τους σουγιάδες στα χέρια να τρέχουν στο θολό φως των φαναριών, οι φτωχοδιάβολοι του Ουγκό. Είναι τα σκοτεινά εγκλήματα, οι λαθραίες ζωές και η ατμόσφαιρα στην «κοιλιά» του, την καλοθρεμμένη, απαιτητική και μακάρια.

Ο δημιουργικός διευθυντής του οίκου Martin Margiela, Τζον Γκαλιάνο, τα έφερε όλα στο φως μέσα στο σκοτάδι της πασαρέλας του, μια πασαρέλα σκόπιμα υποφωτισμένη, σχεδόν δυσδιάκριτη, στημένη σε φυσικό χώρο, κάτω από τη γέφυρα Alexandre III, λουσμένη στο φως της πρώτης πανσελήνου του έτους. Άδραξε μια στιγμή του παρελθόντος της πόλης και του χρόνου, και την πάγωσε, φέρνοντάς τη στο παρόν.

Ο Γκαλιάνο επέστρεψε και επινόησε για ακόμα μία φορά τη μόδα στην πιο υπερβατική και ποιητική της διάσταση με τον πιο υπερβολικό και προσωπικό τρόπο, τον πιο προκλητικό απέναντι στα στερεότυπα. Ο Μartin Μargiela δεν θα μπορούσε να έχει πιο ευφυή διάδοχο.

Το Artisanal 2024 Show, μια offline βόλτα που έρχεται από το παρελθόν της πόλης και δείχνει το μέλλον μέσα από μια διάθεση επανεξέτασης, την οποία ξεκίνησε ο ιδρυτής του οίκου και τη συνεχίζει το «κακό παιδί» της γαλλικής μόδας που είδε την καριέρα του να καίγεται σε μια νύχτα, όταν κανείς δεν έδειχνε να θυμάται ότι πέρασε από τους μεγαλύτερους οίκους.

Ο Τζον Γκαλιάνο επέστρεψε θριαμβευτής στην «κοιλιά» του Παρισιού Facebook Twitter
Στο φινάλε η Gwendoline Christie, με ένα δραματικό μετα-νυφικό, ρευστό, μια bigger than life σιλουέτα που ακροβατεί πάνω στα γοβάκια της σαν πορσελάνινη κούκλα. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

Φυσικά, όλοι θυμούνται σήμερα πως ο Ιταλός επιχειρηματίας Renzo Rosso, ιδρυτής της Diesel και ιδιοκτήτης των Maison Margiela, Marni, Viktor & Rolf και Jil Sander, που το 2014 του ανέθεσε την καλλιτεχνική διεύθυνση του οίκου Margiela, ήταν ο μόνος που πίστευε στην ικανότητα του σχεδιαστή να αναστατώνει και να καινοτομεί, κατανοώντας τον σύγχρονο καταναλωτή.

Αν και ο Γκαλιάνο ανανέωσε το συμβόλαιό του ως δημιουργικού διευθυντή του οίκου το 2019 και το brand διπλασίασε τα έσοδά του, με τη χθεσινή επίδειξη επανέκαμψε ουσιαστικά μετά το cancel που του είχε ρίξει ο κόσμος της μόδας – μόνο η Κέιτ Μος του ζήτησε να σχεδιάσει το νυφικό της.

Πλήρωσε ακριβά τις αντισημιτικές δηλώσεις του και επέστρεψε με την πιο ποιητική και σκοτεινή εκδοχή της πόλης που λατρεύει, ως δημιουργός που σφραγίζει το παρόν της μόδας. Δεν είναι τυχαίο ότι επέλεξε το «Hometown Glory» της Αντέλ για να ανοίξει την επίδειξη – ως Βρετανός και ως περιπλανώμενος, υμνεί την πόλη που τον ανέδειξε.

Γι' αυτό το Παρίσι που παρουσιάζει ο Γκαλιάνο έχει μιλήσει ο Εμίλ Ζολά στο «Le Ventre de Paris» πριν από περίπου ενάμιση αιώνα, μιλώντας για τις γυναίκες στην «κοιλιά» της πόλης με τα τσιτωμένα κορσάζ και τα πληθωρικά σώματα, φωτίζοντας τον κόσμο τους, τον γεμάτο παραφορά και εκρήξεις. Όπως ο Ζολά έχτισε έναν ποιητικό κόσμο μέσα από τη σύγκρουση του πληθωρικού με το λιτό, του καθωσπρέπει με το επαναστατικό, του ενταγμένου με το περιθωριακό, έτσι και ο Γκαλιάνο έφτιαξε ένα φιλμ νουάρ της εποχής μας στην υγρασία και το σκοτάδι της παρισινής νύχτας.

Ο Τζον Γκαλιάνο επέστρεψε θριαμβευτής στην «κοιλιά» του Παρισιού Facebook Twitter
Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
Ο Τζον Γκαλιάνο επέστρεψε θριαμβευτής στην «κοιλιά» του Παρισιού Facebook Twitter
Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

Για το φινάλε κράτησε την Gwendoline Christie με ένα δραματικό μετα-νυφικό, ρευστό, μια bigger than life σιλουέτα που ακροβατεί πάνω στα γοβάκια της σαν πορσελάνινη κούκλα, μια αναφορά στην περίφημη βιομηχανία του Παρισιού με τις πολύτιμες και πανάκριβες κούκλες, αυτές με τα ξασμένα κόκκινα μαλλιά, τα γυαλιστερά, διαφανή σχεδόν, ροζ μάγουλα και τα μάτια γαλάζια σαν τον ουρανό.

Ο Γκαλιάνο έφερε αυτές τις κούκλες στην πασαρέλα· επιβλητικές και λίγο σαν θλιμμένες πριγκίπισσες, απομεινάρια μιας αστική βιτρίνας και τους έδωσε πνοή. Ο Γκαλιάνο βάζει στους άντρες κορσέδες, τονίζει μια αμφιλεγόμενη αρρενωπότητα, την τιμά και τη στολίζει, ενώ κάνει τις φούστες να μοιάζουν με κουκούλι, φτιάχνοντας έναν κόσμο θεατρικής και κινηματογραφικής αισθητικής που δεν αντιγράφεται, μόνο γεννιέται μέσα σε μια συγκεκριμένη δημιουργική συνθήκη.

Ο οίκος, στην ανακοίνωσή του, προϊδεάζει τον θεατή: «Το τελετουργικό του ντυσίματος είναι μια σύνθεση του εαυτού. Με το σώμα ως καμβά, χτίζουμε μια εξωτερική έκφραση του εσωτερικού κόσμου, μια μορφή συναισθήματος. Οι πρακτικές και τα γεγονότα είναι αυτά που διαμορφώνουν τον χαρακτήρα που αντικατοπτρίζει το ρούχο μας».

Μέσα στο σκοτάδι οι καλεσμένοι άκουσαν ως προδόρπιο τον Lucky Love, ένα δανδή που λατρεύει η σκηνή της μόδας, να τραγουδά μαζί με τις Gospels το «Now I don't need your love». Και δεν υπήρχε τίποτα πιο κατάλληλο από τον κατά κόσμον Luc Bruyère που εξερευνά την οδύσσεια των ρομαντικών συναισθημάτων, ενώ αμφισβητεί την έννοια του φύλου, ιδιαίτερα του ανδρισμού, για να σηματοδοτηθεί η συναισθηματική και ρομαντική προσέγγιση της συλλογής του Γκαλιάνο, της οποίας η ρευστότητα ξεπερνά έννοιες όπως η μόδα και επηρεάζει με κάθε τρόπο τη ζωή των ανθρώπων.

Ο Lucky Love χτίζει τη μουσική του πάνω στη χαμένη αγάπη και τις ραγισμένες καρδιές. Το ίδιο κάνει και ο Γκαλιάνο που ξεπερνά κάθε φορά τον εαυτό του, ανακατεύοντας την τράπουλα της Ιστορίας και των υλικών, όπως το 2022 με το «Cinema Inferno», όταν μετέτρεψε την πασαρέλα σε θέατρο και την επίδειξη σε θεατρική παράσταση που μεταδόθηκε ζωντανά μέσα από κάμερες.

Ο Τζον Γκαλιάνο επέστρεψε θριαμβευτής στην «κοιλιά» του Παρισιού Facebook Twitter
Ο δημιουργικός διευθυντής του οίκου Martin Margiela, Τζον Γκαλιάνο, τα έφερε όλα στο φως μέσα στο σκοτάδι της πασαρέλας του. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

Αυτή είναι μια αφήγηση γεμάτη πάθος, με ρούχα που ακολουθούν τον κλασικό κανόνα της ραπτικής, «χαλασμένα» και φτιαγμένα βάσει ενός δραματικού οράματος. Η Εβδομάδα Μόδας δεν θα μπορούσε να έχει πιο μεγαλειώδες φινάλε από την παρέλαση των προσώπων που έκαναν το Παρίσι την πόλη που είναι σήμερα: νεαροί διαρρήκτες «Αρσέν Λουπέν» και γυναίκες της νύχτας με μισοκρυμμένα πρόσωπα, σιλουέτες τύπου κλεψύδρα, καμπύλες που κλείνουν το μάτι στους κανόνες ομορφιάς, κορσέδες άλλοτε σφιχτούς και άλλοτε λυτούς πάνω από μακριά, «κοκαλωμένα» σαν βγαλμένα από παλιά μπαούλα τούλια, κάτω από υπερμεγέθη σακάκια από πολυτελή μπροκάρ και μάλλινα υφάσματα με σχέδια σχεδόν βασιλικά.

Ο Γκαλιάνο επέστρεψε και επινόησε για ακόμα μία φορά τη μόδα στην πιο υπερβατική και ποιητική της διάσταση με τον πιο υπερβολικό και προσωπικό τρόπο, τον πιο προκλητικό απέναντι στα στερεότυπα. Ο Μartin Μargiela δεν θα μπορούσε να έχει πιο ευφυή διάδοχο.

Μόδα & Στυλ
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Roberto Cavalli (1940-2024): Ο σχεδιαστής που ταύτισε την υπερβολή με την επιτυχία

Μόδα & Στυλ / Roberto Cavalli (1940-2024): Ο σχεδιαστής που ταύτισε την υπερβολή με την επιτυχία

Πλασαρίστηκε σαν ροκ σταρ και αγάπησε όσοι λίγοι designers τις γυναίκες. Ο Ιταλός δημιουργός έφυγε από τη ζωή στα 83 του, αφήνοντας πίσω του ένα εξεζητημένο σύννεφο από aninal prints, σέξι εμπριμέ και ένα «εγχειρίδιο» για το πώς ένας σχεδιαστής μπορεί να είναι πιο αναγνωρίσιμος από τη μόδα που παράγει.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Μνους: Ένα ανεξάρτητο αθηναϊκό brand επαναλανσάρει τη σωβρακοφανέλα

Μόδα & Στυλ / Μνους: Ένα ανεξάρτητο αθηναϊκό brand επαναλανσάρει τη σωβρακοφανέλα

Λαμβάνοντας υπόψη τους τη μοναδικότητα του κάθε σωματότυπου και επηρεασμένες από την προσωπική τους ανάγκη για άνεση, δύο νέες γυναίκες δημιουργούν ποιοτικά εσώρουχα που δεν προορίζονται μόνο για να κρύβονται κάτω από τα ρούχα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Μισέλ Λαμί: Ένα ατόφια εκκεντρικό πρόσωπο της μόδας και της τέχνης

Μόδα & Στυλ / Μισέλ Λαμί: Ένα ατόφια εκκεντρικό πρόσωπο της μόδας και της τέχνης

Επιχειρηματίας, οραματίστρια, style icon, αρχηγός συγκροτήματος, επιμελήτρια εκθέσεων. Μια γυναίκα ασταμάτητη στα 80 της χρόνια που ο τίτλος της «μούσας του Ρικ Όουενς» την αδικεί.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ριάνα Κούνου

Οι Αθηναίοι / Ριάννα Κούνου: «Τους βλέπεις όλους να φοράνε μαύρα γιατί φοβούνται να ξεχωρίσουν»

Η σχεδιάστρια πίσω από το πολυτελές και ανερχόμενο brand Rianna+Nina, που έμαθε κάποτε στην Αθήνα τι πάει να πει «designer vintage», έχει μια περιπετειώδη ζωή να αφηγηθεί. Και όσο της αρέσει να είναι ανώνυμη στο Βερολίνο όπου ζει, τόσο απολαμβάνει το να κάθεται στην Ηροδότου στο Κολωνάκι και να τους χαιρετάει όλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
O ροζ πλανήτης των Karavan στη Σκούφου μεγάλωσε

Μόδα & Στυλ / O ροζ πλανήτης των Karavan στη Σκούφου μεγάλωσε

Το φυσικό κατάστημα του πιο πετυχημένου αθηναϊκού brand με ρούχα επεκτάθηκε, έχει συγκεντρώσει μέσα του όλες εκείνες τις αναφορές που το έφεραν μέχρι το σήμερα, ενώ θα είναι και το μοναδικό μέρος όπου θα μπορούμε να δοκιμάζουμε και να ψωνίζουμε όσα bold κομμάτια έχουν να μας προτείνουν. Karavan girls, έχουμε μπροστά μας ένα καλοκαίρι όλο χρώμα και patterns.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ο Pierpaolo Piccioli δεν μένει πια στον Valentino

Μόδα & Στυλ / Ο Pierpaolo Piccioli δεν μένει πια στον Valentino

Με μια παρακαταθήκη που μοιάζει με κινηματογραφικό ρομάντζο, τυλιγμένη σε απρόσμενες παλέτες, τρεμάμενα μποά και πληθωρικούς όγκους, ο επί 25 χρόνια καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου Valentino αποχώρησε από τη θέση του, μιλώντας για όνειρα υφασμένα με αγάπη.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Τι πήγε λάθος με τις ενδυμασίες της Μαίρης Κατράντζου; Όλα.

Μόδα & Στυλ / Τι πήγε λάθος με τις ενδυμασίες της Μαίρης Κατράντζου; Όλα.

Aυτές οι ενδυμασίες, που δεν είναι στολές ούτε κοστούμια θεάτρου, ήταν διακριτικές και «έκαναν τη δουλειά», υπηρετούσαν μια τελετή που συμβαίνει κάθε τέσσερα χρόνια για μία ώρα και τέλος, την ξεχνάμε. Δεν είχαν απασχολήσει κανέναν μας, μέχρι τώρα τουλάχιστον.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ