Ο Τζον Γκαλιάνο επέστρεψε θριαμβευτής στην «κοιλιά» του Παρισιού

Ο Τζον Γκαλιάνο επέστρεψε θριαμβευτής στην «κοιλιά» του Παρισιού Facebook Twitter
Το Artisanal 2024 Show, η επίδειξη που εμπνεύστηκε o Τζον Γκαλιάνο, μια off line βόλτα, έρχεται από το παρελθόν της πόλης και δείχνει το μέλλον μιας αντίληψης στην οποία όλα είναι επανεξέταση. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0

Ξεχάστε τις ολόφωτες πασαρέλες και τις σταρ στην πρώτη σειρά με τα στρας και τα δανεικά ρούχα. Ξεχάστε τις ηθοποιούς που γίνονται μοντέλα και δεν είναι ποτέ καλύτερες από τα μοντέλα. Ξεχάστε τα μουσεία, τις τέντες σε εντυπωσιακούς κήπους και παλάτια.

Η Εβδομάδα Μόδας στο Παρίσι μπορεί να γίνει κι αλλιώς. Γιατί το Παρίσι είναι και διαφορετικό. Είναι οι γέφυρες του Σηκουάνα στη χειμωνιάτικη υγρασία, ο καμβάς των ποιητών, η επικίνδυνη και αόρατη ζωή, όσα γίνονταν κάτω από τις γέφυρες εκατό χρόνια πριν, οι κοκκινομάλλες κοκότες του Λοτρέκ, τα αγόρια με τους σουγιάδες στα χέρια να τρέχουν στο θολό φως των φαναριών, οι φτωχοδιάβολοι του Ουγκό. Είναι τα σκοτεινά εγκλήματα, οι λαθραίες ζωές και η ατμόσφαιρα στην «κοιλιά» του, την καλοθρεμμένη, απαιτητική και μακάρια.

Ο δημιουργικός διευθυντής του οίκου Martin Margiela, Τζον Γκαλιάνο, τα έφερε όλα στο φως μέσα στο σκοτάδι της πασαρέλας του, μια πασαρέλα σκόπιμα υποφωτισμένη, σχεδόν δυσδιάκριτη, στημένη σε φυσικό χώρο, κάτω από τη γέφυρα Alexandre III, λουσμένη στο φως της πρώτης πανσελήνου του έτους. Άδραξε μια στιγμή του παρελθόντος της πόλης και του χρόνου, και την πάγωσε, φέρνοντάς τη στο παρόν.

Ο Γκαλιάνο επέστρεψε και επινόησε για ακόμα μία φορά τη μόδα στην πιο υπερβατική και ποιητική της διάσταση με τον πιο υπερβολικό και προσωπικό τρόπο, τον πιο προκλητικό απέναντι στα στερεότυπα. Ο Μartin Μargiela δεν θα μπορούσε να έχει πιο ευφυή διάδοχο.

Το Artisanal 2024 Show, μια offline βόλτα που έρχεται από το παρελθόν της πόλης και δείχνει το μέλλον μέσα από μια διάθεση επανεξέτασης, την οποία ξεκίνησε ο ιδρυτής του οίκου και τη συνεχίζει το «κακό παιδί» της γαλλικής μόδας που είδε την καριέρα του να καίγεται σε μια νύχτα, όταν κανείς δεν έδειχνε να θυμάται ότι πέρασε από τους μεγαλύτερους οίκους.

Ο Τζον Γκαλιάνο επέστρεψε θριαμβευτής στην «κοιλιά» του Παρισιού Facebook Twitter
Στο φινάλε η Gwendoline Christie, με ένα δραματικό μετα-νυφικό, ρευστό, μια bigger than life σιλουέτα που ακροβατεί πάνω στα γοβάκια της σαν πορσελάνινη κούκλα. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

Φυσικά, όλοι θυμούνται σήμερα πως ο Ιταλός επιχειρηματίας Renzo Rosso, ιδρυτής της Diesel και ιδιοκτήτης των Maison Margiela, Marni, Viktor & Rolf και Jil Sander, που το 2014 του ανέθεσε την καλλιτεχνική διεύθυνση του οίκου Margiela, ήταν ο μόνος που πίστευε στην ικανότητα του σχεδιαστή να αναστατώνει και να καινοτομεί, κατανοώντας τον σύγχρονο καταναλωτή.

Αν και ο Γκαλιάνο ανανέωσε το συμβόλαιό του ως δημιουργικού διευθυντή του οίκου το 2019 και το brand διπλασίασε τα έσοδά του, με τη χθεσινή επίδειξη επανέκαμψε ουσιαστικά μετά το cancel που του είχε ρίξει ο κόσμος της μόδας – μόνο η Κέιτ Μος του ζήτησε να σχεδιάσει το νυφικό της.

Πλήρωσε ακριβά τις αντισημιτικές δηλώσεις του και επέστρεψε με την πιο ποιητική και σκοτεινή εκδοχή της πόλης που λατρεύει, ως δημιουργός που σφραγίζει το παρόν της μόδας. Δεν είναι τυχαίο ότι επέλεξε το «Hometown Glory» της Αντέλ για να ανοίξει την επίδειξη – ως Βρετανός και ως περιπλανώμενος, υμνεί την πόλη που τον ανέδειξε.

Γι' αυτό το Παρίσι που παρουσιάζει ο Γκαλιάνο έχει μιλήσει ο Εμίλ Ζολά στο «Le Ventre de Paris» πριν από περίπου ενάμιση αιώνα, μιλώντας για τις γυναίκες στην «κοιλιά» της πόλης με τα τσιτωμένα κορσάζ και τα πληθωρικά σώματα, φωτίζοντας τον κόσμο τους, τον γεμάτο παραφορά και εκρήξεις. Όπως ο Ζολά έχτισε έναν ποιητικό κόσμο μέσα από τη σύγκρουση του πληθωρικού με το λιτό, του καθωσπρέπει με το επαναστατικό, του ενταγμένου με το περιθωριακό, έτσι και ο Γκαλιάνο έφτιαξε ένα φιλμ νουάρ της εποχής μας στην υγρασία και το σκοτάδι της παρισινής νύχτας.

Ο Τζον Γκαλιάνο επέστρεψε θριαμβευτής στην «κοιλιά» του Παρισιού Facebook Twitter
Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
Ο Τζον Γκαλιάνο επέστρεψε θριαμβευτής στην «κοιλιά» του Παρισιού Facebook Twitter
Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

Για το φινάλε κράτησε την Gwendoline Christie με ένα δραματικό μετα-νυφικό, ρευστό, μια bigger than life σιλουέτα που ακροβατεί πάνω στα γοβάκια της σαν πορσελάνινη κούκλα, μια αναφορά στην περίφημη βιομηχανία του Παρισιού με τις πολύτιμες και πανάκριβες κούκλες, αυτές με τα ξασμένα κόκκινα μαλλιά, τα γυαλιστερά, διαφανή σχεδόν, ροζ μάγουλα και τα μάτια γαλάζια σαν τον ουρανό.

Ο Γκαλιάνο έφερε αυτές τις κούκλες στην πασαρέλα· επιβλητικές και λίγο σαν θλιμμένες πριγκίπισσες, απομεινάρια μιας αστική βιτρίνας και τους έδωσε πνοή. Ο Γκαλιάνο βάζει στους άντρες κορσέδες, τονίζει μια αμφιλεγόμενη αρρενωπότητα, την τιμά και τη στολίζει, ενώ κάνει τις φούστες να μοιάζουν με κουκούλι, φτιάχνοντας έναν κόσμο θεατρικής και κινηματογραφικής αισθητικής που δεν αντιγράφεται, μόνο γεννιέται μέσα σε μια συγκεκριμένη δημιουργική συνθήκη.

Ο οίκος, στην ανακοίνωσή του, προϊδεάζει τον θεατή: «Το τελετουργικό του ντυσίματος είναι μια σύνθεση του εαυτού. Με το σώμα ως καμβά, χτίζουμε μια εξωτερική έκφραση του εσωτερικού κόσμου, μια μορφή συναισθήματος. Οι πρακτικές και τα γεγονότα είναι αυτά που διαμορφώνουν τον χαρακτήρα που αντικατοπτρίζει το ρούχο μας».

Μέσα στο σκοτάδι οι καλεσμένοι άκουσαν ως προδόρπιο τον Lucky Love, ένα δανδή που λατρεύει η σκηνή της μόδας, να τραγουδά μαζί με τις Gospels το «Now I don't need your love». Και δεν υπήρχε τίποτα πιο κατάλληλο από τον κατά κόσμον Luc Bruyère που εξερευνά την οδύσσεια των ρομαντικών συναισθημάτων, ενώ αμφισβητεί την έννοια του φύλου, ιδιαίτερα του ανδρισμού, για να σηματοδοτηθεί η συναισθηματική και ρομαντική προσέγγιση της συλλογής του Γκαλιάνο, της οποίας η ρευστότητα ξεπερνά έννοιες όπως η μόδα και επηρεάζει με κάθε τρόπο τη ζωή των ανθρώπων.

Ο Lucky Love χτίζει τη μουσική του πάνω στη χαμένη αγάπη και τις ραγισμένες καρδιές. Το ίδιο κάνει και ο Γκαλιάνο που ξεπερνά κάθε φορά τον εαυτό του, ανακατεύοντας την τράπουλα της Ιστορίας και των υλικών, όπως το 2022 με το «Cinema Inferno», όταν μετέτρεψε την πασαρέλα σε θέατρο και την επίδειξη σε θεατρική παράσταση που μεταδόθηκε ζωντανά μέσα από κάμερες.

Ο Τζον Γκαλιάνο επέστρεψε θριαμβευτής στην «κοιλιά» του Παρισιού Facebook Twitter
Ο δημιουργικός διευθυντής του οίκου Martin Margiela, Τζον Γκαλιάνο, τα έφερε όλα στο φως μέσα στο σκοτάδι της πασαρέλας του. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

Αυτή είναι μια αφήγηση γεμάτη πάθος, με ρούχα που ακολουθούν τον κλασικό κανόνα της ραπτικής, «χαλασμένα» και φτιαγμένα βάσει ενός δραματικού οράματος. Η Εβδομάδα Μόδας δεν θα μπορούσε να έχει πιο μεγαλειώδες φινάλε από την παρέλαση των προσώπων που έκαναν το Παρίσι την πόλη που είναι σήμερα: νεαροί διαρρήκτες «Αρσέν Λουπέν» και γυναίκες της νύχτας με μισοκρυμμένα πρόσωπα, σιλουέτες τύπου κλεψύδρα, καμπύλες που κλείνουν το μάτι στους κανόνες ομορφιάς, κορσέδες άλλοτε σφιχτούς και άλλοτε λυτούς πάνω από μακριά, «κοκαλωμένα» σαν βγαλμένα από παλιά μπαούλα τούλια, κάτω από υπερμεγέθη σακάκια από πολυτελή μπροκάρ και μάλλινα υφάσματα με σχέδια σχεδόν βασιλικά.

Ο Γκαλιάνο επέστρεψε και επινόησε για ακόμα μία φορά τη μόδα στην πιο υπερβατική και ποιητική της διάσταση με τον πιο υπερβολικό και προσωπικό τρόπο, τον πιο προκλητικό απέναντι στα στερεότυπα. Ο Μartin Μargiela δεν θα μπορούσε να έχει πιο ευφυή διάδοχο.

Μόδα & Στυλ
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Σοφία Κοκοσαλάκη: Η Κρήτη μέσα της (or Greek Drama)

Μόδα & Στυλ / Η Σοφία Κοκοσαλάκη που πορεύτηκε χωρίς logos, εντυπωσιασμούς και εύκολο marketing

Το ανεξάρτητο κορίτσι της μόδας από την Κρήτη, που δημιούργησε το δικό της Grecian chic στυλ, με αναφορές στην ελληνική ιστορία, τη λαϊκή παράδοση και τον μινωικό πολιτισμό, άφησε πίσω της μια διαχρονική κληρονομιά που αξίζει να γιορτάζεται.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
H Soraya Oronti φαίνεται να έχει μια κάποια εμμονή με τα αμάξια

Μόδα & Στυλ / H Soraya Oronti φαίνεται να έχει μια κάποια εμμονή με τα αμάξια

Η Soraya Oronti είναι μια σχεδιάστρια 25 ετών που κατάγεται από τη Λεμεσό της Κύπρου. Μένει σε ένα διαμέρισμα στην Κυψέλη, αλλά έχει αλλού το ατελιέ της. Εμπνέεται από την αισθητική και το ήθος των Iannis Xenakis, Hussein Chalayan και HR Giger. Σπούδασε στο Λονδίνο και ήταν από τους βασικούς διοργανωτές του pop-up φεστιβάλ εγχώριας μόδας και τέχνης SOLACE. Μέσα από τις σουέντ μαύρες μπότες πυγμαχίας φοράει νέον πρασινο-πορτοκαλί κάλτσες.
ΠΕΤΡΙΝΑ ΚΙΤΗ
75’ με τη Lysa Cooper

Μόδα & Στυλ / «Αν ζούσαν άνθρωποι σαν τον Basquiat, δεν θα υπήρχε όλη αυτή η μετριότητα»

Προσωπική φίλη του Jean-Michel Basquiat και θρυλική στυλίστρια, η Lysa Cooper, σε μια συνέντευξη-χείμαρρο στη LIFO, περιγράφει την εποχή όπου η τέχνη δεν κυνηγούσε νούμερα, αναγγέλλει την επικράτηση της ασημαντότητας, κατακεραυνώνει τον Τραμπ και παραδέχεται πως η ίδια απλώς ήταν εκεί «όταν συνέβαιναν όλα, στο σωστό μέρος, τη σωστή στιγμή».
M. HULOT
Σεμνά και ταπεινά

Μόδα & Στυλ / Κάννες: Σεμνά και ταπεινά στο κόκκινο χαλί

Ένα φεστιβάλ που χρωστά τη φήμη του στις σκανδαλιστικές εμφανίσεις υπό τον ήλιο σχεδόν όσο και στην καλλιτεχνική τόλμη του, βιώνει φέτος μια κρίση αισθητικής ταυτότητας με την τελευταίας στιγμής απαγόρευση «γυμνών και υπερβολικών σε όγκο εμφανίσεων».
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ντομάτες υψηλής ραπτικής, viral ποτά και high fashion ψωμιά: Το φαγητό είναι το νέο trend

Μόδα & Στυλ / Ντομάτες υψηλής ραπτικής, viral ποτά και high fashion ψωμιά: Το φαγητό είναι το νέο trend

Λεμόνια, κεράσια και ζαχαρωτά μεταμορφώνονται από την υψηλή μόδα σε ρούχα και αξεσουάρ, εδώδιμες ύλες πρωταγωνιστούν σε καμπάνιες και επίσημα δείπνα των luxury brands, ενώ χυμοί και πίκλες αναβαθμίζονται σε σύμβολα κοινωνικής υπεροχής. 
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ποιοι είναι οι Μαύροι Δανδήδες του φετινού Met Gala;

Μόδα & Στυλ / Ποιοι είναι οι Μαύροι Δανδήδες του φετινού Met Gala;

H πιο ισχυρή παρέλαση διασημοτήτων και brands στον κόσμο ή, για άλλους, η άποψη της «Vogue» για τον κόσμο, τιμά σήμερα τους Μαύρους Δανδήδες της ιστορίας με ένα show που υπόσχεται άψογο tailoring, διαμάντια και φρου φρου. Λίγο πριν συντονιστείτε στο livestreaming της βραδιάς, δείτε μαζί μας τι σημαίνει το φετινό θέμα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
«Δεν ήξερα πού θα με πάει, ξεκίνησα με ένα σορτς και έφτιαξα δύο επιχειρήσεις»

Μόδα & Στυλ / «Δεν ήξερα πού θα με πάει, ξεκίνησα με ένα σορτς και έφτιαξα δύο επιχειρήσεις»

Η Μιρκέτα Βιδάλη, δημιουργός των brands «No Thinkin» και «Tanpire», μιλά για την εμπειρία της από τον κόσμο της επιχειρηματικότητας και τις προκλήσεις που αντιμετώπισε. Πώς διαχειρίστηκε τα hate comments στα social media και τι συμβουλεύει άλλες γυναίκες που θέλουν να ακολουθήσουν τον δρόμο της;
ΠΕΝΝΥ ΜΑΣΤΟΡΑΚΟΥ
Retro vs Approach – Νέο δίλημμα στην αγορά sneakers

Μόδα & Στυλ / Τα νέα sneakers είναι για ορειβασία στις «πλαγιές» της πόλης

Μετά την κυριαρχία των retro sneakers, τα approach shoes, μια νέα γενιά ορειβατικών αθλητικών παπουτσιών, κερδίζει συνεχώς έδαφος στα αστικά πεζοδρόμια, εκφράζοντας την καθημερινή άνεση που όλοι αποζητούμε.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Γιώργο Τροχόπουλε, πώς κατάφερες να φορά τα πλεκτά σου η Dua Lipa;

Μόδα & Στυλ / Γιώργο Τροχόπουλε, πώς κατάφερες να φορά τα πλεκτά σου η Dua Lipa;

Η Μάιλι Σάιρους, η Κένταλ Τζένερ, η Dua Lipa και πολλές ακόμα σταρ έχουν φορέσει τα πλεκτά του ανερχόμενου σχεδιαστή μόδας από τη Βέροια, που στα 23 του έχει ήδη κατακτήσει το Λονδίνο. 
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Σε ποιoν σχεδιαστή θα ανήκει από τα τέλη Μαΐου ο οίκος Dior; / Ποιος θα βρεθεί τελικά στο τιμόνι του Dior; / Όργιο φημών και παρασκήνιο στον οίκο Dior

Μόδα & Στυλ / Σε ποιoν σχεδιαστή θα ανήκει από τα τέλη Μαΐου ο οίκος Dior;

Με τμηματικές ανακοινώσεις και μισές αλήθειες που εμπλέκουν τον Jonathan Anderson και τη Maria Grazia Chiuri, ο ιστορικός γαλλικός οίκος πλήττει την αξιοπιστία της μόδας και εκθέτει τους ανθρώπους που εργάζονται σε αυτήν.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Φρέντυ, τι στο καλό είναι το glass skin και γιατί το θέλουν όλοι;

Ψυχή & Σώμα / Τι στο καλό είναι το glass skin και γιατί το θέλουν όλοι;

Τι είναι αυτό που κάνει τα κορεατικά προϊόντα ομορφιάς τόσο δημοφιλή; Σε ποιο βαθμό διαμορφώνουν την αισθητική μας τα social media; Ποιες είναι οι τάσεις που κυριαρχούν στο μακιγιάζ σήμερα; Η Μερόπη Κοκκίνη μιλά με τον make up artist Φρέντυ Καλομπράτσο.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Βιβλίο / Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Chanel, Dior και πολλοί ακόμα οίκοι υψηλής ραπτικής «ντύνουν» τα shows τους με τη μουσική του. Στο «Remixed», την αυτοβιογραφία-παλίμψηστο των επιρροών και των εμμονών του, ο ενορχηστρωτής της σύγχρονης catwalk κουλτούρας μας ξεναγεί σε έναν κόσμο όπου μουσική και εικόνα γίνονται ένα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ