Απεργία την Πρωτομαγιά

Fashion Revolution Summer School: Ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα για το μέλλον της μόδας

Μόδα με συνείδηση Facebook Twitter
Είναι απαραίτητος ο μετασχηματισμός της παγκόσμιας βιομηχανίας μόδας και ένδυσης έτσι ώστε «να σέβεται και να προστατεύει τους φυσικούς πόρους και το περιβάλλον». Φωτο: 3QUARTERS
0

Το εν λόγω πρόγραμμα, το πρώτο στο είδος του που υλοποιείται στη χώρα μας, είναι μέρος ενός διεθνούς εκπαιδευτικού προγράμματος για την αειφόρο, βιώσιμη μόδα και την κυκλική οικονομία. Συμμετέχουν καθηγητές από γνωστά πανεπιστήμια, ινστιτούτα και εκπαιδευτικά ιδρύματα (ανάμεσά τους τα Central Saint Martin, Pratt Institute, F.I.T. New York, Rhodes Island University Department of Fashion Design, Massachussetts College of Art and Design, John Hopkins University, British School of Fashion, Lassel University, Glasgow Caledonian University & NY College) και απευθύνεται καταρχάς σε πτυχιακούς φοιτητές αλλά και σε επαγγελματίες του κλάδου που αναζητούν γνώσεις, δεξιότητες και εργαλεία στοχεύοντας σε έναν «eco friendly» μετασχηματισμό της παγκόσμιας βιομηχανίας μόδας και ένδυσης έτσι ώστε «να σέβεται και να προστατεύει τους φυσικούς πόρους και το περιβάλλον αφενός, να βάζει τον άνθρωπο πάνω από την ανάπτυξη και το κέρδος αφετέρου».

Ακούγονται πολύ επαναστατικά όλα αυτά; «Η βιωσιμότητα της βιομηχανίας μόδας βρίσκεται σε άμεση εξάρτηση από τη βιωσιμότητα του πλανήτη και των οικοσυστημάτων του, τις δίκαιες αμοιβές και το δίκαιο εμπόριο. Η συνειδητοποίηση αυτής της πραγματικότητας είναι μια διαδικασία επαναστατική γιατί μας βάζει στη διαδικασία να αναθεωρήσουμε κατεστημένες νοοτροπίες, αντιλήψεις και πρακτικές, να εμπνευστούμε νέους τρόπους  παραγωγής, δημιουργίας και συνύπαρξης», λέει ο ecostylist Δημήτρης Γραμματικογιάννης, συνιδρυτής του Fashion Revolution Greece και συνδιοργανωτής του προγράμματος.

Πολλοί ίσως να εκπλαγούν μαθαίνοντας ότι η ετήσιας αξίας 2,5 τρισ. δολαρίων βιομηχανία μόδας και ένδυσης είναι η δεύτερη ή τρίτη πιο ρυπογόνα δραστηριότητα στον πλανήτη σήμερα, αυτή είναι όμως δυστυχώς η πραγματικότητα. Ευθύνεται για το 10% της παγκόσμιας παραγωγής ρύπων κάθε χρόνο, το 20% της μόλυνσης υδάτων και το 35% των μορίων μικροπλαστικού που έφτασαν πια να ανιχνεύονται ακόμα και στον προστατευτικό πλακούντα των εμβρύων.

«Πολλοί ίσως να εκπλαγούν μαθαίνοντας ότι η ετήσιας αξίας 2,5 τρισ. δολαρίων βιομηχανία μόδας και ένδυσης είναι η δεύτερη ή τρίτη πιο ρυπογόνα δραστηριότητα στον πλανήτη σήμερα, αυτή είναι όμως δυστυχώς η πραγματικότητα. Ευθύνεται για το 10% της παγκόσμιας παραγωγής ρύπων κάθε χρόνο, το 20% της μόλυνσης υδάτων και το 35% των μορίων μικροπλαστικού που έφτασαν πια να ανιχνεύονται ακόμα και στον προστατευτικό πλακούντα των εμβρύων. Το γεγονός ότι το 60% των σύγχρονων υφασμάτων είναι από πολυεστέρα, παράγωγο του πετρελαίου, επιτείνει το πρόβλημα, ενώ από τα 800 δισ. νέα ρούχα που έφτασαν να παράγονται κάθε χρόνο, τα οκτώ στα δέκα πετιούνται ή καίγονται, ενώ πολλά από αυτά θα μπορούσαν να επαναχρησιμοποιηθούν ή να ανακυκλωθούν. Η καταστροφή του στοκ είναι μια πρακτική στην οποία καταφεύγουν ακόμα και επώνυμες φίρμες στο τέλος κάθε σεζόν, για να μην αναγκαστούν να πουλήσουν φτηνότερα», συνεχίζει.

Μόδα με συνείδηση Facebook Twitter
Φωτο: 3QUARTERS

Δεν είναι όμως μόνο το περιβαλλοντικό αποτύπωμα που έχει επιπτώσεις και στην κλιματική αλλαγή: «Η μεγάλη πλειοψηφία των 430 εκατ. ανθρώπων που εργάζονται για τη βιομηχανία της μόδας παγκοσμίως και ειδικά στις αναπτυσσόμενες χώρες, όπου βρίσκονται σήμερα οι περισσότερες μεγάλες εργοστασιακές μονάδες, γυναίκες οι περισσότερες, δουλεύουν σε επισφαλείς συνθήκες υψηλού ρίσκου, με χαμηλούς μισθούς, υφίστανται διαφόρων μορφών εκμετάλλευση, ενώ είναι από τους τομείς της οικονομίας με τους υψηλότερους δείκτες εργασιακού trafficking.

Το τραγικό συμβάν της κατάρρευσης του εργοστασίου κατασκευής ενδυμάτων Rana Plaza στην Ντάκα του Μπαγκλαντές το 2013, που στοίχισε τη ζωή σε 1.134 εργαζόμενους και τον τραυματισμό χιλιάδων άλλων, συντάραξε και ευαισθητοποίησε την παγκόσμια κοινή γνώμη, δίνοντας νέο περιεχόμενο στην έννοια της βιώσιμης μόδας. Μέσα από το Fashion Revolution επιδιώκουμε να φέρουμε ανθρώπους και οργανισμούς κοντά σε όλο το μήκος της εφοδιαστικής αλυσίδας, να αλλάξουμε ριζικά τον τρόπο με τον οποίο παράγονται και καταναλώνονται τα ρούχα μας και επίσης να επανεξετάσουμε τις πρώτες ύλες που χρησιμοποιούμε γι’ αυτά. Κοντά σε αυτά διεκδικούμε αξιοπρεπείς συνθήκες δουλειάς για κάθε απασχολούμενο στον κλάδο, δίκαιες αμοιβές, ηθικό εμπόριο, διαφάνεια, εργασιακά και συνδικαλιστικά δικαιώματα, συμπεριληπτικότητα».

Βάση του προγράμματος είναι η Αθήνα, περιλαμβάνει όμως στοχευμένα εκπαιδευτικά ταξίδια σε Θεσσαλονίκη, Κιλκίς, Σουφλί, Βεργίνα, Κέρκυρα, Αρχαία Ολυμπία, Καλαμάτα και Γύθειο με σκοπό τη γνωριμία με πρωτοβουλίες και προσπάθειες που ανταποκρίνονται στις αρχές της αειφόρου, βιώσιμης μόδας και της κυκλικής οικονομίας στο πλαίσιο των στόχων που έθεσε η τελευταία σύνοδος του ΟΗΕ για την Κλιματική Αλλαγή (COP26) που διεξήχθη πέρσι το φθινόπωρο στη Γλασκώβη. Στόχοι που μας προτρέπουν να εκτιμήσουμε διαφορετικά όχι μόνο την υψηλή ραπτική αλλά και το πιο ταπεινό ρούχο που φοράμε.   

Μόδα με συνείδηση Facebook Twitter
Φωτο: 3QUARTERS
Μόδα με συνείδηση Facebook Twitter
Φωτο: 3QUARTERS
Μόδα με συνείδηση Facebook Twitter
Φωτο: 3QUARTERS
Μόδα με συνείδηση Facebook Twitter
Φωτο: 3QUARTERS

Info: greece.fashionrevolution.org/en/summer

Μόδα & Στυλ
0

Απεργία την Πρωτομαγιά

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Roberto Cavalli (1940-2024): Ο σχεδιαστής που ταύτισε την υπερβολή με την επιτυχία

Μόδα & Στυλ / Roberto Cavalli (1940-2024): Ο σχεδιαστής που ταύτισε την υπερβολή με την επιτυχία

Πλασαρίστηκε σαν ροκ σταρ και αγάπησε όσοι λίγοι designers τις γυναίκες. Ο Ιταλός δημιουργός έφυγε από τη ζωή στα 83 του, αφήνοντας πίσω του ένα εξεζητημένο σύννεφο από aninal prints, σέξι εμπριμέ και ένα «εγχειρίδιο» για το πώς ένας σχεδιαστής μπορεί να είναι πιο αναγνωρίσιμος από τη μόδα που παράγει.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Μνους: Ένα ανεξάρτητο αθηναϊκό brand επαναλανσάρει τη σωβρακοφανέλα

Μόδα & Στυλ / Μνους: Ένα ανεξάρτητο αθηναϊκό brand επαναλανσάρει τη σωβρακοφανέλα

Λαμβάνοντας υπόψη τους τη μοναδικότητα του κάθε σωματότυπου και επηρεασμένες από την προσωπική τους ανάγκη για άνεση, δύο νέες γυναίκες δημιουργούν ποιοτικά εσώρουχα που δεν προορίζονται μόνο για να κρύβονται κάτω από τα ρούχα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Μισέλ Λαμί: Ένα ατόφια εκκεντρικό πρόσωπο της μόδας και της τέχνης

Μόδα & Στυλ / Μισέλ Λαμί: Ένα ατόφια εκκεντρικό πρόσωπο της μόδας και της τέχνης

Επιχειρηματίας, οραματίστρια, style icon, αρχηγός συγκροτήματος, επιμελήτρια εκθέσεων. Μια γυναίκα ασταμάτητη στα 80 της χρόνια που ο τίτλος της «μούσας του Ρικ Όουενς» την αδικεί.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ριάνα Κούνου

Οι Αθηναίοι / Ριάννα Κούνου: «Τους βλέπεις όλους να φοράνε μαύρα γιατί φοβούνται να ξεχωρίσουν»

Η σχεδιάστρια πίσω από το πολυτελές και ανερχόμενο brand Rianna+Nina, που έμαθε κάποτε στην Αθήνα τι πάει να πει «designer vintage», έχει μια περιπετειώδη ζωή να αφηγηθεί. Και όσο της αρέσει να είναι ανώνυμη στο Βερολίνο όπου ζει, τόσο απολαμβάνει το να κάθεται στην Ηροδότου στο Κολωνάκι και να τους χαιρετάει όλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
O ροζ πλανήτης των Karavan στη Σκούφου μεγάλωσε

Μόδα & Στυλ / O ροζ πλανήτης των Karavan στη Σκούφου μεγάλωσε

Το φυσικό κατάστημα του πιο πετυχημένου αθηναϊκού brand με ρούχα επεκτάθηκε, έχει συγκεντρώσει μέσα του όλες εκείνες τις αναφορές που το έφεραν μέχρι το σήμερα, ενώ θα είναι και το μοναδικό μέρος όπου θα μπορούμε να δοκιμάζουμε και να ψωνίζουμε όσα bold κομμάτια έχουν να μας προτείνουν. Karavan girls, έχουμε μπροστά μας ένα καλοκαίρι όλο χρώμα και patterns.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ο Pierpaolo Piccioli δεν μένει πια στον Valentino

Μόδα & Στυλ / Ο Pierpaolo Piccioli δεν μένει πια στον Valentino

Με μια παρακαταθήκη που μοιάζει με κινηματογραφικό ρομάντζο, τυλιγμένη σε απρόσμενες παλέτες, τρεμάμενα μποά και πληθωρικούς όγκους, ο επί 25 χρόνια καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου Valentino αποχώρησε από τη θέση του, μιλώντας για όνειρα υφασμένα με αγάπη.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Τι πήγε λάθος με τις ενδυμασίες της Μαίρης Κατράντζου; Όλα.

Μόδα & Στυλ / Τι πήγε λάθος με τις ενδυμασίες της Μαίρης Κατράντζου; Όλα.

Aυτές οι ενδυμασίες, που δεν είναι στολές ούτε κοστούμια θεάτρου, ήταν διακριτικές και «έκαναν τη δουλειά», υπηρετούσαν μια τελετή που συμβαίνει κάθε τέσσερα χρόνια για μία ώρα και τέλος, την ξεχνάμε. Δεν είχαν απασχολήσει κανέναν μας, μέχρι τώρα τουλάχιστον.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ