Fashion Revolution Summer School: Ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα για το μέλλον της μόδας

Μόδα με συνείδηση Facebook Twitter
Είναι απαραίτητος ο μετασχηματισμός της παγκόσμιας βιομηχανίας μόδας και ένδυσης έτσι ώστε «να σέβεται και να προστατεύει τους φυσικούς πόρους και το περιβάλλον». Φωτο: 3QUARTERS
0

Το εν λόγω πρόγραμμα, το πρώτο στο είδος του που υλοποιείται στη χώρα μας, είναι μέρος ενός διεθνούς εκπαιδευτικού προγράμματος για την αειφόρο, βιώσιμη μόδα και την κυκλική οικονομία. Συμμετέχουν καθηγητές από γνωστά πανεπιστήμια, ινστιτούτα και εκπαιδευτικά ιδρύματα (ανάμεσά τους τα Central Saint Martin, Pratt Institute, F.I.T. New York, Rhodes Island University Department of Fashion Design, Massachussetts College of Art and Design, John Hopkins University, British School of Fashion, Lassel University, Glasgow Caledonian University & NY College) και απευθύνεται καταρχάς σε πτυχιακούς φοιτητές αλλά και σε επαγγελματίες του κλάδου που αναζητούν γνώσεις, δεξιότητες και εργαλεία στοχεύοντας σε έναν «eco friendly» μετασχηματισμό της παγκόσμιας βιομηχανίας μόδας και ένδυσης έτσι ώστε «να σέβεται και να προστατεύει τους φυσικούς πόρους και το περιβάλλον αφενός, να βάζει τον άνθρωπο πάνω από την ανάπτυξη και το κέρδος αφετέρου».

Ακούγονται πολύ επαναστατικά όλα αυτά; «Η βιωσιμότητα της βιομηχανίας μόδας βρίσκεται σε άμεση εξάρτηση από τη βιωσιμότητα του πλανήτη και των οικοσυστημάτων του, τις δίκαιες αμοιβές και το δίκαιο εμπόριο. Η συνειδητοποίηση αυτής της πραγματικότητας είναι μια διαδικασία επαναστατική γιατί μας βάζει στη διαδικασία να αναθεωρήσουμε κατεστημένες νοοτροπίες, αντιλήψεις και πρακτικές, να εμπνευστούμε νέους τρόπους  παραγωγής, δημιουργίας και συνύπαρξης», λέει ο ecostylist Δημήτρης Γραμματικογιάννης, συνιδρυτής του Fashion Revolution Greece και συνδιοργανωτής του προγράμματος.

Πολλοί ίσως να εκπλαγούν μαθαίνοντας ότι η ετήσιας αξίας 2,5 τρισ. δολαρίων βιομηχανία μόδας και ένδυσης είναι η δεύτερη ή τρίτη πιο ρυπογόνα δραστηριότητα στον πλανήτη σήμερα, αυτή είναι όμως δυστυχώς η πραγματικότητα. Ευθύνεται για το 10% της παγκόσμιας παραγωγής ρύπων κάθε χρόνο, το 20% της μόλυνσης υδάτων και το 35% των μορίων μικροπλαστικού που έφτασαν πια να ανιχνεύονται ακόμα και στον προστατευτικό πλακούντα των εμβρύων.

«Πολλοί ίσως να εκπλαγούν μαθαίνοντας ότι η ετήσιας αξίας 2,5 τρισ. δολαρίων βιομηχανία μόδας και ένδυσης είναι η δεύτερη ή τρίτη πιο ρυπογόνα δραστηριότητα στον πλανήτη σήμερα, αυτή είναι όμως δυστυχώς η πραγματικότητα. Ευθύνεται για το 10% της παγκόσμιας παραγωγής ρύπων κάθε χρόνο, το 20% της μόλυνσης υδάτων και το 35% των μορίων μικροπλαστικού που έφτασαν πια να ανιχνεύονται ακόμα και στον προστατευτικό πλακούντα των εμβρύων. Το γεγονός ότι το 60% των σύγχρονων υφασμάτων είναι από πολυεστέρα, παράγωγο του πετρελαίου, επιτείνει το πρόβλημα, ενώ από τα 800 δισ. νέα ρούχα που έφτασαν να παράγονται κάθε χρόνο, τα οκτώ στα δέκα πετιούνται ή καίγονται, ενώ πολλά από αυτά θα μπορούσαν να επαναχρησιμοποιηθούν ή να ανακυκλωθούν. Η καταστροφή του στοκ είναι μια πρακτική στην οποία καταφεύγουν ακόμα και επώνυμες φίρμες στο τέλος κάθε σεζόν, για να μην αναγκαστούν να πουλήσουν φτηνότερα», συνεχίζει.

Μόδα με συνείδηση Facebook Twitter
Φωτο: 3QUARTERS

Δεν είναι όμως μόνο το περιβαλλοντικό αποτύπωμα που έχει επιπτώσεις και στην κλιματική αλλαγή: «Η μεγάλη πλειοψηφία των 430 εκατ. ανθρώπων που εργάζονται για τη βιομηχανία της μόδας παγκοσμίως και ειδικά στις αναπτυσσόμενες χώρες, όπου βρίσκονται σήμερα οι περισσότερες μεγάλες εργοστασιακές μονάδες, γυναίκες οι περισσότερες, δουλεύουν σε επισφαλείς συνθήκες υψηλού ρίσκου, με χαμηλούς μισθούς, υφίστανται διαφόρων μορφών εκμετάλλευση, ενώ είναι από τους τομείς της οικονομίας με τους υψηλότερους δείκτες εργασιακού trafficking.

Το τραγικό συμβάν της κατάρρευσης του εργοστασίου κατασκευής ενδυμάτων Rana Plaza στην Ντάκα του Μπαγκλαντές το 2013, που στοίχισε τη ζωή σε 1.134 εργαζόμενους και τον τραυματισμό χιλιάδων άλλων, συντάραξε και ευαισθητοποίησε την παγκόσμια κοινή γνώμη, δίνοντας νέο περιεχόμενο στην έννοια της βιώσιμης μόδας. Μέσα από το Fashion Revolution επιδιώκουμε να φέρουμε ανθρώπους και οργανισμούς κοντά σε όλο το μήκος της εφοδιαστικής αλυσίδας, να αλλάξουμε ριζικά τον τρόπο με τον οποίο παράγονται και καταναλώνονται τα ρούχα μας και επίσης να επανεξετάσουμε τις πρώτες ύλες που χρησιμοποιούμε γι’ αυτά. Κοντά σε αυτά διεκδικούμε αξιοπρεπείς συνθήκες δουλειάς για κάθε απασχολούμενο στον κλάδο, δίκαιες αμοιβές, ηθικό εμπόριο, διαφάνεια, εργασιακά και συνδικαλιστικά δικαιώματα, συμπεριληπτικότητα».

Βάση του προγράμματος είναι η Αθήνα, περιλαμβάνει όμως στοχευμένα εκπαιδευτικά ταξίδια σε Θεσσαλονίκη, Κιλκίς, Σουφλί, Βεργίνα, Κέρκυρα, Αρχαία Ολυμπία, Καλαμάτα και Γύθειο με σκοπό τη γνωριμία με πρωτοβουλίες και προσπάθειες που ανταποκρίνονται στις αρχές της αειφόρου, βιώσιμης μόδας και της κυκλικής οικονομίας στο πλαίσιο των στόχων που έθεσε η τελευταία σύνοδος του ΟΗΕ για την Κλιματική Αλλαγή (COP26) που διεξήχθη πέρσι το φθινόπωρο στη Γλασκώβη. Στόχοι που μας προτρέπουν να εκτιμήσουμε διαφορετικά όχι μόνο την υψηλή ραπτική αλλά και το πιο ταπεινό ρούχο που φοράμε.   

Μόδα με συνείδηση Facebook Twitter
Φωτο: 3QUARTERS
Μόδα με συνείδηση Facebook Twitter
Φωτο: 3QUARTERS
Μόδα με συνείδηση Facebook Twitter
Φωτο: 3QUARTERS
Μόδα με συνείδηση Facebook Twitter
Φωτο: 3QUARTERS

Info: greece.fashionrevolution.org/en/summer

Μόδα & Στυλ
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σεμνά και ταπεινά

Μόδα & Στυλ / Κάννες: Σεμνά και ταπεινά στο κόκκινο χαλί

Ένα φεστιβάλ που χρωστά τη φήμη του στις σκανδαλιστικές εμφανίσεις υπό τον ήλιο σχεδόν όσο και στην καλλιτεχνική τόλμη του, βιώνει φέτος μια κρίση αισθητικής ταυτότητας με την τελευταίας στιγμής απαγόρευση «γυμνών και υπερβολικών σε όγκο εμφανίσεων».
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ντομάτες υψηλής ραπτικής, viral ποτά και high fashion ψωμιά: Το φαγητό είναι το νέο trend

Μόδα & Στυλ / Ντομάτες υψηλής ραπτικής, viral ποτά και high fashion ψωμιά: Το φαγητό είναι το νέο trend

Λεμόνια, κεράσια και ζαχαρωτά μεταμορφώνονται από την υψηλή μόδα σε ρούχα και αξεσουάρ, εδώδιμες ύλες πρωταγωνιστούν σε καμπάνιες και επίσημα δείπνα των luxury brands, ενώ χυμοί και πίκλες αναβαθμίζονται σε σύμβολα κοινωνικής υπεροχής. 
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ποιοι είναι οι Μαύροι Δανδήδες του φετινού Met Gala;

Μόδα & Στυλ / Ποιοι είναι οι Μαύροι Δανδήδες του φετινού Met Gala;

H πιο ισχυρή παρέλαση διασημοτήτων και brands στον κόσμο ή, για άλλους, η άποψη της «Vogue» για τον κόσμο, τιμά σήμερα τους Μαύρους Δανδήδες της ιστορίας με ένα show που υπόσχεται άψογο tailoring, διαμάντια και φρου φρου. Λίγο πριν συντονιστείτε στο livestreaming της βραδιάς, δείτε μαζί μας τι σημαίνει το φετινό θέμα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
«Δεν ήξερα πού θα με πάει, ξεκίνησα με ένα σορτς και έφτιαξα δύο επιχειρήσεις»

Μόδα & Στυλ / «Δεν ήξερα πού θα με πάει, ξεκίνησα με ένα σορτς και έφτιαξα δύο επιχειρήσεις»

Η Μιρκέτα Βιδάλη, δημιουργός των brands «No Thinkin» και «Tanpire», μιλά για την εμπειρία της από τον κόσμο της επιχειρηματικότητας και τις προκλήσεις που αντιμετώπισε. Πώς διαχειρίστηκε τα hate comments στα social media και τι συμβουλεύει άλλες γυναίκες που θέλουν να ακολουθήσουν τον δρόμο της;
ΠΕΝΝΥ ΜΑΣΤΟΡΑΚΟΥ
Retro vs Approach – Νέο δίλημμα στην αγορά sneakers

Μόδα & Στυλ / Τα νέα sneakers είναι για ορειβασία στις «πλαγιές» της πόλης

Μετά την κυριαρχία των retro sneakers, τα approach shoes, μια νέα γενιά ορειβατικών αθλητικών παπουτσιών, κερδίζει συνεχώς έδαφος στα αστικά πεζοδρόμια, εκφράζοντας την καθημερινή άνεση που όλοι αποζητούμε.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Γιώργο Τροχόπουλε, πώς κατάφερες να φορά τα πλεκτά σου η Dua Lipa;

Μόδα & Στυλ / Γιώργο Τροχόπουλε, πώς κατάφερες να φορά τα πλεκτά σου η Dua Lipa;

Η Μάιλι Σάιρους, η Κένταλ Τζένερ, η Dua Lipa και πολλές ακόμα σταρ έχουν φορέσει τα πλεκτά του ανερχόμενου σχεδιαστή μόδας από τη Βέροια, που στα 23 του έχει ήδη κατακτήσει το Λονδίνο. 
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Σε ποιoν σχεδιαστή θα ανήκει από τα τέλη Μαΐου ο οίκος Dior; / Ποιος θα βρεθεί τελικά στο τιμόνι του Dior; / Όργιο φημών και παρασκήνιο στον οίκο Dior

Μόδα & Στυλ / Σε ποιoν σχεδιαστή θα ανήκει από τα τέλη Μαΐου ο οίκος Dior;

Με τμηματικές ανακοινώσεις και μισές αλήθειες που εμπλέκουν τον Jonathan Anderson και τη Maria Grazia Chiuri, ο ιστορικός γαλλικός οίκος πλήττει την αξιοπιστία της μόδας και εκθέτει τους ανθρώπους που εργάζονται σε αυτήν.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Φρέντυ, τι στο καλό είναι το glass skin και γιατί το θέλουν όλοι;

Ψυχή & Σώμα / Τι στο καλό είναι το glass skin και γιατί το θέλουν όλοι;

Τι είναι αυτό που κάνει τα κορεατικά προϊόντα ομορφιάς τόσο δημοφιλή; Σε ποιο βαθμό διαμορφώνουν την αισθητική μας τα social media; Ποιες είναι οι τάσεις που κυριαρχούν στο μακιγιάζ σήμερα; Η Μερόπη Κοκκίνη μιλά με τον make up artist Φρέντυ Καλομπράτσο.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Βιβλίο / Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Chanel, Dior και πολλοί ακόμα οίκοι υψηλής ραπτικής «ντύνουν» τα shows τους με τη μουσική του. Στο «Remixed», την αυτοβιογραφία-παλίμψηστο των επιρροών και των εμμονών του, ο ενορχηστρωτής της σύγχρονης catwalk κουλτούρας μας ξεναγεί σε έναν κόσμο όπου μουσική και εικόνα γίνονται ένα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ