Farida Khelfa: Η μούσα του Gaultier και του Alaïa βγάζει στο σφυρί το παρελθόν της

Farida Khelfa: Η Σταχτοπούτα της γαλλικής μόδας βγάζει στο σφυρί το παρελθόν της σε μια δημοπρασία-έκπληξη Facebook Twitter
Η σχέση της με τον Gaultier ρίζωσε και διήρκεσε. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image
0

Μια πολύ ασυνήθιστη δημοπρασία μόδας έχει αναστατώσει το Παρίσι. Η Farida Khelfa, μούσα του Azzedine Alaïa στα ’80s, σταθερή παρουσία στις πασαρέλες του Jean-Paul Gaultier και πρέσβειρα του οίκου Schiaparelli από το 2013, ανοίγει τα άδυτα της μυθικής της γκαρνταρόμπας, διαθέτοντας προς πώληση αρχειακά κομμάτια, τρόπαια της ζωής της στη μόδα που αντανακλούν δεκαετίες φιλίας και συνεργασίας με κορυφαίους δημιουργούς.

Ο τρόπος που το κάνει ταιριάζει πολύ στη μυστηριώδη της περσόνα: χωρίς προγραμματισμένο preview ή δυνατότητα υποβολής προσφορών μέσω πολλαπλών καναλιών –τη διαδικασία, δηλαδή, που συνηθίζεται όταν βγαίνουν στην αγορά σπάνιες προσωπικές συλλογές–, η Maurice Auctions (ένας σχετικά άγνωστος οίκος δημοπρασιών, αντί των πιο φαντεζί οίκων Drouot, Artcurial ή Bonhams Cornette de Saint Cyr) αναλαμβάνει να διαθέσει 200 από αυτά τα κομμάτια σε μια online δημοπρασία που θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι τις 11 Δεκεμβρίου. Ως τότε, το όνομα της Khelfa συζητιέται από συλλέκτες και fashion lovers σε όλον τον κόσμο, και όχι άδικα. 

Η 65χρονη σήμερα Γαλλοαλγερινή είναι η Diane von Furstenberg της Γαλλίας, παρότι δεν υπήρξε ποτέ σχεδιάστρια. Στα 16 της χρόνια, το 1976, η Farida το έσκασε από το κακοποιητικό περιβάλλον της μουσουλμανικής της οικογένειας στη Λιόν και έφτασε με οτοστόπ στο Παρίσι, για να ανακατευτεί με τους χιπ πιτσιρικάδες του Le Palace και να ξαναγεννηθεί εκεί. Ένας συνομήλικός της, ο Christian Louboutin, την προσκάλεσε να μείνει μ’ εκείνον και τη μητέρα του, και η Frederique Lorca, μοντέλο της Chanel, της γνώρισε τον ανερχόμενο τότε Jean-Paul Gaultier.

Όλοι τους της ανταπέδιδαν την αφοσίωση, λούζοντάς τη με ρούχα, αξεσουάρ και παπούτσια που προορίζονταν για δημοσιογράφους μόδας, φτιάχνονταν μόνο για τις επιδείξεις ή ήταν πρωτότυπα looks αρχείου.

«Σαν να μας χτύπησε κεραυνός και τους δυο, ακαριαίος έρωτας», θυμάται ο Gaultier την πρώτη τους συνάντηση. «Με τα μακριά σγουρά της μαλλιά, έτσι όπως τα φούσκωνε στην κορυφή σαν μπανάνα, το νωχελικό της βάδισμα και την περηφάνια της αλγερινής της καταγωγής, αντανακλούσε τη νέα ποικιλομορφία στη Γαλλία εκείνη την εποχή», σχολίασε την περασμένη βδομάδα μιλώντας για τη Farida ο σχεδιαστής. Της ζήτησε να φορέσει ρούχα του στην επίδειξη «James Bond» που ετοίμαζε για το φθινόπωρο του 1979, κι εκείνη δεν του το αρνήθηκε, παρότι δεν είχε καμιά σχέση με τη μόδα. Βγήκε στην πασαρέλα με ένα στενό μαύρο ζιβάγκο πάνω από κωνικό σουτιέν, ελαστικό κολάν και μυτερές μπότες, μασώντας τσίχλα και κοιτώντας αυθάδικα τα φλας. Ανάμεσα στα σουηδικού τύπου ξανθά μοντέλα, το κορίτσι από το Μαγκρέμπ έλαμψε. Έτσι, αναδύθηκε μια από τις πιο ισχυρές μούσες της γαλλικής μόδας. 

Farida Khelfa: Η μούσα του Gaultier και του Alaïa βγάζει στο σφυρί το παρελθόν της Facebook Twitter
Ανάμεσα στα σουηδικού τύπου ξανθά μοντέλα, το κορίτσι από το Μαγκρέμπ έλαμψε. Έτσι, αναδύθηκε μία από τις πιο ισχυρές μούσες της γαλλικής μόδας.

Η σχέση της με τον Gaultier ρίζωσε και διήρκεσε (υπήρξε μοντέλο του, βοηθός στο ατελιέ του, ακόμα και διευθύντρια της couture του πριν από είκοσι χρόνια), παράλληλα, όμως, η αεικίνητη και φιλόδοξη κυρία Khelfa καλλιέργησε μέσα από τις φιλίες της στενούς επαγγελματικούς δεσμούς με όλους σχεδόν τους επιδραστικούς Γάλλους σχεδιαστές των ’80s, από τον Azzedine Alaïa και τον Thierry Mugler ως τον Louboutin –που στο μεταξύ είχε εξελιχθεί σε σχεδιαστή πολυτελών παπουτσιών– και τον Castelbajac, με την επιρροή της να συνεχίζεται στη σημερινή σκηνή της μόδας, αφού ο Haider Ackermann τη θεωρεί μούσα του και ο Daniel Roseberry στη Schiaparelli την τιμά ως πρέσβειρα του brand.

Όλοι τους της ανταπέδιδαν την αφοσίωση, λούζοντάς τη με ρούχα, αξεσουάρ και παπούτσια που προορίζονταν για δημοσιογράφους μόδας, φτιάχνονταν μόνο για τις επιδείξεις ή ήταν πρωτότυπα looks αρχείου. «Υπάρχει μια αξιοπρόσεκτη συνέπεια στην γκαρνταρόμπα της», παρατηρεί εκπρόσωπος της Maurice Auctions, «αναγνωρίζεις σε αυτή την ενέργεια της γυναίκας και τον διάλογο μεταξύ μιας μούσας και των σχεδιαστών που τη διαμόρφωσαν». Το δέλεαρ αυτής της δημοπρασίας δεν αφορά μόνο το πρόσωπο της Farida όσο τις περγαμηνές των ρούχων της, που λόγω προέλευσης και χρόνου δημιουργίας αναβαθμίζονται από πανέμορφα κομμάτια σε μουσειακά τεκμήρια. Μιλάμε για τις δεκαετίες του ’80 και του ’90, την περίοδο που διαμορφώθηκαν σιλουέτες και στοιχεία στη μόδα που καθόρισαν μια γενιά, και τα οποία γνωρίζουν σήμερα ένα εντυπωσιακό comeback: τα γλυπτικά πλεκτά του Alaïa, τα κορσάζ του Gaultier, οι περίτεχνες επεξεργασίες του δέρματος, μια διευρυμένη αντίληψη γύρω από τα φύλα, ο κυρίαρχος ρόλος των ατελιέ στο πρετ-α-πορτέ, ο εκδημοκρατισμός της πολυτέλειας… 

Farida Khelfa: Η Σταχτοπούτα της γαλλικής μόδας βγάζει στο σφυρί το παρελθόν της σε μια δημοπρασία-έκπληξη Facebook Twitter
Η Farida Khelfa με τους Mathieu Amalric, Azzedine Alaia, Lenny Kravitz και το μοντέλο Marie Meyer στο πλατό της ταινίας «Le scaphandre et le papillon». Φωτ.: Etienne George/Sygma via Getty Images/Ideal Image

Η Farida, εκποιώντας το παρελθόν της, προσφέρει μοναδικές μαρτυρίες της ιστορίας της μόδας, έτσι όπως την έζησε και την επηρέασε. 

Η μόδα ήταν ένα άγνωστο σύμπαν για τη μικρή Farida, ένα από τα εννιά παιδιά Αλγερινών μεταναστών που μεγάλωναν στην ταραγμένη κοινότητα κοινωνικών κατοικιών Les Minguettes στην άκρη της Λιόν. «Για μένα μόδα ήταν οι Γάλλοι τραγουδιστές με τα λαμέ κοστούμια που έβλεπα στην τηλεόραση. Δεν είχα περιοδικά, μόνο τηλεόραση». Στο Ρalace, το αντίστοιχο Studio 54 του Παρισιού, ανακάλυψε ότι η μόδα ήταν κάτι παραπάνω από στρας και πούλιες. Συναναστράφηκε την παρέα του Yves Saint Laurent, γνώρισε τον Roland Barthes και τον Louis Aragon, μέσω της παρέας της συνδέθηκε με τον Gaultier.

Οι νύχτες στο Palace τής χάρισαν την ελευθερία της και έβαλαν τις βάσεις του μύθου της. Την ίδια εποχή, εκεί στις αρχές των ’80s κι ενώ η Farida δούλευε στην υποδοχή του κλαμπ Les Bain Douches, γνωρίζει τον φωτογράφο και illustrator Jean Paul Goude, φρέσκο από τη συνεργασία του με την Grace Jones στο εξώφυλλο του «Slave to the rhythm». Οι δυο τους γίνονται το πιο καυτό ζευγάρι της πόλης, κι εκείνος δεν χορταίνει να τη φωτογραφίζει. Μαζί επισκέπτονται το ατελιέ του Alaïa στη δυτική όχθη. Όπως και με τον Gaultier, ο επίμονος «κηπουρός» της couture (διαβόητος για τις αντοχές του στη δουλειά και την εμμονή του με τις λεπτομέρειες) της ζήτησε να συμμετάσχει στην επίδειξη που ετοίμαζε και την πλήρωσε με ρούχα, ελλείψει ρευστού, παρότι οι δημιουργίες του στοίχιζαν μια περιουσία. 

Farida Khelfa: Η Σταχτοπούτα της γαλλικής μόδας βγάζει στο σφυρί το παρελθόν της σε μια δημοπρασία-έκπληξη Facebook Twitter
Η Farida Khelfa στην πασαρέλα κατά τη διάρκεια της επίδειξης Mugler Womenswear F/W2024-2025. Φωτ.: Marc Piasecki/WireImage/Getty Images/Ideal Image
Farida Khelfa: Η Σταχτοπούτα της γαλλικής μόδας βγάζει στο σφυρί το παρελθόν της σε μια δημοπρασία-έκπληξη Facebook Twitter
Με τον Christian Louboutin στην Εβδομάδα Μόδας Παρισιού, 1979

Η συνέχεια είναι γνωστή. Η Khelfa γίνεται η μούσα του Alaïa σε μυθικές φωτογραφίσεις της εποχής, η φιγούρα που τον συνόδευε στις πρόβες, η πρώτη κυρία στο σαλόνι υψηλής ραπτικής του, το «μάτι» στην παρουσίαση των κολεξιόν του, η ζωντανή εικόνα της πανίσχυρης Αμαζόνας που εκείνος εκπροσωπούσε. 

Τα μισά κομμάτια της δημοπρασίας είναι με ετικέτα Alaïa – ανάμεσά τους κάποιες από τις χαρακτηριστικές του ολόσωμες ζέρσεϊ φόρμες, βουτυρένια δερμάτινα παλτό, ογκώδη χειροποίητα πουλόβερ του 1988, δείγματα από την (αναπάντεχη) συνεργασία του οίκου, το 1990, με τη δημοφιλή λαϊκή μάρκα Tati, γνωστή για τα ασπρο-ροζ καρό γκιγκάν της, τα οποία ο σχεδιαστής αναβάθμισε σε υλικό μιας couture συλλογής, εμπνευσμένος από έργα του Julian Schnabel.

Farida Khelfa: Η Σταχτοπούτα της γαλλικής μόδας βγάζει στο σφυρί το παρελθόν της σε μια δημοπρασία-έκπληξη Facebook Twitter
Ανάμεσα στα κομμάτια που θα δημοπρατηθούν είναι και ένα παλτό Alaia από δέρμα αγελάδας με λεοπάρ μοτίβο από το 2001. Φωτ.: Maurice Auction
Farida Khelfa: Η Σταχτοπούτα της γαλλικής μόδας βγάζει στο σφυρί το παρελθόν της σε μια δημοπρασία-έκπληξη Facebook Twitter
Κορμάκι Jean Paul Gaultier με χάντρες και κρόσσια από την κολεξιόν υψηλής ραπτικής του 2012 «Homage to Amy Winehouse». Φωτ.: Maurice Auction
Farida Khelfa: Η Σταχτοπούτα της γαλλικής μόδας βγάζει στο σφυρί το παρελθόν της σε μια δημοπρασία-έκπληξη Facebook Twitter
Βελούδινο φόρεμα Alaia με ενσωματωμένο κορσέ. Φωτ.: Maurice Auction
Farida Khelfa: Η Σταχτοπούτα της γαλλικής μόδας βγάζει στο σφυρί το παρελθόν της σε μια δημοπρασία-έκπληξη Facebook Twitter
Βαμβακερό παλτό Jean Paul Gaultier από τη δεκαετία του 1980. Φωτ.: Maurice Auction

Το σύμπαν του Gaultier εκπροσωπείται από σακάκια και κοστούμια, τα περισσότερα σε μαύρο (το αγαπημένο χρώμα της νεότητας της Farida), καθώς και μια συλλογή από trenchcotes: η καμπαρντίνα, αυτό το πανωφόρι στρατιωτικής ακρίβειας και αστικής κομψότητας, στα χέρια του JP μετατράπηκε σε ένα μανιφέστο ταυτότητας και ελευθερίας.

Στα «διαμάντια» της δημοπρασίας συγκαταλέγεται μια μπλούζα halter-neck του Gaultier, κεντημένη με μαύρες χάντρες, από μια συλλογή υψηλής ραπτικής του 2012 αφιερωμένη στην Amy Winehouse. «Βοήθησα να κεντηθεί αυτό το top! Στο σπίτι μου με έμαθαν να μαγειρεύω και να ράβω, για να γίνω καλή νοικοκυρά», χαριτολόγησε σε συνέντευξη στους «Ν.Υ. Times», «κι έτσι, όταν καιγόμασταν από το άγχος στο στούντιο του Gaultier, παραμονές των επιδείξεων, αποτραβιόμουν στο ατελιέ με βελόνα και κλωστή, δίπλα στις κεντήστρες».

Η δημοπρασία περιλαμβάνει επίσης κομμάτια Hermès, Schiaparelli, Pierre Cardin («από τον ίδιον τον Pierre»), Yves Saint Laurent (της περιόδου του Stefano Pilati), όπως και παπούτσια Pierre Hardy, Christian Louboutin, Miu Miu και Prada. Από τα έσοδα, το 50% θα ενισχύσει τη φιλανθρωπική πρωτοβουλία Riace France του Γάλλου βιομηχάνου Olivier Legrain, που ασχολείται με πρότζεκτ στέγασης προσφύγων εντός και εκτός Γαλλίας.

Farida Khelfa: Η Σταχτοπούτα της γαλλικής μόδας βγάζει στο σφυρί το παρελθόν της σε μια δημοπρασία-έκπληξη Facebook Twitter
Ανάμεσα στα κομμάτια που θα δημοπρατηθούν είναι και παπούτσια Christian Louboutin.
Farida Khelfa: Η Σταχτοπούτα της γαλλικής μόδας βγάζει στο σφυρί το παρελθόν της σε μια δημοπρασία-έκπληξη Facebook Twitter
Παπούτσια MiuMiu

«Η Farida αγαπά τη μόδα, είναι η ίδια μόδα και ποτέ δεν υπήρξε θύμα της μόδας», λέει συνοψίζοντας την περίπτωσή της ο Mr. Louboutin. Επιβεβαιώνοντας τη θεσμική της θέση στον πλανήτη της μόδας, η Khelfa ασχολείται από το 2010 με την παραγωγή και σκηνοθεσία ντοκιμαντέρ για τον Gaultier και τον Louboutin, όταν δεν παρακάθεται σε φιλανθρωπικά dinner με τον άλλο της ρόλο, της κοσμικής συζύγου του επιχειρηματία Henri Seydoux, πατέρα της Léa και ισχυρού άντρα στη Γαλλία, με διασυνδέσεις στους τομείς της τηλεπικοινωνίας και του κινηματογράφου. 

Μια αληθινή Σταχτοπούτα …

Μόδα & Στυλ
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η μόδα συνεχίζει την ανακύκλωση ιδεών: Σειρά τώρα έχουν τα it-bags

Μόδα & Στυλ / Η μόδα συνεχίζει την ανακύκλωση ιδεών: Σειρά τώρα έχουν τα it-bags

Πώς γίνεται μια τσάντα «τρόπαιο»; Ποια τσάντα διεκδικείται, μπαίνει σε λίστες αναμονής, αναγνωρίζεται ως σύμβολο της μεγάλης ζωής; Από τις φετινές επανεκδόσεις μυθικών μοντέλων βγάζουμε κάποια συμπεράσματα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
CHECK Τρυφερή είναι η νύχτα

Εβδομάδα Μόδας / Τρυφερή είναι η νύχτα για τον Haider Ackermann

Με τι λόγια να περιγράψει κανείς τη συλλογή του Οίκου Tom Ford που είδαμε μόλις; Μαγνητική, αισθησιακή, υπαινικτική, θανατηφόρα κομψή, θεατρική; Ποιητικές λέξεις για εικόνες που στην πραγματικότητα ήταν αβάσταχτα σέξι.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Saint Laurent: Αγάπη από νάιλον και δέρμα

Μόδα & Στυλ / Saint Laurent: Αγάπη από νάιλον και δέρμα

Με σχεδιαστές και corporate στελέχη να αισθάνονται πάνω τους το εξαιρετικό ειδικό βάρος αυτής της παρισινής σεζόν, και τις επιδείξεις να μοιάζουν με διαγωνισμό εντυπώσεων, η εβδομάδα μόδας για την άνοιξη του 2026 εγκαινιάστηκε με μια σαγηνευτική επίδειξη του Anthony Vaccarello για τον οίκο Saint Laurent.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η μόδα συνεχίζει την ανακύκλωση ιδεών: Σειρά τώρα έχουν τα it-bags

Μόδα & Στυλ / Η μόδα συνεχίζει την ανακύκλωση ιδεών: Σειρά τώρα έχουν τα it-bags

Πώς γίνεται μια τσάντα «τρόπαιο»; Ποια τσάντα διεκδικείται, μπαίνει σε λίστες αναμονής, αναγνωρίζεται ως σύμβολο της μεγάλης ζωής; Από τις φετινές επανεκδόσεις μυθικών μοντέλων βγάζουμε κάποια συμπεράσματα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ο Jacob Elordi φωτογραφίζεται από τη Sofia Coppola ως πρεσβευτής της Cartier

Μόδα & Στυλ / Ο Τζέικομπ Eλόρντι φωτογραφίζεται από τη Σοφία Κόπολα ως πρεσβευτής της Cartier

Η σκηνοθέτιδα της «Priscilla» ξανασυναντά τον ηθοποιό στη Νέα Υόρκη, για να αποτυπώσει μέσα από τον φακό της την τρυφερότητα των βραχιολιών της νέας συλλογής «Love Unlimited» της Cartier.
THE LIFO TEAM
Η Grace Wales Bonner στην Hermès, o Kim Jones στον Bosideng. Αρχίζει μήπως να το ξαναβρίκει η μόδα;

Μόδα & Στυλ / Η Grace Wales Bonner στην Hermès, o Kim Jones στον Bosideng. Αρχίζει μήπως να το ξαναβρίσκει η μόδα;

Μια Αφρο-ευρωπαία στον ιστορικό γαλλικό οίκο και ένας παλαίμαχος σχεδιαστής της πολυτέλειας σε κινεζικό κολοσσό του retail. Η πολυτέλεια αλλάζει περιεχόμενο και ταξιδεύει. Επιτέλους! 
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Στις φωτογραφίες του Γιούργκεν Τέλερ όλοι μεταμορφώνονται σε καθημερινά πρόσωπα

Φωτογραφία / Στις φωτογραφίες του Γιούργκεν Τέλερ όλοι μεταμορφώνονται σε καθημερινά πρόσωπα

Διεθνώς αναγνωρισμένος φωτογράφος, είδωλο των ’90s, πρότυπο των ’00s, ένας τύπος που φορά γυαλιστερά σορτσάκια σε φλούο χρώματα, σύζυγος και πατέρας, ντροπαλός ονειροπόλος ή Γερμανός παραμυθάς της εικόνας; Με αφορμή την έκθεσή του που ξεκινά σήμερα στο Onassis Ready ανατρέχουμε στο έργο ενός από τους σημαντικότερους φωτογράφους της εποχής μας.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ