Σταυρούλα Καμπουρίδου: Το IRIS είναι το «messaging app» των πληρωμών
Θα λέγαμε ότι η «τελευταία λέξη» της τεχνολογίας στις πληρωμές είναι οι άμεσες πληρωμές. Ουσιαστικά πρόκειται για μεταφορά χρημάτων από τον έναν λογαριασμό στον άλλον μέσα σε λίγα μόλις δευτερόλεπτα, ανεξαρτήτως τράπεζας.

Σταυρούλα Καμπουρίδου: Το IRIS είναι το «messaging app» των πληρωμών

Η διευθύνουσα σύμβουλος των διατραπεζικών συστημάτων ΔΙΑΣ Α.Ε. μιλά για το success story του συστήματος πληρωμών στην Ελλάδα.

— Συνηθίζετε να λέτε ότι η ΔΙΑΣ είναι, πρωτίστως, μια εταιρεία τεχνολογίας. Πώς συμβάλλει στον εκσυγχρονισμό των πληρωμών στη χώρα μας;

Όσο και αν ακούγεται παράξενο, η ΔΙΑΣ για εμένα είναι η πρώτη fintech που ιδρύθηκε στην Ελλάδα πριν από 33 χρόνια! Είμαστε μια αμιγώς τεχνολογική εταιρεία, το 70% του προσωπικού μας να είναι ηλεκτρολόγοι μηχανικοί και πληροφορικοί, όπως κι εγώ. Με τις λύσεις που αναπτύσσουμε συμβάλλουμε στον εκσυγχρονισμό των πληρωμών για ακόμα μεγαλύτερη ασφάλεια, ταχύτητα και ευκολία στις καθημερινές μας συναλλαγές. 

 

Θα λέγαμε ότι η «τελευταία λέξη» της τεχνολογίας στις πληρωμές είναι οι άμεσες πληρωμές. Ουσιαστικά πρόκειται για μεταφορά χρημάτων από τον έναν λογαριασμό στον άλλον μέσα σε λίγα μόλις δευτερόλεπτα, ανεξαρτήτως τράπεζας. Το όραμα πίσω από τις άμεσες πληρωμές είναι να κάνουμε τις πληρωμές μας όπως κάνουμε texting, εύκολα, γρήγορα και διαισθητικά. Από τον Δεκέμβριο του 2021 η ΔΙΑΣ παρέχει στις ελληνικές τράπεζες την πρόσβαση στην ευρωπαϊκή υποδομή TIPS πάνω στην οποία «κουμπώνουν» οι άμεσες πληρωμές. Αποτέλεσμα αυτού είναι ότι η χώρα μας βρίσκεται στο Top 10, συγκεκριμένα στην 8η θέση, της ευρωπαϊκής κατάταξης με βάση τον αριθμό των τραπεζών που προσφέρουν άμεσες πληρωμές. 

 

Η συνταγή της επιτυχίας μας περιλαμβάνει τρία βασικά συστατικά: συνεργασία, εγρήγορση και εξωστρέφεια. Χάρη στη συνεργασία με τις ελληνικές τράπεζες και την Τράπεζα της Ελλάδος εξασφαλίσαμε πρόσβαση στο 98% των τραπεζικών λογαριασμών της χώρας. Δείξαμε εγρήγορση όταν «κουμπώσαμε» τη δική μας τεχνολογία με την ευρωπαϊκή πριν γίνει υποχρεωτική, κάτι που αναμένεται να γίνει σύντομα με ευρωπαϊκή οδηγία. Τέλος, δείξαμε εξωστρέφεια όταν επεκτείναμε τις άμεσες πληρωμές στο εξωτερικό, με το 15% των άμεσων εμβασμάτων να πραγματοποιείται πλέον από και προς ξένες τράπεζες. 

 

 

— Πώς αλλάζουν οι συνήθειες των Ελλήνων στις πληρωμές τα τελευταία χρόνια; Ποιες είναι οι τάσεις και οι προκλήσεις στον τομέα των πληρωμών διεθνώς;
Οι συνήθειες των Ελλήνων δεν διαφέρουν από τις τάσεις που επικρατούν διεθνώς. Πρόσφατες έρευνες δείχνουν ότι σε λιγότερο από μία δεκαετία από σήμερα το 93% των πελατών των τραπεζών θα πραγματοποιούν όλες τις συναλλαγές τους από το κινητό, τον υπολογιστή του ή όποιο άλλο απομακρυσμένο μέσο είναι διαθέσιμο τότε. Τα τελευταία χρόνια το βιώνουμε όλοι, πολλοί περισσότερο οι νέοι: το κινητό, εκτός από μέσο επικοινωνίας, ψυχαγωγίας και πλοήγησης στα social media και το Internet, γίνεται εργαλείο και για αγορές, πληρωμές, εργασία. Στη χώρα μας οι εγγεγραμμένοι χρήστες στο mobile banking έχουν ξεπεράσει ήδη τα 4 εκατομμύρια και αυξάνονται διαρκώς.

 

Οι προκλήσεις που αναφέρετε απορρέουν από την ταχύτητα. Μεταφορά χρημάτων εντός λίγων δευτερολέπτων σημαίνει ότι δεν υπάρχουν περιθώρια λάθους για τον αποστολέα. Για τον λόγο αυτό, η ΔΙΑΣ μαζί με τις τράπεζες υλοποιούμε το διατραπεζικό IBAN Verification, μια δικλείδα ασφαλείας που θα δώσει  στον χρήστη τη δυνατότητα να βλέπει μέρος του ονόματος του αποδέκτη ώστε να μηδενιστεί κάθε πιθανότητα λάθους. Η νέα λειτουργικότητα θα είναι διαθέσιμη το 1ο τρίμηνο του 2023, μία ακόμη πρωτοβουλία που δείχνει εγρήγορση, καθώς εφαρμόζεται πριν γίνει υποχρεωτική στην Ε.Ε.

 

— Εξηγήστε μας το μυστικό της επιτυχίας του IRIS. Πώς εξελίχθηκε σε success story του συστήματος πληρωμών στην Ελλάδα;
Ας πούμε πρώτα δυο λόγια για το IRIS και τις καινοτομίες που προσφέρει. Η πιο διαδεδομένη υπηρεσία, η οποία είναι ιδιαιτέρως δημοφιλής στους μεγαλύτερους της γενιάς GenZ και στους νεότερους millennials, είναι η μεταφορά ποσών έως 500 ευρώ μεταξύ φίλων από το κινητό. Η υπηρεσία είναι πολύ εύχρηστη και έχει μηδενικό ή ελάχιστο κόστος, ανάλογα με την τράπεζα. Έχει σημασία να πούμε ότι δεν χρειάζεται να κάνεις καμία επιπλέον εγκατάσταση νέας εφαρμογής, είναι ήδη εκεί, μέσα στο mobile banking app σου, και απλώς πρέπει να την ενεργοποιήσεις! 

 

Ας μεταφερθούμε τώρα σε ένα εστιατόριο όπου ο χρήστης θέλει να μοιραστεί τον λογαριασμό με μια φίλη του, επίσης χρήστρια του IRIS. Μπαίνει στο mobile app της τράπεζάς του, επιλέγει το IRIS από το μενού, επιλέγει τη φίλη του από τον κατάλογο των επαφών και πληκτρολογεί μόνο το ποσό που θέλει να μεταφέρει. Η συναλλαγή ολοκληρώνεται σε ελάχιστα δευτερόλεπτα, χρησιμοποιώντας την υποδομή άμεσων πληρωμών TIPS, και η φίλη λαμβάνει ειδοποίηση ότι τα χρήματα μπήκαν στον λογαριασμό της, τόσο απλά. Μάλιστα, τα ποσά που συνήθως ανταλλάσσονται με IRIS είναι κατά μέσο όρο 40 ευρώ, δηλαδή είναι προϊόν που έρχεται να αντικαταστήσει τα μετρητά.

 

Ομολογώ ότι έχω εντυπωσιαστεί με τη διείσδυση του IRIS στους μεγαλύτερους της GenZ, όχι μόνο επειδή το χρησιμοποιούν φανατικά αλλά επειδή το έχουν οικειοποιηθεί σε τέτοιο βαθμό που το αποκαλούν «Ίριδα»! Θα σας δώσω μερικά νούμερα που αποτυπώνουν τη δυναμική ανάπτυξη του IRIS την τελευταία διετία. Τον Νοέμβριο του 2020 είχαμε 17.000 μηνιαίες εγγραφές νέων χρηστών, τον Νοέμβριο του 2021, 20.000, και τον φετινό Νοέμβριο οι νέοι χρήστες άγγιξαν τους 50.000. Τον Νοέμβριο του 2022 το προϊόν έκανε τόσες συναλλαγές όσες ολόκληρο το 2020!

 

Αντιλαμβανόμαστε, λοιπόν, ότι η χρήση της υπηρεσίας δεν οφείλεται στην πανδημία, που έδωσε γενικότερη ώθηση στις ηλεκτρονικές συναλλαγές. Οφείλεται στο ότι με την κοινή ονομασία που υιοθετήθηκε από το οικοσύστημα των τραπεζών και την εξωστρέφειά μας το μαθαίνουν πρώτοι οι νέοι, το αγκαλιάζουν και στη συνέχεια μυούν σε αυτό και τους γονείς, τους φίλους, τα αδέλφια τους. Σήμερα έχουμε περισσότερους από 1,3 εκατ. εγγεγραμμένους χρήστες και πιστεύω ότι θα δούμε πολύ μεγαλύτερη διείσδυση το επόμενο διάστημα. Είμαι βέβαιη ότι το 2023 θα είναι η χρονιά του IRIS!

 

Good Living
 
 
 
 

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ