1.

Αγαπητέ κύριε Γραμματίδη,

Αναρωτιόμουν, μετά το θάνατο της 13χρονης από τις αναθυμιάσεις του μαγκαλιού στη Θεσσαλονίκη, το θάνατο των δύο φοιτητών τον περασμένο Φεβρουάριο στη Λάρισα και άλλους 62 θανάτους (όπως διάβασα σε ένα άρθρο) που οφείλονται κατά ένα τρόπο στο κρύο και στην έλλειψη θέρμανσης, θα ήταν παράλογο και ανεδαφικό να σκεφτόμαστε για ποινικές πλέον ευθύνες των ανθρώπων που έχουν υπογράψει για την ακρίβεια του πετρελαίου, τα χαράτσια της ΔΕΗ κλπ; Αντίστοιχα βέβαια θα μπορούσαμε να σκεφτούμε και για τις αυτοκτονίες που έχουν γίνει, πόσο μάλλον αυτές που στα σημειώματα που άφησαν οι αυτόχειρες ανέφεραν ξεκάθαρα τους υπαίτιους της οικονομικής κρίσης.

Με εκτίμηση,

Βάσια

 

Αγαπητή Βάσια,

Όπως πάντα, απαντώ μόνο στο νομικό σκέλος της ερώτησής σου (δεν είναι εδώ η θέση για να αναπτύσσω τις πολιτικές μου απόψεις): Οι ποινικές ευθύνες για τις οποίες μιλάς δεν υφίστανται κατά την άποψή μου. Οι πράξεις στις οποίες αναφέρεσαι (αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο, χαράτσια στο λογαριασμό της ΔΕΗ κλπ) δεν μπορούν να θεωρηθούν νομικά (το τονίζω, νομικά) ότι συνδέονται αιτιωδώς με την επέλευση των θανάτων. Κι αυτό γιατί στην ανθρωποκτονία από αμέλεια όπως και στην έκθεση σε κίνδυνο (φαντάζομαι την ανθρωποκτονία από πρόθεση ούτε καν τη συζητάμε) δεν αρκεί να έκανες κάτι που εντελώς θεωρητικά σχετίζεται με τον επελθόντα θάνατο αλλά πρέπει, για να κατηγορηθείς, η πράξη ή η παράλειψή σου να βρίσκεται σε «άμεση» αιτιώδη συνάφεια με το αξιόποινο αποτέλεσμα.

Το ίδιο ισχύει και για τις αυτοκτονίες. Αν εγώ γράψω στο σημείωμα της αυτοκτονίας μου ότι εγκαταλείπω τα εγκόσμια γιατί με παράτησες εσύ Βάσια, νομίζω θα ήταν παράλογο να σε τραβάνε στο δικαστήριο.

Είναι τραγικό να αυτοκτονούν άνθρωποι γιατί τα έχασαν όλα. Είναι συντριβή για την ανθρωπιά μας να πεθαίνουν άνθρωποι από το κρύο ή από αναθυμιάσεις μαγκαλιών το 2013. Μην ψάχνουμε για τη λύση όμως στη δικαιοσύνη. Οι συγκεκριμένες πράξεις (υπογραφή μνημονίου, αυξήσεις φόρων κλπ) δεν είναι κατά την νομική μου άποψη ποινικά αδικήματα (όπως είναι πχ κατ’ αντιδιαστολή τα αδικήματα που σχετίζονται με δωροδοκίες ή διαφθορά). Είναι πολιτικές επιλογές που άρα κρίνονται στην κάλπη, όχι στα ακροατήρια των δικαστηρίων.

_____________

 

2.

Κ. Γραμματίδη

Σαν Έλληνας ομοφυλόφιλος έχω φτάσει στα όρια μου με τα πρόσφατα κηρύγματα μίσους από πλευράς γνωστού μητροπολίτη . Με προσβάλλουν σαν άνθρωπο , δημιουργούν ένα εχθρικό περιβάλλον για μένα στην κοινωνία και επηρεάζουν έμμεσα και την εργασία μου (είμαι ελεύθερος επαγγελματίας ) .Από τη στιγμή που αυτό το κήρυγμα μίσους γίνεται από έναν άνθρωπο που πληρώνεται από το δημόσιο ,μπορώ να κινηθώ νομικά εναντίον του;

Δημήτρης

 

Αγαπητέ Δημήτρη,

Ο συγκεκριμένος επίσκοπος έχει μηνυθεί στο παρελθόν για αντίστοιχες αποστροφές του λόγου του. Οι εισαγγελείς έχουν βάλει την υπόθεση στο αρχείο, ενώ για παρόμοιες δηλώσεις καταδικάστηκε ο Κωνσταντίνος Πλεύρης σε 10 μήνες φυλάκιση. Προφανώς οι εισαγγελείς θεωρούν ότι οι επίσκοποι είναι υπεράνω του νόμου. Πάντως μπορείς να το προσπαθήσεις. Όσο για το γεγονός ότι πληρώνεται από το δημόσιο, εν τούτοις δεν είναι δημόσιος υπάλληλος και δεν ισχύει στους κληρικούς το πειθαρχικό δίκαιο των δημοσίων υπαλλήλων. Αρμόδια είναι μόνο η προϊσταμένη κανονικώς αρχή (στην περίπτωση επισκόπου, η Σύνοδος της Ιεραρχίας και το συνοδικό δικαστήριο).

_____________

 

3.

Αρχικά θα ήθελα να σας συγχαρώ για την εξαιρετική στήλη!!

Ήθελα να ρωτήσω τι προβλέπει ο νόμος σε σχέση με τα επώνυμα των γυναικών. Για παράδειγμα: Η νέα σύζυγος του κ Γραμματίδη, αν επιθυμεί να πάρει το όνομα του συζύγου της, θα λέγεται κα Γραμματίδη ή κα Γραμματίδου? Η κόρη του κ. Γραμματίδη θα λέγεται στο επώνυμο Γραμματίδου ή Γραμματίδη? και στην τελική, η κλίση του επώνυμου είναι απαραίτητη? δηλαδή, θα μπορούσε να λέγεται η κόρη του κ Παπαδόπουλου, Μαρία(πχ) Παπαδόπουλος?

Το είχα χρόνια απορία, επιτέλους βρήκε διέξοδο! Thank you!!?

Έφη

 

Αγαπητή Έφη,

Ξεκινώ από το τελευταίο: η ελληνική Πολιτεία παρά την τυπική ισότητα των φύλων συνεχίζει να περιγράφει τις γυναίκες «ετερόφωτα», ήτοι ως συζύγους ή θυγατέρες κάποιου άνδρα. Έτσι, η επίσημη ονομασία της μακαρίτισσας της γιαγιάς μου π.χ. ήταν «Ευγενία χήρα Νικολάου Πετούνη το γένος Ηλία Λάμπρου». Το γυναικείο κίνημα με το σύνθημα «δεν είμαι του αντρός μου, δεν είμαι του πατρός μου» είχε διεκδικήσει παλαιότερα (δεκαετία του ’70) να μπορούν οι γυναίκες να κρατούν το επώνυμό τους στην ονομαστική (Μαρία Παπαδόπουλος) αντί της γενικής κτητικής (Μαρία Παπαδοπούλου, δηλ. του Παπαδοπούλου, η Μαρία που είναι η γυναίκα ή η κόρη του Παπαδοπούλου). Η επίσημη απάντηση είναι πως αυτά είναι «υπερβολές». Μάλιστα έχω ακούσει και το εξής επιχείρημα: «Εάν κάποιον τον λένε Βασίλη Δημητρίου, που πάλι έχει γενική, πρέπει κι αυτός να το κάνει Βασίλης Δημήτριος;». Η θέση μου είναι ότι δεν υπάρχει «πρέπει». Αν μια γυναίκα νιώθει ότι τη μειώνει η γενική κτητική στο επίθετό της, θα πρέπει να έχει δικαίωμα να το αλλάξει και να το κάνει στην ονομαστική.

Για το θέμα «Γραμματίδη ή Γραμματίδου» εξαρτάται από το πώς θα το δηλώσεις και τι θα γράψει ο ληξίαρχος. Η γιαγιά μου όταν παντρεύτηκε τον παππού μου έγινε κ. Γραμματίδου στην καθαρεύουσα. Η μαμά μου (παντρεύτηκε πριν το 1983 που άλλαζαν ταυτότητα) έγινε κ. Γραμματίδη στη δημοτική. Δεν υπάρχει σωστό και λάθος.

_____________

 

4.

Καλησπέρα,

διάβασα το δημοσίευμα σας (18/11/2013) στη Lifo όπου ένα από τα ερωτήματα ήταν αν είναι νόμιμο να καταναλώνουμε γόνο. Διαβάζοντάς το και επειδή πολλοί από μας έχουν την ίδια απορία (διάβασα και κάποια σχόλια σχετικά) σκέφτηκα να σας στείλω το fishtips, έναν οδηγό που έχει φτιάξει το WWF Ελλάς με συμβουλές και προτάσεις της οργάνωσης σχετικά με ελληνικά αλιεύματα. Τον οδηγό μας τον βρίσκετε εδώ.

Ωραία στήλη!

Φιλικά,

Μαρία Λ.

Συνεργάτης Θαλάσσιων Προγραμμάτων WWF Ελλάς

 

Αγαπητή Μαρία,

Ευχαριστούμε πολύ για την επικοινωνία. Παρ’ ότι δεν πρόκειται για ερώτηση, μας φάνηκε εξαιρετικά ενδιαφέρουσα η πρωτοβουλία της WWF Ελλάς και την αναδημοσιεύουμε.

_____________

 

Ρωτήστε κι εσείς τον Χρήστο Γραμματίδη στο City Legal, για τα νομικά ζητήματα που σας απασχολούν, συμπληρώνοντας την φόρμα δεξιά (αν δεν τη βλέπετε κάντε κλικ εδώ).

Παρακαλούμε, μία ερώτηση κάθε φορά.