Χρόνια πολλά, Φραντς Κάφκα!

Χρόνια πολλά, Φραντς Κάφκα! Facebook Twitter
2
Χρόνια πολλά, Φραντς Κάφκα! Facebook Twitter
«Η Πράγα δε σε αφήνει ποτέ να φύγεις... αυτή η καλή μανούλα έχει γαμψά νύχια» (Φραντς Κάφκα)

Ο Φραντς Κάφκα γεννήθηκε στις 3 Ιουλίου 1883 στο κτίριο που βρισκόταν στη γωνία των δρόμων Kaprova και Maiselova, δίπλα στην παλιά πλατεία της Πράγας. Μια ανάγλυφη πλάκα βρίσκεται στην είσοδο του κτιρίου της διεύθυνσης náměstí Franze Kafky 3, Praha, Česká republika, σηματοδοτώντας τον διάσημο κάτοικο που έμεινε εκεί για μόλις δύο χρόνια. Από το αρχικό κτίριο έχει επιβιώσει μόνο η είσοδος. Το υπόλοιπο καταστράφηκε σε μια φωτιά του 1887.

Χρόνια πολλά, Φραντς Κάφκα! Facebook Twitter
Το πρώτο σπίτι του Κάφκα, σήμερα
Χρόνια πολλά, Φραντς Κάφκα! Facebook Twitter
Η αυθεντική είσοδος

  

Ο Κάφκα κατάφερε να αφήσει το πατρικό του σπίτι και να μείνει μόνος του στα 31 του. Άλλαξε πολλά σπίτια, μέχρι να καταλήξει στο νούμερο 16 της οδού Dlouhá, όπου έγραψε το μεγαλύτερο μέρος του μυθιστορήματος «η Δίκη». Ο δρόμος ήταν τότε, όπως και σήμερα, πολυσύχναστος, και γι' αυτό ο Φραντς συχνά πήγαινε στο σπίτι της αδερφής του για να βρει ησυχία.

Χρόνια πολλά, Φραντς Κάφκα! Facebook Twitter
οδός Dlouhá

Μια από τις πιο σύντομες περιγραφές για το έργο του Κάφκα που έχω διαβάσει είναι «η προσπάθεια του ανθρώπου να βρει ασφάλεια». Επειδή πολλά έχουν γραφτεί, και άλλα τόσα έχετε διαβάσει, ας το αφήσουμε εκεί, και ας γιορτάσουμε τα γενέθλια αυτού του ανθρώπου:

Πληκτρολογήστε με το χέρι του Κάφκα

Η σχεδιάστρια Julia Sysmäläinen από τη Φινλανδία έχει σχεδιάσει μια γραμματοσειρά βασισμένη στη μοναδική γραφή του Κάφκα. Της έχει δώσει το χαρακτηριστικό όνομα FF Mister K. Ο κύριος Κ έχει ξεπηδήσει από τα γραπτά του Φραντς και τώρα μπορεί να εκφράσει τις σκέψεις του. Η γραμματοσειρά δίνει στον χρήστη την ευκαιρία να διορθώσει τις σκέψεις του, αφήνοντας τα λάθη εμφανή.

 

Χρόνια πολλά, Φραντς Κάφκα! Facebook Twitter

 

Η πετυχημένη γραμματοσειρά υποστηρίζει πολλές μα πολλές γλώσσες, από ινδονησιακά μέχρι Maori, αλλά όχι ελληνικά. Γιατί όχι ελληνικά; Γιατί;

Το χειρότερο αεροδρόμιο του κόσμου

Το Onion περιγράφει το πιο καταθλιπτικό αεροδρόμιο του κόσμου, το Franz Kafka, όπου όλες οι πτήσεις είναι με καθυστέρηση ημερών, μερικές φορές και μηνών, οι διάδρομοι ατελείωτοι και αδιέξοδοι, με αεροπλάνα που ταξιδεύουν και βρίσκονται και πάλι στην αρχή:

Το αγαπημένο καφέ του Κάφκα

Στην εποχή του Κάφκα, τα καφέ της Πράγας ανταγωνίζονταν τα καφέ της Βιέννης, αποτελώντας χώρο συνάντησης των διανοούμενων. Από τα αγαπημένα του Κάφκα λίγα έχουν επιζήσει ως σήμερα. Ένα από αυτά είναι το Café Louvre, με μεγαλοπρεπή σκάλα, δωμάτιο για μπιλιάρδο και ορθομαρμαρώσεις. Το μεγαλείο του έχει αποτυπωθεί σε πολλές φωτογραφίες της εποχής.

 

Χρόνια πολλά, Φραντς Κάφκα! Facebook Twitter

 

Χρόνια πολλά, Φραντς Κάφκα! Facebook Twitter

 

Χρόνια πολλά, Φραντς Κάφκα! Facebook Twitter

 

Χρόνια πολλά, Φραντς Κάφκα! Facebook Twitter

 

Χρόνια πολλά, Φραντς Κάφκα! Facebook Twitter

Στις 7 Νοεμβρίου 1907, όπως φαίνεται από την αλληλογραφία του Κάφκα με τον φίλο του Brod, οι δύο τους πέρασαν ένα ευχάριστο απόγευμα στο Café Louvre, διαβάζοντας το «Θρυλικές Ιστορίες με Ηθικό Δίδαγμα» του Ζυλ Λαφόργκ. Ας τιμήσουμε τον μεγάλο συγγραφέα με ένα φλιτζάνι καφέ και ένα ωραίο βιβλίο. Χρόνια πολλά, Φραντς!

Χρόνια πολλά, Φραντς Κάφκα! Facebook Twitter
Βιβλίο
2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Γουσταύος Κλάους στη χώρα του κρασιού: Μια γοητευτική βιογραφία του Βαυαρού εμπόρου

Βιβλίο / Γουσταύος Κλάους: Το γοητευτικό στόρι του ανθρώπου που έβαλε την Ελλάδα στον παγκόσμιο οινικό χάρτη

Το βιβλίο «Γκούτλαντ, ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού» του Νίκου Μπακουνάκη είναι μια θαυμάσια μυθιστορηματική αφήγηση της ιστορίας του Βαυαρού εμπόρου που ήρθε στην Πάτρα στα μέσα του 19ου αιώνα και δημιούργησε την Οινοποιία Αχαΐα.
M. HULOT
Η (μεγάλη) επιστροφή στην Ιαπωνική λογοτεχνία

Βιβλίο / Η (μεγάλη) επιστροφή στην ιαπωνική λογοτεχνία

Πληθαίνουν οι κυκλοφορίες των ιαπωνικών έργων στα ελληνικά, με μεγάλο μέρος της πρόσφατης σχετικής βιβλιοπαραγωγής, π.χ. των εκδόσεων Άγρα, να καλύπτεται από ξεχωριστούς τίτλους μιας γραφής που διακρίνεται για την απλότητα, τη φαντασία και την εμμονική πίστη στην ομορφιά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CARRIE

Βιβλίο / H Carrie στα 50: Το φοβερό λογοτεχνικό ντεμπούτο του Στίβεν Κινγκ που παραλίγο να καταλήξει στα σκουπίδια

Πάνω από 60 μυθιστορήματα που έχουν πουλήσει περισσότερα από 350 εκατομμύρια αντίτυπα μετράει σήμερα ο «βασιλιάς του τρόμου», όλα όμως ξεκίνησαν πριν από μισό αιώνα με την πρώτη περίοδο μιας ντροπαλής και περιθωριοποιημένης μαθήτριας γυμνασίου.
THE LIFO TEAM
Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Το πίσω ράφι / Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Γεννημένος στο Όρεγκον τα χρόνια που ακολούθησαν την οικονομική κρίση του '29, γιος μιας σερβιτόρας κι ενός εργάτη σε εργοστάσιο ξυλείας, ο κορυφαίος εκπρόσωπος του «βρόμικου ρεαλισμού» βίωσε στο πετσί του την αθλιότητα, τις δυσκολίες και την αποξένωση που αποτύπωσε στο έργο του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ

σχόλια

2 σχόλια