Χρόνια πολλά, Φραντς Κάφκα!

Χρόνια πολλά, Φραντς Κάφκα! Facebook Twitter
2
Χρόνια πολλά, Φραντς Κάφκα! Facebook Twitter
«Η Πράγα δε σε αφήνει ποτέ να φύγεις... αυτή η καλή μανούλα έχει γαμψά νύχια» (Φραντς Κάφκα)

Ο Φραντς Κάφκα γεννήθηκε στις 3 Ιουλίου 1883 στο κτίριο που βρισκόταν στη γωνία των δρόμων Kaprova και Maiselova, δίπλα στην παλιά πλατεία της Πράγας. Μια ανάγλυφη πλάκα βρίσκεται στην είσοδο του κτιρίου της διεύθυνσης náměstí Franze Kafky 3, Praha, Česká republika, σηματοδοτώντας τον διάσημο κάτοικο που έμεινε εκεί για μόλις δύο χρόνια. Από το αρχικό κτίριο έχει επιβιώσει μόνο η είσοδος. Το υπόλοιπο καταστράφηκε σε μια φωτιά του 1887.

Χρόνια πολλά, Φραντς Κάφκα! Facebook Twitter
Το πρώτο σπίτι του Κάφκα, σήμερα
Χρόνια πολλά, Φραντς Κάφκα! Facebook Twitter
Η αυθεντική είσοδος

  

Ο Κάφκα κατάφερε να αφήσει το πατρικό του σπίτι και να μείνει μόνος του στα 31 του. Άλλαξε πολλά σπίτια, μέχρι να καταλήξει στο νούμερο 16 της οδού Dlouhá, όπου έγραψε το μεγαλύτερο μέρος του μυθιστορήματος «η Δίκη». Ο δρόμος ήταν τότε, όπως και σήμερα, πολυσύχναστος, και γι' αυτό ο Φραντς συχνά πήγαινε στο σπίτι της αδερφής του για να βρει ησυχία.

Χρόνια πολλά, Φραντς Κάφκα! Facebook Twitter
οδός Dlouhá

Μια από τις πιο σύντομες περιγραφές για το έργο του Κάφκα που έχω διαβάσει είναι «η προσπάθεια του ανθρώπου να βρει ασφάλεια». Επειδή πολλά έχουν γραφτεί, και άλλα τόσα έχετε διαβάσει, ας το αφήσουμε εκεί, και ας γιορτάσουμε τα γενέθλια αυτού του ανθρώπου:

Πληκτρολογήστε με το χέρι του Κάφκα

Η σχεδιάστρια Julia Sysmäläinen από τη Φινλανδία έχει σχεδιάσει μια γραμματοσειρά βασισμένη στη μοναδική γραφή του Κάφκα. Της έχει δώσει το χαρακτηριστικό όνομα FF Mister K. Ο κύριος Κ έχει ξεπηδήσει από τα γραπτά του Φραντς και τώρα μπορεί να εκφράσει τις σκέψεις του. Η γραμματοσειρά δίνει στον χρήστη την ευκαιρία να διορθώσει τις σκέψεις του, αφήνοντας τα λάθη εμφανή.

 

Χρόνια πολλά, Φραντς Κάφκα! Facebook Twitter

 

Η πετυχημένη γραμματοσειρά υποστηρίζει πολλές μα πολλές γλώσσες, από ινδονησιακά μέχρι Maori, αλλά όχι ελληνικά. Γιατί όχι ελληνικά; Γιατί;

Το χειρότερο αεροδρόμιο του κόσμου

Το Onion περιγράφει το πιο καταθλιπτικό αεροδρόμιο του κόσμου, το Franz Kafka, όπου όλες οι πτήσεις είναι με καθυστέρηση ημερών, μερικές φορές και μηνών, οι διάδρομοι ατελείωτοι και αδιέξοδοι, με αεροπλάνα που ταξιδεύουν και βρίσκονται και πάλι στην αρχή:

Το αγαπημένο καφέ του Κάφκα

Στην εποχή του Κάφκα, τα καφέ της Πράγας ανταγωνίζονταν τα καφέ της Βιέννης, αποτελώντας χώρο συνάντησης των διανοούμενων. Από τα αγαπημένα του Κάφκα λίγα έχουν επιζήσει ως σήμερα. Ένα από αυτά είναι το Café Louvre, με μεγαλοπρεπή σκάλα, δωμάτιο για μπιλιάρδο και ορθομαρμαρώσεις. Το μεγαλείο του έχει αποτυπωθεί σε πολλές φωτογραφίες της εποχής.

 

Χρόνια πολλά, Φραντς Κάφκα! Facebook Twitter

 

Χρόνια πολλά, Φραντς Κάφκα! Facebook Twitter

 

Χρόνια πολλά, Φραντς Κάφκα! Facebook Twitter

 

Χρόνια πολλά, Φραντς Κάφκα! Facebook Twitter

 

Χρόνια πολλά, Φραντς Κάφκα! Facebook Twitter

Στις 7 Νοεμβρίου 1907, όπως φαίνεται από την αλληλογραφία του Κάφκα με τον φίλο του Brod, οι δύο τους πέρασαν ένα ευχάριστο απόγευμα στο Café Louvre, διαβάζοντας το «Θρυλικές Ιστορίες με Ηθικό Δίδαγμα» του Ζυλ Λαφόργκ. Ας τιμήσουμε τον μεγάλο συγγραφέα με ένα φλιτζάνι καφέ και ένα ωραίο βιβλίο. Χρόνια πολλά, Φραντς!

Χρόνια πολλά, Φραντς Κάφκα! Facebook Twitter
Βιβλίο
2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

σχόλια

2 σχόλια