Συμβουλές προς επίδοξους συγγραφείς

Facebook Twitter
2

Jonathan Franzen

(Ο Τζόναθαν Φράνζεν είναι ήρωας πολλών, αν και περιγράφει τους αμερικανούς. Πρόκειται για έναν από τους σημαντικότερους εν ζωή συγγραφείς, κι αν σας ακούγεται κλισέ, πολύ κακώς, γιατί αυτό λέγεται για πολύ λίγους από τόσους πολλούς. Ισχύει 100%)

  • O αναγνώστης είναι ένας φίλος, δεν είναι ούτε αντίπαλος, ούτε θεατής.
  • Ένα μυθιστόρημα που δεν περιγράφει την περιπέτεια του συγγραφέα προς το Άγνωστο ή προς το Τρομαχτικό δεν αξίζει να γραφτεί παρά μόνο για τα λεφτά.
  • Γράψε στο τρίτο πρόσωπο εκτός αν μία πολύ ξεχωριστή ακαταμάχητη φωνή προσφερθεί να μιλήσει σε πρώτο πρόσωπο.
  • Όταν η πληροφορία διακινείται ελεύθερα παγκοσμίως, η εκτεταμένη έρευνα για ένα μυθιστόρημα χάνει σε αξία.
  • Η καθαρότερη μορφή αυτοβιογραφίας είναι προϊόν σκέτης επινόησης. Κανείς δεν έγραψε μία περισσότερο αυτοβιογραφική ιστορία από την «Μεταμόρφωση».
  • Βλέπεις περισσότερα όταν κάθεσαι παρά όταν κυνηγάς.
  • Είναι αμφίβολο αν κανείς με σύνδεση με το ίντερνετ στη θέση εργασίας του είναι σε θέση να γράψει μία καλή ιστορία.
  • Ενδιαφέροντα ρήματα σπανίως παρουσιάζουν ενδιαφέρον.
  • Πρέπει να αγαπήσεις πριν γίνεις αμείλικτος.

Από την Joyce Carol Oates

( Η Τζόις Κάρολ Όουτς  έχει γράψει πάνω από 50 μυθιστορήματα, με σταθερή ποιότητα εδώ και άπειρα χρόνια και με πολλά βραβεία. Πως λέμε «γυναικεία λογοτεχνία;» Καμία σχέση.)


  • Μην προσβλέπεις στον «ιδανικό αναγνώστη»-μπορεί να υπάρχει, αλλά διαβάζει κάποιον άλλον.
  • Μην προσδοκείς στον «ιδανικό αναγνώστη» - εκτός κι αν πρόκειται για τον εαυτό σου, κάποια στιγμή στο μέλλον.
  • Γίνε ο κριτικός του εαυτού σου. Με συμπάθεια αλλά χωρίς οίκτο!
  • Αν δεν γράφεις κάτι πολύ μεταμοντέρνο –δηλαδή «προκλητικό»- να προσέχεις αν υπάρχει τρόπος να χρησιμοποιήσεις απλές, γνωστές λέξεις στη θέση πολυσύλλαβων «μεγάλων» λέξεων.
  • Να θυμάσαι τον Oscar Wilde: «Η ειλικρίνεια σε μικρές ποσότητες είναι επικίνδυνη και σε μεγάλες απολύτως θανατηφόρα.»
  • Κράτα την καρδιά σου ελαφριά και γεμάτη ελπίδα. Αλλά να περιμένεις το χειρότερο.

(από τη guardian)

Ας υποθέσουμε: μέσα σε ποιο βιβλίο θα ήθελες να ζεις;

Πρόκειται για ένα αγαπημένο ερώτημα. Στα βιβλία που μου αρέσουν υπάρχει πολύ πανούκλα και χολέρα, οπότε αν δεν πρόκειται να είμαι κόρη κτηματία ή λόρδου, δεν έχω πολλά χρόνια ζωής. Από τα σύγχρονα θα προτιμούσα τα άνετα διαμερίσματα στα οποία ζουν οι πρωταγωνιστές του Φίλιπ Ροθ, αν γίνεται όμως χωρίς τις τύψεις και την αυτοτιμωρία που τους δέρνει.

Η απάντηση που σαρώνει στο ίντερνετ είναι «στο Χάρι Πότερ». Μεγάλοι και μικροί, διαβασμένοι και αδιάβαστοι, έχουν καταγοητευτεί από τη σχολή μαγείας της σειράς βιβλίων. Δεκαετίες λογοτεχνίας έχουν υποκύψει –όσον αφορά αυτό το θέμα τουλάχιστον- στη σαγήνη ενός σχολείου για παιδιά. Θα εξηγείται σίγουρα ψυχαναλυτικά, και η ίδια εξήγηση ίσως απαντά στο ερώτημα «γιατί ο Χάρι Πότερ είναι ένα από τα πιο πετυχημένα βιβλία όλων των εποχών».

(Οι φωτογραφίες είναι από την ταινία "Περηφάνια και Προκατάληψη")

+ το τουίτερ του Σάλμαν Ρούσντι είναι εδώ!
+ εσείς, μέσα σε ποιο βιβλίο θα θέλατε να ζείτε;
Judgmental Bookseller Ostrich

Βιβλίο
2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Γουσταύος Κλάους στη χώρα του κρασιού: Μια γοητευτική βιογραφία του Βαυαρού εμπόρου

Βιβλίο / Γουσταύος Κλάους: Το γοητευτικό στόρι του ανθρώπου που έβαλε την Ελλάδα στον παγκόσμιο οινικό χάρτη

Το βιβλίο «Γκούτλαντ, ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού» του Νίκου Μπακουνάκη είναι μια θαυμάσια μυθιστορηματική αφήγηση της ιστορίας του Βαυαρού εμπόρου που ήρθε στην Πάτρα στα μέσα του 19ου αιώνα και δημιούργησε την Οινοποιία Αχαΐα.
M. HULOT
Η (μεγάλη) επιστροφή στην Ιαπωνική λογοτεχνία

Βιβλίο / Η (μεγάλη) επιστροφή στην ιαπωνική λογοτεχνία

Πληθαίνουν οι κυκλοφορίες των ιαπωνικών έργων στα ελληνικά, με μεγάλο μέρος της πρόσφατης σχετικής βιβλιοπαραγωγής, π.χ. των εκδόσεων Άγρα, να καλύπτεται από ξεχωριστούς τίτλους μιας γραφής που διακρίνεται για την απλότητα, τη φαντασία και την εμμονική πίστη στην ομορφιά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CARRIE

Βιβλίο / H Carrie στα 50: Το φοβερό λογοτεχνικό ντεμπούτο του Στίβεν Κινγκ που παραλίγο να καταλήξει στα σκουπίδια

Πάνω από 60 μυθιστορήματα που έχουν πουλήσει περισσότερα από 350 εκατομμύρια αντίτυπα μετράει σήμερα ο «βασιλιάς του τρόμου», όλα όμως ξεκίνησαν πριν από μισό αιώνα με την πρώτη περίοδο μιας ντροπαλής και περιθωριοποιημένης μαθήτριας γυμνασίου.
THE LIFO TEAM
Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Το πίσω ράφι / Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Γεννημένος στο Όρεγκον τα χρόνια που ακολούθησαν την οικονομική κρίση του '29, γιος μιας σερβιτόρας κι ενός εργάτη σε εργοστάσιο ξυλείας, ο κορυφαίος εκπρόσωπος του «βρόμικου ρεαλισμού» βίωσε στο πετσί του την αθλιότητα, τις δυσκολίες και την αποξένωση που αποτύπωσε στο έργο του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε σε μια εποχή βαθιάς μοναξιάς, μέσα σε μια θάλασσα διαδικτυακών “φίλων”».

Βιβλίο / Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε στη βαθιά μοναξιά των διαδικτυακών μας “φίλων”»

Ο συγγραφέας και μεταφραστής μιλά για τη δύναμη της λογοτεχνίας, για τα βιβλία που διαβάζει και απέχουν απ’ όσα σήμερα «συζητιούνται», για τη ζωή στην επαρχία αλλά και για το πόσο τον ενοχλεί η «αυτοπροσωπολατρία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

2 σχόλια
Τώρα αν πω κι εγώ σε κάποιο της Jane Austen ή της Charlotte Bronte θα ακουστεί πεζό. ΠΟλύ θα ήθελα όμως να ζήσω απο την μεριά του άντρα έτσι για διαφορά!Ως Mr Rochester πχ. Ακομα μου κάνει εντύπωση πως μια γυναίκα με τόσο λίγη εμπειρία έγραψε έναν τόσο πολυδιάστατο χαρακτήρα...(άσχετο πόσο κοντά έπεσε ο Toby Stephens στη μεταφορά του ρολου στο BBC το 2006 - και ποσο εκπληκτική η ομοιοτητα της Ruth Wilson ως JaneEyre - δλδ ετσι τη φανταζομουν!)Πάντως οτιδήποτε σε βικτωριανό Λονδίνο θα το επέλεγα χωρίς δευτερη σκέψη!!
Στο κόσμου του "Ο δρόμος με τις φάμπρικες" και της συνέχειας του "Γλυκιά Πέμπτη". Επειδή ο Στάϊνμπεκ μου σύστησε χαρακτήρες που θα ήθελα να τους αποκαλώ φίλους. Εντάξει, και στον "Άρχοντα των δαχτυλιδιών", αγοράκι είμαι..