Τα Τέμπη, ο Καραμανλής και η πολιτική του ευθύνη

Τα Τέμπη, ο Καραμανλής και η πολιτική του ευθύνη Facebook Twitter
Όσα ήρθαν στο φως μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών αποκάλυψαν την έκταση της παρακμής του ελληνικού σιδηροδρόμου, ο οποίος είχε αφεθεί σε κατάρρευση. Φωτ.: Konstantinos Tsakalidis / SOOC
0

ΘΑ ΠΕΡΙΜΕΝΕ ΚΑΝΕΙΣ ΠΩΣ ο Κώστας Αχ. Καραμανλής θα παρουσιαζόταν στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής για τα Τέμπη με την ταπεινότητα που αρμόζει στο θέμα που εξετάζεται, αλλά εκείνος σχεδόν κουνούσε το δάχτυλο όταν απαντούσε και έμοιαζε να δυσφορεί με τη διαδικασία. Επέμεινε στο αφήγημα του «ανθρώπινου λάθους» αποκλειστικά και υποστήριξε ότι ούτε η τεχνολογία, αν υπήρχε, είναι βέβαιο ότι θα απέτρεπε το τραγικό δυστύχημα.

Η «τεχνολογία», που είπε ο κ. Καραμανλής, είναι το έργο της σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης που έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί από το 2016, αλλά λόγω πολιτικής ανικανότητας, διαφθοράς και διαπλοκής, δεν ολοκληρώθηκε ποτέ, ενώ αν υπήρχε, η ασφάλεια των δρομολογίων δεν θα στηριζόταν στον έναν σταθμάρχη, ο οποίος ήταν και ακατάλληλος.  

Ο πρώην υπουργός Μεταφορών αρνήθηκε να παραδεχθεί ότι η «τεχνολογία» ήταν απαραίτητη διότι ελαχιστοποιεί την πιθανότητα του ανθρώπινου λάθους και ότι αυτή δεν υπήρχε λόγω πολιτικών ολιγωριών, ενώ αποσιώπησε το ποιος είχε την ευθύνη για την επιλογή των ανθρώπων που έκαναν τα λάθη, τα οποία τώρα επικαλείται ως μοναδική αιτία. Είχαν επιλεγεί οι κατάλληλοι άνθρωποι με τα απαραίτητα προσόντα και επαρκή εκπαίδευση; Όπως φάνηκε εκ των υστέρων, όχι.

Ο Κώστας Αχ. Καραμανλής στην προσπάθειά του να απαλλάξει τον εαυτό του από κάθε ευθύνη επέμενε ότι «αν έστω και μία πλευρά είχε τηρήσει τις διαδικασίες του γενικού κανονισμού κυκλοφορίας, το δυστύχημα θα είχε αποτραπεί…», λες και δεν ήταν ευθύνη του αρμόδιου υπουργού η διασφάλιση της τήρησης των διαδικασιών. 

Ο πρώην υπουργός Μεταφορών αρνήθηκε να παραδεχθεί ότι η «τεχνολογία» ήταν απαραίτητη διότι ελαχιστοποιεί την πιθανότητα του ανθρώπινου λάθους και ότι αυτή δεν υπήρχε λόγω πολιτικών ολιγωριών, ενώ αποσιώπησε το ποιος είχε την ευθύνη για την επιλογή των ανθρώπων που έκαναν τα λάθη, τα οποία τώρα επικαλείται ως μοναδική αιτία.

Για την καθυστέρηση υλοποίησης της σύμβασης 717 για την τηλεδιοίκηση περιορίστηκε σε γενικόλογες δικαιολογίες, ότι αυτός την ξέμπλεξε και την προχώρησε κ.λπ. Κάποια στιγμή, απαντώντας σε μία ερώτηση, είπε πως «σε ό,τι αφορά λοιπόν αυτά τα συστήματα, σαφώς και θα συνέβαλλαν στην αύξηση της ασφάλειας, αλλά δεν υπήρχε η βεβαιότητα ότι θα απέτρεπαν το δυστύχημα, γιατί και τα συστήματα αυτά άνθρωποι τα χειρίζονται». Ομολόγησε δηλαδή ότι «τα συστήματα» θα συνέβαλλαν στην αύξηση της ασφάλειας, αλλά δεν φρόντισε να υπάρχουν και τα τρένα κυκλοφορούσαν χωρίς αυτά.

Παρέθεσε επίσης το εξωφρενικό επιχείρημα ότι και στον χειρισμό της τηλεδιοίκησης θα μπορούσαν να γίνουν λάθη, αφού άνθρωποι θα τη χειρίζονταν. Με την λογική του Κώστα Αχ. Καραμανλή, ίσως δεν θα χρειαζόταν να εκσυγχρονιστεί κανένα σύστημα ασφάλειας. Όσο για την ευθύνη της επιλογής των κατάλληλων και εκπαιδευμένων ανθρώπων, συνέχισε να μιλά σαν αυτή να μην υπήρχε και σαν να είναι θέμα τύχης ποιος θα βρεθεί π.χ. στη θέση του σταθμάρχη ή του υπεύθυνου για το σύστημα τηλεδιοίκησης. 

 Τα Τέμπη, ο Καραμανλής και η πολιτική ευθύνη Facebook Twitter
Ο πρώην υπουργός Μεταφορών αρνήθηκε να παραδεχθεί ότι η «τεχνολογία» ήταν απαραίτητη διότι ελαχιστοποιεί την πιθανότητα του ανθρώπινου λάθους. Φωτ.: Nick Paleologos/ SOOC

«Γιατί για να είναι ασφαλή τα τρένα, ακόμα πιο σημαντικό κι από τις πάσης φύσεως τεχνολογίες είναι ένα: Να τηρείται ευλαβικά ο κανονισμός κυκλοφορίας τους», επέμεινε, αναφέροντας ότι «αυτός ο Γενικός Κανονισμός Λειτουργίας παραβιάστηκε δυστυχώς κατά συρροήν εκείνο το μοιραίο βράδυ…». Αυτό που δεν είπε ο Κώστας Αχ. Καραμανλής είναι πώς είχε εξασφαλίσει εκείνος, ως αρμόδιος υπουργός Μεταφορών, την ευλαβική τήρηση του κανονισμού λειτουργίας και με ποιες δικλείδες ασφαλείας. 

Η Μιλένα Αποστολάκη τον ρώτησε πώς εννοεί την ανάληψη της πολιτικής ευθύνης, όταν μερικούς μήνες μετά, στις εκλογές, ήταν και πάλι υποψήφιος βουλευτής και εκείνος της απάντησε ότι τέθηκε στην κρίση των συμπολιτών του στις Σέρρες. Η βουλευτής του ΠΑΣΟΚ κατά την εξέταση του πρώην υπουργού τον κατήγγειλε και για μεγάλη ζημιά του Ελληνικού Δημοσίου από τη σύμβαση που είχε υπογράψει με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Μέλη της Εξεταστικής Επιτροπής από τα κόμματα της αντιπολίτευσης κατηγορούν τους βουλευτές της πλειοψηφίας για «συντονισμένη μεθόδευση προκειμένου να συγκαλυφθούν οι ευθύνες της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου, με βασικό όχημα την άρνηση να έρθουν μάρτυρες τους οποίους σύσσωμη η αντιπολίτευση ζητάει».  

Η εισαγγελέας Πόπη Παπανδρέου που ερευνά το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών για την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία (EPPO) είχε ενημερώσει από τον περασμένο Ιούνιο την ελληνική Βουλή ότι έχουν προκύψει ενδείξεις για πιθανά ποινικά αδικήματα που διέπραξαν πρώην μέλη κυβερνήσεων. Τα φερόμενα ποινικά αδικήματα, όπως εξηγούσε σε επιστολή της, με την οποία ζητούσε από τη Βουλή να πράξει τα δέοντα, αφορούν παράβαση καθήκοντος για τον πρώην υπουργό Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη και υπεξαίρεση για τον επίσης πρώην υπουργό Κώστα Αχ. Καραμανλή. 

Η σχετική δικογραφία της EPPO για τους Σπίρτζη και Καραμανλή παραπέμφθηκε στο ελληνικό κοινοβούλιο για να αποφανθεί αυτό, καθώς η Δικαιοσύνη δεν μπορεί να ερευνήσει ευθύνες υπουργών εξαιτίας των εμποδίων που βάζει το άρθρο 86 του Συντάγματος «περί ευθύνης υπουργών» και αυτό, όπως αναμενόταν,  αρνήθηκε την ποινική έρευνα και αποφάσισε να τους αφήσει στο απυρόβλητο.  

Ο δικηγόρος Διονύσης Γκούσκος, μιλώντας στην LiFO, είχε αναφέρει ότι η ασφάλεια των δικτύων περιλαμβάνεται στα θεμελιώδη καθήκοντα του υπουργού Μεταφορών και η ευθύνη αυτή απορρέει από τον νόμο. «Η γνώση του για την επικινδυνότητά τους προκύπτει από τα έγγραφα που έχουν υποβληθεί υπηρεσιακά ή επιδοθεί από τους εργαζόμενους, από τις ανεκτέλεστες συμβάσεις, από τα σχετικά προειδοποιητικά έγγραφα της Ε.Ε., από τις επερωτήσεις στη Βουλή». 

Όσα ήρθαν στο φως μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών αποκάλυψαν την έκταση της παρακμής του ελληνικού σιδηροδρόμου, ο οποίος είχε αφεθεί σε κατάρρευση. Πριν από την οικονομική κρίση υπήρξε για χρόνια ένας από τους πιο διεφθαρμένους οργανισμούς με ευθύνη όλων των κυβερνήσεων, οι οποίες διαπλέκονταν με τους εργολάβους και τον χρησιμοποιούσαν για ρουσφέτια. 

Αν ο πρώην υπουργός που εξετάστηκε χθες στη Βουλή είχε πράξει όσα όφειλε εκ της θέσεως του και, παρά τις ολιγωρίες για τη σύμβαση 717, δούλευαν όλα τα άλλα ρολόι, αν είχε φροντίσει να τηρούνται οι κανονισμοί και οι διαδικασίες και να υπάρχουν οι κατάλληλοι άνθρωποι στις θέσεις ευθύνης, τότε θα μπορούσε μιλάει και για «ανθρώπινο λάθος». Αλλά εδώ υπήρξε πρόδηλη η απραξία, η οποία θα μείνει για άλλη μια φορά ατιμώρητη χάρη στο ακαταδίωκτο των υπουργών που έχουν νομοθετήσει για τον εαυτό τους, ώστε να μην αντιμετωπίζονται από τη Δικαιοσύνη όπως όλοι οι άλλοι πολίτες.   

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το ολοκαύτωμα των Τεμπών και η ευθύνη των υπουργών

Βασιλική Σιούτη / Το ολοκαύτωμα των Τεμπών και η ευθύνη των υπουργών

Ο δικηγόρος Διονύσης Γκούσκος μιλά για τη διαχρονική κακοδαιμονία της χώρας όπου οι πολιτικοί μένουν ατιμώρητοι και οι ισχυροί στο απυρόβλητο, κρυμμένοι πίσω από το άρθρο 86 του Συντάγματος ή την «πολιτική ευθύνη», δηλαδή την πλήρη ανευθυνότητα, όπως λέει.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Εξεταστική για Τέμπη - Κ. Καραμανλής

Πολιτική / Εξεταστική για Τέμπη: Η απολογία του πρώην υπουργού Μεταφορών Κώστα Αχ.Καραμανλή στη Βουλή, για το δυστύχημα

Γιατί έδωσε παράταση για την ολοκλήρωση της σύμβασης 717 - «Ο Γενικός Κανονισμός Λειτουργίας παραβιάστηκε κατά συρροήν εκείνο το μοιραίο βράδυ»
LIFO NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στέλιος Νέστωρ: «Ό,τι έκανα, δεν το έκανα για να ρίξω τη δικτατορία αλλά γιατί ντρεπόμουνα» 

Θεσσαλονίκη / Στέλιος Νέστωρ: «Δεν ήμουν από αυτούς που κάθονται σπίτι τους, βγάζουν λεφτά, τρώνε και πίνουνε» 

Μια πολιτική φυσιογνωμία που έδινε πάντα ηχηρό «παρών» στα πολιτικά και πολιτιστικά πράγματα της Θεσσαλονίκης. Μιλώντας στη LiFO, ζωντανεύει ένα μεγάλο κομμάτι της ιστορίας της πόλης, από την Κατοχή και τη χούντα μέχρι την ίδρυση του Μεγάρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κοινωνική κατοικία: Μπορεί το παράδειγμα της La Borda να εφαρμοστεί στην Αθήνα;

Συνεταιριστική κατοικία / Μπορούμε να αντιγράψουμε τη Βαρκελώνη και να λύσουμε το στεγαστικό;

Ενώ στην Ευρώπη παρατηρείται αναζωπύρωση των συνεταιριστικών στεγαστικών κινημάτων, στην Ελλάδα, ειδικά στην Αθήνα, η στεγαστική κρίση οξύνεται. Το παράδειγμα της La Borda στη Βαρκελώνη θα μπορούσε να δώσει τη λύση, χρειάζεται όμως πολιτική βούληση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας»

Βασιλική Σιούτη / Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας

Η κυβέρνηση αξιοποίησε τη ρύθμιση για τη φύλαξη του Μνημείου του Άγνωστου Στρατιώτη για να αλλάξει την πολιτική ατζέντα και να ενισχύσει την απήχησή της στο συντηρητικό κοινό, παρά τις διαφοροποιήσεις ακόμη και μέσα στην κυβερνητική παράταξη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
ΕΠΕΞ Στην εποχή του Οφθαλμού

Ιλεκτρίσιτυ / Στην εποχή του Οφθαλμού

Οι κρίσεις ευνοούν την εξουσία, διατηρώντας ένα επίπεδο φόβου μες στην κοινωνία, νομιμοποιώντας μέτρα που ανακουφίζουν τον φόβο αυξάνοντας τον έλεγχο, και δημιουργώντας ευκαιρίες για τη διοχέτευση του κεφαλαίου.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Ακροβατώντας / Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Οι μοναχικοί θάνατοι ηλικιωμένων ανθρώπων είναι ένα φαινόμενο που ολοένα εντείνεται και στη χώρα μας, όπως και σε ολόκληρο τον κόσμο. Ας μπει στον δημόσιο διάλογο, μήπως πειστούν οι αρμόδιοι ότι πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οπτική Γωνία / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Υγεία / «Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Social Media / Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Kαθορίζει την εικόνα μας, τη διάθεσή μας, τα οικονομικά μας, καθορίζει τον τρόπο που ζούμε. Θα έλεγε κανείς πως, μετά την έλευσή του, μια πετυχημένη selfie, σαν την περίφημη selfie των Oscar του 2014, αλλάζει τον μικρόκοσμο που ζούμε. Ο Χαράλαμπος Τσέκερης, κύριος ερευνητής ΕΚΚΕ και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής, αναλύει το φαινόμενο Instagram.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ