Πόσο αποτελεσματικά είναι τα πρόστιμα του ΕΣΡ σε δημοσιογραφικές συμπεριφορές τύπου Λιάγκα;

Πόσο αποτελεσματικά είναι τα πρόστιμα του ΕΣΡ σε δημοσιογραφικές συμπεριφορές τύπου Λιάγκα; Facebook Twitter
Δεν δουλεύει πια το κούφιο, αποκλειστικώς οικονομικό ποινολόγιο που αδυνατεί να συλλάβει το μέγεθος της ζημιάς που προξενείται κάθε φορά που εφαρμόζεται μία κατάπτυστη δημοσιογραφική πρακτική, η οποία στοχεύει αποκλειστικά στο «σοκ και δέος» του τηλεθεατή και συνεπώς στα ποσοστά τηλεθέασης, με όποιο κόστος.
0

— Τι ακριβώς συνέβη με την εκπομπή του Γιώργου Λιάγκα;
Πριν από δύο μέρες το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης επέβαλε στο κανάλι στο οποίο εργάζεται ο παρουσιαστής πρόστιμο ύψους 190.000 ευρώ για τον τρόπο με τον οποίο κάλυψε από τον αέρα του «Πρωινού» την υπόθεση παιδοβιασμού και μαστροπείας της 12χρονης από τον Κολωνό.

Ειδικότερα και σύμφωνα με την απόφαση που αναρτήθηκε στη «Διαύγεια», η ολομέλεια της Ανεξάρτητης Ραδιοτηλεοπτικής Αρχής τιμώρησε τον ΑΝΤ1 με 50.000 ευρώ για «παράνομη ταυτοποίηση θύματος εγκλήματος κατά της γενετήσιας ελευθερίας», με 50.000 ευρώ για «προσβολή προσώπου», με 50.000 ευρώ για «υποβάθμιση προγράμματος» και με 40.000 ευρώ για «παραβίαση της μυστικότητας της ποινικής προδικασίας».

Όπως επισημαίνεται από το ΕΣΡ, πολλά στοιχεία που μεταδόθηκαν από την εκπομπή της 19ης Οκτωβρίου έκαναν «απολύτως εφικτή την ταυτοποίηση του φερόμενου θύματος», ενώ επίσης έγινε «αναλυτική περιγραφή στο τηλεοπτικό κοινό «των σεξουαλικής φύσεως πράξεων στις οποίες φέρεται να είχε υποχρεωθεί να προβεί η ανήλικη» και αναφέρθηκαν «υποτιμητικοί για την ανήλικη ισχυρισμοί του βασικού κατηγορουμένου της υπόθεσης και τρίτων προσώπων».

— Μάλιστα. Θεωρείται υψηλό το συγκεκριμένο πρόστιμο;
Ναι. Αν σκεφτεί κανείς ότι η λανθασμένη σήμανση προγράμματος (δηλαδή, ένα πρόγραμμα να θεωρείται κατάλληλο για όλους, ενώ πρόκειται, ας πούμε, για ένα γκροτέσκο ή ντροπιαστικό θέαμα που θα έπρεπε να έχει σήμανση 18+) μπορεί να σηκώσει πρόστιμο έως και 30.000, αυτό μπορεί να θεωρηθεί ένα τσουχτερό –για τον σταθμό– πρόστιμο.

— Από πού βγαίνουν τα πρόστιμα;
Τι ακριβώς εννοούμε;

— Ποιος τα πληρώνει; Το ταμείο των καναλιών, ας πούμε.
Ναι. Η γενική εικόνα είναι αυτή, αν μιλάμε για το «ποιος» πληρώνει το πρόστιμο, Κατά τα λοιπά τα πρόστιμα και η αποπληρωμή τους είναι μια πικρή ιστορία, καθώς πλέον ο κόσμος γνωρίζει ότι τα τηλεφωνήματα (υπερ)υψηλής κοστολόγησης (τύπου «πάρτε τώρα και κερδίστε ένα αυτοκίνητο») βοηθούν κατά πολύ –και συνήθως σχετικά άμεσα– στην αποπληρωμή τέτοιου είδους ποινών.

Το πρόστιμο, ειδικά τα τελευταία χρόνια και λόγω σειράς λαθών που σημειώθηκαν από προηγούμενες διοικήσεις του ΕΣΡ, αντιμετωπίζεται προσχηματικά και  με «έλα, μωρέ» διάθεση. Με λίγα λόγια, όσο δεν υπάρχουν σοβαροί μηχανισμοί ελέγχου της δημοσιογραφικής δεοντολογίας, τόσο θα σημειώνονται τέτοια εγκληματικά λάθη, τόσο θα επιβάλλονται πρόστιμα και ο φαύλος κύκλος θα συνεχίζεται από εκπομπή σε εκπομπή, από κανάλι σε κανάλι και κυρίως από πρόθυμο παρουσιαστή σε πρόθυμο παρουσιαστή.

— Μάλιστα. Υπάρχει συμμόρφωση από την επιβολή τέτοιων προστίμων;
Σε γενικές γραμμές –που επιδέχονται πολλές βελτιώσεις–, ναι. Ειδικά τα τελευταία χρόνια και λόγω της κατακραυγής που έλκουν μία σειρά από δημοσιογραφικά ολισθήματα, το μεγαλύτερο μέρος των καναλιών –και συγκριτικά με παλαιότερες τηλεοπτικές περιόδους– είναι αρκετά ευαίσθητο σε ό,τι αφορά το περιεχόμενο, τη χρήση της γλώσσας, την προσοχή σε ό,τι έχει να κάνει με την ποιοτική στάθμη των προγραμμάτων, και πάει λέγοντας. Ωστόσο, προφανώς και υπάρχουν εξαιρέσεις, γι’ αυτό και βλέπουμε να επαναλαμβάνεται η επιβολή προστίμων σε συγκεκριμένα τηλεοπτικά πρόσωπα, τα οποία κάνουν χρήση συγκεκριμένων δημοσιογραφικών πρακτικών.

— Λέμε ότι δεν έχουν πλέον την ίδια αποτελεσματικότητα και το ίδιο, ας το πούμε, κύρος τα πρόστιμα του ΕΣΡ;
Το ΕΣΡ ως ανεξάρτητη αρχή, οφείλει να σπεύδει, όπου εντοπίζεται παράβαση και να επιβάλλει ποινή που θα διασφαλίζει το συμφέρον και την προστασία του τηλεθεατή. Εκείνο που λέμε εδώ είναι ότι το πρόστιμο, ειδικά τα τελευταία χρόνια και λόγω σειράς λαθών που σημειώθηκαν από προηγούμενες διοικήσεις του ΕΣΡ, αντιμετωπίζεται προσχηματικά και  με «έλα, μωρέ» διάθεση. Με λίγα λόγια, όσο δεν υπάρχουν σοβαροί μηχανισμοί ελέγχου της δημοσιογραφικής δεοντολογίας, τόσο θα σημειώνονται τέτοια εγκληματικά λάθη, τόσο θα επιβάλλονται πρόστιμα και ο φαύλος κύκλος θα συνεχίζεται από εκπομπή σε εκπομπή, από κανάλι σε κανάλι και κυρίως από πρόθυμο παρουσιαστή σε πρόθυμο παρουσιαστή.

— Άρα η λογική των προστίμων δεν δουλεύει πια;
Δεν δουλεύει πια το κούφιο, αποκλειστικώς οικονομικό ποινολόγιο που αδυνατεί να συλλάβει το μέγεθος της ζημιάς που προξενείται κάθε φορά που εφαρμόζεται μία κατάπτυστη δημοσιογραφική πρακτική, η οποία στοχεύει αποκλειστικά στο «σοκ και δέος» του τηλεθεατή και συνεπώς στα ποσοστά τηλεθέασης, με όποιο κόστος. Δεν δουλεύει η σκέτη ποινή, χωρίς μηχανισμούς πρόληψης και ανάσχεσης της βλάβης σε πρόσωπα της επικαιρότητας, πόσω μάλλον όταν αυτά είναι ανήλικα.

Να, ας πούμε, η ανηλικότητα, ενώ θα έπρεπε να προστατεύεται με κάθε κόστος απ’ όλους –και κυρίως από τα media–, σε μία σειρά πρόσφατων υποθέσεων (από τη 12χρονη μέχρι την υπόθεση της Κιβωτού και από τα τρία νεκρά παιδιά της Πάτρας μέχρι τα δίχως τέλος περιστατικά παιδοβιασμών) περιφρονείται βαθιά και κεφαλαιοποιείται μόνο για την τηλεθέαση και τα κλικ των sites.

Ειδικά στην περίπτωση της 12χρονης δεν θα έπρεπε καν να γνωρίζουμε την περιοχή στην οποία κινούνταν οι βιαστές της. Αντιθέτως, και χάρη στη μηδενική ενσυναίσθηση κάποιων εκπομπών και των παρουσιαστών τους, ο τηλεθεατής γνωρίζει ακόμα και τον τόπο διαμονής της. Η βλάβη που προξενήθηκε από τα media ειδικά στην περίπτωση του 12χρονου κοριτσιού θα έπρεπε να αποτελεί case study για όλα τα «μη» του σύγχρονου δημοσιογραφικού λόγου. Το παιδί, αφού «κρεμάστηκε» με κάθε πιθανό τρόπο «στα μανταλάκια», τώρα καλείται να αντιμετωπίσει ολομόναχο τις συνέπειες αυτής της ισοπεδωτικής έκθεσης και ενώ είχε προηγηθεί το αβάσταχτο των αλλεπάλληλων βιασμών, της μαστροπείας, του διασυρμού της από όλες εκπομπές και, φυσικά, των διαδοχικών καταθέσεων στις αρχές και απανωτών κλήσεων, προκειμένου να αναγνωρίσει τους βιαστές της.

Όλα αυτά, με τους αρμόδιους φορείς πολύ συχνά να ξεχνούν ότι πρόκειται για ανήλικο άτομο που θα έπρεπε να προστατεύεται τόσο κατά τη διάρκεια της δύσκολης αυτής διαδικασίας, αλλά και μετά από αυτήν προκειμένου να επανέλθει στην καθημερινότητά του. Οπότε, ναι, το «στείρο ποινολόγιο» και δεν δουλεύει πια και ακυρώνει τις όποιες καλές προθέσεις της αρχής.

— Είπαμε ότι τον Οκτώβριο προβλήθηκε η επίμαχη εκπομπή;
Ναι.

— Και το πρόστιμο επιβλήθηκε προχθές..;
Σωστά.

— Συνεπώς θα λέγαμε ότι υπάρχει και μια σαφής καθυστέρηση στην εξέταση τέτοιων υποθέσεων;
Αυτό δεν είναι απαραιτήτως προβληματικό, δεδομένου ότι πρέπει να γίνει ακριβής και αντικειμενική καταγραφή των παραβάσεων. Το προβληματικό είναι στο ότι η καθυστέρηση ευνοεί τους μηχανισμούς λήθης και μετά από μία περίοδο σχετικής ησυχίας –για να ξεχαστεί το ζήτημα, για να το πούμε απλά– επανέρχονται αυτού του είδους οι δημοσιογραφικοί χειρισμοί.

— Είναι η πρώτη φορά που ο συγκεκριμένος δημοσιογράφος τιμωρείται με τόσο υψηλό πρόστιμο;
Όχι. Έχει προηγηθεί πρόστιμο για τα σχόλιά του σχετικά με την υπόθεση φοιτήτριας του ΑΠΘ που παρενοχλήθηκε ενώ μελετούσε στη βιβλιοθήκη. Τότε, είχε επιβληθεί στον ΣΚΑΪ από το ΕΣΡ πρόστιμο 150.000 ευρώ για «υποβάθμιση της ποιοτικής στάθμης του προγράμματος», ενώ για τις παραβάσεις «της προσβολής της αξίας του ανθρώπου και της δυσμενούς διάκρισης λόγω φύλου» είχε επιβληθεί και κύρωση προσωρινής αναστολής μετάδοσης της εκπομπής για 5 συνεχόμενες ημέρες.

Επίσης και για την ίδια περίοδο, όταν ο δημοσιογράφος εργαζόταν στον ΣΚΑΪ, (έστω και με καθυστέρηση δύο ετών) το ΕΣΡ επέβαλε στον σταθμό άλλα δύο πρόστιμα για χονδροφοβικό σχόλιο του παρουσιαστή, (η αιτιολόγηση του προστίμου ήταν για «προσβολή της αξίας του ανθρώπου», ύψους 30.000 ευρώ και άλλο ένα ύψους 15.000 ευρώ, το οποίο επιβλήθηκε μετά από εξώδικη «δήλωση – διαμαρτυρία – πρόσκληση», για «προσβολή προσωπικότητας ατόμου»).

— Ωστόσο, δεν άλλαξε κάτι;
Αυτό λέμε.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Ακροβατώντας / Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Οι μοναχικοί θάνατοι ηλικιωμένων ανθρώπων είναι ένα φαινόμενο που ολοένα εντείνεται και στη χώρα μας, όπως και σε ολόκληρο τον κόσμο. Ας μπει στον δημόσιο διάλογο, μήπως πειστούν οι αρμόδιοι ότι πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οπτική Γωνία / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Υγεία / «Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Social Media / Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Kαθορίζει την εικόνα μας, τη διάθεσή μας, τα οικονομικά μας, καθορίζει τον τρόπο που ζούμε. Θα έλεγε κανείς πως, μετά την έλευσή του, μια πετυχημένη selfie, σαν την περίφημη selfie των Oscar του 2014, αλλάζει τον μικρόκοσμο που ζούμε. Ο Χαράλαμπος Τσέκερης, κύριος ερευνητής ΕΚΚΕ και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής, αναλύει το φαινόμενο Instagram.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Οπτική Γωνία / Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Το κόστος ζωής, η ανισότητα, η διαφθορά, ο νεποτισμός, η βιαιότητα των δυνάμεων καταστολής: αυτά είναι τα ζητήματα που απασχολούν τα κινήματα της Γενιάς Ζ και όχι τόσο τα memes ή τα καρτούν.
THE LIFO TEAM
Όταν οι αστυνομικοί γίνονται τηλεσχολιαστές, κάτι πάει στραβά στη χώρα

Οπτική Γωνία / Όταν οι αστυνομικοί γίνονται τηλεσχολιαστές, κάτι πάει στραβά στη χώρα

Δεν μιλάμε πια για ειδικούς αναλυτές θεμάτων ασφάλειας, αλλά για έναν νέο τύπο τηλεοπτικού ιεροκήρυκα: ο αστυνομικός που εξηγεί, καθοδηγεί και κρίνει τα πάντα «με τάξη και ασφάλεια».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αναστασία Ντραγκομίροβα: «Στήριξη δεν υπάρχει από πουθενά, αλλά έχω μάθει να μην γκρινιάζω»

Αθλητισμός / Αναστασία Ντραγκομίροβα: «Στήριξη δεν υπάρχει, αλλά έχω μάθει να μην γκρινιάζω»

H ανερχόμενη αθλήτρια του ελληνικού στίβου έχει μάθει να μην αφήνει το παρελθόν να την κρατά πίσω, τροφοδοτείται από το συναίσθημα, έχει στόχο τους Ολυμπιακούς και ζωγραφίζει παντού, ακόμα και στο δέρμα της.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Γιατί ανοίγει ξανά η υπόθεση θανάτου της Μαίρης Χρονοπούλου

Ρεπορτάζ / Γιατί ανοίγει ξανά η υπόθεση θανάτου της Μαίρης Χρονοπούλου

Δύο χρόνια μετά τον θάνατο της αγαπητής ηθοποιού, η υπόθεση βρίσκεται στο Τμήμα Ανθρωποκτονιών και ερευνάται εκ νέου. Κοντινοί της άνθρωποι ισχυρίζονται ότι «δεν ήταν ατύχημα, αλλά εγκληματική ενέργεια».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ