Πολεμικά αεροσκάφη ή ασθενοφόρα; Ιδού η απορία

Ένα Σάββατο… Facebook Twitter
Πάντα υπήρχαν κάποιοι που είχαν αυτή την άποψη, υπήρχαν όμως και λίγοι που μιλούσαν άλλη γλώσσα. Εικονογράφηση: bianka/LiFO
0

ΤΟ ΠΕΡΑΣΜΕΝΟ ΣΑΒΒΑΤΟ, που θα μπορούσε να είναι οποιοδήποτε Σάββατο, συνέβησαν δυο γεγονότα φαινομενικά εντελώς άσχετα μεταξύ τους. Το πρώτο ήταν μια πομπώδης ανακοίνωση της κυβέρνησης με την οποία πανηγύρισε γιατί οι ΗΠΑ ενέκριναν την πώληση στη χώρα μας των περίφημων υπερσύγχρονων πολεμικών αεροσκαφών F-35, παράλληλα με άλλα οπλικά συστήματα, με το συνολικό κόστος να φτάνει τα 8,2 δισ. ευρώ. Ο πρωθυπουργός, από το Μέγαρο Μαξίμου, εμφανίστηκε μέσω βίντεο ενθουσιασμένος και χαρακτήρισε την ημέρα σημαντική για την εθνική μας άμυνα και για την ελληνική διπλωματία. Υπουργοί μοιράστηκαν τον ενθουσιασμό του.

Με ανάλογο ενθουσιασμό τηλεοπτικοί σταθμοί φιλοξένησαν τις επόμενες ώρες και ημέρες σε εκπομπές και δελτία ειδήσεων δημοσιογράφους, απόστρατους και στρατιωτικούς αναλυτές (ένα είδος που έχει μεγάλη ζήτηση) οι οποίοι έλεγαν πως η χώρα τώρα δεν έχει να φοβάται τίποτε από τους γείτονες, τους επιθετικούς γείτονες, όπως τόνιζαν. Ένας από αυτούς, δημοσιογράφος, όχι απόστρατος, ύψωσε λίγο περισσότερο τη φωνή του, έστρεψε το βλέμμα του από τους υπόλοιπους, κοίταξε τον τηλεοπτικό φακό και απευθύνθηκε στον Ερντογάν –ναι, στον ίδιο τον Ερντογάν–, λέγοντας περίπου: «Τώρα, ας έρθετε νύχτα, κύριε Πρόεδρε, όπως μας απειλούσατε, για ελάτε…». Οι υπόλοιποι στο πάνελ χαμογέλασαν. Προσποιητά, με την ευγένεια των καλεσμένων, δεν έχω ιδέα – πάντως χαμογέλασαν.

Τα 8,2 δισ. ευρώ θα δοθούν σε βάρος της παιδείας, της αντιμετώπισης της φτώχειας που θερίζει αυτόν τον καιρό λόγω της ακρίβειας, των υποδομών που λείπουν, της υγείας, τελικά σε βάρος των ασθενοφόρων που δεν είναι εύκολα διαθέσιμα ένα Σάββατο βράδυ στο κέντρο της πόλης.

Αργά το βράδυ της ίδιας μέρας μια δημοσιογράφος γίνεται αυτόπτης μάρτυρας ενός τροχαίου που συμβαίνει στο κέντρο της πολύβουης πρωτεύουσας. Συμβολή Βασιλέως Γεωργίου και Κωνσταντίνου, πιο κέντρο δεν γίνεται. Ένα νέο ζευγάρι που επιβαίνει σε μοτοσικλέτα, μετά από ελιγμό αυτοκινήτου που έσπευσε να εξαφανιστεί από το σημείο (εγκατάλειψη, όχι και τόσο σπάνιο φαινόμενο), σωριάζεται στο έδαφος· η κοπέλα σηκώνεται, ο νεαρός παραμένει στην παγωμένη άσφαλτο με τη μισή μηχανή επάνω του και το αίμα να πλημυρίζει τον δρόμο. Περαστικοί –ευτυχώς ακόμα υπάρχουν άνθρωποι που ενδιαφέρονται για τον διπλανό– τον βοηθούν όπως μπορούν, δίνουν πρώτες βοήθειες και καλούν ασθενοφόρο.

Περνάει περισσότερο από μισή ώρα και αυτό δεν έρχεται, γίνονται επανειλημμένως κλήσεις με ένταση λόγω αγωνίας για την ανθρώπινη ζωή που κινδυνεύει, αλλά δεν έρχεται. Κάποιος από τους συγκεντρωμένους λέει πως αυτό είναι σύνηθες, δεν έχει οδηγούς το ΕΚΑΒ, τα ασθενοφόρα είναι παλιά και χαλάνε αρκετά συχνά. Οι κουβέντες του δεν ξαφνιάζουν κανέναν από όσους έχουν συγκεντρωθεί γύρω από τον τραυματία, απολύτως κανέναν. Έχουν ακούσει δεκάδες φορές ειδήσεις που μιλάνε για το μεγάλο έλλειμμα ασθενοφόρων και προσωπικού στο δημόσιο ΕΚΑΒ. Κάποιοι έχουν πεθάνει γι’ αυτόν τον λόγο. Για καλή τύχη του τραυματισμένου νεαρού, από το σημείο περνάει ένα ιδιωτικό ασθενοφόρο. Τον παίρνει αυτό και τον μεταφέρει στο νοσοκομείο.

Άκουσα την πρώτη είδηση σε όλους τους τηλεοπτικούς και ραδιοφωνικούς σταθμούς (ήταν πρώτη είδηση εκείνη την ημέρα) και τη διάβασα σε όλες τις ειδησεογραφικές ιστοσελίδες. Δικαιολογημένα, ακόμα και αν είναι αποκρουστικό το εμπόριο πατριωτισμού από διάφορους στρατόκαυλους δημοσιογράφους – αντικειμενικά, είναι μια είδηση που κρίνεται σημαντική, αφορά την άμυνα της χώρας. Περιττό να σημειώσω την αξιολόγηση του δεύτερου γεγονότος, δεν υπήρχε πουθενά. Επίσης δικαιολογημένα όμως. Ναι, το γεγονός ότι Σάββατο βράδυ στο κέντρο της πρωτεύουσας, γύρω από το οποίο βρίσκονται αρκετά νοσοκομεία, ένα ασθενοφόρο καθυστερεί τουλάχιστον μισή ώρα ανεξαρτήτως του πόσο μπορεί να κινδυνεύει μια ανθρώπινη ζωή, είναι σημαντικό, αλλά δεν είναι ένα τόσο σπάνιο για να έχει μια θέση στην ειδησεογραφία, έστω λίγο πριν από το δελτίο καιρού. Απλώς συμβαίνει, αυτά συμβαίνουν, το συνηθίσαμε. Αν δεν υπήρχε η δημοσιογράφος να το καταγράψει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, δεν θα το μαθαίναμε καν.

Η καταγραφή των δυο γεγονότων έχει μόνο σημειολογική σημασία. Σαν να θέλει να φωνάξει για όσα συμβαίνουν γύρω μας. Τα 8,2 δισ. ευρώ θα δοθούν σε βάρος της παιδείας, της αντιμετώπισης της φτώχειας που θερίζει αυτόν τον καιρό λόγω της ακρίβειας, των υποδομών που λείπουν, της υγείας, τελικά σε βάρος των ασθενοφόρων που δεν είναι εύκολα διαθέσιμα ένα Σάββατο βράδυ στο κέντρο της πόλης. Αποτελεί, άραγε λαϊκισμό, μια τέτοια σύγκριση, αυτός ο παραλληλισμός; Πάντα υπήρχαν κάποιοι που είχαν αυτή την άποψη, υπήρχαν όμως και λίγοι που μιλούσαν άλλη γλώσσα. Αναφέρονταν στην εξωτερική πολιτική και στις σχέσεις με την Τουρκία, προτάσσοντας όμως τον διάλογο για τα προβλήματα, την προσπάθεια προσέγγισης του γείτονα με αμοιβαίους, αν χρειαστεί, συμβιβασμούς. Πάντα κυριαρχούσαν οι πρώτοι. Αναρωτιέμαι, τόσα χρόνια μετά, αν θα δικαιωθούν ποτέ…

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η γενιά αυτή τολμά όσα δεν τολμήσαμε εμείς και της αξίζει κάθε στήριξη!»

Οπτική Γωνία / Αμπντελά Ταϊά: «Η γενιά αυτή τολμά όσα δεν τολμήσαμε εμείς και της αξίζει κάθε στήριξη!»

Ο Μαροκινός συγγραφέας και σκηνοθέτης, κάτοικος Γαλλίας πλέον και γνωστός στην Ελλάδα από το υπέροχο μυθιστόρημα «Η ζωή με το δικό σου φως», μιλά με θαυμασμό για την εξέγερση της νεολαίας που συνταράσσει την πατρίδα του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νίκος Χασαπόπουλος: «Παραλίγο να πεθάνω από τη σκευωρία της Novartis»

Συνέντευξη / Νίκος Χασαπόπουλος: «Παραλίγο να πεθάνω από τη σκευωρία της Novartis»

Μετά από μισό αιώνα στο «Βήμα», ο Νίκος Χασαπόπουλος μιλά για πρώτη φορά για την πιο δύσκολη απόφαση της ζωής του, τις στιγμές που έζησε δίπλα σε Λαμπράκη, Ψυχάρη και πρωθυπουργούς, αλλά και για το μεγάλο λάθος του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένας άλλος «Μεσοπόλεμος»: Το μένος για τα θύματα (που γίνονται φωνή)

Οπτική Γωνία / Ένας άλλος «Μεσοπόλεμος»: Το μένος για τα θύματα (που γίνονται φωνή)

Έχουμε ένα καινούργιο συναίσθημα, όχι το κλασικό της εποχής των φασισμών, δηλαδή τον φόβο μη βρεθεί κανείς στη θέση των κατώτερων, όσων έμειναν πίσω ή «από κάτω». Πλέον βλέπει κανείς μένος για τα θύματα που μιλάνε.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Μποτιλιαρισμένοι στην Αθήνα: Δαπανούμε έναν μισθό στον δρόμο κάθε έτος

Οπτική Γωνία / Κάθε χρόνο χάνουμε 110 ώρες από τη ζωή μας κολλημένοι στο τιμόνι

Πώς μπορεί να μειωθεί άμεσα το μποτιλιάρισμα στους δρόμους της πρωτεύουσας; Γιατί η λεωφόρος Κηφισού δεν θα αδειάσει ποτέ; Ο συγκοινωνιολόγος και καθηγητής του ΕΜΠ, Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου, εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ερντογάν που (δεν) τα πήρε όλα και οι αποκαλύψεις πίσω από τις εντυπώσεις

Βασιλική Σιούτη / Ο Ερντογάν που (δεν) τα πήρε όλα και οι αποκαλύψεις πίσω από τις εντυπώσεις

Οι εκ των υστέρων αποκαλύψεις για τη συνάντηση Τραμπ - Ερντογάν κατέδειξαν τις πραγματικές ισορροπίες στο πεδίο των διεθνών σχέσεων: καμία πλευρά δεν κερδίζει άνευ ανταλλαγμάτων και οι διεθνείς σχέσεις δεν καθορίζονται από προσωπικές συμπάθειες.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Η στρατηγική του Νίκου Δένδια και η λεπτή ισορροπία με τον Κυριάκο Μητσοτάκη

Βασιλική Σιούτη / Η στρατηγική του Νίκου Δένδια και η λεπτή ισορροπία με τον Κυριάκο Μητσοτάκη

Την ώρα που η κυβέρνηση βρίσκεται αντιμέτωπη με το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ, με τα Τέμπη και με την ακρίβεια, που προκαλεί κοινωνική δυσφορία, ο Νίκος Δένδιας εμφανίζεται ως μεταρρυθμιστής που θα οδηγήσει τις Ένοπλες Δυνάμεις στη νέα εποχή.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Χθες ο Μαζωνάκης, σήμερα ο Μπισμπίκης: Ποιο θα είναι το επόμενο «μεγάλο θέμα»;

Ακροβατώντας / Χθες ο Μαζωνάκης, σήμερα ο Μπισμπίκης: Ποιο θα είναι το επόμενο «μεγάλο θέμα»;

Αξιολογώντας ως πιο σημαντικό ένα τροχαίο από τη συνάντηση Τραμπ - Νετανιάχου, τα κυρίαρχα μέσα αναδεικνύουν το ασήμαντο χάριν τηλεθέασης, εξυπηρετώντας συγκεκριμένες σκοπιμότητες που θα μετατοπίσουν το ενδιαφέρον της κοινωνίας από τα σημαντικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Joe Coughlin: «Η τρίτη ηλικία δεν είναι κρουαζιέρες ή πατερίτσες»

Οπτική Γωνία / Joe Coughlin: «Γηρατειά δεν είναι μόνο κρουαζιέρες, πατερίτσες και να είσαι με το ένα πόδι στον τάφο»

Ο φιλέλληνας καθηγητής εξετάζει τις όψεις της μακροζωίας, πιστεύει πως στην Ελλάδα αυτό το φαινόμενο μπορεί να συνδυαστεί άνετα με το lifestyle και μιλάει με τρόπο ασυνήθιστο για το γήρας.
ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Κοσμάς Μαρινάκης: «Σε ποιον θα πουλήσει ο καπιταλιστής αν ο κόσμος δεν έχει να το αγοράσει;»

Οπτική Γωνία / Κοσμάς Μαρινάκης: «Σε ποιον θα πουλήσει ο καπιταλιστής αν ο κόσμος δεν έχει να το αγοράσει;»

Ο δημιουργός του Greekonomics μιλά στη LiFO για την επιτυχία αυτού του εγχειρήματος αλλά και τις επιθέσεις που δέχτηκε πρόσφατα για κάποιες «άβολες αλήθειες» που επισήμανε αναφορικά με τα διαπλεκόμενα συμφέροντα πολιτικών, οικονομικών «καρτέλ» και ΜΜΕ στην Ελλάδα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί οι διεθνείς συγκυρίες δεν ευνοούν την Ελλάδα;

Οπτική Γωνία / Γιατί οι διεθνείς συγκυρίες δεν ευνοούν την Ελλάδα;

Από την Ουκρανία και την κρίση στη Γαλλία μέχρι τις αποφάσεις Τραμπ, η Ευρώπη περνάει κρίση ταυτότητας. Πώς επηρεάζεται η χώρα μας; Μιλά στη LiFO ο Σωτήρης Ντάλης, καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης του τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Χωρίς αναισθητικό, χωρίς δικαιώματα: Τι συμβαίνει με τις θρησκευτικές σφαγές στην Ελλάδα;

Ρεπορτάζ / Χωρίς αναισθητικό: Τι συμβαίνει με τις θρησκευτικές σφαγές για halal και kosher στην Ελλάδα;

Παρά τις προσπάθειες νομιμοποίησης του εβραϊκού και ισλαμικού τρόπου σφαγής των ζώων χωρίς αναισθητοποίηση, το νομικό πλαίσιο στην Ελλάδα δεν έχει αλλάξει. Η σχεδιαζόμενη Εθνική Στρατηγική Halal επαναφέρει το θέμα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Κάποτε στην Αμερική…

Ακροβατώντας / Η αμερικανική δημοκρατία οδεύει προς το τέλος της

Η κυβέρνηση Τραμπ έχει επιδοθεί σε ανελέητο κυνηγητό όσων αμφισβητούν την αλήθεια της. Κυνηγάει δημοσιογράφους, παρουσιαστές, ακτιβιστές, αντιφρονούντες, δικαστές, όποιον τολμήσει να την αμφισβητήσει.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
H εξέγερση της «κανονικότητας»

Οπτική Γωνία / H εξέγερση της «κανονικότητας»

Μια τάση που θέλει να προσελκύσει μετριοπαθή ακροατήρια, αντλώντας από μια ψευδή εκδοχή της Ιστορίας, η οποία θέλει τον δυτικό πολιτισμό να υποφέρει ή να παρακμάζει γιατί τάχα έπεσε θύμα του ανθρωπισμού του.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ