Πολ Πρεσιάδο: «Κύριε Πρόεδρε, η δημοκρατία είναι και θα είναι τρανς»

Κύριε Πρόεδρε, η δημοκρατία είναι και θα είναι τρανς Facebook Twitter
Οι τρανς και μη δυαδικές πρακτικές προτείνουν μια δημοκρατική μεθοδολογία ριζικά αντιταυτοτική απέναντι στις ρητορικές της εθνικής, σεξουαλικής, φυλετικής, θρησκευτικής ή εθνοτικής ταυτότητας γύρω από τις οποίες οικοδομείται ο φασιστικός λόγος. Φωτ.: EPA
0

ΜETA TH ΔΙΑΛΥΣΗ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ και την προκήρυξη βουλευτικών εκλογών (στις 30/6 και τις 7/7), ο Γάλλος Πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν, που είδε τα ποσοστά του να κατακρημνίζονται και το ακροδεξιό κόμμα της Μαρίν Λεπέν να καταλαμβάνει την πρώτη θέση στις ευρωεκλογές, επιχειρεί να αποδομήσει το πρόγραμμα του Νέου Λαϊκού Μετώπου, δηλαδή του συνασπισμού της αριστεράς, χαρακτηρίζοντάς το χειρότερο και από αυτό της ακροδεξιάς Εθνικής Συσπείρωσης.

Ποια στοιχεία αυτού του προγράμματος επιλέγει να αναδείξει, ακολουθώντας τη συνήθη διολίσθηση κεντρώων και δεξιών κομμάτων στη ρητορική της ακροδεξιάς; Μα φυσικά ζητήματα όπως αυτό του κοσμικού κράτους (βλ. μαντίλα και θρησκευτικά διακριτικά), των δικαιωμάτων των μεταναστών και των προσφύγων και, αναμενόμενο, των δικαιωμάτων των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων και δη των διεμφυλικών. Λέει ο Γάλλος Πρόεδρος: «…υποστηρίζουν πράγματα εντελώς παλαβά, όπως το να αλλάζεις το φύλο σου στο δημαρχείο». 

Η αλήθεια είναι πως και ο ίδιος ο Μακρόν το 2022, προεκλογικά, είχε υποσχεθεί την απλοποίηση των διαδικασιών για την αλλαγή της ταυτότητας φύλου στη ληξιαρχική πράξη γέννησης των τρανς ατόμων, αλλά «ο φασισμός ξεκινά πάντα με αμνησία», όπως θα επισημάνει στο άρθρο που ακολουθεί ο Πολ Πρεσιάδο, τρανς άνδρας, συγγραφέας, φιλόσοφος και επιμελητής τέχνης, γνωστός και στη χώρα μας από τη συμμετοχή του στην Documenta 14, η οποία έλαβε χώρα το 2017 στο Κάσελ και στην Αθήνα. Ο Πολ Πρεσιάδο, όπως και τετρακόσιες συλλογικότητες και προσωπικότητες του ΛΟΑΤΚΙ+ κινήματος στη Γαλλία, υποστηρίζει το Νέο Λαϊκό Μέτωπο. Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Libération» στις 22 Ιουνίου


Αν η «διεμφυλικότητα» έχει γίνει τα τελευταία χρόνια κεντρικό σημαίνον των συντηρητικών λόγων, αυτό συμβαίνει επειδή η εμπειρία της φυλομετάβασης, όπως και η μεταναστευτική εμπειρία, θέτει υπό αμφισβήτηση τον ταυτοτικό ορισμό του σώματος και του έθνους-κράτους. 

Ενώ τα πραγματικά τρανς άτομα ζουν μια κοινωνική, πολιτική και οικονομική ύπαρξη επισφαλή, στερημένα από δικαιώματα και πολιτική εκπροσώπηση, οι λόγοι του φασιστικού λαϊκισμού κατασκευάζουν και κραδαίνουν μια φαντασιακή εικόνα του διεμφυλικού ως μείζονος κοινωνικής απειλής. Αυτήν επικαλέστηκε ως εκλογικό αντεπιχείρημα ο ίδιος ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας στην 84η επέτειο της Έκκλησης της 18ης Ιουνίου του στρατηγού Ντε Γκολ. Με την προσβλητική ανακρίβεια κάποιου που αγνοεί τους νόμους για την ταυτότητα φύλου στη χώρα του, ο Μακρόν πλησιάζει μια ομάδα δυνητικών ψηφοφόρων και τους εξηγεί, σε στενό κύκλο και σαν να τους αποκαλύπτει ένα ζοφερό μυστικό στο οποίο έχουν πρόσβαση μόνο τα μέλη της κυβέρνησης, ότι η άκρα αριστερά είναι τέσσερις φορές χειρότερη από την άκρα δεξιά, και έχει στο πρόγραμμά της «πράγματα εντελώς παλαβά, όπως το να αλλάζεις το φύλο σου στο δημαρχείο». 

Η δημοκρατία είναι ένα μεταλλασσόμενο σώμα που αρνείται να συνεργαστεί με οποιονδήποτε φασισμό βρίσκεται στην εξουσία, είτε της Εθνικής Συσπείρωσης είτε της Αναγέννησης. 

Δεν χρειάζεται να σας εξηγήσω, κύριε Πρόεδρε, ότι αυτή η παλαβή δυνατότητα υπάρχει ήδη στο γαλλικό δίκαιο, με τη μόνη διαφορά ότι το αίτημα πρέπει να υποβληθεί ενώπιον ενός διοικητικού δικαστηρίου. Δεν υπάρχουν χειρουργεία στα δημαρχεία. Έχουμε αφήσει πίσω μας την εποχή της σεξουαλικοπολιτικής ιεράς εξέτασης, τα χρόνια που οι δικαστές, αντιμέτωποι με ένα αίτημα αλλαγής του φύλου στη ληξιαρχική πράξη ενός ατόμου, απαιτούσαν από τις τρανς γυναίκες να παρουσιαστούν εντελώς γυμνές, τα χρόνια που μπορούσαν να ζητήσουν την εισαγωγή ενός δακτύλου σε έναν κόλπο για να ελέγξουν αν μια τρανς γυναίκα μπορεί να δεχτεί τη διείσδυση από ένα ετεροφυλόφιλο πέος. Έχουμε αφήσει πίσω μας την εποχή των πορνοκρατών και των χασάπηδων, όταν, για να αλλάξεις την ταυτότητα φύλου σου, έπρεπε να αποδείξεις ότι είχες υποβληθεί σε χειρουργική επέμβαση και πλήρη στείρωση. Αυτές οι βάναυσες ψυχιατρικές και ανατομοδικαιικές απαιτήσεις έχουν καταγγελθεί ως πρακτικές που παραβιάζουν τα ανθρώπινα δικαιώματα και έχουν απαλειφθεί από το γαλλικό δίκαιο. Προτίθεστε άραγε να τις επαναφέρετε;

Από το 2016, κύριε Πρόεδρε, και σύμφωνα με το άρθρο 61-5 του νόμου της 18ης Νοεμβρίου, ένα πρόσωπο μπορεί να ζητήσει την αλλαγή της ταυτότητας φύλου στη ληξιαρχική του πράξη αποδεικνύοντας (κάτι που δεν είναι και λίγο) «ότι εμφανίζεται δημόσια ως ανήκον στο διεκδικούμενο φύλο· ότι είναι γνωστό με το διεκδικούμενο φύλο στο οικογενειακό, φιλικό ή επαγγελματικό του περιβάλλον· και ότι έχει ολοκληρώσει την αλλαγή του μικρού του ονόματος προκειμένου να αντιστοιχεί στο διεκδικούμενο φύλο». Παρ’ όλα αυτά, σε ένα περιβάλλον θεσμικής τρανσφοβίας, αυτή η διοικητική διαδικασία παραμένει χρονοβόρα και γεμάτη διακρίσεις, πολύ συχνά διάσπαρτη με αρνήσεις, κοροϊδίες και προσβολές που θέτουν σε κίνδυνο την επιβίωση του ατόμου που βρίσκεται σε διαδικασία μετάβασης. Το Νέο Λαϊκό Μέτωπο, ακολουθώντας τους ισχύοντες σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες νόμους, δεν υπερασπίζεται παρά μια διοικητική απλοποίηση αυτής της δικαστικής διαδικασίας, την ίδια που είχατε κι εσείς υποσχεθεί –ο φασισμός ξεκινά πάντα με αμνησία– σε μια συνέντευξή σας στο περιοδικό «Têtu» το 2022. Κύριε Πρόεδρε, μην αγγίζετε τη διεμφυλικότητά μου. Μην αγγίζετε τη δημοκρατία μας.

Κύριε Πρόεδρε, η δημοκρατία είναι και θα είναι τρανς Facebook Twitter
Η δημοκρατία είναι ένα μεταλλασσόμενο σώμα που αρνείται να συνεργαστεί με οποιονδήποτε φασισμό βρίσκεται στην εξουσία, είτε της Εθνικής Συσπείρωσης είτε της Αναγέννησης. Φωτ.: EPA

Το τρανς σώμα είναι ένα κατεξοχήν αντιφασιστικό σώμα

Περιέργως, το τρανσφοβικό ολίσθημα του Προέδρου συνέβη μια ημέρα πριν εκδικαστεί η μήνυση της Μπριζίτ Μακρόν για συκοφαντική δυσφήμιση εναντίον ενός «μέντιουμ» και μιας «δημοσιογράφου» επειδή διέδωσαν διαδικτυακά ότι είναι «τρανς γυναίκα η οποία γεννήθηκε άνδρας με το όνομα Ζαν-Μισέλ» και έχει υποβληθεί σε «χειρουργική επέμβαση αλλαγής φύλου». Αν η διεμφυλικότητα έχει γίνει τα τελευταία χρόνια κεντρικό σημαίνον των συντηρητικών λόγων, αυτό συμβαίνει διότι η εμπειρία της φυλομετάβασης, όπως και η μεταναστευτική εμπειρία, θέτει υπό αμφισβήτηση τον ταυτοτικό ορισμό του σώματος και του έθνους-κράτους, ο οποίος και θεμελιώνει το φασιστικό έθος. Αμφισβητώντας τις δυαδικές ιεραρχίες και την πατριαρχική και αποικιοκρατική γραμμή στην αναπαραγωγή του έθνους, το τρανς, μη δυαδικό και αποσχιστικό ως προς το φύλο σώμα εμφανίζεται, μέσα στην επισφάλεια και τη δύναμή του, ως το κατεξοχήν αντιφασιστικό σώμα, απελευθερώνοντας στους συντηρητικούς λόγους ακραία βία, αλλά και την ακραία βούληση να απαλλοτριωθεί το επαναστατικό δυναμικό του.

Η φανταστική διεμφυλικότητα λειτουργεί στο φασιστικό φαντασιακό ως ένα πυρακτωμένο πολιτικό σημαίνον, ικανό να συμπυκνώσει όλα τα χαρακτηριστικά του σεξουαλικού τέρατος και της ριζικής ετερότητας. Η δύναμη της μετάλλαξης, η ερωτική έλξη (που μετασχηματίζεται σε βίαιη καταδίωξη) η οποία παράγεται από το μεταλλασσόμενο σώμα έναντι του δυαδικού σώματος, είναι αυτά που κάνουν το σημαίνον τρανς να λειτουργεί ως μια ζωντανή (και ευάλωτη) σημειωτική επιφάνεια ικανή να απορροφήσει (επιτέλους) και να καθρεφτίσει άλλες μορφές υπαλληλότητας ή αλλαγής. Είναι η δυνατότητα μιας «αλλαγής καθεστώτος» που ανοίγεται από τη μαζική ψήφο υπέρ του Λαϊκού Μετώπου στα δημαρχεία αυτή που κρύβεται πίσω από την αναφορά του Μακρόν σε μια «παλαβή αλλαγή φύλου στα δημαρχεία». Είναι η ηλικιακή διαφορά (που θεωρείται κοινωνικό ταμπού για την ετεροφυλόφιλη γυναίκα) αυτό που προβάλλεται στην υποτιθέμενη διεμφυλικότητα της Μπριζίτ Μακρόν. Στην περίπτωση της πρώην πρώτης κυρίας των ΗΠΑ, της Μισέλ Ομπάμα, ή της σημερινής αντιπροέδρου Καμάλα Χάρις, η διάσταση «τρανς» αφορά την υποτιθέμενη περίσσεια εξουσίας που είναι κοινωνικά απαγορευμένη στις φυλετικοποιημένες γυναίκες. Για την πρώην πρωθυπουργό της Νέας Ζηλανδίας, την Τζασίντα Άρντερν, είναι ο βαθμός της οικολογικής της στράτευσης και η συμμαχία της με τις μουσουλμανικές κοινότητες αυτό που την καθιστά μια γυναίκα πολιτικά «τρανς». Κάθε πρακτική παραβίασης της ετεροφυλοφιλικής, πατριαρχικής ή φυλετικής δυαδικής νόρμας είναι «τρανς». Κάθε διαδικασία συλλογικής πολιτικής χειραφέτησης είναι «τρανς».

Καταφάσκοντας στην αδυναμία θέσπισης μιας φυσικής ταυτότητας πάνω στην οποία θα θεμελιώνεται η ένταξη σε μια πολιτική κοινότητα, εξυμνώντας την ετερογένεια και την αλληλεξάρτηση όλων των μορφών ζωής ως κοινωνική υποδομή και το γίγνεσθαι ως τη μόνη οντολογία, οι τρανς και μη δυαδικές πρακτικές προτείνουν μια δημοκρατική μεθοδολογία ριζικά αντιταυτοτική απέναντι στις ρητορικές της εθνικής, σεξουαλικής, φυλετικής, θρησκευτικής ή εθνοτικής ταυτότητας γύρω από τις οποίες οικοδομείται ο φασιστικός λόγος. Κύριε Πρόεδρε, η δημοκρατία είναι τρανς. Η δημοκρατία είναι ένα μεταλλασσόμενο σώμα που αρνείται να συνεργαστεί με οποιονδήποτε φασισμό βρίσκεται στην εξουσία, είτε της Εθνικής Συσπείρωσης είτε της Αναγέννησης. Η δημοκρατία είναι σε μια διαδικασία αλλαγής του ονόματος και του σώματός της. Η δημοκρατία είναι σε μια διαδικασία ώστε να αφήσει πίσω της τις ταξινομήσεις του βιολογικού και του κοινωνικού φύλου, της φυλής, της θρησκείας... βάσει των οποίων αξιώνετε να μας κυβερνάτε. Ζωντανά σώματα χωρίς ταυτοτικό προσδιορισμό μετατρέπονται σε Συνέλευση και αυτοκυβερνώνται. Η δημοκρατία είναι μια πλανητική συνέλευση πολιτικών μεταλλαγμένων για τους οποίους το σχέδιο για ένα κοινό μέλλον είναι πιο σημαντικό από την ταυτότητα. Η δημοκρατία είναι τρανς. Η δημοκρατία, κύριε Πρόεδρε, είναι και θα είναι τρανς.

Εισαγωγικός σχολιασμός και μετάφραση του άρθρου: Έφη Γιαννοπούλου

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Υπάρχει ανάγκη στην πολιτική ζωή για ένα νέο κόμμα; Υπάρχει κρίσιμος ζωτικός χώρος που δεν έχει εκπροσώπηση; Μπορεί να ξεπεραστούν ή, έστω, να αμβλυνθούν οι έντονα αρνητικές μνήμες από τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ; Είναι ο Αλέξης Τσίπρας το ιδανικό πρόσωπο;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Σουδάν: Ο ξεχασμένος πόλεμος και τα «παιδιά-πρόσφυγες» που κατηγορούνται ως διακινητές

Οπτική Γωνία / Σουδάν: Η μεγαλύτερη τραγωδία του αιώνα δεν γίνεται ποτέ πρωτοσέλιδο

Οι νεκροί από τις συγκρούσεις, την πείνα και τις επιδημίες υπολογίζεται συνολικά περί το 1 εκατ., και περισσότεροι από τους μισούς εξ αυτών είναι παιδιά. Μια εφιαλτική κατάσταση, που έχει όμως την «ατυχία» να περνά σε δεύτερη ή και τρίτη μοίρα, καθώς ούτε τα ΜΜΕ και τους διεθνείς οργανισμούς φαίνεται να συγκινεί ιδιαίτερα ούτε εντάσσεται εύκολα σε κάποιο πολιτικό αφήγημα ώστε να εμπνεύσει μαζικά κινήματα αλληλεγγύης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πέντε ιδρύματα πρώην πρωθυπουργών και ένα ινστιτούτο. Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Ρεπορτάζ / Τα ιδρύματα των πρώην πρωθυπουργών: Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Τυπικά, σκοπός τους είναι η διατήρηση των αρχείων και η προβολή του έργου πρώην πρωθυπουργών. Στην πράξη, όμως, λειτουργούν και ως think tanks και πολιτικά εργαλεία επιρροής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Ρεπορτάζ / Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Τα πρόσφατα ατυχήματα με αστικά λεωφορεία φέρνουν στο προσκήνιο το θέμα της εκχώρησης συγκοινωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ και καταγγελίες για θεσμικές αστοχίες. Οι εμπλεκόμενες πλευρές μιλάνε στη LiFO.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ένα ελληνο-αλβανικό ανήκειν εν τη γενέσει;

Guest Editors / Μεταξύ ελληνικότητας και αλβανικότητας 

Μια έρευνα επιβεβαιώνει ότι η αλβανική μετανάστευση στην Ελλάδα αναδιαμορφώνει ριζικά τις έννοιες της ταυτότητας και του ανήκειν, αποκαλύπτοντας τις προκλήσεις και τις προοπτικές αυτής της νέας πραγματικότητας.
ΙΛΙΡΙΝΤΑ ΜΟΥΣΑΡΑΙ
ΕΠΕΞ Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Περιβάλλον / Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο για τη θαλάσσια ζωή και μπλόκαρε, έστω προσωρινά, τα σχέδια για εξορύξεις στον ανεξερεύνητο βυθό. Ο Andrew Sweetman μιλά στη LiFO για την έρευνα που έγινε απροσδόκητα viral και συγκρούστηκε με κολοσσούς, πολιτικές αποφάσεις και… το TikTok.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Ακροβατώντας / Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Τι σημασία έχουν τα μεγάλα σκάνδαλα, όταν η απειλή είναι μπροστά μας, όπως οι καραβιές Λίβυων και Σουδανών μεταναστών και πολιτικών προσφύγων που καταφθάνουν στη νότια Κρήτη και εισβάλλουν ανεξέλεγκτα στην πατρίδα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Οπτική Γωνία / Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Ο δημοσιογράφος της «Εφημερίδας των Συντακτών» και του e-tetRadio μιλά για την εφημερίδα, επιβεβαιώνοντας τις τελικές συζητήσεις με τον Δημήτρη Μελισσανίδη, για την κρίση της αριστεράς, την επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα και το μέλλον του Τύπου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ