Οι ταυτότητες δεν είναι αστείο πράγμα

Οι ταυτότητες δεν είναι αστείο πράγμα Facebook Twitter
Οι ταυτότητες δεν είναι παιχνίδι. Και επιπλέον οι πολιτισμικές και θρησκευτικές ταυτότητες δεν πρέπει να έχουν τον πρώτο λόγο στην πολιτική ζωή.
0

ΔΕΝ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΚΑΝΕΙΣ μαθήματα φιλοσοφίας ή κοινωνιολογίας για να γνωρίζει πως οι άνθρωποι στην καθημερινότητά τους δεν αισθάνονται και δεν βιώνουν την πραγματικότητα ως μέλη αφηρημένων συνόλων. Συνομιλούν, συγκινούνται, δοκιμάζονται και παθιάζονται με πιο περιορισμένες και μικρές ταυτότητες.

Έλληνας πολίτης είναι μια γενική ιδιότητα. Πολίτης της Ευρωπαϊκής Ένωσης ακόμα πιο γενική. Είναι έτσι αναπόφευκτο να κατακερματιζόμαστε, μέχρι που φτάνουμε στους εαυτούς μας και σε μοναδικές σε χώρο, χρόνο και βιώματα υπάρξεις. Ως συγκεκριμένες υπάρξεις λογοδοτούμε σε διαφορετικούς «θεούς», πολιτικές παραδόσεις, σεξουαλικές αναφορές, τοπικές μνήμες. Αντλούμε συχνά από διαφορετικά στρώματα της εθνικής μνήμης. Τα οικογενειακά μας χρονικά ή άλλες κοιτίδες νοήματος αποκτούν εσαεί βάρος στη ζωή μας.

Με άλλα λόγια, η πολλαπλότητα είναι το πεπρωμένο μας, όσων ιδίως έτυχε να ζούμε στην ευρεία επικράτεια της Δύσης και του πολιτισμού της. Η «δυτική ζωή» χαράχτηκε αιώνες τώρα από την ορμή για όλο και περισσότερες και λεπτές διαφορές και πάνω απ’ όλα από το εγκώμιο της ατομικότητας στις πολλαπλές της όψεις.

Το πρόβλημα με τις ταυτότητες, λοιπόν, δεν είναι στο ερώτημα αν έχουν σημασία για την ιδιωτική μας ζωή ή για τις κοινωνικές μας συνήθειες. Φυσικά έχουν. Είπαμε: η ποικιλία, οι «πολλαπλές δεσμεύσεις» είναι κάτι που δύσκολα το αποφεύγει κανείς, ακόμα και αν είναι καλόγερος του Αγίου Όρους.

Τα δύσκολα ξεκινούν από το γεγονός πως δεν είναι όλες οι ταυτότητες ρόλοι που μπορείς να τους εναλλάσσεις κατά βούληση ή να τους γεφυρώνεις, επειδή θα το ήθελες πολιτικά. Δεν είναι κάτι σαν τα διαφορετικά φαγητά της σύγχρονης πολυεθνικής κουζίνας ή σαν αυτές τις μουσικές του κόσμου όπου μπορείς να περάσεις από μια φλογέρα του Νίγηρα σε μια σκωτσέζικη γκάιντα ή σε ένα ούτι. Ορισμένες ταυτότητες είναι σκληρές και έχουν μια δομή αποκλειστικότητας. Άλλοτε από την κατασκευή τους και συχνά λόγω ιστορικής και πολιτικής συγκυρίας.

Δεν είναι πάντως εφικτό να είναι κανείς επαναστάτης κομμουνιστής και πολιτικά φιλελεύθερος δημοκράτης μαζί. Ούτε έχει πιθανότητες επιτυχίας να είναι κάποια φεμινίστρια και συγχρόνως φίλη των Αδελφών Μουσουλμάνων ή της Χαμάς.

Δεν είναι πάντως εφικτό να είναι κανείς επαναστάτης κομμουνιστής και πολιτικά φιλελεύθερος δημοκράτης μαζί. Ούτε έχει πιθανότητες επιτυχίας να είναι κάποια φεμινίστρια και συγχρόνως φίλη των Αδελφών Μουσουλμάνων ή της Χαμάς. Ούτε να είσαι ορθόδοξος χριστιανός και συγχρόνως οπαδός ενός ακραίου εθνικιστικού πόσο μάλλον νεοναζιστικού κόμματος. Κάποιο λάθος ή (αυτ)απάτη παίζει εδώ.

Είναι επίσης ελαφρώς κωμικοτραγικό να μιλά κανείς για ακριβοδίκαιη τήρηση των κανόνων του κράτους δικαίου, ενώ υποστηρίζει, συγχρόνως, τη «λαϊκή βία». Αν κάποιες επιμέρους ταυτότητες μπορεί να συνυπάρξουν δημιουργικά, άλλες θα συγκρούονται σοβαρά ή θα μείνουν αμοιβαία αποξενωμένες, καθεμιά στον δικό της κόσμο.

Το ένα πρόβλημα, λοιπόν, με τις ταυτότητες είναι ότι συχνά δεν φτιάχνουν ένα soft παιχνίδι ρόλων αλλά οδηγούν σε έντονα, επώδυνα πρακτικά αδιέξοδα. Το δεύτερο πρόβλημα και μάλλον το πιο κρίσιμο αυτό τον καιρό αφορά ταυτότητες που συνδέονται με ανελεύθερες, αντιδημοκρατικές δομές. Στην Ευρώπη και αλλού σημαντικά τμήματα της ριζοσπαστικής δεξιάς χρησιμοποιούν τη χριστιανική αναφορά ως φτηνό σύμβολο μάχης κατά ορισμένων δικαιωμάτων ή συλλήβδην των μουσουλμάνων μεταναστών.

Την ίδια στιγμή εκδοχές του ισλαμισμού και περιφρόνησης για τη Δύση έχουν γίνει κι αυτές μέρος της ευρωπαϊκής ζωής. Έχουν αναδυθεί, λοιπόν, άλλες ταυτότητες που διατηρούν κακή σχέση με την αστική πολιτική νεωτερικότητα, τα δικαιώματα των γυναικών και το σύγχρονο δημοκρατικό κράτος.

Υπάρχουν, φυσικά, κι εκείνοι που αντιτείνουν ότι η πολιτική νεωτερικότητα και το δυτικού τύπου κράτος δικαίου είναι με τη σειρά τους μια πολιτισμική αναφορά ή και μια «προκατάληψη» ανάμεσα στις πολλές. Λίγοι όμως (ελάχιστοι και από αυτούς τους θεωρητικά αντιδυτικούς) μπορούν να σκεφτούν τη ζωή τους σε μια κοινωνία όπου τον πρώτο λόγο θα έχουν, για παράδειγμα, συστήματα φυλετικής δικαιοσύνης ή επαναστατικά δικαστήρια, το ένα και μοναδικό Κόμμα ή κάποιος «πνευματικός ηγέτης»/ιμάμης.

Επομένως, κάποια πολιτικά και πολιτισμικά δεδομένα τα νιώθουμε πιο δικά μας ως ένα πολύτιμο πλαίσιο για τη διαχείριση των διαφωνιών μας. Γι’ αυτόν τον λόγο έχουμε την ανάγκη να τα υπερασπιστούμε και να μην τα αφήσουμε στο έλεος της τύχης και στις διαθέσεις των εχθρών τους.

Οι ταυτότητες, λοιπόν, δεν είναι παιχνίδι. Και επιπλέον οι πολιτισμικές και θρησκευτικές ταυτότητες δεν πρέπει να έχουν τον πρώτο λόγο στην πολιτική ζωή. Αν έχουν ρόλο και σπουδαιότητα ανάμεσά μας, στα όνειρα και στο ύφος της ζωής μας, θα ήταν ολέθριο αν διεκδικούσαν εξουσία στην πολιτεία και στους μεγάλους δημόσιους θεσμούς, όπως η εκπαίδευση.

Άλλωστε δεν έχουν όλοι οι σύγχρονοι άνθρωποι ισχυρές πολιτισμικές, θρησκευτικές ή ιδεολογικές ταυτότητες. Πολλοί κινούνται σε μια ζώνη χαλαρότητας και χωρίς απαιτήσεις, περίπου άπιστοι ή σχεδόν ουδέτεροι στους πολέμους των αξιών. Και αυτοί/-ες δεν έχουν υποχρέωση να υπομένουν την τυραννία της μιας ή άλλης σκληρής ταυτότητας.

Για τις σκληρές και ανελαστικές ταυτότητες, ωστόσο, το πράγμα διαφέρει, αφού είναι συχνά συγκοινωνούντα δοχεία με σοβαρές αντιδημοκρατικές και ανελεύθερες πραγματικότητες. Έτσι δεν μπορεί να τις αντιμετωπίζουμε με αφέλεια, σαν να είναι απλές ατομικές επιλογές. Κάποιος που δεν βλέπει ιδιαίτερο πρόβλημα στο «όραμα» του Βλαντίμιρ Πούτιν ή που το υπερασπίζεται κιόλας δεν κάνει μια επιλογή πλάι στις άλλες. Κάποιος που συγκρίνει, ελαφρά τη καρδία, το καθεστώς του Ιράν και γενικά το καταπιεστικό πολιτικό Ισλάμ με τα προβλήματα ανισότητας ή τις διακρίσεις που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες στη Δύση δεν κάνει μια εναλλακτική επιλογή ανάμεσα στις πολλές.

Για να το πω διαφορετικά, επιλογές που ωραιοποιούν και υποτιμούν, που ψάχνουν δικαιολογίες ή συμπορεύονται ανοιχτά με τους δεσποτισμούς δεν έχουν θέση σε μια πολιτική ταυτότητα που θα ήθελε να είναι προοδευτική. Εκτός κι αν οι λέξεις έχουν χάσει τόσο το νόημά τους. Όπως όταν βλέπουμε οπαδούς του ολοκληρωτισμού να εμφανίζονται υπέρμαχοι του κριτικού Διαφωτισμού ή ακροδεξιοί ζηλωτές να προβάρουν τη μάσκα των ευσεβών χριστιανών.

Αυτές είναι κάποιες άλλες τερατογενέσεις και νομίζω πολύ πιο σοβαρές και ανησυχητικές από τα εκλογικά σενάρια των κομματικών επιτελείων. Μεγάλα γεγονότα, όπως ο πόλεμος στην Ουκρανία ή η εξέγερση στο Ιράν, μας βοηθούν να δούμε τα όρια που έχει το παιχνίδι των ταυτοτήτων σε μια χώρα ρηχών αριστερισμών και δεξιάς αλλεργίας για τη μάχη των ιδεών.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί οι Έλληνες δεν κάνουν παιδιά;

Οπτική Γωνία / Γιατί δεν κάνουν παιδιά οι Έλληνες;

Υπάρχουν λύσεις για το δημογραφικό μας πρόβλημα; Μετατρεπόμαστε σταδιακά σε μία χώρα γερόντων; Ποιες πολιτικές απαιτούνται στο ασφαλιστικό; Μιλά στη LiFO o ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Πειραιά, Πλάτων Τήνιος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Το κρασί, το λάδι και ένας υπουργός του Τραμπ

Οπτική Γωνία / Ειδήσεις που περνούν στα ψιλά και είναι πιο σημαντικές από το μαλλί ενός υπουργού

Η σύγχρονη ακροδεξιά από τη μία κλείνει το μάτι στην πιο παραδοσιακή, αδιάφορη για θέματα υγείας και περιβάλλοντος, κουλτούρα, ενώ από την άλλη, ορισμένοι εκπρόσωποί της, όπως ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζούνιορ, δείχνουν ευαισθησία απέναντι στους κινδύνους του τεχνολογικού καπιταλισμού.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Το δικαίωμα στην απομόνωση

Ιλεκτρίσιτυ / Ας αφήσουμε τους ιθαγενείς στην ησυχία τους

Οι φυλές ιθαγενών που ζουν αποκομμένες από τον ανθρώπινο πολιτισμό χαίρουν νομικής προστασίας, καθώς η επαφή τους με τα οργανωμένη κράτη ενέχει καταστροφικές συνέπειες για τις κοινότητές τους.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
«To TikTok πέτυχε γιατί σε διασκεδάζει»

Enrico Bellini / «To TikTok πέτυχε γιατί σε διασκεδάζει»

Ο επικεφαλής Κυβερνητικών Σχέσεων και Δημόσιας Πολιτικής του TikTok στη Νότια Ευρώπη, Enrico Bellini, περιγράφει το μυστικό της επιτυχίας της δημοφιλούς πλατφόρμας και εξηγεί γιατί η προστασία των δεδομένων των Ευρωπαίων χρηστών είναι υψίστης σημασίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσο απέχει ένα βιντεοπαιχνίδι για βιασμούς από την incel πραγματικότητα που ζούμε;

Οπτική Γωνία / Πόσο απέχει ένα βιντεοπαιχνίδι για βιασμούς από την incel πραγματικότητα που ζούμε;

Ορθώς μας σοκάρει το «No Mercy» που «παίζει» με τον βιασμό και την αιμομιξία, όμως την ίδια στιγμή ζούμε σε μια κοινωνία όπου η γυναικεία υποταγή πλασάρεται ως κανονικότητα.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Τα νέα στοιχεία για τον Κώστα Αχ. Καραμανλή τον επαναφέρουν στο προσκήνιο 

Πολιτική / Nέα στοιχεία για τον Κώστα Αχ. Καραμανλή τον επαναφέρουν στο προσκήνιο 

Η υπόθεση των Τεμπών επιστρέφει στη Βουλή μέσω της δικογραφίας για τον Κώστα Αχ. Καραμανλή, αλλά στελέχη της κυβέρνησης υποστηρίζουν ότι αυτήν τη φορά είναι καλά προετοιμασμένοι. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
κωνσταντοπουλου

Βασιλική Σιούτη / Ποιος είναι, τελικά, αξιωματική αντιπολίτευση;

Οι δημοσκοπήσεις καταγράφουν πλέον στη δεύτερη θέση το κόμμα της Πλεύσης Ελευθερίας. Θα διατηρήσει η Ζωή Κωνσταντοπούλου τη δυναμική που απέκτησε; Θα αλλάξει σύντομα πάλι η σειρά των κομμάτων; Το σίγουρο είναι πως η ρευστότητα είναι η νέα πολιτική συνθήκη. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Tίτλος: Explainer: Το κίνημα "Cute Winter Boots" και το κριντζ της ψηφιακής πολιτικοποίησης

Explainer / «Cute Winter Boots»: Όσο κι αν το υποτιμάτε, το TikTok παράγει πολιτική

Το hashtag #CuteWinterBoots συγκεντρώνει τους προβληματισμούς των χρηστών για την άνοδο της παγκόσμιας ακροδεξιάς και για τον τρόπο που εφαρμόζεται η δημοκρατία σήμερα. Έχουμε αφήσει πίσω μας για πάντα το «για να συμμετέχω στην πολιτική πάω σε συνελεύσεις και γράφομαι σε κόμμα».
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Τι μας δείχνουν τα πρώτα ίχνη ζωής εκτός της Γης;

Διάστημα / Βρέθηκαν όντως ίχνη εξωγήινης ζωής;

Τι ανακάλυψε ακριβώς το τηλεσκόπιο James Webb; Θα υπάρξει σύντομα κατοικήσιμος πλανήτης; Πόσο κοντά είμαστε στην κατάκτηση του Διαστήματος; Ο αστρονόμος και καθηγητής Φυσικής του Διαστήματος Ξενοφών Μουσάς εξηγεί τι σηματοδοτεί η ανακάλυψη του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης θέλει τρίτη θητεία και τα δίνει όλα για να αλλάξει το κλίμα

Βασιλική Σιούτη / Ο Κυριάκος Μητσοτάκης θέλει τρίτη θητεία και τα δίνει όλα για να αλλάξει το κλίμα

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ξεκαθάρισε ότι θα διεκδικήσει και τρίτη πρωθυπουργική θητεία και τα δίνει όλα με στόχο την άμεση αντιστροφή του αρνητικού πολιτικού κλίματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Χριστόφορος Πισσαρίδης: «Με ενοχλεί που η Ελλάδα, σε όλες τις λίστες, βρίσκεται στην τελευταία θέση»

Χριστόφορος Πισσαρίδης / «Με ενοχλεί που η Ελλάδα βρίσκεται παντού στην τελευταία θέση»

Από τον Τραμπ και την AI μέχρι την ελληνική γραφειοκρατία και την παγκόσμια ύφεση, ο νομπελίστας καθηγητής Οικονομικών Σερ Χριστόφορος Πισσαρίδης μιλά στη LIFO για το μέλλον της εργασίας και την απειλή του λαϊκισμού, εξηγώντας γιατί η Ελλάδα χρειάζεται λιγότερο Δημόσιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τζέφρι Σακς: «Η κατάληψη των πανεπιστημίων από τον Τραμπ δεν θα πετύχει»

Οπτική Γωνία / Τζέφρι Σακς: «Η κατάληψη των πανεπιστημίων από τον Τραμπ δεν θα πετύχει»

Ο καθηγητής Οικονομικών και διευθυντής του Κέντρου για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια σχολιάζει στη LiFO τη σύγκρουση που έχει ξεσπάσει μεταξύ της κυβέρνησης Τραμπ και των αμερικανικών πανεπιστημίων και πώς βλέπει την επόμενη μέρα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αθήνα: Τα ηλεκτρικά πατίνια και το χάος της μικροκινητικότητας/ Πώς θα μπει τάξη στο χάος με τα ηλεκτρικά πατίνια στην Αθήνα;/ «Δεν γίνεται να μην έχουμε πατίνια γιατί είναι επικίνδυνο να κυκλοφορήσουν»

Ρεπορτάζ / Τι θα γίνει επιτέλους με τα ηλεκτρικά πατίνια στην Αθήνα;

Τα ηλεκτρικά πατίνια είναι η νέα τάση μετακίνησης στην πόλη αλλά προς το παρόν δημιουργούν αρκετά προβλήματα και προκαλούν αντιδράσεις. Πώς θα μπουν όρια στην άναρχη κυκλοφορία τους και τη στάθμευσή τους και ποιες υποδομές χρειάζονται;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τα μεγάλα έργα που αλλάζουν τη χώρα: Ποια προχωρούν και ποια καθυστερούν

Ρεπορτάζ / Τα μεγάλα έργα που αλλάζουν τη χώρα: Ποια προχωρούν και ποια καθυστερούν

Νέοι αυτοκινητόδρομοι, νέες γραμμές μετρό, νοσοκομεία, σιδηρόδρομοι, αεροδρόμια. Στις μακέτες όλα φαίνονται φανταστικά. Πότε όμως στ' αλήθεια παραδίδονται, πόσο κοντά στις μακέτες θα είναι η πραγματικότητα; Και ποια οφέλη μπορεί να προσφέρουν στην κοινωνία και την οικονομία;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ