Οι ταυτότητες δεν είναι αστείο πράγμα

Οι ταυτότητες δεν είναι αστείο πράγμα Facebook Twitter
Οι ταυτότητες δεν είναι παιχνίδι. Και επιπλέον οι πολιτισμικές και θρησκευτικές ταυτότητες δεν πρέπει να έχουν τον πρώτο λόγο στην πολιτική ζωή.
0

ΔΕΝ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΚΑΝΕΙΣ μαθήματα φιλοσοφίας ή κοινωνιολογίας για να γνωρίζει πως οι άνθρωποι στην καθημερινότητά τους δεν αισθάνονται και δεν βιώνουν την πραγματικότητα ως μέλη αφηρημένων συνόλων. Συνομιλούν, συγκινούνται, δοκιμάζονται και παθιάζονται με πιο περιορισμένες και μικρές ταυτότητες.

Έλληνας πολίτης είναι μια γενική ιδιότητα. Πολίτης της Ευρωπαϊκής Ένωσης ακόμα πιο γενική. Είναι έτσι αναπόφευκτο να κατακερματιζόμαστε, μέχρι που φτάνουμε στους εαυτούς μας και σε μοναδικές σε χώρο, χρόνο και βιώματα υπάρξεις. Ως συγκεκριμένες υπάρξεις λογοδοτούμε σε διαφορετικούς «θεούς», πολιτικές παραδόσεις, σεξουαλικές αναφορές, τοπικές μνήμες. Αντλούμε συχνά από διαφορετικά στρώματα της εθνικής μνήμης. Τα οικογενειακά μας χρονικά ή άλλες κοιτίδες νοήματος αποκτούν εσαεί βάρος στη ζωή μας.

Με άλλα λόγια, η πολλαπλότητα είναι το πεπρωμένο μας, όσων ιδίως έτυχε να ζούμε στην ευρεία επικράτεια της Δύσης και του πολιτισμού της. Η «δυτική ζωή» χαράχτηκε αιώνες τώρα από την ορμή για όλο και περισσότερες και λεπτές διαφορές και πάνω απ’ όλα από το εγκώμιο της ατομικότητας στις πολλαπλές της όψεις.

Το πρόβλημα με τις ταυτότητες, λοιπόν, δεν είναι στο ερώτημα αν έχουν σημασία για την ιδιωτική μας ζωή ή για τις κοινωνικές μας συνήθειες. Φυσικά έχουν. Είπαμε: η ποικιλία, οι «πολλαπλές δεσμεύσεις» είναι κάτι που δύσκολα το αποφεύγει κανείς, ακόμα και αν είναι καλόγερος του Αγίου Όρους.

Τα δύσκολα ξεκινούν από το γεγονός πως δεν είναι όλες οι ταυτότητες ρόλοι που μπορείς να τους εναλλάσσεις κατά βούληση ή να τους γεφυρώνεις, επειδή θα το ήθελες πολιτικά. Δεν είναι κάτι σαν τα διαφορετικά φαγητά της σύγχρονης πολυεθνικής κουζίνας ή σαν αυτές τις μουσικές του κόσμου όπου μπορείς να περάσεις από μια φλογέρα του Νίγηρα σε μια σκωτσέζικη γκάιντα ή σε ένα ούτι. Ορισμένες ταυτότητες είναι σκληρές και έχουν μια δομή αποκλειστικότητας. Άλλοτε από την κατασκευή τους και συχνά λόγω ιστορικής και πολιτικής συγκυρίας.

Δεν είναι πάντως εφικτό να είναι κανείς επαναστάτης κομμουνιστής και πολιτικά φιλελεύθερος δημοκράτης μαζί. Ούτε έχει πιθανότητες επιτυχίας να είναι κάποια φεμινίστρια και συγχρόνως φίλη των Αδελφών Μουσουλμάνων ή της Χαμάς.

Δεν είναι πάντως εφικτό να είναι κανείς επαναστάτης κομμουνιστής και πολιτικά φιλελεύθερος δημοκράτης μαζί. Ούτε έχει πιθανότητες επιτυχίας να είναι κάποια φεμινίστρια και συγχρόνως φίλη των Αδελφών Μουσουλμάνων ή της Χαμάς. Ούτε να είσαι ορθόδοξος χριστιανός και συγχρόνως οπαδός ενός ακραίου εθνικιστικού πόσο μάλλον νεοναζιστικού κόμματος. Κάποιο λάθος ή (αυτ)απάτη παίζει εδώ.

Είναι επίσης ελαφρώς κωμικοτραγικό να μιλά κανείς για ακριβοδίκαιη τήρηση των κανόνων του κράτους δικαίου, ενώ υποστηρίζει, συγχρόνως, τη «λαϊκή βία». Αν κάποιες επιμέρους ταυτότητες μπορεί να συνυπάρξουν δημιουργικά, άλλες θα συγκρούονται σοβαρά ή θα μείνουν αμοιβαία αποξενωμένες, καθεμιά στον δικό της κόσμο.

Το ένα πρόβλημα, λοιπόν, με τις ταυτότητες είναι ότι συχνά δεν φτιάχνουν ένα soft παιχνίδι ρόλων αλλά οδηγούν σε έντονα, επώδυνα πρακτικά αδιέξοδα. Το δεύτερο πρόβλημα και μάλλον το πιο κρίσιμο αυτό τον καιρό αφορά ταυτότητες που συνδέονται με ανελεύθερες, αντιδημοκρατικές δομές. Στην Ευρώπη και αλλού σημαντικά τμήματα της ριζοσπαστικής δεξιάς χρησιμοποιούν τη χριστιανική αναφορά ως φτηνό σύμβολο μάχης κατά ορισμένων δικαιωμάτων ή συλλήβδην των μουσουλμάνων μεταναστών.

Την ίδια στιγμή εκδοχές του ισλαμισμού και περιφρόνησης για τη Δύση έχουν γίνει κι αυτές μέρος της ευρωπαϊκής ζωής. Έχουν αναδυθεί, λοιπόν, άλλες ταυτότητες που διατηρούν κακή σχέση με την αστική πολιτική νεωτερικότητα, τα δικαιώματα των γυναικών και το σύγχρονο δημοκρατικό κράτος.

Υπάρχουν, φυσικά, κι εκείνοι που αντιτείνουν ότι η πολιτική νεωτερικότητα και το δυτικού τύπου κράτος δικαίου είναι με τη σειρά τους μια πολιτισμική αναφορά ή και μια «προκατάληψη» ανάμεσα στις πολλές. Λίγοι όμως (ελάχιστοι και από αυτούς τους θεωρητικά αντιδυτικούς) μπορούν να σκεφτούν τη ζωή τους σε μια κοινωνία όπου τον πρώτο λόγο θα έχουν, για παράδειγμα, συστήματα φυλετικής δικαιοσύνης ή επαναστατικά δικαστήρια, το ένα και μοναδικό Κόμμα ή κάποιος «πνευματικός ηγέτης»/ιμάμης.

Επομένως, κάποια πολιτικά και πολιτισμικά δεδομένα τα νιώθουμε πιο δικά μας ως ένα πολύτιμο πλαίσιο για τη διαχείριση των διαφωνιών μας. Γι’ αυτόν τον λόγο έχουμε την ανάγκη να τα υπερασπιστούμε και να μην τα αφήσουμε στο έλεος της τύχης και στις διαθέσεις των εχθρών τους.

Οι ταυτότητες, λοιπόν, δεν είναι παιχνίδι. Και επιπλέον οι πολιτισμικές και θρησκευτικές ταυτότητες δεν πρέπει να έχουν τον πρώτο λόγο στην πολιτική ζωή. Αν έχουν ρόλο και σπουδαιότητα ανάμεσά μας, στα όνειρα και στο ύφος της ζωής μας, θα ήταν ολέθριο αν διεκδικούσαν εξουσία στην πολιτεία και στους μεγάλους δημόσιους θεσμούς, όπως η εκπαίδευση.

Άλλωστε δεν έχουν όλοι οι σύγχρονοι άνθρωποι ισχυρές πολιτισμικές, θρησκευτικές ή ιδεολογικές ταυτότητες. Πολλοί κινούνται σε μια ζώνη χαλαρότητας και χωρίς απαιτήσεις, περίπου άπιστοι ή σχεδόν ουδέτεροι στους πολέμους των αξιών. Και αυτοί/-ες δεν έχουν υποχρέωση να υπομένουν την τυραννία της μιας ή άλλης σκληρής ταυτότητας.

Για τις σκληρές και ανελαστικές ταυτότητες, ωστόσο, το πράγμα διαφέρει, αφού είναι συχνά συγκοινωνούντα δοχεία με σοβαρές αντιδημοκρατικές και ανελεύθερες πραγματικότητες. Έτσι δεν μπορεί να τις αντιμετωπίζουμε με αφέλεια, σαν να είναι απλές ατομικές επιλογές. Κάποιος που δεν βλέπει ιδιαίτερο πρόβλημα στο «όραμα» του Βλαντίμιρ Πούτιν ή που το υπερασπίζεται κιόλας δεν κάνει μια επιλογή πλάι στις άλλες. Κάποιος που συγκρίνει, ελαφρά τη καρδία, το καθεστώς του Ιράν και γενικά το καταπιεστικό πολιτικό Ισλάμ με τα προβλήματα ανισότητας ή τις διακρίσεις που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες στη Δύση δεν κάνει μια εναλλακτική επιλογή ανάμεσα στις πολλές.

Για να το πω διαφορετικά, επιλογές που ωραιοποιούν και υποτιμούν, που ψάχνουν δικαιολογίες ή συμπορεύονται ανοιχτά με τους δεσποτισμούς δεν έχουν θέση σε μια πολιτική ταυτότητα που θα ήθελε να είναι προοδευτική. Εκτός κι αν οι λέξεις έχουν χάσει τόσο το νόημά τους. Όπως όταν βλέπουμε οπαδούς του ολοκληρωτισμού να εμφανίζονται υπέρμαχοι του κριτικού Διαφωτισμού ή ακροδεξιοί ζηλωτές να προβάρουν τη μάσκα των ευσεβών χριστιανών.

Αυτές είναι κάποιες άλλες τερατογενέσεις και νομίζω πολύ πιο σοβαρές και ανησυχητικές από τα εκλογικά σενάρια των κομματικών επιτελείων. Μεγάλα γεγονότα, όπως ο πόλεμος στην Ουκρανία ή η εξέγερση στο Ιράν, μας βοηθούν να δούμε τα όρια που έχει το παιχνίδι των ταυτοτήτων σε μια χώρα ρηχών αριστερισμών και δεξιάς αλλεργίας για τη μάχη των ιδεών.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στέλιος Νέστωρ: «Ό,τι έκανα, δεν το έκανα για να ρίξω τη δικτατορία αλλά γιατί ντρεπόμουνα» 

Θεσσαλονίκη / Στέλιος Νέστωρ: «Δεν ήμουν από αυτούς που κάθονται σπίτι τους, βγάζουν λεφτά, τρώνε και πίνουνε» 

Μια πολιτική φυσιογνωμία που έδινε πάντα ηχηρό «παρών» στα πολιτικά και πολιτιστικά πράγματα της Θεσσαλονίκης. Μιλώντας στη LiFO, ζωντανεύει ένα μεγάλο κομμάτι της ιστορίας της πόλης, από την Κατοχή και τη χούντα μέχρι την ίδρυση του Μεγάρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κοινωνική κατοικία: Μπορεί το παράδειγμα της La Borda να εφαρμοστεί στην Αθήνα;

Συνεταιριστική κατοικία / Μπορούμε να αντιγράψουμε τη Βαρκελώνη και να λύσουμε το στεγαστικό;

Ενώ στην Ευρώπη παρατηρείται αναζωπύρωση των συνεταιριστικών στεγαστικών κινημάτων, στην Ελλάδα, ειδικά στην Αθήνα, η στεγαστική κρίση οξύνεται. Το παράδειγμα της La Borda στη Βαρκελώνη θα μπορούσε να δώσει τη λύση, χρειάζεται όμως πολιτική βούληση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας»

Βασιλική Σιούτη / Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας

Η κυβέρνηση αξιοποίησε τη ρύθμιση για τη φύλαξη του Μνημείου του Άγνωστου Στρατιώτη για να αλλάξει την πολιτική ατζέντα και να ενισχύσει την απήχησή της στο συντηρητικό κοινό, παρά τις διαφοροποιήσεις ακόμη και μέσα στην κυβερνητική παράταξη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
ΕΠΕΞ Στην εποχή του Οφθαλμού

Ιλεκτρίσιτυ / Στην εποχή του Οφθαλμού

Οι κρίσεις ευνοούν την εξουσία, διατηρώντας ένα επίπεδο φόβου μες στην κοινωνία, νομιμοποιώντας μέτρα που ανακουφίζουν τον φόβο αυξάνοντας τον έλεγχο, και δημιουργώντας ευκαιρίες για τη διοχέτευση του κεφαλαίου.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Ακροβατώντας / Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Οι μοναχικοί θάνατοι ηλικιωμένων ανθρώπων είναι ένα φαινόμενο που ολοένα εντείνεται και στη χώρα μας, όπως και σε ολόκληρο τον κόσμο. Ας μπει στον δημόσιο διάλογο, μήπως πειστούν οι αρμόδιοι ότι πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οπτική Γωνία / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Υγεία / «Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Social Media / Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Kαθορίζει την εικόνα μας, τη διάθεσή μας, τα οικονομικά μας, καθορίζει τον τρόπο που ζούμε. Θα έλεγε κανείς πως, μετά την έλευσή του, μια πετυχημένη selfie, σαν την περίφημη selfie των Oscar του 2014, αλλάζει τον μικρόκοσμο που ζούμε. Ο Χαράλαμπος Τσέκερης, κύριος ερευνητής ΕΚΚΕ και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής, αναλύει το φαινόμενο Instagram.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ