Ο «Άλλος Άνθρωπος» και η βαθιά απογοήτευση

Ο «Άλλος Άνθρωπος» και η βαθιά απογοήτευση Facebook Twitter
Όπως συμβαίνει και με τις ΜΚΟ ή άλλες πιο μικρές πρωτοβουλίες, τα κρούσματα αναξιοπιστίας και διαφθοράς γίνονται αφορμή για να αμφισβητηθεί η ίδια η έννοια της εθελοντικής εργασίας ή της κοινωνικής προσφοράς. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΕ την κοινωνική κουζίνα «Ο άλλος άνθρωπος» και τον ιδρυτή της Κωνσταντίνο Πολυχρονόπουλο –η ανακάλυψη λογαριασμών, οι καταγγελίες και η υποψία σκανδάλου– έδωσε πάλι τον πικρό καρπό της: ένα κύμα σκληρής απομυθοποίησης τέτοιων εγχειρημάτων, μια απογοητευμένη και θυμωμένη απόρριψή τους.

Κάποιοι επανέλαβαν το γνωστό ρητό «δεν υπάρχει τσάμπα γεύμα» («Τhere is no free lunch»), θέλοντας να πουν ότι κάθε προσπάθεια κοινωνικής αλληλεγγύης και βοήθειας κρύβει, αναπόφευκτα, πίσω της ένα πονηρό κίνητρο. Μοναδική αξιόπιστη βάση για φιλάλληλη δράση γίνεται έτσι ο ιδιώτης επιχειρηματίας είτε το κεντρικό κράτος και οι υπηρεσίες του, όλα τα υπόλοιπα –πρωτοβουλίες, συλλογικές δράσεις κ.λπ– θεωρούνται κάλπικα και ύποπτα. Γιατί; Διότι, όπως λένε πολλοί, κανείς δεν είναι ανιδιοτελώς «φιλάνθρωπος».

Κάποιοι επανέλαβαν το γνωστό ρητό «δεν υπάρχει τσάμπα γεύμα» («Τhere is no free lunch»), θέλοντας να πουν ότι κάθε προσπάθεια κοινωνικής αλληλεγγύης και βοήθειας κρύβει, αναπόφευκτα, πίσω της ένα πονηρό κίνητρο.

Όπως συμβαίνει και με τις ΜΚΟ ή άλλες πιο μικρές πρωτοβουλίες, τα κρούσματα αναξιοπιστίας και διαφθοράς γίνονται αφορμή για να αμφισβητηθεί η ίδια η έννοια της εθελοντικής εργασίας ή της κοινωνικής προσφοράς. Κάτι ύποπτο υπάρχει πίσω από το Καλό, κάτι βρόμικο «παίζεται πάντα» πίσω από τέτοιες πρωτοβουλίες.

Αυτή η αποκαρδιωμένη παραδοχή ξεχνάει όμως κάποια σημαντικά πράγματα: ότι οι άνθρωποι έχουν πάθη και δεν είναι εκ φύσεως ούτε φαύλοι ούτε ευσπλαχνικές και αλληλέγγυες ψυχές.

Τα άτομα έχουν κουσούρια («είμαστε τα κουσούρια μας», θα έλεγε ο Κωστής Παπαγιώργης) αλλά και οι θεσμοί, επίσημοι ή ανορθόδοξοι, κρατικοί ή εκτός κράτους, έχουν τρύπες και σκοτεινά σημεία.  

Ένας συγκεκριμένος άνθρωπος, ας πούμε, μπορεί να ήταν όμηρος του τζόγου. Ό,τι έφτιαξε όμως βοηθώντας χιλιάδες εδώ και χρόνια δεν μηδενίζεται ούτε μπορεί να θεωρηθεί εξ ολοκλήρου απάτη. Δεν είναι λογικό συμπέρασμα από το κουσούρι του ενός (ή περισσότερων) να ισχυρίζεται κανείς πως οι κοινωνικές κουζίνες ή αντίστοιχες πρακτικές είναι διεφθαρμένες, ανυπόληπτες ή λάθος. Δεν είναι λογικό συμπέρασμα όσο μια πολιτικά προκατειλημμένη απόφανση.

Ας συμφωνήσουμε για τα όρια, τις αδυναμίες, τα ρίσκα που έχει κάθε ανάλογη δράση. Και ότι δεν λύνεται έτσι το πρόβλημα, όπως άλλωστε δεν θα έλυνε το πρόβλημα των αστέγων η δημιουργία ενός ή περισσότερων κοινωνικών ξενώνων. Ο όρος «κοινωνικός» δεν είναι από μόνος του εγγύηση για κάτι καλύτερο ή δικαιότερο. Παρ’ όλα αυτά, δίχως σχήματα έμπρακτης αλληλεγγύης, καμία αφηρημένη έκκληση και δέηση δεν έχει σώμα. Και μάλλον είναι καλύτερα να κάνει κανείς λάθος, προσπαθώντας, παρά να απολαμβάνει απλώς το δίκιο του απέχοντας.

Ο μηχανισμός της απογοήτευσης μπορεί να γίνει πρόφαση αδιαφορίας και σκληρότητας, κι αυτό θα ήταν χειρότερο από τα πάθη και τα λάθη ενός ανθρώπου.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Οπτική Γωνία / Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Από που προκύπτει το αναρχικό, πόσο μάλλον κάποιο «κομμουνιστικό» προφίλ των «εμπρηστών»; Από ένα σκουλαρίκι, την είδηση για το χασίς και τα τσίπουρα, τα ρούχα που είναι αυτά που συναντάς σε πλήθος εικοσάρηδων σε πλατείες και δρόμους της χώρας;
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Υπάρχει ανάγκη στην πολιτική ζωή για ένα νέο κόμμα; Υπάρχει κρίσιμος ζωτικός χώρος που δεν έχει εκπροσώπηση; Μπορεί να ξεπεραστούν ή, έστω, να αμβλυνθούν οι έντονα αρνητικές μνήμες από τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ; Είναι ο Αλέξης Τσίπρας το ιδανικό πρόσωπο;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Σουδάν: Ο ξεχασμένος πόλεμος και τα «παιδιά-πρόσφυγες» που κατηγορούνται ως διακινητές

Οπτική Γωνία / Σουδάν: Η μεγαλύτερη τραγωδία του αιώνα δεν γίνεται ποτέ πρωτοσέλιδο

Οι νεκροί από τις συγκρούσεις, την πείνα και τις επιδημίες υπολογίζεται συνολικά περί το 1 εκατ., και περισσότεροι από τους μισούς εξ αυτών είναι παιδιά. Μια εφιαλτική κατάσταση, που έχει όμως την «ατυχία» να περνά σε δεύτερη ή και τρίτη μοίρα, καθώς ούτε τα ΜΜΕ και τους διεθνείς οργανισμούς φαίνεται να συγκινεί ιδιαίτερα ούτε εντάσσεται εύκολα σε κάποιο πολιτικό αφήγημα ώστε να εμπνεύσει μαζικά κινήματα αλληλεγγύης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πέντε ιδρύματα πρώην πρωθυπουργών και ένα ινστιτούτο. Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Ρεπορτάζ / Τα ιδρύματα των πρώην πρωθυπουργών: Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Τυπικά, σκοπός τους είναι η διατήρηση των αρχείων και η προβολή του έργου πρώην πρωθυπουργών. Στην πράξη, όμως, λειτουργούν και ως think tanks και πολιτικά εργαλεία επιρροής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Ρεπορτάζ / Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Τα πρόσφατα ατυχήματα με αστικά λεωφορεία φέρνουν στο προσκήνιο το θέμα της εκχώρησης συγκοινωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ και καταγγελίες για θεσμικές αστοχίες. Οι εμπλεκόμενες πλευρές μιλάνε στη LiFO.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ