Μισόλογα κριτικής και παράλληλοι μονόλογοι 

Μισόλογα κριτικής και παράλληλοι μονόλογοι  Facebook Twitter
Ο Αλέξης Τσίπρας με αυτήν τη δημόσια εμφάνισή του, που επέλεξε να είναι στην εκδήλωση της «Καθημερινής», προσπάθησε να αποκαταστήσει την εικόνα του και να διαχωρίσει τη θέση του από πρόσωπα που εκείνος επέλεξε στο παρελθόν. Φωτ.: Bill Rebapis / SOOC
0

ΣΤΗ ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΔΙΑΛΟΓΟΥ, που δεν έγινε ποτέ όταν έπρεπε, εκεί που έπρεπε και όπως έπρεπε, είχαμε κάτι σαν παράλληλους μονολόγους, με τον Αλέξη Τσίπρα από το συνέδριο της «Καθημερινής» για τα 50 χρόνια της Μεταπολίτευσης, και τους πρώην υπουργούς του από την ιδρυτική συνδιάσκεψη του κόμματος της Νέας Αριστεράς. Ίσως δεν είναι τυχαίο ότι η κριτική ασκείται τώρα που όλοι τους έφυγαν από την ενεργό δράση στον ΣΥΡΙΖΑ. Όλα αυτά τα χρόνια στα όργανα του κόμματος δεν συζητήθηκε ποτέ ουσιαστικά ούτε γιατί κέρδισαν την εξουσία ούτε γιατί την έχασαν. 

Η κριτική του Αλέξη Τσίπρα για την κυβέρνησή του (πραγματική αυτοκριτική απέφυγε να κάνει) έμοιαζε αρκετά με απολογία, όχι όμως στην αριστερή βάση που απογοήτευσε και σε μεγάλο βαθμό τον εγκατέλειψε, αλλά στο αστικό σύστημα, του οποίου τους εκπροσώπους προσπάθησε να πείσει ότι δεν θα έβαζε ποτέ σε κίνδυνο. 

Ο Αλέξης Τσίπρας με αυτήν τη δημόσια εμφάνισή του, που επέλεξε να είναι στην εκδήλωση της «Καθημερινής», προσπάθησε να αποκαταστήσει την εικόνα του και να διαχωρίσει τη θέση του από πρόσωπα που εκείνος επέλεξε στο παρελθόν, από τον Βαρουφάκη μέχρι τον Κασσελάκη.

Ο Αλέξης Τσίπρας προέβη στη διαπίστωση ότι σήμερα η αριστερά δεν συμβαδίζει με τις εξελίξεις και δεν δίνει «προοπτική ενθουσιασμού και μιας καλύτερης ζωής». 

Ο τέως πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ επιχείρησε να αφηγηθεί ξανά το σχετικά πρόσφατο παρελθόν, δίνοντάς του μια νέα ερμηνεία και εμφανιζόμενος ο ίδιος με ένα πιο κεντρώο προφίλ και καθόλου ριζοσπαστικό. 

Για το δημοψήφισμα είπε ότι αυτό έδωσε τη δυνατότητα και στις δύο πλευρές τότε να κάνουν ένα βήμα πίσω – κι ενώ είναι προφανές ποια ήταν η δική του υποχώρηση, δεν εξήγησε ποια ήταν η υποχώρηση των δανειστών. Χαρακτήρισε ατυχείς τους χειρισμούς της κυβέρνησής του στις υποθέσεις Novartis και τηλεοπτικών αδειών. Πριν κριθούν δικαστικά, ωστόσο, έλεγε άλλα. Για τον αντιαμερικανισμό, που στη Μεταπολίτευση χαρακτήριζε όλα τα κόμματα της αριστεράς, είπε ότι ο δικός του αντιαμερικανισμός «πάντα είχε ένα πλαίσιο, ακόμη και όταν ήμουν νέος». Είπε επίσης ότι «εμπνεόταν από τον Μάρτιν Λούθερ Κινγκ και τα κινήματα που διαμορφώνονταν στις ΗΠΑ» και δήλωσε ευτυχής που η κυβέρνησή του ήταν εκείνη που έπαιξε ρόλο στην ομαλοποίηση των σχέσεων με τις ΗΠΑ.

Ανέφερε πως είναι περήφανος για τρία πράγματα: την έξοδο από το μνημόνιο, τη Συμφωνία των Πρεσπών και επειδή, σύμφωνα με τον ίδιο, ήταν η εντιμότερη κυβέρνηση της Μεταπολίτευσης στη διαχείριση του δημόσιου χρήματος. Έξοδος από τα μνημόνια και ακύρωσή τους βέβαια δεν υπήρξε, έφεραν ένα τρίτο μνημόνιο και τα ολοκλήρωσαν, με μεγάλο κόστος για τους Έλληνες, ενώ και η Συμφωνία των Πρεσπών ήταν απαίτηση των ΗΠΑ και της Γερμανίας. Κανείς δεν αμφισβητεί ωστόσο τη ρύθμιση του χρέους που έγινε μέσα στο μνημονιακό πλαίσιο επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Όπως κανείς από τους «μένουμε Ευρώπη» δεν αμφισβητεί την προσήλωση που επέδειξαν στην εφαρμογή του μνημονίου, παρά την αντίθετη ρητορική και τους λόγους για τους οποίους εξελέγησαν. 

Ο Αλέξης Τσίπρας προέβη στη διαπίστωση ότι σήμερα η αριστερά δεν συμβαδίζει με τις εξελίξεις και δεν δίνει «προοπτική ενθουσιασμού και μιας καλύτερης ζωής». Οι παλιοί του σύντροφοι που έχουν απομείνει στον ΣΥΡΙΖΑ δεν ενθουσιάστηκαν με όσα είπε και πολλοί σχολίασαν αρνητικά ότι πήγε στο συνέδριο της «Καθημερινής» αλλά όχι στο συνέδριο του ΣΥΡΙΖΑ. 

Κάπως πιο απελευθερωμένα πια, καθώς έχουν εγκαταλείψει τον ΣΥΡΙΖΑ, τα στελέχη της Νέας Αριστεράς μιλούσαν για τη διαρκή φθορά και την απαξίωσή του. Αυτήν τη φορά όμως δεν γλίτωσε ούτε ο Τσίπρας από την κριτική, αν και ως τώρα τον άφηναν απ' έξω. 

Μισόλογα κριτικής και παράλληλοι μονόλογοι  Facebook Twitter
Η Αχτσιόγλου εμφανίζεται σαν να προειδοποιούσε εγκαίρως τον Τσίπρα, αλλά ποτέ πριν δεν τα είχε πει αυτά, δημόσια τουλάχιστον. Φωτ.: SOOC

Η Έφη Αχτσιόγλου είπε σε συνέντευξή της ότι «ο πρώην πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ αναγνωρίζει τώρα τα δομικά προβλήματα τα οποία εμείς είχαμε έγκαιρα διαγνώσει ότι θα επισυμβούν. Ο ίδιος επέλεξε το καλοκαίρι να ανεχτεί την ευθεία εργαλειοποίησή του από τον κ. Κασσελάκη, ο οποίος έβαλλε εναντίον μου. Το επέτρεψε, το ανέχτηκε και είναι κοινή πεποίθηση ότι με αυτόν τον τρόπο στήριξε τον κ. Κασσελάκη. Ο ίδιος κάνει τώρα μία όψιμη, ετεροχρονισμένη αναγνώριση, η οποία δεν αλλάζει την κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης». Η Αχτσιόγλου εμφανίζεται σαν να προειδοποιούσε εγκαίρως τον Τσίπρα, αλλά ποτέ πριν δεν τα είχε πει αυτά, δημόσια τουλάχιστον. 

Ο Πάνος Σκουρλέτης είπε και αυτός για τον ΣΥΡΙΖΑ ότι «τους τελευταίους μήνες μεταλλάχθηκε οβιδιακά, ωστόσο το σπέρμα προϋπήρχε, δεν προέκυψε με τον Στέφανο Κασσελάκη. Ήταν συνειδητή επιλογή η ρευστοποίηση της συλλογικής λειτουργίας των οργάνων». 

Ήταν ένα Σαββατοκύριακο κριτικής –με ελάχιστη αυτοκριτική και όχι γενναιόδωρη–, σίγουρα καθυστερημένης και χωρίς να είναι καθόλου σίγουρο ότι αντλήθηκαν διδάγματα.  

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

σιούτη

Οπτική Γωνία / ΟΠΕΚΕΠΕ, μεταναστευτικό και Τέμπη ζορίζουν ξανά την κυβέρνηση

Το σκάνδαλο των αγροτικών επιδοτήσεων και η πιθανή επιστροφή προσφύγων από τη Γερμανία στην Ελλάδα έρχονται να προστεθούν στα προβλήματα που έχει να αντιμετωπίσει η κυβέρνηση. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Σήμερα, όταν δεν είσαι σίγουρος τι ακριβώς επαγγέλλεσαι, πιθανότατα λες πως είσαι creative director

Κοκέτα / Σήμερα, όταν δεν είσαι σίγουρος τι ακριβώς επαγγέλλεσαι, πιθανότατα λες πως είσαι creative director

Ένας σιωπηλός ιός, μια πανδημία για την οποία δεν μιλά κανείς: μανάδες, κρύψτε τα παιδιά σας από τη μάχη του creative direction. Η Δανάη Ιωάννου σε μια επιτόπια έρευνα για το επάγγελμα που σαρώνει γύρω μας τους ανθρώπους σαν κρυφή πανδημία.
ΔΑΝΑΗ ΙΩΑΝΝΟΥ
Μεταναστευτικό: Η ισπανική απάντηση

Οπτική Γωνία / Μεταναστευτικό: Η ισπανική απάντηση

Χώρες που υποδέχτηκαν σχετικά φιλικά μετανάστες είχαν οφέλη σε οικονομικό επίπεδο. Μια από αυτές είναι η Ισπανία, που τα τελευταία χρόνια έχει προχωρήσει σε θετικές μεταρρυθμίσεις που αφορούν τους τρόπους ένταξής τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ Γαϊδούρια : Ζώα εργασίας ή σιωπηλά θύματα;/ Ιπποειδή: Ζώα εργασίας ή σιωπηλά θύματα;

Ρεπορτάζ / Γαϊδούρια: Ζώα εργασίας ή θύματα κακοποίησης;

Είναι τα ιπποειδή στην Ελλάδα εργάτες χωρίς δικαιώματα; Ποιες είναι οι συνθήκες διαβίωσής τους, ποια μέριμνα υπάρχει για τη φροντίδα τους και γιατί η νομοθετική προστασία τους βρίσκεται σε μια γκρίζα ζώνη; Μιλούν στη LiFO εκπρόσωποι φιλοζωικών οργανώσεων και τοπικοί φορείς.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η ανάγκη μιας σκαλωσιάς: Μεταμορφώσεις και φεμινισμοί

Guest Editors / Η ανάγκη μιας σκαλωσιάς: Μεταμορφώσεις και φεμινισμοί

Η πατριαρχία είναι παντού: στην οικονομία, στην κοινωνία, στην ψυχολογία, στην αισθητική, στον πολιτισμό, σε ολόκληρη την ανθρώπινη κατάσταση. Όταν σκεφτόμαστε το πολιτικό, δεν γίνεται να μη σκεφτόμαστε το φεμινιστικό.
ΝΙΚΟΣ ΔΑΣΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ
«Ζούμε στην εποχή της ισορροπίας του ισχυρού»

Οπτική Γωνία / «Ζούμε στην εποχή της ισορροπίας του ισχυρού»

Οι παγκόσμιες και περιφερειακές επιπτώσεις της σύγκρουσης στη Γάζα και τα αδιέξοδα του Παλαιστινιακού. Μιλά στη LiFO ο δρ. Ευρωπαϊκής Ασφάλειας και Νέων Απειλών και κύριος ερευνητής του ΕΛΙΑΜΕΠ, Τριαντάφυλλος Καρατράντος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια ομάδα μαθητών κατασκεύασε ρομπότ που καθαρίζει τις θάλασσες

Περιβάλλον / Πώς μια ομάδα μαθητών από τον Άλιμο έφτιαξε ρομπότ που καθαρίζει τον βυθό;

Το Greek Seabot είναι το υποβρύχιο ρομπότ που δημιούργησε μια μαθητική ομάδα από το ΕΠΑΛ Αλίμου για να βοηθήσει στον καθαρισμό των βυθών από πλαστικά και απορρίμματα. Μιλούν στη LIFO οι μαθητές για τα κίνητρά τους και το όραμά τους για ένα πιο καθαρό περιβάλλον.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι αλλαγές που φέρνουν στο μεταναστευτικό η πρόσφατη απόφαση της Λειψίας και η νέα πολιτική του Μερτς/ Μεταναστευτικό: Από τη Μέρκελ στον Μερτς και η αλλαγή που φέρνει η απόφαση της Λειψίας

Βασιλική Σιούτη / Μεταναστευτικό: Πώς επηρεάζει την Ελλάδα η αλλαγή πολιτικής της Γερμανίας;

Μετά την εκλογή του Φρίντριχ Μερτς, η Γερμανία αυστηροποιεί τη μεταναστευτική πολιτική της και αναζητά τρόπους για να εξαιρεθεί από την υποχρέωση εφαρμογής της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, ώστε να μην κάνει δεκτά νέα αιτήματα ασύλου.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Becca Bloom: Γιατί θεοποιούμε τις ζάπλουτες; 

Οπτική Γωνία / Becca Bloom: Γιατί θεοποιούμε τις ζάπλουτες ενώ δεν έχουμε να φάμε;

Αν νομίζετε ότι η επίδειξη πλούτου προκαλεί σήμερα κοινωνική κατακραυγή, πλανάστε. Άνθρωποι που δυσκολεύονται οικονομικά, αντί να βιώσουν ταξική αφύπνιση, βλέποντας πώς ζει η δισεκατομμυριούχος σταρ του TikTok, θέλουν να μάθουν τα πάντα γι' αυτήν.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ανήλικοι στην πρώτη γραμμή: Το νέο πρόσωπο της ακροδεξιάς στη Θεσσαλονίκη

Ελλάδα / 13χρονα παιδιά σε νεοναζιστικές συμμορίες: Πώς φτάσαμε εδώ;

Όλο και περισσότεροι έφηβοι και νέοι φαίνεται να γοητεύονται από ακροδεξιές ιδεολογίες. Τι σηματοδοτεί η έκρηξη αυτού του επικίνδυνου φαινομένου; Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ, Άρης Στυλιανού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
« Βρίσκω πολύ πιθανό να δούμε κάποια στιγμή μη λευκό Πάπα»

Οπτική Γωνία / «Βρίσκω πολύ πιθανό να δούμε κάποια στιγμή μη λευκό Πάπα»

Ο επίκουρος καθηγητής Φιλοσοφίας της Θρησκείας της Θεολογικής Σχολής του ΕΚΠΑ και διδάκτορας των πανεπιστημίων Βοστώνης και Λουβέν Χαράλαμπος Βέντης μιλά για την εκλογή του νέου Πάπα, την «επιστροφή» της θρησκείας και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν σήμερα η Καθολική και η Ορθόδοξη Εκκλησία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η αντιπολίτευση που υποδύεται πως δεν καταλαβαίνει…

Οπτική Γωνία / Η αντιπολίτευση που υποδύεται πως δεν καταλαβαίνει

Την τελευταία δεκαετία, όλα σχεδόν έχουν αλλάξει στην ελληνική κοινωνία, ιδιαίτερα σε εκείνο το κομμάτι της που βρισκόταν παραδοσιακά και ιστορικά απέναντι στη συντηρητική παράταξη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ