Μια αστυνομία για τα τούβλα αλλά όχι για τους ανθρώπους

Μια αστυνομία για τα τούβλα αλλά όχι για τους ανθρώπους Facebook Twitter
Αργά ή γρήγορα θα αρχίσουμε να βοηθάμε και τους ανθρώπους, γιατί κανένα αστήρικτο επιχείρημα, όπως αυτό της δήθεν απειλής του ασύλου, δεν αντέχει στον χρόνο. Φωτο: Σωτήρης Δημητρόπουλος/Eurokinissi
0

ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΛΙΓΕΣ ΜΕΡΕΣ ο Οδυσσέας Βλαχονικολός, φοιτητής και μέλος της Πανελλήνιας Ανεξάρτητης Κίνησης Σπουδαστών, ξυλοκοπήθηκε από αγνώστους στην ΑΣΟΕΕ. Ο Βλαχονικολός φώναξε την αστυνομία, αλλά του είπαν ότι «δεν μπορούν να κάνουν κάτι γιατί είναι μέσα φοιτητές». Δηλαδή οι αστυνομικοί φοβήθηκαν μην τους πάρει κανένα μάτι, ενώ προσπαθούν να κάνουν τη δουλειά τους.

Είναι το κλασικό επιχείρημα για το πανεπιστημιακό άσυλο. Υποτίθεται ότι αν η αστυνομία αρχίσει να μπαινοβγαίνει στα πανεπιστήμια, θα απειληθεί η ελεύθερη διακίνηση ιδεών. Δηλαδή: σήμερα οι αστυνομικοί θα μπουν για να προστατέψουν έναν άνθρωπο από το ξύλο, αύριο για να καταστείλουν μια κίνηση διαμαρτυρίας, μεθαύριο για να διακόψουν μια ομιλία που δεν θα αρέσει στον πολιτικό τους προϊστάμενο.

Αυτή η κλιμάκωση του επιχειρήματος είναι αστήρικτη. Από πουθενά δεν προκύπτει ότι αν το κράτος προστατέψει σήμερα τη φυσική ακεραιότητα ενός φοιτητή, αύριο θα αρχίσει να διώκει τους «αντιφρονούντες» συναδέλφους του. Είναι ένα φοβικό πολιτικό επιχείρημα πίσω από το οποίο κρύβονται με κεκτημένη ταχύτητα οι πανεπιστημιακές αρχές και κατά συνέπεια η αστυνομία, ώστε να μην μπλέξουν «αχρείαστα». 

Όχι ότι είναι δύσκολο να μπλέξεις στον παραλογισμό των ελληνικών πανεπιστημίων, ακόμη και αν είσαι αστυνομικός.

Στην πραγματικότητα, ο ξυλοδαρμός στα ελληνικά πανεπιστήμια αντιμετωπίζεται από την πανεπιστημιακή κοινότητα, κατά συνέπεια και από την αστυνομία, ως δήθεν ιδεολογική διαφορά, ένα «δεν μπορεί, κι εσύ κάτι θα τους είπες», το οποίο είναι χειρότερο από τον ξυλοδαρμό. Γιατί με το ευκολάκι του «άσε, πού να μπλέξω», φυτεύουν σε έναν συμπολίτη την αμφιβολία ότι ίσως και να το άξιζε το ξύλο.

Ένα χαρακτηριστικό, χαμηλής κλίμακας, αλλά εξωφρενικό παράδειγμα από το 2010 στο πανεπιστήμιο στα Γιάννενα είναι το εξής: Ένας αστυνομικός της ομάδας ΔΙΑΣ πήγε στην πανεπιστημιούπολη για να δανειστεί ένα βιβλίο για λογαριασμό της συζύγου του, η οποία έκανε μεταπτυχιακό. Ήταν μεσημέρι και ο αστυνομικός τελείωνε τη βάρδια του μαζί με τους συναδέλφους του. Πήγε, λοιπόν, με το υπηρεσιακό μηχανάκι στη βιβλιοθήκη και τον ακολούθησαν δύο συνάδελφοί του με το δικό τους. Δανείστηκαν το βιβλίο, έφυγαν.

Κάποιοι φοιτητές είδαν τους αστυνομικούς και θεώρησαν ότι παραβίασαν το άσυλο. Και ξεκίνησε αμέσως, από το 0 έως το 100, η κλασική διαδρομή του επιχειρήματος: σήμερα οι ΔΙΑΣ για το βιβλίο, αύριο τα ΜΑΤ γι’ αυτά που γράφουν τα βιβλία.

Οι φοιτητές το ίδιο βράδυ έκαναν πορεία στο κέντρο των Ιωαννίνων. Ο εκπρόσωπος του Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού δήλωσε πως «το πανεπιστήμιο δεν διδάσκει γρονθοκοπήματα και χρήση δακρυγόνων». Μετά ανέλαβε η σύγκλητος του πανεπιστημίου και το τερμάτισε. Απηύθυνε ψήφισμα στην τότε υπουργό Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου, με το οποίο την κατηγορούσε ότι έστειλε η ίδια τον αστυνομικό στη βιβλιοθήκη ως προβοκάτσια, ώστε να προετοιμάσει το έδαφος για το επικείμενο νομοσχέδιό της: «Θέλουμε να πιστεύουμε ότι μια τέτοια ενέργεια δεν εντάσσεται σε ένα μεθοδευμένο πλαίσιο καταστρατήγησης του ασύλου εν όψει και του ακαδημαϊκού διαλόγου στα πανεπιστήμια» έγραψε η σύγκλητος στη Διαμαντοπούλου. 

Αν αυτά τα απίθανα συμβαίνουν σε ένα ήσυχο πανεπιστήμιο στα Γιάννενα επειδή ένας αστυνομικός δανείστηκε ένα βιβλίο, τι ακριβώς περιμένουμε να σκεφτούν ο πρύτανης ή η αστυνομία σε θερμά μέτωπα, όπως αυτό της ΑΣΟΕΕ; Κανείς δεν θέλει να μπλέξει. Οπότε, ας την πληρώνει κάθε φορά ο Βλαχονικολός.

Παραδόξως, τρεις μέρες μετά τον ξυλοδαρμό στην ΑΣΟΕΕ, η αστυνομία μπήκε στο Μετσόβιο Πολυτεχνείο, χωρίς να σκεφτεί κανένα άσυλο. Εκεί φοιτητές προσπάθησαν να χτίσουν ένα αυθαίρετο κυλικείο και οι αστυνομικοί, μετά από έκκληση του κοσμήτορα, βοήθησαν υπαλλήλους της πολεοδομίας να κατεδαφίσουν έναν τοίχο.

Δηλαδή είμαστε στο σημείο όπου η αστυνομία κάνει μια χαρά τη δουλειά της με τα τούβλα στα πανεπιστήμια, αλλά αδυνατεί να βοηθήσει τους ανθρώπους που βρίσκονται ανάμεσά τους.

Στην πραγματικότητα, ο ξυλοδαρμός στα ελληνικά πανεπιστήμια αντιμετωπίζεται από την πανεπιστημιακή κοινότητα, κατά συνέπεια και από την αστυνομία, ως δήθεν ιδεολογική διαφορά, ένα «δεν μπορεί, κι εσύ κάτι θα τους είπες», το οποίο είναι χειρότερο από τον ξυλοδαρμό. Γιατί με το ευκολάκι του «άσε, πού να μπλέξω», φυτεύουν σε έναν συμπολίτη την αμφιβολία ότι ίσως και να το άξιζε το ξύλο.

Την περασμένη εβδομάδα κάναμε ένα βήμα, ξεκινήσαμε από τα τούβλα ‒ δεν είναι και μικρό, δεδομένου ότι το χτίσιμο καθηγητών στα γραφεία τους είναι συχνό φαινόμενο στα ελληνικά πανεπιστήμια. Αργά ή γρήγορα θα αρχίσουμε να βοηθάμε και τους ανθρώπους, γιατί κανένα αστήρικτο επιχείρημα, όπως αυτό της δήθεν απειλής του ασύλου, δεν αντέχει στον χρόνο. Είναι κι αυτός ένας τοίχος που πρέπει να ρίξουμε ως κοινωνία, πριν ζητήσουμε τη συνδρομή των αστυνομικών και πολεοδομικών αρχών.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Βάσω Κιντή: «Τα πανεπιστήμια στην Ελλάδα είναι σαν ανεξάρτητα κράτη»

Βιβλίο / Βάσω Κιντή: «Τα πανεπιστήμια στην Ελλάδα είναι σαν ανεξάρτητα κράτη»

Με αφορμή το νέο της βιβλίο «Φιλοσοφία της Ιστορίας», η καθηγήτρια Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει τα θέματα της επικαιρότητας, την τριτοβάθμια εκπαίδευση και τις προκλήσεις της εποχής μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Κουράστηκα να τη φροντίζω, λυτρώθηκε»: Ποιος δικαιούται να δολοφονεί από οίκτο; 

Οπτική Γωνία / «Κουράστηκα να τη φροντίζω, λυτρώθηκε από τα βάσανά της»: Ποιος δικαιούται να δολοφονεί από οίκτο; 

Το πότε και υπό ποιες συνθήκες κατανοούμε και συμπάσχουμε με έναν δολοφόνο αποκαλύπτει πολλά για τις αξίες και τις προτεραιότητές μας. 
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
ΔΟΥΝΕΙΚΑ

Ρεπορτάζ / Σκάνδαλο παιδεραστίας στα Δουνέικα: Το αποκρουστικό πρόσωπο της «αγίας» ελληνικής κοινωνίας

Η υπόθεση παιδεραστίας στα Δουνέικα, ένα χωριό 900 κατοίκων κοντά στην Αμαλιάδα, τη δεκαετία του ’80, φέρνει στο φως όχι μόνο τα φρικιαστικά εγκλήματα «ευυπόληπτων πολιτών», αλλά και τη συνωμοσία της σιωπής και την υποκρισία που επικρατεί σε κλειστές κοινωνίες.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
σιούτη

Οπτική Γωνία / ΟΠΕΚΕΠΕ, μεταναστευτικό και Τέμπη ζορίζουν ξανά την κυβέρνηση

Το σκάνδαλο των αγροτικών επιδοτήσεων και η πιθανή επιστροφή προσφύγων από τη Γερμανία στην Ελλάδα έρχονται να προστεθούν στα προβλήματα που έχει να αντιμετωπίσει η κυβέρνηση. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Σήμερα, όταν δεν είσαι σίγουρος τι ακριβώς επαγγέλλεσαι, πιθανότατα λες πως είσαι creative director

Κοκέτα / Σήμερα, όταν δεν είσαι σίγουρος τι ακριβώς επαγγέλλεσαι, πιθανότατα λες πως είσαι creative director

Ένας σιωπηλός ιός, μια πανδημία για την οποία δεν μιλά κανείς: μανάδες, κρύψτε τα παιδιά σας από τη μάχη του creative direction. Η Δανάη Ιωάννου σε μια επιτόπια έρευνα για το επάγγελμα που σαρώνει γύρω μας τους ανθρώπους σαν κρυφή πανδημία.
ΔΑΝΑΗ ΙΩΑΝΝΟΥ
Μεταναστευτικό: Η ισπανική απάντηση

Οπτική Γωνία / Μεταναστευτικό: Η ισπανική απάντηση

Χώρες που υποδέχτηκαν σχετικά φιλικά μετανάστες είχαν οφέλη σε οικονομικό επίπεδο. Μια από αυτές είναι η Ισπανία, που τα τελευταία χρόνια έχει προχωρήσει σε θετικές μεταρρυθμίσεις που αφορούν τους τρόπους ένταξής τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ Γαϊδούρια : Ζώα εργασίας ή σιωπηλά θύματα;/ Ιπποειδή: Ζώα εργασίας ή σιωπηλά θύματα;

Ρεπορτάζ / Γαϊδούρια: Ζώα εργασίας ή θύματα κακοποίησης;

Είναι τα ιπποειδή στην Ελλάδα εργάτες χωρίς δικαιώματα; Ποιες είναι οι συνθήκες διαβίωσής τους, ποια μέριμνα υπάρχει για τη φροντίδα τους και γιατί η νομοθετική προστασία τους βρίσκεται σε μια γκρίζα ζώνη; Μιλούν στη LiFO εκπρόσωποι φιλοζωικών οργανώσεων και τοπικοί φορείς.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η ανάγκη μιας σκαλωσιάς: Μεταμορφώσεις και φεμινισμοί

Guest Editors / Η ανάγκη μιας σκαλωσιάς: Μεταμορφώσεις και φεμινισμοί

Η πατριαρχία είναι παντού: στην οικονομία, στην κοινωνία, στην ψυχολογία, στην αισθητική, στον πολιτισμό, σε ολόκληρη την ανθρώπινη κατάσταση. Όταν σκεφτόμαστε το πολιτικό, δεν γίνεται να μη σκεφτόμαστε το φεμινιστικό.
ΝΙΚΟΣ ΔΑΣΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ
«Ζούμε στην εποχή της ισορροπίας του ισχυρού»

Οπτική Γωνία / «Ζούμε στην εποχή της ισορροπίας του ισχυρού»

Οι παγκόσμιες και περιφερειακές επιπτώσεις της σύγκρουσης στη Γάζα και τα αδιέξοδα του Παλαιστινιακού. Μιλά στη LiFO ο δρ. Ευρωπαϊκής Ασφάλειας και Νέων Απειλών και κύριος ερευνητής του ΕΛΙΑΜΕΠ, Τριαντάφυλλος Καρατράντος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια ομάδα μαθητών κατασκεύασε ρομπότ που καθαρίζει τις θάλασσες

Περιβάλλον / Πώς μια ομάδα μαθητών από τον Άλιμο έφτιαξε ρομπότ που καθαρίζει τον βυθό;

Το Greek Seabot είναι το υποβρύχιο ρομπότ που δημιούργησε μια μαθητική ομάδα από το ΕΠΑΛ Αλίμου για να βοηθήσει στον καθαρισμό των βυθών από πλαστικά και απορρίμματα. Μιλούν στη LIFO οι μαθητές για τα κίνητρά τους και το όραμά τους για ένα πιο καθαρό περιβάλλον.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι αλλαγές που φέρνουν στο μεταναστευτικό η πρόσφατη απόφαση της Λειψίας και η νέα πολιτική του Μερτς/ Μεταναστευτικό: Από τη Μέρκελ στον Μερτς και η αλλαγή που φέρνει η απόφαση της Λειψίας

Βασιλική Σιούτη / Μεταναστευτικό: Πώς επηρεάζει την Ελλάδα η αλλαγή πολιτικής της Γερμανίας;

Μετά την εκλογή του Φρίντριχ Μερτς, η Γερμανία αυστηροποιεί τη μεταναστευτική πολιτική της και αναζητά τρόπους για να εξαιρεθεί από την υποχρέωση εφαρμογής της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, ώστε να μην κάνει δεκτά νέα αιτήματα ασύλου.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Becca Bloom: Γιατί θεοποιούμε τις ζάπλουτες; 

Οπτική Γωνία / Becca Bloom: Γιατί θεοποιούμε τις ζάπλουτες ενώ δεν έχουμε να φάμε;

Αν νομίζετε ότι η επίδειξη πλούτου προκαλεί σήμερα κοινωνική κατακραυγή, πλανάστε. Άνθρωποι που δυσκολεύονται οικονομικά, αντί να βιώσουν ταξική αφύπνιση, βλέποντας πώς ζει η δισεκατομμυριούχος σταρ του TikTok, θέλουν να μάθουν τα πάντα γι' αυτήν.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ