«Με τον εαυτό μου. Πάντα ο εαυτός μου. Χωρίς να ξεχνώ»

«Με τον εαυτό μου. Πάντα ο εαυτός μου. Χωρίς να ξεχνώ» Facebook Twitter
Tracey Emin – Everyone I Have Ever Slept With 1963-1995.
0

ΤΟ 1995 Η ΒΡΕΤΑΝΙΔΑ καλλιτέχνις Τρέισι Έμιν έφτιαξε τη «Σκηνή» ή «Όλοι οι άνθρωποι με τους οποίους έχω κοιμηθεί, 1963-1995». Το έργο, που προκάλεσε σάλο όταν εκτέθηκε στη Βασιλική Ακαδημία του Λονδίνου, ήταν μια σκηνή σαν τέντα κάμπινγκ, στην οποία η Έμιν είχε κεντήσει όλα τα ονόματα των ανθρώπων με τους οποίους είχε μοιραστεί το κρεβάτι της: εκατόν δύο άτομα ακριβώς, από εραστές και φίλους μέχρι τη γιαγιά της.

Μετά τη σύλληψη του τύπου που ακολούθησε την κοπέλα στη Νέα Σμύρνη, σκέφτηκα ότι πριν από πέντε, δέκα, δεκαπέντε χρόνια θα ήταν ανήκουστο να βγάλει κάποια το βίντεο εκείνου που την παρενόχλησε στα social media, ότι θα έπρεπε σχεδόν να απολογηθεί που έκανε φασαρία επειδή κάποιος τη «θαυμάζει».

Αυτό που με σόκαρε δεν είναι πόσο πολλές αντίστοιχες ιστορίες διάβασα μετά το συμβάν αλλά το ότι θυμήθηκα την ελαφριά συγκατάβαση με την οποία αντιμετώπιζα πάντα τις αντίστοιχες δικές μου· όχι γιατί δεν με είχαν τρομάξει ή στενοχωρήσει, αλλά επειδή τις σκεφτόμουν ως κάτι όχι ακριβώς φυσιολογικό, αλλά αναμενόμενο. Γράφοντάς τες, βέβαια, συνειδητοποίησα πως δεν υπήρχε απολύτως τίποτα αναμενόμενο ή φυσιολογικό σε καμία από αυτές.

1992: Είμαι δώδεκα χρονών και κάθομαι με την καλύτερή μου φίλη στα ΜcDonald’s στο Σύνταγμα, μπροστά στη μεγάλη τζαμαρία που βλέπει στην πλατεία. Περιμένω τη μητέρα μου να ξεπαρκάρει το αυτοκίνητο και να έρθει να με πάρει. Από την πλευρά του πεζοδρομίου μάς πλησιάζει ένας κύριος. Μου κάνει εντύπωση, γιατί είναι καραφλός και το κεφάλι του γυαλίζει. Φτάνει ασφυκτικά κοντά στο τζάμι και ανοίγει την καμπαρντίνα του. Ξέρω πολύ καλά πως δεν πρέπει να μιλάω σε ξένους, να παίρνω πράγματα από αγνώστους ή να περπατάω μόνη μου από τη στάση του λεωφορείου ως το σπίτι μου. Έχω καταλάβει καλά, χωρίς να μου το έχει πει κανείς ξεκάθαρα, ότι οι άντρες μπορούν να μου κάνουν κακό. Επίσης, γνωρίζω (δεν έχω ιδέα πώς, μάλλον με έχει διαφθείρει η υπερβολική κατανάλωση ποπ κουλτούρας και η ενήλικη λογοτεχνία που διαβάζω) ότι υπάρχουν άντρες που κάνουν αυτό το πράγμα. Κλείνω τα μάτια μου πολύ σφιχτά για να μην τον δω γυμνό.

Αυτό που με σόκαρε δεν είναι πόσο πολλές αντίστοιχες ιστορίες διάβασα μετά το συμβάν αλλά το ότι θυμήθηκα την ελαφριά συγκατάβαση με την οποία αντιμετώπιζα πάντα τις αντίστοιχες δικές μου· όχι γιατί δεν με είχαν τρομάξει ή στενοχωρήσει, αλλά επειδή τις σκεφτόμουν ως κάτι όχι ακριβώς φυσιολογικό, αλλά αναμενόμενο.


2008: Είμαι είκοσι οκτώ χρονών. Είμαι με μια φίλη μου και έχουμε πάει να κάνουμε μπάνιο σε κάτι κατσάβραχα στο Λαύριο. Όλα μοιάζουν χωμάτινα γύρω μας, ο δρόμος, η παραλία, τα βράχια, οι πινακίδες. Είμαστε μόνες μας ή, τουλάχιστον, έτσι νομίζουμε. Στην ανηφόρα του γυρισμού συναντάμε στη μέση του πουθενά έναν τύπο που είναι γυμνός και αυτοϊκανοποιείται. Βγάζουμε ένα επιφώνημα έκπληξης, λοξοδρομούμε. Μας ακολουθεί κι εμείς αρχίζουμε να τρέχουμε και προλαβαίνουμε να μπούμε στο αυτοκίνητο της φίλης μου. Στην επιστροφή, κολλάμε στην κίνηση. 

Τεύχος 685
Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

2019: Είμαι τριάντα εννιά χρονών. Έχω πάρει τον ηλεκτρικό από το κέντρο για να πάω στην Κηφισιά. Είναι Ιούλιος και από τα ανοιχτά παράθυρα μπαίνει ζεστός αέρας. Όσο πιο βόρεια πηγαίνει το τρένο, Περισσός, Πευκάκια, Νέα Ιωνία, το βαγόνι αδειάζει. Έχουμε μείνει εγώ, ένα κορίτσι στην εφηβεία που κοιμάται αποκαμωμένο κι ένας τύπος που διαβάζει διαφημιστικά φυλλάδια από σούπερ-μάρκετ, από αυτά που διαφημίζουν προσφορές: «Κοτόπουλο 6,14 ευρώ το κιλό», «Μπίρες εξάδα 3,5 ευρώ». Κάπου στο Νέο Ηράκλειο, λίγο πριν από τη γέφυρα, σηκώνω το κεφάλι μου από το βιβλίο που διαβάζω και βλέπω πως χρησιμοποιεί το φυλλάδιο περίπου σαν προσωπικό παραβάν. Το ένστικτό μου μού λέει να κάνω αυτό που ξέρω καλύτερα, δηλαδή να προσποιηθώ ότι δεν συμβαίνει τίποτα ή να φύγω, αλλά παίρνω την απόφαση να βάλω τις φωνές, το κορίτσι ξυπνά τρομαγμένο, 2-3 επιβάτες στο βαγόνι μας κοιτούν κάπως έκπληκτοι. Κανείς δεν αντιδρά.

Η «Σκηνή» της Έμιν κάηκε σε μια μεγάλη φωτιά το 2004. Η ίδια αρνήθηκε να την ξαναφτιάξει. Στο πάτωμα της σκηνής, κάτω από τα ονόματα, είχε γράψει: «Με τον εαυτό μου. Πάντα ο εαυτός μου. Χωρίς να ξεχνώ».

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

 

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

σιούτη

Οπτική Γωνία / ΟΠΕΚΕΠΕ, μεταναστευτικό και Τέμπη ζορίζουν ξανά την κυβέρνηση

Το σκάνδαλο των αγροτικών επιδοτήσεων και η πιθανή επιστροφή προσφύγων από τη Γερμανία στην Ελλάδα έρχονται να προστεθούν στα προβλήματα που έχει να αντιμετωπίσει η κυβέρνηση. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Σήμερα, όταν δεν είσαι σίγουρος τι ακριβώς επαγγέλλεσαι, πιθανότατα λες πως είσαι creative director

Κοκέτα / Σήμερα, όταν δεν είσαι σίγουρος τι ακριβώς επαγγέλλεσαι, πιθανότατα λες πως είσαι creative director

Ένας σιωπηλός ιός, μια πανδημία για την οποία δεν μιλά κανείς: μανάδες, κρύψτε τα παιδιά σας από τη μάχη του creative direction. Η Δανάη Ιωάννου σε μια επιτόπια έρευνα για το επάγγελμα που σαρώνει γύρω μας τους ανθρώπους σαν κρυφή πανδημία.
ΔΑΝΑΗ ΙΩΑΝΝΟΥ
Μεταναστευτικό: Η ισπανική απάντηση

Οπτική Γωνία / Μεταναστευτικό: Η ισπανική απάντηση

Χώρες που υποδέχτηκαν σχετικά φιλικά μετανάστες είχαν οφέλη σε οικονομικό επίπεδο. Μια από αυτές είναι η Ισπανία, που τα τελευταία χρόνια έχει προχωρήσει σε θετικές μεταρρυθμίσεις που αφορούν τους τρόπους ένταξής τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ Γαϊδούρια : Ζώα εργασίας ή σιωπηλά θύματα;/ Ιπποειδή: Ζώα εργασίας ή σιωπηλά θύματα;

Ρεπορτάζ / Γαϊδούρια: Ζώα εργασίας ή θύματα κακοποίησης;

Είναι τα ιπποειδή στην Ελλάδα εργάτες χωρίς δικαιώματα; Ποιες είναι οι συνθήκες διαβίωσής τους, ποια μέριμνα υπάρχει για τη φροντίδα τους και γιατί η νομοθετική προστασία τους βρίσκεται σε μια γκρίζα ζώνη; Μιλούν στη LiFO εκπρόσωποι φιλοζωικών οργανώσεων και τοπικοί φορείς.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η ανάγκη μιας σκαλωσιάς: Μεταμορφώσεις και φεμινισμοί

Guest Editors / Η ανάγκη μιας σκαλωσιάς: Μεταμορφώσεις και φεμινισμοί

Η πατριαρχία είναι παντού: στην οικονομία, στην κοινωνία, στην ψυχολογία, στην αισθητική, στον πολιτισμό, σε ολόκληρη την ανθρώπινη κατάσταση. Όταν σκεφτόμαστε το πολιτικό, δεν γίνεται να μη σκεφτόμαστε το φεμινιστικό.
ΝΙΚΟΣ ΔΑΣΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ
«Ζούμε στην εποχή της ισορροπίας του ισχυρού»

Οπτική Γωνία / «Ζούμε στην εποχή της ισορροπίας του ισχυρού»

Οι παγκόσμιες και περιφερειακές επιπτώσεις της σύγκρουσης στη Γάζα και τα αδιέξοδα του Παλαιστινιακού. Μιλά στη LiFO ο δρ. Ευρωπαϊκής Ασφάλειας και Νέων Απειλών και κύριος ερευνητής του ΕΛΙΑΜΕΠ, Τριαντάφυλλος Καρατράντος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια ομάδα μαθητών κατασκεύασε ρομπότ που καθαρίζει τις θάλασσες

Περιβάλλον / Πώς μια ομάδα μαθητών από τον Άλιμο έφτιαξε ρομπότ που καθαρίζει τον βυθό;

Το Greek Seabot είναι το υποβρύχιο ρομπότ που δημιούργησε μια μαθητική ομάδα από το ΕΠΑΛ Αλίμου για να βοηθήσει στον καθαρισμό των βυθών από πλαστικά και απορρίμματα. Μιλούν στη LIFO οι μαθητές για τα κίνητρά τους και το όραμά τους για ένα πιο καθαρό περιβάλλον.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι αλλαγές που φέρνουν στο μεταναστευτικό η πρόσφατη απόφαση της Λειψίας και η νέα πολιτική του Μερτς/ Μεταναστευτικό: Από τη Μέρκελ στον Μερτς και η αλλαγή που φέρνει η απόφαση της Λειψίας

Βασιλική Σιούτη / Μεταναστευτικό: Πώς επηρεάζει την Ελλάδα η αλλαγή πολιτικής της Γερμανίας;

Μετά την εκλογή του Φρίντριχ Μερτς, η Γερμανία αυστηροποιεί τη μεταναστευτική πολιτική της και αναζητά τρόπους για να εξαιρεθεί από την υποχρέωση εφαρμογής της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, ώστε να μην κάνει δεκτά νέα αιτήματα ασύλου.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Becca Bloom: Γιατί θεοποιούμε τις ζάπλουτες; 

Οπτική Γωνία / Becca Bloom: Γιατί θεοποιούμε τις ζάπλουτες ενώ δεν έχουμε να φάμε;

Αν νομίζετε ότι η επίδειξη πλούτου προκαλεί σήμερα κοινωνική κατακραυγή, πλανάστε. Άνθρωποι που δυσκολεύονται οικονομικά, αντί να βιώσουν ταξική αφύπνιση, βλέποντας πώς ζει η δισεκατομμυριούχος σταρ του TikTok, θέλουν να μάθουν τα πάντα γι' αυτήν.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ανήλικοι στην πρώτη γραμμή: Το νέο πρόσωπο της ακροδεξιάς στη Θεσσαλονίκη

Ελλάδα / 13χρονα παιδιά σε νεοναζιστικές συμμορίες: Πώς φτάσαμε εδώ;

Όλο και περισσότεροι έφηβοι και νέοι φαίνεται να γοητεύονται από ακροδεξιές ιδεολογίες. Τι σηματοδοτεί η έκρηξη αυτού του επικίνδυνου φαινομένου; Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ, Άρης Στυλιανού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
« Βρίσκω πολύ πιθανό να δούμε κάποια στιγμή μη λευκό Πάπα»

Οπτική Γωνία / «Βρίσκω πολύ πιθανό να δούμε κάποια στιγμή μη λευκό Πάπα»

Ο επίκουρος καθηγητής Φιλοσοφίας της Θρησκείας της Θεολογικής Σχολής του ΕΚΠΑ και διδάκτορας των πανεπιστημίων Βοστώνης και Λουβέν Χαράλαμπος Βέντης μιλά για την εκλογή του νέου Πάπα, την «επιστροφή» της θρησκείας και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν σήμερα η Καθολική και η Ορθόδοξη Εκκλησία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η αντιπολίτευση που υποδύεται πως δεν καταλαβαίνει…

Οπτική Γωνία / Η αντιπολίτευση που υποδύεται πως δεν καταλαβαίνει

Την τελευταία δεκαετία, όλα σχεδόν έχουν αλλάξει στην ελληνική κοινωνία, ιδιαίτερα σε εκείνο το κομμάτι της που βρισκόταν παραδοσιακά και ιστορικά απέναντι στη συντηρητική παράταξη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ