Ηδονοβλεπτική Αθήνα

Ηδονοβλεπτική Αθήνα Facebook Twitter
Το σύντομο κυριακάτικο ηδονοβλεπτικό μου επεισόδιο μού θύμισε τους Απέναντι του Γιώργου Πανουσόπουλου.
0

Η ΩΡΑ ΗΤΑΝ 12, μια Κυριακή πρωί, όταν αντιληφθήκαμε ότι οι γείτονες έκαναν φασίνα γυμνοί στο μπαλκόνι. Αυτή φορούσε ένα ροζ βρακί, αυτός τίποτα. Καθάριζαν κάτι που έμοιαζε με σκηνή ή με εξοπλισμό αναρρίχησης ανάμεσα στα φυτά του μπαλκονιού τους. Η πολυκατοικία τους είναι διαγωνίως απέναντι. Δεν μπορώ να διακρίνω τα πρόσωπά τους. Αν τους έβλεπα στον δρόμο δεν θα τους αναγνώριζα. Ξέρω όμως πως έχουν έναν μεγάλο καφέ σκύλο και άπειρα λαμπάκια στο μπαλκόνι. 

Μένω στο κέντρο, πάνω από ένα κεντρικό σταυροδρόμι. Η μία πλευρά της πολυκατοικίας «βλέπει» σε ένα μικρό δρομάκι: στο ρετιρέ απέναντι, που έχει νέον φώτα στη βεράντα σαν παλιό κρεοπωλείο, μένει μια φοιτήτρια με κόκκινα κατσαρά μαλλιά – βγαίνει πού και πού με το σουτιέν για να απλώσει ρούχα. Από την άλλη μια λεωφόρος και ένα νοσοκομείο. Κάθε όροφος έχει κι άλλο χρώμα κουρτίνες. Το βράδυ, φωτισμένο, είναι σχεδόν όμορφο. Καμιά φορά βλέπω τους ασθενείς στα παράθυρα ή στα ελάχιστα μπαλκόνια να καπνίζουν.

Περιέργως, ο πρωταγωνιστής, ενώ παρακολουθεί το αντικείμενο του πόθου του κρυφά για μήνες, και παρά τα χρόνια που έχουν περάσει από τότε που γυρίστηκε η ταινία, δεν μοιάζει επικίνδυνος αλλά ρομαντικός.

Το σύντομο κυριακάτικο ηδονοβλεπτικό μου επεισόδιο μού θύμισε την κλασικότερη ίσως ταινία ελληνικής ηδονοβλεψίας, τους Απέναντι του Γιώργου Πανουσόπουλου.

Ηδονοβλεπτική Αθήνα Facebook Twitter
O Χάρης ζει σε ένα σκοτεινό δωμάτιο –τα παράθυρα είναι όλα καλυμμένα με μπλε σκούρα πανιά– και περνά τα πρωινά του καπνίζοντας με το σώβρακο, παρακολουθώντας τους γείτονες με το τηλεσκόπιό του.

Ένας φοιτητής αστρονομίας (ο Άρης Ρέτσος πολύ νέος και τρομερά καθηλωτικός) ζει σε ένα διαμέρισμα με τη χήρα θρησκευόμενη μητέρα του. Ο Χάρης, γνωστός και ως «Φάντασμα», κυκλοφορεί μόνο βράδια παρέα με μηχανόβιους με παρατσούκλια όπως «Ρόκυ» και «Αχτένιστος» (ένα βραβείο σε αυτόν που σκέφτηκε να ονομάσει έτσι τον ήδη καραφλό Δημήτρη Πουλικάκο).

Συχνάζουν σε ουφάδικα με burgers και παιχνίδια Pac-Man ή παρακολουθούν κόντρες με μηχανάκια στην παραλιακή. O Χάρης ζει σε ένα σκοτεινό δωμάτιο –τα παράθυρα είναι όλα καλυμμένα με μπλε σκούρα πανιά– και περνά τα πρωινά του καπνίζοντας με το σώβρακο, παρακολουθώντας τους γείτονες με το τηλεσκόπιό του, και ακούγοντας πειρατικούς ραδιοφωνικούς σταθμούς (radio armonia 80).

Ένα καλοκαίρι αρχίζει να παρακολουθεί τυχαία τη Στέλλα, την παντρεμένη γειτόνισσά του. Τον ρόλο της «νοικοκυράς» Στέλλας, που παρουσιάζεται να ζει μια «συμβατική» ζωή ως μάνα που ξεσκονίζει και μαγειρεύει, υποδύεται η Μπέτυ Λιβανού. Το 1981 που γυρίστηκε η ταινία ήταν μόλις 30 ετών. Ο Ρέτσος ήταν 24.

Δεν είμαι σίγουρη πού ακριβώς βρίσκεται η λεωφόρος που τους χωρίζει. Μοιάζει με τη Βουλιαγμένης – μια αχανής λεωφόρος με ξερόχορτα ανάμεσα στα μπετά, αν και αργότερα βλέπει από το παράθυρό του την πρωταγωνίστρια να πηγαίνει θερινό σινεμά στο Αμίκα, που τότε βρισκόταν στην Πανόρμου. 

Περιέργως, ενώ ο πρωταγωνιστής παρακολουθεί το αντικείμενο του πόθου του κρυφά για μήνες, και παρά τα χρόνια που έχουν περάσει από τότε που γυρίστηκε η ταινία, δεν μοιάζει επικίνδυνος αλλά ρομαντικός. Ακόμα και τα παράξενα τηλεφωνήματά του στο σταθερό τηλέφωνο της πρωταγωνίστριας –σε κάποια της βάζει μουσική και δεν μιλάει– μοιάζουν ερωτικά. Ίσως βέβαια να τα αντιλαμβάνομαι εγώ έτσι, μέσα από το πρίσμα των τελευταίων σκηνών.

Η Στέλλα διασχίζει τη λεωφόρο που τους χωρίζει, του χτυπάει το κουδούνι, κάνουν σεξ και μετά φεύγει λέγοντάς του πως έχει να μαζέψει το σπίτι, και ρωτώντας τον, με σχεδόν μητρικό ενδιαφέρον, αν έχει φάει. Την παρακολουθεί να φεύγει, σκίζοντας τα πανιά που είχε στα παράθυρα για να κρύβουν το φως.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μήπως γέρνουμε πολύ ακροδεξιά;

Ακροβατώντας / Μήπως γέρνουμε πολύ ακροδεξιά;

Μια μεγάλη έρευνα αποτυπώνει αυτή την αρνητική πραγματικότητα. Tο 17,5% των ερωτηθέντων δείχνει προτίμηση «σε ορισμένες περιπτώσεις» στη δικτατορία, ενώ το 28,4% του γενικού πληθυσμού αναγνωρίζει «καλές πλευρές στη δικτατορία της 21ης Απριλίου του 1967»!
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πόσο κοντά βρίσκεται η Ευρώπη στο ενδεχόμενο σύγκρουσης με τη Ρωσία;

Οπτική Γωνία / Πόσο κοντά βρίσκεται η Ευρώπη στο ενδεχόμενο σύγκρουσης με τη Ρωσία;

Η καθηγήτρια του ΕΚΠΑ, Μαρία Γαβουνέλη, μιλά στη LiFO για την πιθανότητα ευρύτερης σύρραξης μεταξύ της Ευρώπης και της Ρωσίας, την κλιμάκωση υβριδικών επιθέσεων και τη χρήση drones που παραβιάζουν κατάφωρα το διεθνές δίκαιο, ενώ εκφράζει σοβαρές αμφιβολίες για την επιτυχία των συνομιλιών σχετικά με την «επόμενη μέρα» της Ουκρανίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι διανοούμενοι που «κανονικοποίησαν» τον Έπσταϊν και οι διάλογοι με τον Τσόμσκι για την Ελλάδα και το ευρώ.

Έρευνα / Οι διανοούμενοι που «κανονικοποίησαν» τον Έπσταϊν και οι διάλογοι με τον Τσόμσκι

Το ηθικo-πολιτικό ζήτημα γύρω από την υπόθεση Έπσταϊν, το ενδιαφέρον για το οικονομικό δράμα που ζούσε η Ελλάδα το 2015 και ο «αριστερός φίλος» για τον οποίο έλεγε ότι έστειλε το ιδιωτικό του αεροπλάνο στην Αθήνα για να τον μεταφέρει στη Νέα Υόρκη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Παραδείγματα αλήθειας και θάρρους

Οπτική Γωνία / Παραδείγματα αλήθειας και θάρρους. H δολοφονία του Μεχντί Κεσασί

Ο μόνος τρόπος να τιμήσει κανείς τα θύματα δολοφονιών είναι αποφεύγοντας τη συμβατική μιντιακή και πολιτική ρητορική, τον ευπώλητο εξωτισμό του κακού ή την υπερ-αστυνομική δημαγωγία.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Το γκροτέσκο ξεκίνημα της «Ιθάκης» του Τσίπρα

Οπτική Γωνία / Το γκροτέσκο ξεκίνημα της «Ιθάκης» του Τσίπρα

Από πρώην «ριζοσπάστης μαρξιστής» ο Αλέξης Τσίπρας αυτοπαρουσιάζεται στο βιβλίο του ως ένας πολιτικός που παίρνει τις κρίσιμες αποφάσεις του με βάση ουρανόσταλτα σημάδια της μοίρας και την «κραυγή ενός περιστεριού». Οι παλιοί του σύντροφοι διαψεύδουν πλήθος περιστατικών που περιγράφει. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Γιατί στολίζουμε όλο και νωρίτερα για Χριστούγεννα;

Οπτική Γωνία / Γιατί στολίζουμε όλο και νωρίτερα για Χριστούγεννα;

Η ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος Αντιγόνη Γινοπούλου εξηγεί τι κρύβεται πίσω από την πρόωρη προσμονή των Χριστουγέννων αλλά και γιατί για πολλούς η γιορτινή περίοδος γίνεται πηγή άγχους αντί χαράς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια ξενάγηση στο νέο Ωνάσειο, στο πρώτο πλήρως ψηφιοποιημένο νοσοκομείο της Ελλάδας

Υγεία / Νέο Ωνάσειο: Το πρώτο πλήρως ψηφιοποιημένο νοσοκομείο της Ελλάδας

Γιατροί και νοσηλευτικό προσωπικό μιλούν στη LiFO για τη λειτουργία του καινούργιου κέντρου με τα υβριδικά χειρουργεία, την υπερσύγχρονη παιδιατρική μονάδα, τα ρομποτικά συστήματα τελευταίας τεχνολογίας αλλά και το «Δωμάτιο Δύναμης», έναν διαφορετικό χώρο αναμονής.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Περιμένουμε καρτερικά και αποσβολωμένοι την επόμενη καταστροφή»

Κλιματική Αλλαγή / «Περιμένουμε καρτερικά και αποσβολωμένοι την επόμενη καταστροφή»

Με αφορμή την COP30 που φιλοξενείται φέτος στην καρδιά του Αμαζονίου, συνομιλούμε με τον Γιώργο Δικαίο, κύριο ερευνητή της Έδρας UNESCO για την Κλιματική Διπλωματία (ΕΚΠΑ) και του ΕΛΙΑΜΕΠ, για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ