Η ζωή σαν μια μόνιμη ταινία καταστροφής

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ CHECK Η ζωή σαν μια μόνιμη ταινία καταστροφής Facebook Twitter
«Μα δεν είμαστε συνηθισμένοι στα χιόνια». Πράγματι, δεν είμαστε συνηθισμένοι στα χιόνια, αλλά δεν γίνεται να ζούμε συνέχεια και σε μια ταινία καταστροφής. Εικονογράφηση: Ατελιέ LiFO
0

ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΑΝ ΝΑ ΕΙΝΑΙ τα πρώτα δραματικά πλάνα μιας ταινίας καταστροφής: Εκατοντάδες άνθρωποι βρίσκονται εγκλωβισμένοι με τα οχήματά τους σε κεντρικό αυτοκινητόδρομο για πάνω από 24 ώρες χωρίς βοήθεια – ένας από αυτούς παθαίνει έμφραγμα και περπατά μόνος του για ένα χιλιόμετρο στο χιόνι για να βρει τον στρατό, που θα τον οδηγήσει στο κοντινότερο ασθενοφόρο.

Τριακόσιοι επιβάτες κοιμούνται σε ένα παγωμένο ακινητοποιημένο τρένο σε ερημική τοποθεσία, 55 λεπτά από το κέντρο της πόλης, χωρίς νερό ή φαγητό για πάνω από 20 ώρες. Λεωφόροι ολόκληροι παραδίδονται στη χιονοθύελλα.

Σε μια κοντινή επαρχιακή πόλη ένα εκχιονιστικό μηχάνημα προσπαθεί να βοηθήσει εγκλωβισμένο τρένο με 200 επιβάτες, που έχει μείνει χωρίς θέρμανση και φωτισμό για ώρες, αλλά γλιστράει και τρακάρουν. Έντεκα επιβάτες και εργαζόμενοι μεταφέρονται στο νοσοκομείο. Δύο μέρες μετά, τρεις άνθρωποι προσπαθούν μάταια να πάρουν έναν νεκρό μέσα στο φέρετρο, τσουλώντας το φέρετρο για ώρα στον πάγο.

«Μα δεν είμαστε συνηθισμένοι στα χιόνια». Πράγματι, δεν είμαστε συνηθισμένοι στα χιόνια, αλλά δεν γίνεται να ζούμε συνέχεια και σε μια ταινία καταστροφής. Όχι ότι είμαστε συνηθισμένοι και στη ζέστη βέβαια – το καλοκαίρι καιγόταν η Αττική μια εβδομάδα ολόκληρη.

Φαντάζομαι και φέτος θα αναρωτιόμαστε γιατί δεν έχουν προσληφθεί πυροσβέστες και γιατί τα αεροπλάνα που επιχειρούν είναι 50 ετών ή θα μιλάμε για την κλιματική κρίση και τις «πρωτόγνωρες» συνθήκες; 

Είναι δύσκολο να εμπιστευτείς το κράτος όταν ζεις σε ένα μόνιμο καθεστώς ατιμωρησίας επειδή οι συνθήκες «είναι πρωτόγνωρες» και η δικαιοσύνη πάσχει.

Μήπως φταίνε οι οδηγοί; Μήπως φταίει ο καιρός; Μήπως η κακή μας μοίρα; Χιλιάδες άνθρωποι έμειναν χωρίς ρεύμα στα προάστια της Αθήνας για μέρες ολόκληρες και βρέθηκαν να μιλούν με τη ΔΕΔΔΗΕ, το δασαρχείο, την πυροσβεστική, τον Δήμο τους και πάλι πίσω, μπαλάκι ανάμεσα σε διάφορες υπηρεσίες.

Ζώντας στην Ελλάδα, έχουμε βέβαια μάθει πια για τα καλά τη ζωή μέσα σε χάος. Οτιδήποτε απαιτεί έστω και το ελάχιστο συνεννόησης μεταξύ διαφορετικών κρατικών φορέων είναι σχεδόν αδύνατον. Και φυσικά υπάρχει πάντα και αυτό το βολικό αφήγημα, ότι κανείς δεν ευθύνεται για όλο αυτό το χάος γιατί «οι συνθήκες είναι πρωτόγνωρες». 

Σύμφωνα βέβαια με το Αστεροσκοπείο Αθηνών, οι συνθήκες μόνο πρωτοφανείς δεν ήταν. Το 2008 είχε ρίξει περισσότερα εκατοστά χιονιού ενώ λίγο μικρότερες ήταν οι χιονοπτώσεις του 2002, του 2004 και του 2021.

Και εδώ υπάρχει και κάτι βαθύτερο. Μιλάμε συχνά για τους Έλληνες που δεν εμπιστεύονται το κράτος, για μια πολιτική κουλτούρα δυσπιστίας, για την εμμονική κλειστοφοβική μανία μας με την οικογένεια, τους γνωστούς και τα ρουσφέτια. Είναι δύσκολο όμως να εμπιστευτείς το κράτος όταν ζεις σε ένα μόνιμο καθεστώς ατιμωρησίας επειδή οι συνθήκες «είναι πρωτόγνωρες» και η δικαιοσύνη πάσχει.

Πολλοί υποστηρίζουν ότι οι οδηγοί που εγκλωβίστηκαν στην Αττική Οδό δεν πρέπει να υποκύψουν στην (ανεκδιήγητη) λύση των 2.000 ευρώ αλλά να πάνε δικαστικά για να βρουν το δίκιο τους. Ναι, να πάνε δικαστικά – σε πόσα χρόνια περίπου θα εκδικαστεί η συγκεκριμένη υπόθεση; Πόση υπομονή και πόσα χρήματα έχουν;

Τριάμισι χρόνια μετά έχει τιμωρηθεί έστω και ένα άτομο για όλα όσα συνέβησαν στο Μάτι; Εκατόν τρεις νεκροί κι ακόμα περιμένουμε. Oι πυρκαγιές της Ευβοίας; Αποδόθηκαν ευθύνες σε κάποιον; Παραιτήθηκε κάποιος όλα αυτά τα χρόνια των «πρωτόγνωρων καταστροφών»; 

Είναι λυπηρό να βλέπεις τον κρατικό μηχανισμό και την κεντρική διοίκηση να απαξιώνουν έτσι το ίδιο τους τον ρόλο: Nα αρνούνται να αναλάβουν τις ευθύνες τους και να αρκούνται σε επιδόματα-ψίχουλα, μέχρι την επόμενη καταστροφή.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πέντε ιδρύματα πρώην πρωθυπουργών και ένα ινστιτούτο. Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Ρεπορτάζ / Τα ιδρύματα των πρώην πρωθυπουργών: Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Τυπικά, σκοπός τους είναι η διατήρηση των αρχείων και η προβολή του έργου πρώην πρωθυπουργών. Στην πράξη, όμως, λειτουργούν και ως think tanks και πολιτικά εργαλεία επιρροής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Ρεπορτάζ / Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Τα πρόσφατα ατυχήματα με αστικά λεωφορεία φέρνουν στο προσκήνιο το θέμα της εκχώρησης συγκοινωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ και καταγγελίες για θεσμικές αστοχίες. Οι εμπλεκόμενες πλευρές μιλάνε στη LiFO.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ένα ελληνο-αλβανικό ανήκειν εν τη γενέσει;

Guest Editors / Μεταξύ ελληνικότητας και αλβανικότητας 

Μια έρευνα επιβεβαιώνει ότι η αλβανική μετανάστευση στην Ελλάδα αναδιαμορφώνει ριζικά τις έννοιες της ταυτότητας και του ανήκειν, αποκαλύπτοντας τις προκλήσεις και τις προοπτικές αυτής της νέας πραγματικότητας.
ΙΛΙΡΙΝΤΑ ΜΟΥΣΑΡΑΙ
ΕΠΕΞ Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Περιβάλλον / Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο για τη θαλάσσια ζωή και μπλόκαρε, έστω προσωρινά, τα σχέδια για εξορύξεις στον ανεξερεύνητο βυθό. Ο Andrew Sweetman μιλά στη LiFO για την έρευνα που έγινε απροσδόκητα viral και συγκρούστηκε με κολοσσούς, πολιτικές αποφάσεις και… το TikTok.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Ακροβατώντας / Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Τι σημασία έχουν τα μεγάλα σκάνδαλα, όταν η απειλή είναι μπροστά μας, όπως οι καραβιές Λίβυων και Σουδανών μεταναστών και πολιτικών προσφύγων που καταφθάνουν στη νότια Κρήτη και εισβάλλουν ανεξέλεγκτα στην πατρίδα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Οπτική Γωνία / Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Ο δημοσιογράφος της «Εφημερίδας των Συντακτών» και του e-tetRadio μιλά για την εφημερίδα, επιβεβαιώνοντας τις τελικές συζητήσεις με τον Δημήτρη Μελισσανίδη, για την κρίση της αριστεράς, την επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα και το μέλλον του Τύπου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Είμαι Ισραηλινός, κι αυτό λειτουργεί πια ως ετυμηγορία» 

Οπτική Γωνία / «Είμαι Ισραηλινός, κι αυτό λειτουργεί πια ως ετυμηγορία» 

Ο θεατρικός σκηνοθέτης Guy Ben-Aharon, που βρέθηκε πρόσφατα στην Αθήνα, γράφει στη LiFO για την απόρριψη που βιώνει τόσο στην πατρίδα του όσο και στο εξωτερικό ως Ισραηλινός που υποστηρίζει την ελευθερία της Παλαιστίνης. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Χρόνιες παθογένειες» vs ποινικών ευθυνών

Οπτική Γωνία / «ΟΠΕΚΕΠΕ: Χρόνιες παθογένειες» vs ποινικών ευθυνών

Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία έστειλε πριν από λίγο καιρό στη Βουλή τη δικογραφία για Αυγενάκη και Βορίδη, αλλά η ΝΔ δεν βλέπει ποινικές ευθύνες υπουργών στο σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ και επιμένει ότι πρόκειται για «διαχρονικές παθογένειες». 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ