Η αλληλεγγύη ως ανάχωμα στην κατάρρευση

Η αλληλεγγύη ως ανάχωμα στην κατάρρευση Facebook Twitter
Οι κοινωνικές ανισότητες, όταν συμβαίνουν φυσικές καταστροφές, μεγαλώνουν όχι μόνο γιατί οι πιο ευάλωτοι ζουν σε περιοχές που πλήττονται περισσότερο, αλλά και γιατί στην πορεία δυσκολεύονται να διεκδικήσουν πόρους προκειμένου έγκαιρα να ανακάμψουν. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0


ΟΙ ΜΕΓΑΛΕΣ ΦΥΣΙΚΕΣ καταστροφές φέρνουν συχνά μαζί τους και μεγάλες ανατροπές. Καταρχάς σε ατομικό επίπεδο, άνθρωποι βιώνουν απώλειες, έκθεση σε κινδύνους και απειλές μεγάλης έντασης, καταστάσεις βαθιάς αδυναμίας και ανημπόριας που φέρνουν τα πάνω-κάτω σε έναν προϋπάρχοντα τρόπο και επίπεδο ζωής. Επιπλέον, παρότι σε τέτοιες συνθήκες φυσικών ολέθρων πλήττονται οι κοινωνίες μαζικά και ως έναν βαθμό οριζόντια, οι συνέπειες των καταστροφών πολλαπλασιάζονται και βαθαίνουν για τα πιο ευπαθή κοινωνικά στρώματα και εκείνα που βρίσκονται χαμηλότερα στην κοινωνική πυραμίδα.

Οι κοινωνικές ανισότητες, όταν συμβαίνουν φυσικές καταστροφές, μεγαλώνουν όχι μόνο γιατί οι πιο ευάλωτοι ζουν σε περιοχές που πλήττονται περισσότερο, αλλά και γιατί στην πορεία δυσκολεύονται να διεκδικήσουν πόρους προκειμένου έγκαιρα να ανακάμψουν. Η εστίαση στους ευάλωτους πληθυσμούς, όταν συμβαίνουν φυσικές καταστροφές και αμέσως μετά το πέρας τους, είναι μια διάσταση που επισημαίνεται από τους ειδικούς. Ιδιαίτερη σημασία δίνεται επίσης στην ανάγκη διοχέτευσης περισσότερων πόρων προς τους πλέον ευάλωτους προκειμένου να ανακάμψουν, αλλά και προκειμένου αυτό να συμβεί μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα, έτσι ώστε να μην παρατείνεται και να μη βαθαίνει η κατάσταση της επιπρόσθετης κοινωνικο-οικονομικής τρωτότητας των ευάλωτων πληθυσμών.

Οι κοινωνίες συχνά μπορεί να μοιάζουν εξισωμένες όσον αφορά την πρόσβαση σε βασικά αγαθά και υπηρεσίες, αλλά στην πραγματικότητα πολλές ανισότητες είναι κρυμμένες κάτω από το χαλί.

Εκτός από υπαρκτές, όταν συμβαίνουν φυσικές καταστροφές οι κοινωνικο-οικονομικές διαφορές γίνονται και περισσότερο ορατές. Οι κοινωνίες συχνά μπορεί να μοιάζουν εξισωμένες όσον αφορά την πρόσβαση σε βασικά αγαθά και υπηρεσίες, αλλά στην πραγματικότητα πολλές ανισότητες είναι κρυμμένες κάτω από το χαλί. Έτσι, ενώ σε συνθήκες ομαλότητας δεν είναι ορατό ποιοι πληθυσμοί επενδύουν στις υπάρχουσες ειδικές διασφαλίσεις (ιδιωτικά προγράμματα υγείας, ακινήτων, αυτοκινήτων κ.λπ.) που περιλαμβάνουν την αντιμετώπιση καταστάσεων έκτακτων συνθηκών (π.χ. ασφάλιση για φυσικά φαινόμενα ή και για φυσικές καταστροφές), όταν προκύπτουν καταστάσεις έκτακτης ανάγκης και φυσικών καταστροφών οι μέχρι τότε «αόρατες» διαφορές έρχονται στο προσκήνιο.

Τα παγκόσμια παραδείγματα, από τις ΗΠΑ και αλλού, φυσικών καταστροφών καταδεικνύουν ότι εκείνοι οι πληθυσμοί που είχαν τους οικονομικούς προπάντων πόρους αλλά και την πρόσβαση στη γνώση και την πληροφορία προκειμένου να εξασφαλίσουν έγκαιρα τέτοιου είδους πρόνοιες μπόρεσαν να ορθοποδήσουν πολύ γρηγορότερα σε σύγκριση με όσους δεν διέθεταν τα αντίστοιχα μέσα. Επιπλέον, οι πιο ευάλωτοι αλλά και οι πλέον κοινωνικά αποκομμένοι, που βρέθηκαν στο περιθώριο ή και εκτός των δικτύων κοινωνικής πρόνοιας, ταλαιπωρήθηκαν και βίωσαν επιπλέον κινδύνους και ελλείψεις για παρατεταμένα χρονικά διαστήματα.

Αν κάτι αποδεικνύεται κομβικής σημασίας σε τέτοιες συνθήκες φυσικών καταστροφών, εκτός από την κρατική πρόνοια, την ταχύτητα, την αποτελεσματικότητα και το εύρος της, που είναι κρίσιμα και αναντικατάστατα μεγέθη, είναι τα δίκτυα της κοινωνικής αλληλεγγύης τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνικό/ευρωπαϊκό επίπεδο. Το «καλό νέο» μέσα σε όλη αυτήν τη συγκυρία  είναι ότι οι καταστάσεις «παρατεταμένης κρίσης» (permacrisis), τις οποίες βιώνουν οι ευρωπαϊκές κοινωνίες από την έναρξη της οικονομικής κρίσης και μετά, καθιστούν τους πολίτες εν γένει πιο ανοικτούς και διαθέσιμους να κινητοποιήσουν δίκτυα διεθνικής αλληλεγγύης είτε ως πάροχοι είτε ως αποδέκτες τέτοιων υπηρεσιών.

Παρότι αυτό είναι ένα εύρημα που μεταβάλλεται ανάλογα με το είδος της κρίσης που βιώνεται κάθε φορά, με τις μη οικονομικές κρίσεις (πανδημία) να κινητοποιούν μεγαλύτερα αποθέματα κοινωνικής αλληλεγγύης σε σύγκριση με τις υπόλοιπες κρίσεις (χρέους, μεταναστευτικό) που σημειώθηκαν την τελευταία 15ετία (βλ. σχ. A. Katsanidou, A.-K. Reinl, C. Eder 2021), είναι ενθαρρυντικό ότι διαπιστώνεται η ύπαρξη μιας τέτοιας διαθεσιμότητας επίδειξης στάσεων αλληλεγγύης σε επίπεδο πολιτών στο εσωτερικό χωρών-μελών της Ε.Ε.

Από την άλλη, βέβαια, το γεγονός ότι ζούμε σε έναν νέο κόσμο στον οποίο συνδεόμαστε μεταξύ μας ψηφιακά αλλάζει τα χαρακτηριστικά της κοινωνικής αλληλεγγύης: για άλλους μπορεί να γίνεται ευκολότερο να κινητοποιήσουν τέτοιου είδους δίκτυα αλληλεγγύης εφόσον διαθέτουν ισχυρότερες δικτυώσεις και ένα ευδιάκριτο αποτύπωμα στον ψηφιακό κόσμο, ενώ για όσους παραμένουν αθέατοι ή ασήμαντοι ψηφιακά μια τέτοια κινητοποίηση φαντάζει δύσκολη, ίσως περιστασιακά επιτεύξιμη και συχνά ανέφικτη.

Οι φυσικές καταστροφές δημιουργούν νέες ευαλωτότητες· υπάρχει συμπίεση προς τα κάτω όσον αφορά τον βαθμό ικανοποίησης αναγκών των πλέον κοινωνικά αδύναμων. Η κοινωνική αλληλεγγύη και η εθελοντική προσφορά είναι μεγάλα στηρίγματα, παρότι ο εθισμός στις σκληρές εικόνες από τις συνέπειες των φυσικών καταστροφών παραμονεύει και χρειάζεται όχι μόνο ατομική προσπάθεια αλλά και συλλογική, όπως και σοβαρότητα και αξιοπιστία της πολιτείας για να αποφύγουμε τον κυνισμό και να κλείσουμε τον δρόμο σε όσους καραδοκούν προσβλέποντας στην κατάρρευση του «συστήματος» προκειμένου να λειτουργήσουν ως καταλύτες για την επιτάχυνση της καταστροφής.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στέλιος Νέστωρ: «Ό,τι έκανα, δεν το έκανα για να ρίξω τη δικτατορία αλλά γιατί ντρεπόμουνα» 

Θεσσαλονίκη / Στέλιος Νέστωρ: «Δεν ήμουν από αυτούς που κάθονται σπίτι τους, βγάζουν λεφτά, τρώνε και πίνουνε» 

Μια πολιτική φυσιογνωμία που έδινε πάντα ηχηρό «παρών» στα πολιτικά και πολιτιστικά πράγματα της Θεσσαλονίκης. Μιλώντας στη LiFO, ζωντανεύει ένα μεγάλο κομμάτι της ιστορίας της πόλης, από την Κατοχή και τη χούντα μέχρι την ίδρυση του Μεγάρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κοινωνική κατοικία: Μπορεί το παράδειγμα της La Borda να εφαρμοστεί στην Αθήνα;

Συνεταιριστική κατοικία / Μπορούμε να αντιγράψουμε τη Βαρκελώνη και να λύσουμε το στεγαστικό;

Ενώ στην Ευρώπη παρατηρείται αναζωπύρωση των συνεταιριστικών στεγαστικών κινημάτων, στην Ελλάδα, ειδικά στην Αθήνα, η στεγαστική κρίση οξύνεται. Το παράδειγμα της La Borda στη Βαρκελώνη θα μπορούσε να δώσει τη λύση, χρειάζεται όμως πολιτική βούληση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας»

Βασιλική Σιούτη / Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας

Η κυβέρνηση αξιοποίησε τη ρύθμιση για τη φύλαξη του Μνημείου του Άγνωστου Στρατιώτη για να αλλάξει την πολιτική ατζέντα και να ενισχύσει την απήχησή της στο συντηρητικό κοινό, παρά τις διαφοροποιήσεις ακόμη και μέσα στην κυβερνητική παράταξη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
ΕΠΕΞ Στην εποχή του Οφθαλμού

Ιλεκτρίσιτυ / Στην εποχή του Οφθαλμού

Οι κρίσεις ευνοούν την εξουσία, διατηρώντας ένα επίπεδο φόβου μες στην κοινωνία, νομιμοποιώντας μέτρα που ανακουφίζουν τον φόβο αυξάνοντας τον έλεγχο, και δημιουργώντας ευκαιρίες για τη διοχέτευση του κεφαλαίου.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Ακροβατώντας / Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Οι μοναχικοί θάνατοι ηλικιωμένων ανθρώπων είναι ένα φαινόμενο που ολοένα εντείνεται και στη χώρα μας, όπως και σε ολόκληρο τον κόσμο. Ας μπει στον δημόσιο διάλογο, μήπως πειστούν οι αρμόδιοι ότι πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οπτική Γωνία / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Υγεία / «Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Social Media / Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Kαθορίζει την εικόνα μας, τη διάθεσή μας, τα οικονομικά μας, καθορίζει τον τρόπο που ζούμε. Θα έλεγε κανείς πως, μετά την έλευσή του, μια πετυχημένη selfie, σαν την περίφημη selfie των Oscar του 2014, αλλάζει τον μικρόκοσμο που ζούμε. Ο Χαράλαμπος Τσέκερης, κύριος ερευνητής ΕΚΚΕ και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής, αναλύει το φαινόμενο Instagram.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ