Η Άλκηστις Πρωτοψάλτη και η τέχνη της αυτοαναίρεσης

Η Άλκηστις Πρωτοψάλτη και η τέχνη της αυτοαναίρεσης Facebook Twitter
Μία γυναίκα σε εμφανή αμηχανία, σοβαρή, αγέλαστη και με τα χέρια σε στάση περίπου άμυνας.
0

Και τι δεν έχει γραφτεί το τελευταίο τριήμερο με αφορμή την απόφαση της Άλκηστις Πρωτοψάλτη να αποδεχθεί την πρόσκληση του Δήμου Βόλου και του τοπικού –εγνωσμένης αξίας και πεποιθήσεων- άρχοντα, Αχιλλέα Μπέου και κυρίως να φωτογραφηθεί μαζί του.

Τα πάντα έχουν συρθεί στο Διαδίκτυο και κυρίως μία ανασκόπηση των (όχι καλλιτεχνικών) επιλογών της ερμηνεύτριας: η απόφασή της να διαφημίζει τραπεζικά προϊόντα την ώρα που οι τράπεζες έπαιρναν τα σπίτια των μισών Ελλήνων, η τιμητική υπουργοποίησή της, η επιλογή της να τραγουδήσει εν μέσω πανδημίας, στην καρότσα του Δήμου Αθηναίων, η ενέργειά της να αφαιρέσει τη λέξη «χοντρή» από τον «Άδωνι» και μετά, σε ένα αναπάντεχο άλογο άλμα που αναιρεί την αμέσως προηγούμενη κίνησή της, να σταθεί δίπλα στον υβριστή σύμπασας της ομόφυλης κοινότητας της χώρας – η χαρά των αντιθέσεων και της αυτοαναίρεσης.

Ας μην απαντηθούν εδώ ερωτήματα του στυλ «μα, είναι δυνατόν; Δεν καταλαβαίνει πόσο πολλαπλά κακό είναι αυτό;». Όλα τους αφορούν μία γενιά που έχει κάθε λόγο να είναι εξοργισμένη με την Πρωτοψάλτη. Που μεγάλωσε με τη φωνή και τα τραγούδια που ερμήνευσε, με το διπλό νόημα των στίχων –που άλλοι έγραψαν- και εκείνη τους εμφύσησε ζωή. Ο υπόλοιπος κόσμος, οι σημερινοί 25άρηδες που το συναίσθημά τους εγκιβωτίζεται σε μερικά σκρολ, ούτε εξοργίζεται ούτε και δίνει σημασία.  Άλλα είναι τα ζητούμενά τους και φυσικά να τα χαίρονται.

Πάμε τώρα λίγο στον όξο και τη χολή – τι βλέπουμε σε αυτή την περιβόητη φωτογραφία; Μία γυναίκα σε εμφανή αμηχανία, σοβαρή, αγέλαστη και με τα χέρια σε στάση περίπου άμυνας. Αποδέχθηκε μία πρόταση και τώρα την εκπληρώνει, με ό,τι αυτό συνεπάγεται, όχι μόνο στο καλλιτεχνικό μέρος της, αλλά και στο δημοσιοσχεσίτικο.

Τι άλλο βλέπουμε; Έναν άνδρα που κομπάζει δίπλα της.  Έναν άνδρα γνωστό για την αισθητική του, την πολιτική συμπεριφορά του, τους ανθρώπους με τους οποίους συνήθως αλληλεπιδρά, ελαφρώς ενθουσιασμένο από το εξωτικό πτηνό που κατάφερε να κουβαλήσει μέχρι την πόλη του. Γι’ αυτόν τον ανθρωπότυπο η καλλιτέχνις (η συγκεκριμένη καλλιτέχνις) είναι τρόπαιο. Στιγμή που δεν πρέπει να χάσει. Απόφαση πολιτισμού για τον τόπο που «διοικεί» και φέρει την υπογραφή του. Και έχει και ντοκουμέντο γι’ αυτό, να, ορίστε, πάρτε το (ρε).

Το άλλο που αφορά το «γιατί» -γιατί η Πρωτοψάλτη αποφάσισε να πατήσει το πόδι της στον Βόλο, τον καθημαγμένο Βόλο, τον τρομοκρατούμενο Βόλο και να τον ομορφύνει μια βραδιά, προσυπογράφοντας και τρώγοντας το πιο σιχαμένο outing της ζωής της- είναι άλλο καπέλο.

Έχουν δίκιο, όσοι πάλι πικραίνονται από τη στάση της, χωρίς να ασχημονούν; Έχουν. Όμως, εδώ δεν λέμε κάτι βασικό: είναι δικαίωμα της να κάνει ό,τι κάνει. Δεν φταίει εκείνη αν οι ακροατές και το κοινό που πίστεψε σε μια παλιά «ιερή» συνεργασία, την τοποθέτησε σε χρυσό θρόνο και τώρα την κατεβάζει βρίζοντας.

Κάνει τις επιλογές της, τη ζωή της και δεν εκπληρώνει την προφητεία κανενός. Ας μην ξανακούσουν τραγούδι της, όσοι μπέρδεψαν τις πεποιθήσεις τους με το έργο της. Αλλά ας μη χαθεί και η ψυχραιμία.

Στην τελική, την τελευταία δεκαετία, τα περισσότερα «άστρα» του 60’, του ’70 και του ’80 χαμήλωσαν επικίνδυνα για τον έναν ή τον άλλον λόγο (Γαλάνη, Κραουνάκης, Μάνου, κ.α) και βιώνουν με συνέπεια και τακτική επανάληψη cancel και αυτο-cancel, διδάσκοντας ότι η Τέχνη της αυτοαναίρεσης, κάποτε και της τέλειας ακύρωσης, είναι μία πολύ σοβαρή υπόθεση για να εξαντλείται σε θυμωμένα, πικραμένα λογοπαίγνια στο «Χ».

Και κυρίως, ότι άλλο είναι ο καλλιτέχνης, άλλο το έργο του και τελείως άλλο η δική μας προσδοκία – είτε δεξιά, είτε αριστερή, είτε εξωγήινη. Δεν μας χρωστά και δεν του χρωστάμε, λοιπόν, και μένουν τα τραγούδια (τα βιβλία, τα θεατρικά, οι πίνακες, τα μνημεία. Accountability culture λέγεται, ας προχωρήσουμε ήδη στο επόμενο βήμα μετά το cancel).

Οποιαδήποτε άλλου είδους κριτική που φίλτρο έχει την κομματική ταυτότητα, την ταξική θέση, τον σεξουαλικό προσανατολισμό και τις πολιτικές πεποιθήσεις φλερτάρει με τη Χούντα. Καμιά φορά και η σιωπή (και η απο-επιλογή, βεβαίως, και το διακριτικό γύρισμα της πλάτης) κάνουν τη δουλειά τους θαυμάσια.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τα μεγαλύτερα θύματα της ελληνικής cancel culture

Στάθης Τσαγκαρουσιάνος / Τα μεγάλα θύματα της ελληνικής cancel culture

Ο Άρης Δημοκίδης, η Βασιλική Σιούτη και ο Μ.Hulot συζητούν με τον Στάθη Τσαγκαρουσιάνο για τα μεγάλα cancel του ελληνικού κόσμου. Επίσης: γιατί κανείς δεν κανσελάρει ποτέ τους τράπερς, ακόμα κι όταν το τερματίζουν σε σεξισμό και ομοφοβία;
ΣΤΑΘΗΣ ΤΣΑΓΚΑΡΟΥΣΙΑΝΟΣ
Πρωτοψάλτη: Η αφαίρεση της λέξης «χοντρή» από τραγούδι – θρύλο του Κραουνάκη – Η απάντησή του

Πολιτισμός / Πρωτοψάλτη: Η αφαίρεση της λέξης «χοντρή» από τραγούδι – θρύλο του Κραουνάκη – Η απάντησή του

Πώς το «Πάμε στον Άδωνι για Καφέ» («που συχνάζουν τεκνά και φρικιά και αράζουνε και αθλητές και που πηγαίνει και μία χοντρή νευρικιά, Κυριακή να της φύγει το στρες») έγινε αφορμή για ωραίες κουβέντες και πάντως όχι για αντιπαράθεση
LIFO NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί η κυβέρνηση Μητσοτάκη στηρίζει τόσο πολύ την κυβέρνηση Νετανιάχου;

Οπτική Γωνία / Γιατί η κυβέρνηση Μητσοτάκη στηρίζει τόσο πολύ την κυβέρνηση Νετανιάχου;

Η κυβέρνηση Μητσοτάκη στηρίζει τον Ισραηλινό πρωθυπουργό Μπενιαμίν Νετανιάχου, αγνοώντας τις επικρίσεις που δέχεται, καθώς δεν θέλει να διαταράξει τη «στρατηγική σχέση» και τα μεγάλα επιχειρηματικά deals.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
To μίσος για τους άλλους…

Οπτική Γωνία / To μίσος για τους άλλους

Για τους περισσότερους η αλήθεια δεν έχει ιδιαίτερη σημασία. Eίδαν κάπου μια εικόνα που εξυπηρετεί το προσωπικό τους αφήγημα, το οποίο συνήθως προσεγγίζεται με συναισθηματικούς όρους, όπου κυριαρχεί το μίσος, κι αυτό τους αρκεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Γιατί η Ελλάδα και η Ευρώπη βρίσκονται αντιμέτωπες με μια επικίνδυνη αποσταθεροποίηση στα σύνορά τους;

Οπτική Γωνία / Η στρατηγική του χάους και το μέλλον της Μέσης Ανατολής

Γιατί η Ελλάδα και η Ευρώπη βρίσκονται αντιμέτωπες με μια επικίνδυνη αποσταθεροποίηση στα σύνορά τους; Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης, Σωτήρης Ντάλης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Χάρβαρντ: Οι τελευταίοι των διεθνών

Οπτική Γωνία / Χάρβαρντ: Οι τελευταίοι των διεθνών

Ο Ισπανός επισκέπτης ερευνητής στο Χάρβαρντ, Αλμπέρτο Λόπεζ Ορτέγκα, γράφει στην El País ότι αυτό που παρακολουθούμε δεν είναι απλώς μια επίθεση στο ίδρυμα ή στους διεθνείς φοιτητές, αλλά μια επίθεση στην ίδια την ιδέα της γνώσης ως παγκόσμιου εγχειρήματος.
THE LIFO TEAM
 Ισραήλ - Ιράν: Μισός αιώνας βίας και αντιπαλότητας 

Οπτική Γωνία / Ισραήλ - Ιράν: Μισός αιώνας βίας και αντιπαλότητας 

Από την Ιρανική Επανάσταση του 1979 έως την ανταλλαγή πυραύλων το 2025, η αντιπαράθεση Ισραήλ - Ιράν εξελίσσεται σε μια από τις πιο επικίνδυνες και πολυεπίπεδες γεωπολιτικές διαμάχες της εποχής μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Νεραντζιές: Γιατί κινδυνεύει το δέντρο-μνημείο της Αθήνας;

Ρεπορτάζ / Νεραντζιές: Γιατί κινδυνεύει το δέντρο-μνημείο της Αθήνας;

Κινδυνεύει το άρωμα της Αθήνας; Στα μικρά λευκά άνθη της νεραντζιάς χρωστάμε κάθε άνοιξη το υπέροχο άρωμα στις γειτονιές και στους δρόμους της πόλης. Οι νεραντζιές όμως προσβάλλονται από ένα έντομο-εισβολέα που έρχεται από την Ασία, το οποίο γίνεται προσπάθεια να καταπολεμηθεί με την εισαγωγή του φυσικού του εχθρού από την Ιαπωνία και το Βιετνάμ.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Γλυκιά τουριστική Αθήνα: Σπάστε πιάτα και φωνάξτε ΟΠΑ-ΟΠΑ!

Οπτική Γωνία / Γλυκιά τουριστική Αθήνα: Σπάστε πιάτα και φωνάξτε ΟΠΑ-ΟΠΑ!

« Με εκνευρίζουν πλέον σχεδόν τα πάντα σε αυτήν τη νέα Αθήνα: από τη φασαρία και το μποτιλιάρισμα με τα τουριστικά λεωφορεία και τα μαύρα βανάκια ως τα χρυσά στεφανάκια που φοράνε τα κορίτσια στο κεφάλι τους»
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΤΡΙΒΟΛΗ