Είναι, τελικά, η Ιερά Σύνοδος ο εθνικός μας λογοκριτής;

SMALL TALK Facebook Twitter
Η Εκκλησία, όπως και οποιοσδήποτε άλλος, έχει το δικαίωμα να εκφράσει οποιαδήποτε άποψη θέλει. Το θέμα δεν είναι η Εκκλησία αλλά η πολιτεία και οι θεσμοί της, οι οποίοι οφείλουν να προστατεύουν την ελεύθερη καλλιτεχνική δημιουργία. Εικονογράφηση: bianka/LIFO
0


— Η ελευθερία της έκφρασης και η έννοια της ανοχής στο πεδίο των ιδεών δέχεται σοβαρό πλήγμα στις μέρες μας;
Η έλλειψη ανεκτικότητας απέναντι στη διαφορετική άποψη και τη διαφορετική καλλιτεχνική δημιουργία αποτελεί, δυστυχώς, ένα διαχρονικό φαινόμενο και όχι ένα κοινωνικό σύμπτωμα που εμφανίστηκε πρόσφατα. Τα παραδείγματα είναι πολλά, αρκεί οι παλαιότεροι εξ ημών να θυμηθούμε τις ταραχές το 1988, όταν «αγανακτισμένοι» πολίτες ζητούσαν την απαγόρευση της προβολής στις κινηματογραφικές αίθουσες του Τελευταίου Πειρασμού του Μάρτιν Σκορσέζε.

Δύο χρόνια πριν, το 1986, άνθρωποι συγκεντρώθηκαν και προσπάθησαν να εμποδίσουν την προβολή της κινηματογραφικής μεταφοράς του βιβλίου του Νίκου Γκατζογιάννη, Ελένη, που αφορούσε τoν Εμφύλιο, παρότι θα έπρεπε να είναι αυτονόητο ότι σε έναν τέτοιο πόλεμο διαπράττονται εγκλήματα και από τις δύο πλευρές.

Και φτάνουμε στο πολύ πιο πρόσφατο παρελθόν με τη «ροζ σημαία» της Γεωργίας Λαλέ, η οποία συμβόλιζε τη βία κατά των γυναικών στην ελληνική κοινωνία. Το έργο αυτό εκτέθηκε στο ελληνικό προξενείο στη Νέα Υόρκη, αποσύρθηκε όμως ύστερα από έντονες αντιδράσεις που έκαναν λόγο για βεβήλωση του εθνικού συμβόλου, αν και οι σημαίες και τα εθνικά σύμβολα αποτελούν διαχρονικά και διεθνώς αντικείμενα καλλιτεχνικής δημιουργίας. 

«Το να υπακούσουμε στον νόμο της ισχύος των βίαιων αντιδράσεων και να οριοθετούμε τα ατομικά δικαιώματα ανάλογα με την πρόκληση ή μη αντιδράσεων είναι συνταγματικό λάθος που θέτει σε κίνδυνο τις φιλελεύθερες αξίες μας».  

— Ένα δημόσιο ίδρυμα, όπως η Εθνική Πινακοθήκη, επιτρέπεται να στεγάζει εκθέσεις, οι οποίες πιθανώς προσβάλλουν το κοινό αίσθημα; Ποια είναι η γνώμη σας;
Δεν νομίζω ότι εν προκειμένω μπορούμε να κάνουμε λόγο για προσβολή του κοινού αισθήματος. Στο σημείο αυτό θα πρέπει να προβούμε σε κάποιες λεπτές, αλλά αναγκαίες διακρίσεις. Προτού, λ.χ., κάποιος αγοράσει ένα βιβλίο ή δει μια θεατρική παράσταση ή, όπως εδώ, επισκεφθεί μια έκθεση, στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων έχει ενημερωθεί προηγουμένως για το περιεχόμενο του έργου. Η ανάγνωση ή η θέαση ενός έργου χωρίς προηγούμενη ενημέρωση για το περιεχόμενό του αποτελεί μια μάλλον θεωρητική πιθανότητα, η οποία –και με βάση την αρχή της αναλογικότητας– δεν μπορεί να δικαιολογήσει τον περιορισμό της ελευθερίας έκφρασης ή της καλλιτεχνικής ή επιστημονικής ελευθερίας.

cover
Σπύρος Βλαχόπουλος, 
καθηγητής της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ

Με άλλα λόγια, στις περιπτώσεις αυτές δύσκολα μπορεί να προκύψει ζήτημα ακούσιας προσβολής του κοινού αισθήματος. Εάν ο οποιοσδήποτε θεωρεί ότι προσβάλλεται από κάποιο έργο, ας μην το δει και ας μην το διαβάσει. Δεν μπορεί, όμως, να έχει συνταγματική αξίωση να μην το δουν ή να μην το διαβάσουν όσοι άλλοι το επιθυμούν, μόνο και μόνο επειδή έρχεται σε αντίθεση με τις αντιλήψεις του. Αντιθέτως, δεν ισχύει το ίδιο και για έργα με τα οποία έρχεται κάποιος αντιμέτωπος χωρίς τη θέλησή του (π.χ. διαφημίσεις σε δημόσιους χώρους). Εκεί είναι που θα έπρεπε ίσως να κρίνουμε διαφορετικά, γιατί και το θρησκευτικό συναίσθημα είναι κάτι πολύ βαθύ που θα πρέπει να το προστατεύουμε από ακούσιες προσβολές στο πλαίσιο της αρχής της αμοιβαίας ανεκτικότητας.

— Η Εθνική Πινακοθήκη απέσυρε τελικά τα έργα που βανδάλισε ο βουλευτής Παπαδόπουλος. Πώς το σχολιάζετε;
Δεν γνωρίζω τους λόγους για τους οποίους αποσύρθηκαν από το δάπεδο οι πίνακες και εάν πρόκειται να επανεκτεθούν. Από συμβολική άποψη, το σκηνικό με τους σπασμένους πίνακες στο δάπεδο ήταν πολύ «δυνατό». Πάντως, εάν λόγος για την απόσυρση των πινάκων ήταν η αποφυγή νέων αντιδράσεων και η προστασία της δημόσιας τάξης, μάλλον έχουμε σοβαρό πρόβλημα. Η δημόσια τάξη αποτελεί, ασφαλώς, ένα πολύ σημαντικό αγαθό, απαραίτητο για κάθε κοινωνική συμβίωση, μόνο που σε μια δικαιοκρατούμενη έννομη τάξη, η πολιτεία πρέπει να προστατεύει τους φορείς της ελευθερίας της έκφρασης και όχι όσους θέλουν να απαγορεύσουν την αντίθετη άποψη.

Βέβαια, υποστηρίζεται από επιφανείς επιστήμονες η άποψη ότι ο κίνδυνος πρόκλησης ταραχών και γενικότερα η δημόσια τάξη μπορούν να αποτελέσουν επιτρεπτό λόγο περιορισμού της ελευθερίας της έκφρασης. Έτσι λ.χ. ο νομικός και φιλόσοφος Ρόναλντ Ντουόρκιν, με αφορμή τη δημοσίευση γελοιογραφιών του Μωάμεθ σε δανική εφημερίδα το 2005, επιδοκίμαζε τη μη αναδημοσίευσή τους στον Τύπο με το σκεπτικό ότι η «αναδημοσίευση πολύ πιθανόν θα σήμαινε… ότι θα φονεύονταν άνθρωποι, ότι θα καταστρέφονταν πολύ περισσότερες ιδιοκτησίες».

Όσον αφορά όμως τη σχέση της ελευθερίας της έκφρασης με τον κίνδυνο πρόκλησης ταραχών, ένα από τα δύο μπορεί να συμβαίνει: είτε έχουμε το δικαίωμα να πούμε κάτι, οπότε η έννομη τάξη οφείλει να μας προστατεύσει από όσους θέλουν να μας στερήσουν το ατομικό μας δικαίωμα, είτε δεν έχουμε το δικαίωμα να πούμε κάτι και δεν προστατευόμαστε συνταγματικά, ανεξάρτητα από το εάν επαπειλούνται ταραχές ή όχι. Το να υπακούσουμε στον νόμο της ισχύος των βίαιων αντιδράσεων και να οριοθετούμε τα ατομικά δικαιώματα ανάλογα με την πρόκληση ή μη αντιδράσεων είναι συνταγματικό λάθος που θέτει σε κίνδυνο τις φιλελεύθερες αξίες μας.

— Πώς είδατε τη στάση της Εκκλησίας; Είναι τελικά η Ιερά Σύνοδος αυτή που πραγματικά αποφασίζει αντί της πολιτείας;
Η απάντηση στο ερώτημα αυτό πρέπει να είναι απολύτως σαφής και σύντομη. Η Εκκλησία, όπως και οποιοσδήποτε άλλος, έχει το δικαίωμα να εκφράσει οποιαδήποτε άποψη θέλει. Το θέμα δεν είναι η Εκκλησία αλλά η πολιτεία και οι θεσμοί της, οι οποίοι οφείλουν να προστατεύουν την ελεύθερη καλλιτεχνική δημιουργία.  

— Με την ευκαιρία της εθνικής εορτής, θα επιχειρούσατε μια σύγκριση με το παρελθόν; Παραμένει η Ελλάδα μια συντηρητική χώρα;
Δεν θα έλεγα ότι γενικά η Ελλάδα είναι μια συντηρητική χώρα. Υπάρχει όμως ασφαλώς ένα θέμα παιδείας, όταν δεν μπορούμε να αντιληφθούμε την ιδιαίτερη φύση της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Ο καλλιτεχνικός λόγος δεν μπορεί να εξομοιωθεί με τον ευθύ, άμεσο, μη καλλιτεχνικό ανθρώπινο λόγο. Είναι κάτι διαφορετικό και αυτό είναι που δίνει ιδιαίτερη αξία στην τέχνη. Η καλλιτεχνική δημιουργία κινείται συνήθως σε ένα μεταφορικό και αλληγορικό επίπεδο – ούτε συμφωνούμε όλοι μεταξύ μας στην «ανάγνωση» ενός καλλιτεχνικού έργου. Βάλτε χίλιους ανθρώπους να δουν έναν πίνακα ζωγραφικής, ακόμα και εάν απεικονίζει ένα φαινομενικά «ουδέτερο» θέμα (π.χ. «νεκρή φύση»): οι χίλιοι άνθρωποι θα καταλάβουν χίλια διαφορετικά πράγματα, θα συνδέσουν τον πίνακα με χίλια διαφορετικά βιώματα και συναισθήματα. Η έλλειψη καλλιτεχνικής παιδείας, λοιπόν, είναι το πρόβλημα και εκεί θα πρέπει να επικεντρώσουμε.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO. 

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο «Φραπές» και το πολιτικό πρόβλημα

Βασιλική Σιούτη / Ο «Φραπές» και το πολιτικό πρόβλημα

Η εμφάνιση του «Φραπέ» στη Βουλή, η αλαζονεία και η έλλειψη φόβου απέναντι σε θεσμούς που θα έπρεπε να τον ελέγχουν αναδεικνύουν την ύπαρξη ενός άτυπου συστήματος ισχύος που θεωρεί ότι μπορεί να μη λογοδοτεί πουθενά.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Κανένας στην Τουρκία δεν ονειρεύεται ελληνικό έδαφος»

Οπτική Γωνία / «Κανένας στην Τουρκία δεν ονειρεύεται ελληνικό έδαφος»

Ο έγκριτος διευθυντής της «Milliyet», Οζάι Σεντίρ, αποδομεί τα στερεότυπα που συντηρούν την ένταση μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, μιλά για την ευθύνη των ΜΜΕ και των πολιτικών και εξηγεί γιατί πιστεύει ότι οι δύο λαοί είναι έτοιμοι για ένα νέο μοντέλο κοινών συμφερόντων στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμος Αθηναίων: Παραδίδει το Αναπαυτήριο Πικιώνη σε ιδιώτες

Ρεπορτάζ / Δήμος Αθηναίων: Παραδίδει το Αναπαυτήριο Πικιώνη σε ιδιώτες

Σε πλειοδοτική δημοπρασία αποφάσισε να βγάλει ο δήμος Αθηναίων το Αναπαυτήριο Πικιώνη, εγκρίνοντας μέσω του δημοτικού συμβουλίου την εκμίσθωσή του σε ιδιώτη. Μάλιστα, στο έγγραφο της ημερήσιας διάταξης με το οποίο εισήχθη το θέμα προς συζήτηση το Αναπαυτήριο εμφανίζεται με τον χαρακτηρισμό «τουριστικό περίπτερο».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Στέφανος Τσιτσιπάς: H ταχύτητα ήταν η αφορμή. Η πτώση είχε αρχίσει καιρό

Οπτική Γωνία / Στέφανος Τσιτσιπάς: H ταχύτητα ήταν η αφορμή, η πτώση είχε αρχίσει καιρό

Οι ατυχείς δηλώσεις, οι δημόσιες εκρήξεις και οι άστοχες τοποθετήσεις. Την ώρα που Αντετοκούνμπο, Μανόλο και Τεντόγλου δείχνουν το πρότυπο, ο κορυφαίος Έλληνας τενίστας μοιάζει να παλεύει όχι με τους αντιπάλους του αλλά με το βάρος της ίδιας του της λάμψης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Οπτική Γωνία / Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Η εύθραυστη ισορροπία ανάμεσα στις αμερικανικές προτάσεις, την ασφάλεια της Ευρώπης και το μέλλον της Ουκρανίας. Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης και πρόεδρος του Τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Σωτήρης Ντάλης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Οπτική Γωνία / Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Ο Μπέος έχει τον λαό του. Όχι μόνο στον Βόλο. Είναι ο ίδιος κόσμος που γελάει με emoticon κάτω από τις «λουλούδες» και τα «πουστρόνια». Ο ίδιος λαός που βλέπει τον Μπέο ως μια λιγάκι άξεστη πλην ίσως αναγκαία απάντηση στον woke κίνδυνο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Οι λομπίστες του Κατάρ: Πώς το εμιράτο επεκτείνει διαρκώς την επιρροή του στη Δύση

Οπτική Γωνία / Οι λομπίστες του Κατάρ: Πώς το εμιράτο επεκτείνει διαρκώς την επιρροή του στη Δύση

Από το Qatargate και τους δεσμούς με το περιβάλλον Τραμπ μέχρι τις δωρεές σε αμερικανικά πανεπιστήμια, το sporstwashing και τις υποθέσεις στην Ελλάδα, το Κατάρ χτίζει ένα αόρατο δίκτυο επιρροής που εκτείνεται από την Ουάσιγκτον έως τις Βρυξέλλες.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Τεστ για ναρκωτικά στους οδηγούς: Πώς θα γίνονται; Ποιες ποινές προβλέπονται;

Οδήγηση / Τεστ για ναρκωτικά στους οδηγούς: Πώς θα γίνονται; Ποιες ποινές προβλέπονται;

Η αντιμετώπιση της επικίνδυνης οδήγησης στους ελληνικούς δρόμους θα ενισχυθεί με ελέγχους μέσω drugwipe test. Ποιες ναρκωτικές ουσίες θα ανιχνεύουν και πότε θα αρχίσουν να εφαρμόζονται οι έλεγχοι.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
ΕΠΕΞ Κρίση αξιοπιστίας στις Βρυξέλλες, μάχη συμφερόντων στην Αθήνα

Βασιλική Σιούτη / Κρίση αξιοπιστίας στις Βρυξέλλες, μάχη συμφερόντων στην Αθήνα

Σύννεφα πάνω από τις Βρυξέλλες: H σύλληψη της Φεντερίκα Μογκερίνι, το σκάνδαλο του Qatargate, οι γεωπολιτικές αναταράξεις σε Ε.Ε. και Ελλάδα αλλά και πώς ο Κάθετος Διάδρομος μπορεί να επηρεάσει το πολιτικό παιχνίδι.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μήπως γέρνουμε πολύ ακροδεξιά;

Ακροβατώντας / Μήπως γέρνουμε πολύ ακροδεξιά;

Μια μεγάλη έρευνα αποτυπώνει αυτή την αρνητική πραγματικότητα. Tο 17,5% των ερωτηθέντων δείχνει προτίμηση «σε ορισμένες περιπτώσεις» στη δικτατορία, ενώ το 28,4% του γενικού πληθυσμού αναγνωρίζει «καλές πλευρές στη δικτατορία της 21ης Απριλίου του 1967»!
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πόσο κοντά βρίσκεται η Ευρώπη στο ενδεχόμενο σύγκρουσης με τη Ρωσία;

Οπτική Γωνία / Πόσο κοντά βρίσκεται η Ευρώπη στο ενδεχόμενο σύγκρουσης με τη Ρωσία;

Η καθηγήτρια του ΕΚΠΑ, Μαρία Γαβουνέλη, μιλά στη LiFO για την πιθανότητα ευρύτερης σύρραξης μεταξύ της Ευρώπης και της Ρωσίας, την κλιμάκωση υβριδικών επιθέσεων και τη χρήση drones που παραβιάζουν κατάφωρα το διεθνές δίκαιο, ενώ εκφράζει σοβαρές αμφιβολίες για την επιτυχία των συνομιλιών σχετικά με την «επόμενη μέρα» της Ουκρανίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι διανοούμενοι που «κανονικοποίησαν» τον Έπσταϊν και οι διάλογοι με τον Τσόμσκι για την Ελλάδα και το ευρώ.

Έρευνα / Οι διανοούμενοι που «κανονικοποίησαν» τον Έπσταϊν και οι διάλογοι με τον Τσόμσκι

Το ηθικo-πολιτικό ζήτημα γύρω από την υπόθεση Έπσταϊν, το ενδιαφέρον για το οικονομικό δράμα που ζούσε η Ελλάδα το 2015 και ο «αριστερός φίλος» για τον οποίο έλεγε ότι έστειλε το ιδιωτικό του αεροπλάνο στην Αθήνα για να τον μεταφέρει στη Νέα Υόρκη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ