Δίκη Φιλιππίδη: Όταν η έδρα δικάζει τα θύματα αντί για τους θύτες

Δίκη Φιλιππίδη: Όταν η έδρα δικάζει τα θύματα αντί για τους θύτες Facebook Twitter
Ας ξεκαθαρίσουμε το αυτονόητο: ο βιασμός δεν έχει καμία απολύτως σχέση με τη συναίνεση
0

Η ΔΙΚΗ ΤΟΥ ΠΕΤΡΟΥ ΦΙΛΙΠΠΙΔΗ συνεχίζεται, αλλά ο δημόσιος διάλογος που την περιβάλλει παίρνει επικίνδυνες διαστάσεις, όχι εξαιτίας των καταθέσεων των θυμάτων ή των νομικών επιχειρημάτων, αλλά εξαιτίας των εξωφρενικών τοποθετήσεων του ίδιου του εισαγγελέα.

Σε μια διαδικασία που θα έπρεπε να είναι υπόδειγμα σοβαρότητας και σεβασμού προς τα θύματα έμφυλης βίας, βρισκόμαστε αντιμέτωποι με αντιεπιστημονικές, σεξιστικές και άκρως επικίνδυνες απόψεις που αμφισβητούν την ίδια τη φύση του βιασμού.

Ακούστηκε ένας εισαγγελέας να μιλάει για τον «αυτοέλεγχο» του δράστη, να αμφισβητεί τη δυναμική της έμφυλης βίας μέσα από ανδρικές βιολογικές λειτουργίες και να υπαινίσσεται ότι το θύμα έπαιξε κάποιο ρόλο στην πράξη, επειδή «κάτι πρέπει να έχει προηγηθεί» ώστε να υπάρχει στυτική διέγερση. Η ρητορική αυτή δεν είναι απλώς ανάρμοστη για μια δικαστική αίθουσα, είναι επικίνδυνη.

Σε μια κοινωνία όπου τα θύματα βιασμού φοβούνται να μιλήσουν, όπου πολλές γυναίκες και άνδρες που έχουν υποστεί σεξουαλική βία δεν καταγγέλλουν τον δράστη από φόβο για στιγματισμό ή αμφισβήτηση, τέτοιες δηλώσεις από ανώτατους δικαστικούς λειτουργούς είναι εγκληματικές

Ας ξεκαθαρίσουμε το αυτονόητο: ο βιασμός δεν έχει καμία απολύτως σχέση με τη συναίνεση. Ο δράστης δεν χρειάζεται καμία «διευκόλυνση» από το θύμα για να επιτεθεί, καθώς οι μηχανισμοί βίας και επιβολής δεν λειτουργούν βάσει ερωτικής επιθυμίας, αλλά βάσει εξουσίας. Αυτό είναι κάτι που έχει αναλυθεί εκτενώς από ειδικούς επιστήμονες, ψυχολόγους και νομικούς παγκοσμίως.

Όταν ένας εισαγγελικός λειτουργός εκφράζει τέτοιες απόψεις, όχι μόνο υπονομεύει τη δίκη, αλλά ενισχύει και τις αποκρουστικές αντιλήψεις που κανονικοποιούν τον βιασμό. Οι φράσεις «κάτι πρέπει να έχει προηγηθεί» και «ο άνδρας δεν έρχεται σε στύση άμεσα» αφήνουν περιθώριο για ρητορική ενοχοποίησης του θύματος, γεγονός που αναπαράγει την επικίνδυνη κουλτούρα του «το θύμα φταίει».

Πέρα από την απαράδεκτη τοποθέτηση για τη στυτική λειτουργία, ο εισαγγελέας προσπαθεί να παραβιάσει το ίδιο το νομικό πλαίσιο που προστατεύει τα θύματα σεξουαλικής βίας. Ο βιασμός είναι έγκλημα που βασίζεται στην άσκηση εξαναγκασμού και όχι στη φυσιολογία του δράστη. Η ελληνική Δικαιοσύνη έχει ήδη ορίσει ότι η συναίνεση είναι ο μοναδικός παράγοντας που διαχωρίζει τη συναινετική πράξη από την εγκληματική πράξη—οτιδήποτε άλλο είναι αποπροσανατολισμός της κοινής γνώμης.

Σε μια κοινωνία όπου τα θύματα βιασμού φοβούνται να μιλήσουν, όπου πολλές γυναίκες και άνδρες που έχουν υποστεί σεξουαλική βία δεν καταγγέλλουν τον δράστη από φόβο για στιγματισμό ή αμφισβήτηση, τέτοιες δηλώσεις από ανώτατους δικαστικούς λειτουργούς είναι εγκληματικές. Η δικαστική αίθουσα δεν είναι το κατάλληλο μέρος για ανδρολογικές θεωρίες, ούτε για την επαναφορά σκοταδιστικών αντιλήψεων που ανήκουν σε άλλες εποχές.

Η Δικαιοσύνη δεν κρίνεται μόνο από το τελικό της αποτέλεσμα, αλλά και από τον τρόπο που λειτουργεί. Αν τέτοιες απόψεις συνεχίσουν να έχουν χώρο σε ελληνικές δικαστικές αίθουσες, τότε δεν μιλάμε απλώς για μια εσφαλμένη νομική επιχειρηματολογία, αλλά για μια επικίνδυνη εκτροπή που θέτει σε κίνδυνο τα δικαιώματα των θυμάτων και τη θεμελιώδη αρχή της προστασίας των πολιτών από την έμφυλη βία.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Gen Z και σεξουαλικότητα: Ρευστή, ελεύθερη και χωρίς ταμπέλες

Οπτική Γωνία / Gen Z και σεξουαλικότητα: Ρευστή και χωρίς ταμπέλες

Γιατί οι νέοι αμφισβητούν τα πρότυπα των millennials, τι είναι το «slowmance» και τι σημαίνει η αποδοχή της ταυτότητας φύλου για την ψυχική τους υγεία; Η ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος Αντιγόνη Γινοπούλου εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Adrian Zduńczyk: «Χάρη στις νέες τεχνολογίες, η εξουσία μπορεί να επιστρέψει στον λαό»

Τεχνολογία / Adrian Zduńczyk: «Χάρη στις νέες τεχνολογίες, η εξουσία μπορεί να επιστρέψει στον λαό»

Ένας από τους κορυφαίους παγκοσμίως ειδικούς της νέας ψηφιακής επανάστασης που φέρνουν το Web 3.0, τα κρυπτονομίσματα, τα NTF και η τεχνολογία blockchain, μιλά στη LiFO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
CHECK Άδειασε ο Αλ Σίσι την ελληνική κυβέρνηση για τη Μονή Σινά ή μήπως όχι; 

Ρεπορτάζ / Άδειασε ο Αλ Σίσι την ελληνική κυβέρνηση για τη Μονή Σινά ή μήπως όχι; 

Η κυβέρνηση, υποστηρίζει ο Αλ Σίσι, είχε αποδεχθεί την κυριότητα της Μονής του Σινά επί των 71 ακινήτων της, αλλά η αιγυπτιακή προεδρία στις ανακοινώσεις της αναγνωρίζει μόνο το θρησκευτικό και όχι το ιδιοκτησιακό καθεστώς της.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Οι Φρουροί του Κηφισού: Mια γειτονιά υπερασπίζεται έναν φυσικό παράδεισο

Περιβάλλον / Οι Φρουροί του Κηφισού: Mια γειτονιά υπερασπίζεται ένα φυσικό παράδεισο

Το τελευταίο φυσικό τμήμα του Κηφισού ρέει ακόμη ελεύθερο, δημιουργώντας μέσα στον αστικό ιστό έναν κρυφό παράδεισο, τον οποίο κάποιοι άνθρωποι αγωνίζονται να κρατήσουν ζωντανό.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βραβεία Ιδρύματος Μπότση: Πώς βραβεύεις κάποιον που έβγαλε fake news;

Οπτική Γωνία / Βραβεία Ιδρύματος Μπότση: Πώς βραβεύεις κάποιον που έβγαλε fake news;

Παρότι δεν είναι η πρώτη φορά που κάποιες βραβεύσεις του ιδρύματος Μπότση αμφισβητούνται, μετά τις φετινές απονομές, ακούστηκε από αρκετά χείλη ότι «το κακό παράγινε». Δίκαιες ή «προϊόν φθόνου» οι ενστάσεις; 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
CHECK ΜΑΡΙΑ ΕΠΕΞ Ιμπραϊμ Τραορέ: Είναι άραγε ο φιλόδοξος πρόεδρος της Μπουρκίνα Φάσο ο «Αφρικανός Τσε Γκεβάρα του 21ου αιώνα» ή ένας ακόμα δικτατορίσκος με πολύ προσεγμένη δημόσια εικόνα;

Οπτική Γωνία / Ιμπραΐμ Τραορέ: O «Τσε Γκεβάρα της Αφρικής» ή ένας ακόμα δικτατορίσκος;

Για κάποιους είναι η «φωνή των κολασμένων» της Μαύρης Ηπείρου και η ενσάρκωση του αντιαποικιοκρατικού ιδεώδους. Για άλλους, πάλι, ένας ακόμα τυχοδιώκτης στρατιωτικός που έγινε «λαϊκός ήρωας» με τη συνδρομή της AI.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Κουράστηκα να τη φροντίζω, λυτρώθηκε»: Ποιος δικαιούται να δολοφονεί από οίκτο; 

Οπτική Γωνία / «Κουράστηκα να τη φροντίζω, λυτρώθηκε από τα βάσανά της»: Ποιος δικαιούται να δολοφονεί από οίκτο; 

Το πότε και υπό ποιες συνθήκες κατανοούμε και συμπάσχουμε με έναν δολοφόνο αποκαλύπτει πολλά για τις αξίες και τις προτεραιότητές μας. 
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
ΔΟΥΝΕΙΚΑ

Ρεπορτάζ / Σκάνδαλο παιδεραστίας στα Δουνέικα: Το αποκρουστικό πρόσωπο της «αγίας» ελληνικής κοινωνίας

Η υπόθεση παιδεραστίας στα Δουνέικα, ένα χωριό 900 κατοίκων κοντά στην Αμαλιάδα, τη δεκαετία του ’80, φέρνει στο φως όχι μόνο τα φρικιαστικά εγκλήματα «ευυπόληπτων πολιτών», αλλά και τη συνωμοσία της σιωπής και την υποκρισία που επικρατεί σε κλειστές κοινωνίες.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ