Δεν μας επιτρέπεται πια η ρουτίνα

Δεν μας επιτρέπεται πια η ρουτίνα Facebook Twitter
Με κάποιον τρόπο πρέπει να συμφωνήσουμε ότι η μελλοντική επιβίωση της δημοκρατίας και ιδίως η ανανέωση των υποσχέσεών της περνάει από την αναμέτρηση με τα τυφλά σημεία και τις αμηχανίες τους. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0

ΚΑΘΩΣ ΠΡΟΧΩΡΟΥΜΕ ΠΡΟΣ το μέλλον, αφήνοντας πίσω τη μία κρίση μετά την άλλη –δίχως να βγαίνουμε ποτέ από αυτή την κατάσταση–, αρχίζουμε να συνειδητοποιούμε κάτι τρομακτικό: ο κόσμος γύρω μας έχει πολλά τυφλά σημεία. To καλάθι των βασικών εννοιών και αξιών μας, η αναδιανομή των πόρων, οι ατομικές ελευθερίες, το κράτος δικαίου, η συμπερίληψη, χτυπούν πάνω στο μέταλλο μιας όλο και πιο κακόπιστης και χαοτικής πραγματικότητας.

Κυρίως όμως βλέπουμε –όχι κατ’ ανάγκη στη χώρα μας, μιλώ για το μεγάλο πλάνο εδώ– ότι οι κόσμοι της πολιτικής όπως τη γνωρίζαμε δεν μπορούν να χειριστούν όψεις του σύγχρονου κόσμου. Δεξιόστροφες και αριστερόστροφες κυβερνήσεις και ενδιάμεσα σχήματα αγκομαχούν να εννοήσουν τις κοινωνίες που έχουν αναδυθεί τις τελευταίες δεκαετίες. Οσφραινόμαστε την αλήθεια μιας πολιτισμικής και σχεδόν ανθρωπολογικής αλλαγής, δύσκολα όμως το ομολογούμε στον εαυτό μας.

Η αριστερά και οι κόσμοι της δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν συναισθηματικά αυτά τα θέματα και θεάματα: η βαριά ανασφάλεια, οι συμμορίες, η διάσπαση των αστικών περιοχών σε ζώνες ανομίας είναι πράγματα που δεν χωρούν στη φαντασία του προοδευτικού ανθρώπου.

Πώς να παραδεχτεί κανείς ότι αναλυτικά εργαλεία και υποθέσεις έχουν αποδειχτεί μετέωρα και εν μέρει αποτυχημένα; Να, τώρα, αυτό που συμβαίνει στη Σουηδία με το ξέσπασμα ενός θηριώδους πολέμου συμμοριών και τα σχέδια για επέμβαση του στρατού. Τι είναι τούτο; Από πού έρχεται; Το έχουμε συναντήσει από χρόνια στο σκανδιναβικό νουάρ μυθιστόρημα (που είναι ένας στοχασμός με θέμα την αυταπάτη περί παράδεισου, τις προδομένες διαθήκες της αιώνιας σοσιαλδημοκρατικής ειρήνης), αλλά η πραγματικότητα δείχνει πιο άγρια από τη συγγραφική φαντασία. Αυτό που συμβαίνει στη Σουηδία τώρα είναι ένα τυφλό σημείο για τα φιλελεύθερα, προοδευτικά και συμπεριληπτικά όνειρα.

Η αριστερά και οι κόσμοι της δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν συναισθηματικά αυτά τα θέματα και θεάματα: η βαριά ανασφάλεια, οι συμμορίες, η διάσπαση των αστικών περιοχών σε ζώνες ανομίας είναι πράγματα που δεν χωρούν στη φαντασία του προοδευτικού ανθρώπου και κυρίως όχι στη θεμελιώδη πρόσληψη για τα «λαϊκά προάστια». Φυσικά, ερμηνείες και σοβαρές απαντήσεις συνεχίζουν να δίνονται από κοινωνικούς επιστήμονες, ειδικούς και ακτιβιστές. Από την άποψη της γνώσης και της χαρτογράφησης προβλημάτων υπάρχει τεράστια πρόοδος. Πολιτικά όμως και από την άποψη της κρατικής πολιτικής οι νέες μορφές ηθικής αποσύνθεσης είναι τυφλό σημείο για την αριστερά και πηγή προφανούς «δικαίωσης» για την ακροδεξιά.

Κάτι αντίστοιχο, με άλλους όρους, συμβαίνει σε ένα μεγάλο μέρος των ανθρώπων της δεξιάς στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ: σε αυτούς δεν προκαλούν αμηχανία οι πόλεμοι συμμοριών (αφού στη δεξιά είναι συμφιλιωμένοι με την ιδέα ότι «ο άνθρωπος είναι λύκος για τον άνθρωπο») όσο η κλιματική καταστροφή και όλα όσα βάζουν εμπόδια στη συμβατική λογική της οικονομικής ανάπτυξης και των καπιταλιστικών λύσεων. Ως πιο ευέλικτοι και πραγματιστές, φυσικά, κάποιοι Ευρωπαίοι συντηρητικοί έχουν αναγνωρίσει την αλήθεια της κλιματικής απορρύθμισης και δεν απορρίπτουν την ανάγκη για πράσινη μετάβαση. Ο κόσμος της δεξιάς, όμως, το κάνει με τον ίδιο ψυχρό και απρόθυμο τρόπο με τον οποίο κάποιοι στην αριστερά έχουν αρχίσει πια να παραδέχονται το πρόβλημα της εγκληματικότητας και της ανομικής απόσχισης κοινοτήτων.  

Διάφορα σημεία της πολιτικής εξακολουθούν όμως να είναι ζώνες σοβαρής αμηχανίας ή στερεότυπων διεκπεραιωτικών αποκρίσεων. Περισσότερη αστυνομία παπαγαλίζουν οι συντηρητικοί, περισσότερη κοινωνιολογία και κριτική παιδαγωγική απαντούν οι προοδευτικοί. Ο λαϊκισμός των αυστηρότερων ποινών για τους μεν, η κατανοητική επιείκεια και οι εκκλήσεις κοινωνικής πολιτικής για τους δε. Την ίδια στιγμή έχουν δοκιμαστεί πολιτικές και των δύο εκδοχών, δίχως να εμποδίζουν τις νέες μορφές ανθρώπινης βαναυσότητας.

Τα πολιτικά σχήματα αγωνιούν επιχειρώντας να σταθούν σε έναν κόσμο επώδυνων εκπλήξεων και ντροπιαστικών ανατροπών. Πώς να κυβερνηθεί μια όλο και πιο αδιανόητη πραγματικότητα; Πώς να σχεδιάσουμε πολιτικά τα επόμενα χρόνια, όταν οι συνεχείς καταστροφές στη φύση και τα απρόβλεπτα γεγονότα υπονομεύουν τα δεδομένα των προγραμματισμών;

Η πολιτική χρειάζεται χώρους και χρόνους δοκιμής, ωρίμανσης, «ξεδιπλώματος». Περιέχει παραδοσιακά μια ιδέα αργού χρόνου. Διαμορφώθηκε σε καιρούς που το έκτακτο συμβάν μπορούσε να διαχωριστεί από το τακτικό και υπήρχε ένα ασφαλές σύνορο μεταξύ ρουτίνας και ανατροπής της ρουτίνας. Η ρουτίνα ήταν κάτι σταθερό, η ανατροπή της έφερνε την αστάθεια, την έκπληξη, τον αιφνιδιασμό. Όταν όμως τα αιφνίδια γεγονότα και η αστάθεια παράγονται ανά πάσα στιγμή, δηλαδή όταν δεν μας παραχωρείται πια η ρουτίνα, τότε τα τυφλά σημεία γίνονται πιο ισχυρά.

Με κάποιον τρόπο, λοιπόν, πρέπει να συμφωνήσουμε ότι η μελλοντική επιβίωση της δημοκρατίας και ιδίως η ανανέωση των υποσχέσεών της περνάει από την αναμέτρηση με τα τυφλά σημεία και τις αμηχανίες τους. 

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λειψυδρία: ο οδικός χάρτης για την υδατική ασφάλεια της Αττικής

Ρεπορτάζ / Το νερό τελειώνει. Πώς θα αντιμετωπίσει τη λειψυδρία η Αττική;

Υπό την πίεση της σταδιακής μείωσης των υδατικών αποθεμάτων, η κυβέρνηση διαβεβαιώνει ότι η υδροδότηση της Αττικής τις επόμενες δεκαετίες θα διασφαλιστεί με τεχνικά έργα και θεσμικές παρεμβάσεις που θα ενισχύσουν την ανθεκτικότητα του συστήματος.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
ΜΑΜΝΤΑΝΙ

Οπτική Γωνία / Τζέφρι Σακς στη LiFO: «Ο Μαμντάνι στέλνει μήνυμα ελπίδας έναντι του αυταρχισμού του Τραμπ»

Μια άμεση ανάλυση της νίκης του νέου δημάρχου της Νέας Υόρκης και ένα σχόλιο από τον διακεκριμένο καθηγητή Οικονομικών του Πανεπιστημίου Κολούμπια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Αν νικήσει ο Μαμντάνι, θα αλλάξει η Νέα Υόρκη, και ίσως η Αμερική»

Οπτική Γωνία / «Αν νικήσει ο Μαμντάνι, θα αλλάξει η Νέα Υόρκη, ίσως και η Αμερική»

Η καθηγήτρια Ανθρωπολογίας του Πανεπιστημίου Κολούμπια της Νέας Υόρκης, Νένη Πανουργιά, μιλά για το τεταμένο πολιτικό κλίμα εν όψει των δημοτικών εκλογών, την άνοδο του Ζοχράν Μαμντάνι ως φωνής των «από τα κάτω» και τη σύγκρουση μεταξύ μιας νέας γενιάς ακτιβιστών και των παλιών κέντρων εξουσίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πιστεύει στ' αλήθεια η Gen Z πως η ΑΙ θα της λύσει το γκομενικό;

Οπτική Γωνία / Πιστεύει στ' αλήθεια η Gen Z πως η ΑΙ είναι η λύση σε όλα; Ακόμη και στον έρωτα;

Η Gen Z μεγαλώνει σε έναν κόσμο γεμάτο πληροφορίες, αλλά με λιγότερη πραγματική επαφή. Πόσο μπορεί η τεχνητή νοημοσύνη να βοηθήσει; Και τι σημαίνει τελικά υγιής σεξουαλικότητα σήμερα; Η ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος Αντιγόνη Γινοπούλου εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μικροπλαστικά: «Μέχρι και μια ολόκληρη πιστωτική κάρτα καταπίνουμε κάθε εβδομάδα»

Μικροπλαστικά / Μικροπλαστικά: «Μέχρι και μια ολόκληρη πιστωτική κάρτα καταπίνουμε κάθε εβδομάδα»

Είναι μικρά όσο ένας κόκκος ρυζιού και κάθε χρόνο παράγονται εκατομμύρια τόνοι. Ποιες είναι οι εξελίξεις για τη μείωση της μικροπλαστικής ρύπανσης; Τι συμβαίνει στην Ελλάδα; Πώς φτάνουν από το εργοστάσιο στο στομάχι μας;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Δημήτρης Παρασκευής: «Φέτος, έπειτα από καιρό, ο κορωνοϊός παρουσιάζει έξαρση»

Οπτική Γωνία / «Φέτος, έπειτα από καιρό, ο κορωνοϊός παρουσιάζει έξαρση»

Ο καθηγητής Επιδημιολογίας και Προληπτικής Ιατρικής του ΕΚΠΑ, Δημήτρης Παρασκευής, εξηγεί γιατί κάθε φθινόπωρο αυξάνονται οι ιώσεις του αναπνευστικού, ποια είναι η εικόνα του Covid-19 στην Ελλάδα και ποια μέτρα πρέπει να πάρουμε εν όψει του χειμώνα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Στέλιος Νέστωρ: «Ό,τι έκανα, δεν το έκανα για να ρίξω τη δικτατορία αλλά γιατί ντρεπόμουνα» 

Θεσσαλονίκη / Στέλιος Νέστωρ: «Δεν ήμουν από αυτούς που κάθονται σπίτι τους, βγάζουν λεφτά, τρώνε και πίνουνε» 

Μια πολιτική φυσιογνωμία που έδινε πάντα ηχηρό «παρών» στα πολιτικά και πολιτιστικά πράγματα της Θεσσαλονίκης. Μιλώντας στη LiFO, ζωντανεύει ένα μεγάλο κομμάτι της ιστορίας της πόλης, από την Κατοχή και τη χούντα μέχρι την ίδρυση του Μεγάρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ