Δεν μας επιτρέπεται πια η ρουτίνα

Δεν μας επιτρέπεται πια η ρουτίνα Facebook Twitter
Με κάποιον τρόπο πρέπει να συμφωνήσουμε ότι η μελλοντική επιβίωση της δημοκρατίας και ιδίως η ανανέωση των υποσχέσεών της περνάει από την αναμέτρηση με τα τυφλά σημεία και τις αμηχανίες τους. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0

ΚΑΘΩΣ ΠΡΟΧΩΡΟΥΜΕ ΠΡΟΣ το μέλλον, αφήνοντας πίσω τη μία κρίση μετά την άλλη –δίχως να βγαίνουμε ποτέ από αυτή την κατάσταση–, αρχίζουμε να συνειδητοποιούμε κάτι τρομακτικό: ο κόσμος γύρω μας έχει πολλά τυφλά σημεία. To καλάθι των βασικών εννοιών και αξιών μας, η αναδιανομή των πόρων, οι ατομικές ελευθερίες, το κράτος δικαίου, η συμπερίληψη, χτυπούν πάνω στο μέταλλο μιας όλο και πιο κακόπιστης και χαοτικής πραγματικότητας.

Κυρίως όμως βλέπουμε –όχι κατ’ ανάγκη στη χώρα μας, μιλώ για το μεγάλο πλάνο εδώ– ότι οι κόσμοι της πολιτικής όπως τη γνωρίζαμε δεν μπορούν να χειριστούν όψεις του σύγχρονου κόσμου. Δεξιόστροφες και αριστερόστροφες κυβερνήσεις και ενδιάμεσα σχήματα αγκομαχούν να εννοήσουν τις κοινωνίες που έχουν αναδυθεί τις τελευταίες δεκαετίες. Οσφραινόμαστε την αλήθεια μιας πολιτισμικής και σχεδόν ανθρωπολογικής αλλαγής, δύσκολα όμως το ομολογούμε στον εαυτό μας.

Η αριστερά και οι κόσμοι της δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν συναισθηματικά αυτά τα θέματα και θεάματα: η βαριά ανασφάλεια, οι συμμορίες, η διάσπαση των αστικών περιοχών σε ζώνες ανομίας είναι πράγματα που δεν χωρούν στη φαντασία του προοδευτικού ανθρώπου.

Πώς να παραδεχτεί κανείς ότι αναλυτικά εργαλεία και υποθέσεις έχουν αποδειχτεί μετέωρα και εν μέρει αποτυχημένα; Να, τώρα, αυτό που συμβαίνει στη Σουηδία με το ξέσπασμα ενός θηριώδους πολέμου συμμοριών και τα σχέδια για επέμβαση του στρατού. Τι είναι τούτο; Από πού έρχεται; Το έχουμε συναντήσει από χρόνια στο σκανδιναβικό νουάρ μυθιστόρημα (που είναι ένας στοχασμός με θέμα την αυταπάτη περί παράδεισου, τις προδομένες διαθήκες της αιώνιας σοσιαλδημοκρατικής ειρήνης), αλλά η πραγματικότητα δείχνει πιο άγρια από τη συγγραφική φαντασία. Αυτό που συμβαίνει στη Σουηδία τώρα είναι ένα τυφλό σημείο για τα φιλελεύθερα, προοδευτικά και συμπεριληπτικά όνειρα.

Η αριστερά και οι κόσμοι της δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν συναισθηματικά αυτά τα θέματα και θεάματα: η βαριά ανασφάλεια, οι συμμορίες, η διάσπαση των αστικών περιοχών σε ζώνες ανομίας είναι πράγματα που δεν χωρούν στη φαντασία του προοδευτικού ανθρώπου και κυρίως όχι στη θεμελιώδη πρόσληψη για τα «λαϊκά προάστια». Φυσικά, ερμηνείες και σοβαρές απαντήσεις συνεχίζουν να δίνονται από κοινωνικούς επιστήμονες, ειδικούς και ακτιβιστές. Από την άποψη της γνώσης και της χαρτογράφησης προβλημάτων υπάρχει τεράστια πρόοδος. Πολιτικά όμως και από την άποψη της κρατικής πολιτικής οι νέες μορφές ηθικής αποσύνθεσης είναι τυφλό σημείο για την αριστερά και πηγή προφανούς «δικαίωσης» για την ακροδεξιά.

Κάτι αντίστοιχο, με άλλους όρους, συμβαίνει σε ένα μεγάλο μέρος των ανθρώπων της δεξιάς στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ: σε αυτούς δεν προκαλούν αμηχανία οι πόλεμοι συμμοριών (αφού στη δεξιά είναι συμφιλιωμένοι με την ιδέα ότι «ο άνθρωπος είναι λύκος για τον άνθρωπο») όσο η κλιματική καταστροφή και όλα όσα βάζουν εμπόδια στη συμβατική λογική της οικονομικής ανάπτυξης και των καπιταλιστικών λύσεων. Ως πιο ευέλικτοι και πραγματιστές, φυσικά, κάποιοι Ευρωπαίοι συντηρητικοί έχουν αναγνωρίσει την αλήθεια της κλιματικής απορρύθμισης και δεν απορρίπτουν την ανάγκη για πράσινη μετάβαση. Ο κόσμος της δεξιάς, όμως, το κάνει με τον ίδιο ψυχρό και απρόθυμο τρόπο με τον οποίο κάποιοι στην αριστερά έχουν αρχίσει πια να παραδέχονται το πρόβλημα της εγκληματικότητας και της ανομικής απόσχισης κοινοτήτων.  

Διάφορα σημεία της πολιτικής εξακολουθούν όμως να είναι ζώνες σοβαρής αμηχανίας ή στερεότυπων διεκπεραιωτικών αποκρίσεων. Περισσότερη αστυνομία παπαγαλίζουν οι συντηρητικοί, περισσότερη κοινωνιολογία και κριτική παιδαγωγική απαντούν οι προοδευτικοί. Ο λαϊκισμός των αυστηρότερων ποινών για τους μεν, η κατανοητική επιείκεια και οι εκκλήσεις κοινωνικής πολιτικής για τους δε. Την ίδια στιγμή έχουν δοκιμαστεί πολιτικές και των δύο εκδοχών, δίχως να εμποδίζουν τις νέες μορφές ανθρώπινης βαναυσότητας.

Τα πολιτικά σχήματα αγωνιούν επιχειρώντας να σταθούν σε έναν κόσμο επώδυνων εκπλήξεων και ντροπιαστικών ανατροπών. Πώς να κυβερνηθεί μια όλο και πιο αδιανόητη πραγματικότητα; Πώς να σχεδιάσουμε πολιτικά τα επόμενα χρόνια, όταν οι συνεχείς καταστροφές στη φύση και τα απρόβλεπτα γεγονότα υπονομεύουν τα δεδομένα των προγραμματισμών;

Η πολιτική χρειάζεται χώρους και χρόνους δοκιμής, ωρίμανσης, «ξεδιπλώματος». Περιέχει παραδοσιακά μια ιδέα αργού χρόνου. Διαμορφώθηκε σε καιρούς που το έκτακτο συμβάν μπορούσε να διαχωριστεί από το τακτικό και υπήρχε ένα ασφαλές σύνορο μεταξύ ρουτίνας και ανατροπής της ρουτίνας. Η ρουτίνα ήταν κάτι σταθερό, η ανατροπή της έφερνε την αστάθεια, την έκπληξη, τον αιφνιδιασμό. Όταν όμως τα αιφνίδια γεγονότα και η αστάθεια παράγονται ανά πάσα στιγμή, δηλαδή όταν δεν μας παραχωρείται πια η ρουτίνα, τότε τα τυφλά σημεία γίνονται πιο ισχυρά.

Με κάποιον τρόπο, λοιπόν, πρέπει να συμφωνήσουμε ότι η μελλοντική επιβίωση της δημοκρατίας και ιδίως η ανανέωση των υποσχέσεών της περνάει από την αναμέτρηση με τα τυφλά σημεία και τις αμηχανίες τους. 

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας κανονικός αφελληνισμός

Οπτική Γωνία / Ένας κανονικός αφελληνισμός

Στη θέση εκείνων των ξένων που καλλιεργούσαν μια αληθινή σχέση με την Ελλάδα, πολλαπλασιάζονται τα φιμέ τζάμια των υπερπολυτελών τζιπ, αόρατοι και αδιάφοροι μεσάζοντες, αγοραστές επαύλεων που υπενοικιάζονται ή έχουν γίνει φρούρια με μικρούς ιδιωτικούς στρατούς τραμπούκων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Δημήτρης Νανόπουλος: «Ζούμε το τέλος του ανθρώπου και τη γέννηση ενός νέου τύπου ύπαρξης»

Οπτική Γωνία / Δημήτρης Νανόπουλος: «Ζούμε το τέλος του ανθρώπου και τη γέννηση ενός νέου τύπου ύπαρξης»

Ο διακεκριμένος ακαδημαϊκός και θεωρητικός φυσικός μιλά για την προέλευση της συνείδησης, τoν εγκέφαλο ως κβαντική μηχανή και το μέλλον του ανθρώπου ως υβριδίου τεχνολογίας και βιολογίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Η ομοφοβία δεν είναι ιδεολογική τοποθέτηση αλλά μια μορφή βίας»

Οπτική Γωνία / «Η ομοφοβία δεν είναι ιδεολογική τοποθέτηση αλλά μια μορφή βίας»

Ένα 13χρονο παιδί δεν άντεξε την ομοφοβία και έδωσε τέλος στη ζωή του. Ο ψυχίατρος-ψυχαναλυτής Σάββας Σαββόπουλος εξηγεί πώς μπορούν οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί να εντοπίσουν έγκαιρα τα σημάδια της αυτοκτονικής διάθεσης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Antinero: Καταγγελία-μαμούθ για το μεγαλύτερο πρόγραμμα δασικής πρόληψης

Ρεπορτάζ / Antinero: Πώς το «μεγαλύτερο πρόγραμμα δασικής πρόληψης» έγινε πεδίο καταγγελιών

Με εκατομμύρια ευρώ να έχουν ήδη διατεθεί, το πρόγραμμα Antinero μπαίνει στο στόχαστρο: 213 φορείς και πολίτες υπέβαλαν αναφορά στην Ε.Ε., αμφισβητώντας τη νομιμότητα και την αποτελεσματικότητά του.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
ΕΠΕΞ Οι ψαράδες της Αμοργού πέτυχαν κάτι που δεν έχει ξαναγίνει στην Ελλάδα

Οπτική Γωνία / Οι ψαράδες της Αμοργού πέτυχαν κάτι που δεν έχει ξαναγίνει στην Ελλάδα

Πήραν τη θάλασσα στα χέρια τους, πριν να είναι πολύ αργά και την χάσουν. Το «Αμοργόραμα» δεν είναι απλώς μια ιδέα, αλλά στοίχημα ζωής – και πρότυπο για την αλιεία όλης της χώρας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Μετρό-φούρνος: Ως πότε θα λιώνουμε και υπογείως;

Ρεπορτάζ / Μετρό-φούρνος: Ως πότε θα λιώνουμε και υπογείως;

Είκοσι τρένα που εκτελούν δρομολόγια στην μπλε και την κόκκινη γραμμή δεν έχουν κλιματισμό, ενώ το air condition στους παλιούς συρμούς της πράσινης γραμμής θυμίζει λοταρία: ποτέ δεν ξέρεις αν θα πετύχεις δροσιά ή ζέστη.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Dr. Zeina Jallad: «Ονειρεύομαι ένα μέλλον όπου τη ζωή των παιδιών μας δεν θα την ορίζει το γεγονός ότι υποφέρουν αλλά ότι ευημερούν»

Οπτική Γωνία / Zeina Jallad: «Ονειρεύομαι έναν ουρανό χωρίς πυραύλους και drones»

Η διευθύντρια του Κέντρου Μελετών Παλαιστινιακής Γης και καθηγήτρια στο Αμερικανικό Πανεπιστήμιο της Βηρυτού μιλά στη LiFO για την αποτυχία του διεθνούς δικαίου και το «sumud» ως καθημερινή εξέγερση απέναντι στην εξόντωση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιοι θα πληρώσουν τις απάτες του ΟΠΕΚΕΠΕ

Ρεπορτάζ / Ποιοι θα πληρώσουν τις απάτες του ΟΠΕΚΕΠΕ

Η κυβέρνηση ομολόγησε την αποτυχία της στην αντιμετώπιση του πελατειακού κράτους, οι κανονικοί αγρότες όμως, που δεν συμμετείχαν στις απάτες, είναι αυτοί που κυρίως θα πληρώσουν το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ