Αυτή η φλόγα δεν θα σβήσει ποτέ

Αυτή η φλόγα δεν θα σβήσει ποτέ Facebook Twitter
Aρχετυπικά Χριστούγεννα: «Ιt's a wonderful life» του Φρανκ Κάπρα.
6

Υπάρχει ένα όχι τόσο γνωστό τραγούδι του Σαββόπουλου που μιλάει για τις άχαρες Πρωτοχρονιές της εφηβείας «με τους μεγάλους» αλλά και τις κατοπινές  / «Ύστερα γιόρταζες με φίλους σ΄ ένα δωμάτιο καπνού / το θαύμα πάλι ήταν αλλού / στις παιδικές Πρωτοχρονιές σου / στο χρόνο που άλλαζε μαζί σου / πριν μεγαλώσει η αντίστασή σου» / ακόμα με κυνηγάει αυτό το θαύμα που τόσο ωραία περιγράφει ο Σαββόπουλος στις «Πρωτοχρονιές του ραδιοφώνου» / είχε πάντα μια εξωτική μαγεία αυτή η μέρα που για μένα συνδέθηκε και με την ανακάλυψη της Αθήνας / για εβδομάδες ζούσα με την προσδοκία της οικογενειακής συγκέντρωσης το βράδυ της Παραμονής Πρωτοχρονιάς στο μαγικό σπίτι της θείας μου της Μάτας στην οδό Μιχαήλ Βόδα / τότε δεν είχα ιδέα που πέφτει η Μιχαήλ Βόδα, μου έφτανε ότι θα έμπαινα στο παραμυθένιο νεοκλασικό με τα δύο πατώματα, την στιβαρή ξύλινη σκάλα και, κυρίως, στην τεράστια κουζίνα όπου ένας μικρός στρατός από ζωηρές, καπάτσες, ακούραστες γυναίκες ετοίμαζαν το δείπνο της σημαντικής αυτής νύχτας πάνω σε ατελείωτους πάγκους και νεροχύτες από μάρμαρο /για το εξάχρονο ή επτάχρονο που ήμουν στα τέλη της δεκαετίας του '70 η διαδρομή από το σπίτι μας στη Νέα Σμύρνη μέχρι τον υποβλητικό αυτό δρόμο με τα θαλερά, γερμένα δέντρα αποκτούσε διαστάσεις κανονικής εκδρομής / η «Αθήνα» ήταν ένας άγνωστος κόσμος και η Συγγρού έμοιαζε στα μάτια μου τουλάχιστον με την 5η Λεωφόρο / καρφωνόμουν στο παράθυρο προσπαθώντας να ρουφήξω όσες περισσότερες εικόνες μπορούσα / το Φιξ στα τελευταία του, Στύλοι Ολυμπίου Διός, λεωφόρος Αμαλίας, το Ζάππειο, ο Κήπος, η Βουλή, το Σύνταγμα με τα φωταγωγημένα ξενοδοχεία, η Πανεπιστημίου, τα ωραία κτίρια της Πατησίων / καφενεία, καταστήματα που ήξερα από τις σακούλες της μητέρας μου, μεγάλα χαρτοπωλεία, το Μούγερ με τα αγαπημένα μου παπούτσια («ο Μούγερ, ο Μούγερ!!!», σχεδόν ούρλιαζα, σε έκσταση), διάσημα παιχνιδάδικα, ένας ολόκληρος κόσμος γεμάτος από Αθήνα και ζωή / φτάνοντας στο σπίτι της θείας ήμουν ήδη ευτυχισμένος / αλλά πίσω από την παλιά, επιβλητική πόρτα με περίμενε ακόμα περισσότερη ευτυχία, τόση που νόμιζα ότι θα σκάσω / αν η μητέρα μου ήταν «μοντέρνα» και "«εργαζόμενη» η θεία Μάτα ήταν ακριβώς το αντίθετο / αφοσιωμένη νοικοκυρά, με αφράτα, τσιτωμένα μάγουλα που δεν χόρταινα να φιλάω / παντού  στο σπίτι επικρατούσε η ωραία βαβούρα των σπιτιών που ξεχειλίζουν από ζωή, πολυκοσμία και χαρά / μεσήλικες, παππούδες, γιαγιάδες, παιδάκια και δυο - τρεις έφηβοι, οι μόνοι που υποθέτω δεν θα έβρισκαν τόσο συναρπαστική τη βραδιά / ο μοναδικός μου φόβος εκείνες τις ώρες ήταν μην έρθει κάποιο άλλο παιδάκι και μου ζητήσει να «παίξουμε»/ αν και πάντα μου έκαναν εντύπωση τα πολλά παιχνίδια του μεγαλύτερου σε ηλικία ξαδέλφου μου (που τα είχε παρατήσει εδώ και καιρό) ήξερα πως δεν είχα καμία όρεξη να σπαταλήσω τον χρόνο μου παίζοντας στρατιωτάκια ή Playmobil / αυτά ήταν για άλλες ημέρες/ σήμερα θα τριγυρνούσα από δωμάτιο σε δωμάτιο παρατηρώντας τους «μεγάλους» ή θα τρύπωνα στην κουζίνα / εκεί οι τροφαντές γυναίκες (ήταν όλες άραγε οικιακές βοηθοί; αποκλείεται!) θα με σήκωναν ψηλά, θα με ρήμαζαν στα φιλιά και θα με άφηναν να δοκιμάσω ένα σωρό λιχουδιές / εγώ απλά τις αγαπούσα / αργότερα θυμάμαι την ιεροτελεστία της αλλαγής του χρόνου με το κλείσιμο του γενικού και το τραγούδι που με συγκινούσε από νεογέννητο νομίζω /  σήμερα, 30τόσα χρόνια μετά, το σπίτι της Μιχαήλ Βόδα είναι ακόμα στη θέση του / για να μου θυμίζει τις καλύτερες Πρωτοχρονιές της παιδικής μου ηλικίας / η θεία Μάτα, αν και υπήρχε εναλλακτική λύση στην Κηφισιά, επιμένει να ζει σ' αυτό το μαγικό μέρος παρά τη σχεδόν μαζική φυγή των παλιών γειτόνων της / «καλέ, δεν θα πάμε πουθενά, εδώ είναι το σπίτι μας!», μου είπε πριν λίγες εβδομάδες όταν την συνάντησα στους δικούς μου, το ίδιο γελαστή και όμορφη, με τα χαρούμενα μάτια της ανοιχτά και πιο λαμπερά από ποτέ / φέτος, που πολλοί πιστεύουν ότι δεν έχουν λόγους να γιορτάσουν, καταπτοημένοι από τα προβλήματα και το κλίμα της εποχής, ας εμπιστευθούν τις παιδικές πρωτοχρονιές, τότε που το θαύμα ήταν όντως αλλού / κι όταν το ποτήρι της γιορτής υψωθεί, θυμηθείτε πως είμαστε φτιαγμένοι από τα χαμόγελα και τα μάτια των δικών μας ανθρώπων / αυτούς γιορτάζουμε κι αυτή η φλόγα δεν θα σβήσει ποτέ / (καλή χρονιά σε όλους!).

Από την στήλη της LIFO, Urban Lab του 2012

Οπτική Γωνία
6

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Κι ύστερα γίναμε ωραία φωτογραφία…» που τη ζωντάνεψε το AI / Ποιος θα ήθελε να δει τους νεκρούς του να «ζωντανεύουν»; / AI, η αθανασία σού πάει πολύ / Ο θάνατος στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης 

Οπτική Γωνία / Ποιος θα ήθελε να δει τους νεκρούς του να «ζωντανεύουν»;

Οι φωτογραφίες νεκρών αγαπημένων μας αποκτούν «ζωή» μέσω εφαρμογών AI. Πώς αλλάζει η Τεχνητή Νοημοσύνη τον τρόπο που βλέπουμε τον θάνατο σήμερα και ποια διλήμματα και φιλοσοφικά ερωτήματα θέτει;
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Οι διακοπές που δεν κάναμε φέτος

Ρεπορτάζ / Οι διακοπές που δεν κάναμε φέτος

Με τους μισθούς καθηλωμένους και τα κόστη των διακοπών να έχουν ξεφύγει, οι μεγάλες καλοκαιρινές εξορμήσεις που συνηθίζαμε μέχρι πρόσφατα, κατέληξαν σε «long weekends» για πολλούς, ενώ για άλλους ούτε καν αυτό δεν είναι πια επιλογή.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βέτο τριών υπουργείων για τη Βασιλίσσης Όλγας – Αμετακίνητος ο Χάρης Δούκας

Αθήνα / Βέτο τριών υπουργείων για τη Βασιλίσσης Όλγας – Αμετακίνητος ο Χάρης Δούκας

Σε τροχιά μετωπικής σύγκρουσης μεταξύ κεντρικής διοίκησης και Δήμου Αθηναίων βρίσκεται πλέον το θέμα της λεωφόρου Βασιλίσσης Όλγας, μετά την απόφαση του δημοτικού συμβουλίου να προχωρήσει, κατά πλειοψηφία, στην επαναφορά της κυκλοφορίας οχημάτων και στη μετατροπή της σε δρόμο ήπιας κυκλοφορίας.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η Νέα Δημοκρατία και οι δύο επιστροφές που θέλει

Ρεπορτάζ / Η Νέα Δημοκρατία και οι δύο επιστροφές που θέλει

Κάποιοι ελπίζουν στην επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα και άλλοι ζητάνε την επιστροφή του Γρηγόρη Δημητριάδη. Οι πληροφορίες της LiFO επιβεβαιώνουν τις συζητήσεις για την επιστροφή του Δημητριάδη, αλλά στο κόμμα και όχι στο Μαξίμου.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μετανάστες, ΜΚΟ και δικαιώματα στο στόχαστρο – η κυβέρνηση νομοθετεί τον αποκλεισμό

Οπτική Γωνία / Μετανάστες, ΜΚΟ και δικαιώματα στο στόχαστρο – η κυβέρνηση νομοθετεί τον αποκλεισμό

Η κυβέρνηση σκληραίνει ακόμα περισσότερο την αντιμεταναστευτική της πολιτική, στοχοποιώντας επιπλέον ξανά τις ΜΚΟ, ευτυχώς όμως όχι χωρίς «αντίλογο», παρά την απουσία ικανής αντιπολίτευσης και σε αυτό το πεδίο. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Με απειλούν από τις ΗΠΑ επειδή λέω “Free Palestine”»

Οπτική Γωνία / «Δέχομαι απειλές από τις ΗΠΑ επειδή λέω “Free Palestine”»

Η Ιωάννα Αλυγιζάκη μιλά για το γράμμα που έλαβε στο μαγαζί της στα Χανιά ενώ ο πρώην πρόεδρος της Ισραηλιτικής Κοινότητας Αθηνών Μίνος Μωυσής σχολιάζει τις συνέπειες του περιστατικού και περιγράφει την ανησυχία του για τη μισαλλοδοξία στην Ελλάδα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο καράβια των παιδικών χρόνων

Οπτική Γωνία / Η αριστοκρατική Μαριλένα και η τραχιά Μυρτιδιώτισσα όργωσαν τις ελληνικές θάλασσες, αφήνοντας το στίγμα τους

Βίος και πολιτεία δυο καραβιών που έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στα όχι άγνωστα αλλά και όχι πάντοτε ήρεμα νερά της Ελλάδας.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
«Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ρεπορτάζ / «Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ο συγγραφέας Γιάννης Μακριδάκης, που ζει στη Χίο και καλλιεργεί εκεί ο ίδιος τη δική του γη, περιγράφει στη LiFo την καθημερινότητα, που έχει αλλάξει ριζικά μετά τις φωτιές, και την προσπάθεια των κατοίκων να σταθούν ξανά στα πόδια τους.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Βασιλική Σιούτη / Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Πώς θα τελειώσει ο πόλεμος στην Ουκρανία και πόσο κοντά βρισκόμαστε σε αυτό το τέλος; Τραμπ και Πούτιν μοιάζουν αποφασισμένοι, αλλά ο Ζελένσκι και οι Ευρωπαίοι ηγέτες δεν βιάζονται.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Οπτική Γωνία / Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Αν έβγαζε κάποιος ένα συμπέρασμα από τον χειρισμό της υπόθεσης αυτής, θα έλεγε πως «όλα ήταν ένα λάθος». Ένα λάθος το οποίο πολλοί δεν το βλέπουν ως τέτοιο, καθώς θεωρούν αυτονόητο να μαθαίνουν πληροφορίες για τις ζωές των άλλων, ακόμα και αν αυτές έχουν δυσκολίες και απαιτούν σεβασμό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Οπτική Γωνία / Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Από που προκύπτει το αναρχικό, πόσο μάλλον κάποιο «κομμουνιστικό» προφίλ των «εμπρηστών»; Από ένα σκουλαρίκι, την είδηση για το χασίς και τα τσίπουρα, τα ρούχα που είναι αυτά που συναντάς σε πλήθος εικοσάρηδων σε πλατείες και δρόμους της χώρας;
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ

σχόλια

6 σχόλια
Ούτε που κατάλαβα πως δεν υπήρχαν τελείες. Στα σχόλια το είδα κι απόρησα. Τόσο συναρπαστικό το κείμενο. Σε άλλη περίπτωση θα το είχα οπωσδήποτε παρατηρήσει και χλευάσει. Σ' ευχαριστώ φίλε.
Το να γράψει κανείς ένα κείμενο τέτοιας έκτασης, χωρίς τελείες, και να εξακολουθεί να είναι ευανάγνωστο, είναι τουλάχιστον αξιόλογο από πλευράς κειμενογραφίας. Ο νομπελίστας Σαραμάγκου (και όχι μόνο), έγραφε ολόκληρες σελίδες, χωρίς να χρησιμοποιεί τελείες, γιατί απλά μπορούσε. Δεν υπάρχει τίποτα κακό με το διαφορετικό, ειδικά όταν όταν εκφράζει τόσο όμορφες εικόνες και συναισθήματα. Εξάλλου, η τέχνη ασπάζεται την προτωτυπία τη διαφορετικότητα και τη μοναδικότητα και αντιστρόφως. Πολύ όμορφο κείμενο!
Δεν καταλαβαίνουν το πρωτότυπο οι δύο σχολιαστές λόγω έλλειψης ισοδύναμων εμπειριών.Δεν είναι πρόσθεση προτάσεων και παραγράφων.Μια ταινία ευτυχίας της παιδικής ηλικίας είναι.Βάζουν τελείες σε μια ταινία;