Αυτά που ξέρουμε για τον Λουίτζι Μαντζιόνε μοιάζουν ανησυχητικά κοινότοπα

Αυτά που ξέρουμε για τον Λουίτζι Μαντζιόνε μοιάζουν ανησυχητικά κοινότοπα Facebook Twitter
Κάθε κομμάτι του Μαντζιόνε, κάθε νέο ίχνος του ιστορικού του στο διαδίκτυο έχει ήδη αναλυθεί από εκατομμύρια ανθρώπους.
0

ΕΔΩ ΚΑΙ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ μια εβδομάδα, ένας 26χρονος μηχανικός λογισμικού είναι ο κεντρικός χαρακτήρας της Αμερικής. Για ορισμένους, ο φόνος που κατηγορείται ότι διέπραξε θεωρήθηκε τεκμήριο μιας διχασμένης χώρας που έχει εμμονή με την αιματοχυσία. Για άλλους, ο Λουίτζι Μαντζιόνε αποτελεί μια έκφραση του βάθους της δίκαιης οργής που υπάρχει στην αμερικανική ζωή αυτή τη στιγμή, ένα σύμβολο δικαιολογημένης βίας.

Ο Μαντζιόνε έγινε λαϊκός ήρωας πριν ακόμη συλληφθεί. Δοξάστηκε, συκοφαντήθηκε, έγινε αντικείμενο ερωτικών fan fiction, μνημονεύτηκε σε μορφή τατουάζ, memes και σουβενίρ. Κάθε κομμάτι του Μαντζιόνε, κάθε νέο ίχνος του ιστορικού του στο διαδίκτυο έχει ήδη αναλυθεί από εκατομμύρια ανθρώπους.

Το διαδίκτυο απεχθάνεται το κενό και τις παύσεις και σε κάποιο βαθμό αυτό το επίπεδο εξονυχιστικού ελέγχου συμβαίνει στους περισσότερους μαζικούς εκτελεστές ή στους δράστες πολιτικής βίας. Το πιο αξιοσημείωτο όμως σ’ αυτή την υπόθεση είναι το πόσο φορτισμένη, ακόμη και απελπισμένη, υπήρξε η ψηφιακή έρευνα. Είναι ανθρώπινο να θέλει κανείς τακτοποιημένες εξηγήσεις και ταιριαστές αφηγήσεις. Στην περίπτωση του Μαντζιόνε όμως, φαίνεται ότι οι άνθρωποι αναζητούν κάτι περισσότερο.

Καθώς το κοινό μελετούσε το ψηφιακό αποτύπωμα του Μαντζιόνε, το πραγματικό διακύβευμα της υπόθεσης ήρθε στο προσκήνιο. Το ενδιαφέρον μετατοπίστηκε από τα πραγματικά γεγονότα στην ανακάλυψη κάποιου μεγαλύτερου νοήματος.

Μια κοινή αντίληψη για το διαδίκτυο είναι ότι πρόκειται για ένα εργαλείο πληροφόρησης. Παρακολουθώντας όμως αυτό που συμβαίνει την τελευταία εβδομάδα, καταλήγει κανείς στο συμπέρασμα ότι το διαδίκτυο είναι μια μηχανή πολύ πιο κατάλληλη στο να παράγει ιστορίες παρά στο να βγάζει νόημα. Σύμφωνα με όσα ξέρουμε, υπέφερε από εξουθενωτικούς πόνους στην πλάτη και περνούσε αρκετό χρόνο σε φόρουμ του Reddit, αλλά όπως έγραψε ο John Herrman στο New York αυτή την εβδομάδα, το διαδίκτυο «ήταν το μέρος όπου ο Μαντζιόνε φαινόταν λίγο-πολύ καλά».

Καθώς το κοινό μελετούσε το ψηφιακό αποτύπωμα του Μαντζιόνε, το πραγματικό διακύβευμα της υπόθεσης ήρθε στο προσκήνιο. Το ενδιαφέρον μετατοπίστηκε από τα πραγματικά γεγονότα στην ανακάλυψη κάποιου μεγαλύτερου νοήματος. Καθώς οι λεπτομέρειες της ζωής του Μαντζιόνε ξεθάβονταν η μία μετά την άλλη, οι άνθρωποι πάσχιζαν σε πραγματικό χρόνο να ταξινομήσουν το προφίλ του δράστη, τοποθετώντας το σε ένα οικείο πλαίσιο. Θα περιμέναμε ίσως να μας δείξουν τα στοιχεία που είχαμε στη διάθεσή μας το είδος της αποξένωσης που έχουμε συνηθίσει να περιμένουμε από βίαιους άνδρες. Θα ήταν καθησυχαστικό, ή τουλάχιστον θα έβγαζε νόημα, να βλέπαμε μια πορεία σταθερής ριζοσπαστικοποίησης στις αναρτήσεις του, που τον έστρεψε προς τον εξτρεμισμό.

Υπάρχουν πολλά που δεν ξέρουμε, αλλά πολλά από αυτά που ξέρουμε είναι εντελώς κοινότοπα – πράγμα που είναι, από μόνο του, ανησυχητικό. Εκτός από τους πόνους στην πλάτη, φαίνεται ότι υπέφερε κι από που αποκαλείται «εγκεφαλική ομίχλη» [brain fog] και ότι πάλευε να βρει ανακούφιση και ικανοποιητικές διαγνώσεις. Αυτό μπορεί να ήταν από μόνο του ένας παράγοντας ριζοσπαστικοποίησης, ή το εναρκτήριο περιστατικό σε μια σειρά γεγονότων που θα μπορούσαν να οδηγήσουν στη δολοφονία του CEO της United Healthcare. Ακόμα δεν ξέρουμε.

Η άγνοιά μας δεν κάνει το γεγονός λιγότερο αποκαλυπτικό, καταλυτικό ή τρομακτικό. Και δεν σταματά τις εικασίες, την αναζήτηση στοιχείων και νοήματος.

Όπως παρατήρησε ο δημοσιογράφος Ian Bogost σε μια ανάρτηση στο Bluesky αυτή την εβδομάδα, η μάζα των αναρτήσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αλλά και τα σχετικά άρθρα έμοιαζαν συχνά κενά.

Η αναζήτησή μας για ένα κίνητρο ή για την εξαγωγή κάποιου νοήματος δεν οδηγούσε πουθενά. Και όμως εξακολουθούμε να την επιδιώκουμε. «Φτάσαμε στο τέλος του διαδικτύου ως πληροφοριακού συστήματος», έγραφε επίσης στην ανάρτησή του ο Bogost.

Για πολλούς ο πυροβολισμός έμοιαζε σημαντικός με έναν τρόπο που παρόμοιες πράξεις βίας γενικά δεν είναι. Στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ο κόσμος άρχισε να αποκαλεί την πράξη του «εκτέλεση», προτού καν διαπιστωθεί οτιδήποτε που να μοιάζει με κίνητρο. Η παρόρμηση είναι κατανοητή: Ισχυροί και πλούσιοι άνδρες δεν δολοφονούνται κάθε μέρα στο κέντρο του Μανχάταν.

Πολλοί παρατηρητές έσπευσαν να «διαβάσουν» το περιστατικό ως ένα καμπανάκι για περαιτέρω βία κατά των πλουσίων και ισχυρών ή ως ένα γεγονός που θα μπορούσε να αφυπνίσει τους ανθρώπους για το μέγεθος και την έκταση μιας λαϊκίστικης οργής που επικρατεί στη χώρα απέναντι σε διαλυμένους γραφειοκρατικούς θεσμούς όπως το σύστημα υγειονομικής περίθαλψης.

Ωστόσο, η πιο δυσάρεστη ίσως έκβαση για τα εκατομμύρια που παρακολουθούν την υπόθεση είναι η αποτυχία της μηχανής του νοήματος να προσφέρει κάποια επίλυση. Ο Μαντζιόνε μπορεί να μην είναι ένας λαϊκός ήρωας –είτε ως τραμπικός είτε ως μαρξιστής– αλλά απλώς ένας νεαρός άνδρας εργαζόμενος στη βιομηχανία της τεχνολογίας, με αρκετά κοινότοπες απόψεις στο πλαίσιο της σύγχρονης διαδικτυακής υποκουλτούρας.

Μπορεί να μη ριζοσπαστικοποιήθηκε από ένα βιβλίο ή ένα βιντεοπαιχνίδι ή ακόμη και από μια διαμάχη με την ασφαλιστική του εταιρεία. Αν ο Μαντζιόνε δεν μπορεί να διεκδικηθεί από μια ιδεολογία, ή αν αποκαλυφθεί ότι ήταν ένα καλά προσαρμοσμένο παιδί που έπαθε κάποια βαθιά ψυχική διαταραχή, αυτό μπορεί τελικά να είναι πιο ανησυχητικό από το να είναι ένας «πράκτορας σκοτεινών κύκλων» ή ένας περιθωριακός εξτρεμιστής.

Όταν συνελήφθη ο Μαντζιόνε, είχε μαζί του ένα σημείωμα ή ένα είδος μανιφέστου, μικρότερου από 300 λέξεις. Στην αρχή του, αναφέρει το εξής: «Αυτό [που έκανα] ήταν αρκετά τετριμμένο». Η φράση δείχνει ψυχρότητα, αποστασιοποίηση και μας στοιχειώνει. Θα μπορούσε να είναι απλώς το συνηθισμένο καύχημα ενός οπλοφόρου. Αναδεικνύει όμως επίσης μια πιθανότητα που είναι πολύ πιο δύσκολο να τη δεχτεί κανείς (και να την αφομοιώσει το διαδίκτυο): ότι αυτό που μοιάζει μ’ ένα κρίσιμο και καθοριστικό για την εποχή μας γεγονός, μπορεί τελικά να είναι κάτι «τετριμμένο» ως προς τη βιαιότητά του, ως προς την αδυναμία του να επιφέρει αλλαγές και ως προς το πόσο γρήγορα όλοι μας μπορούμε να συνεχίσουμε σαν να μη συνέβη ποτέ.

Με στοιχεία από The Atlantic

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Κι ύστερα γίναμε ωραία φωτογραφία…» που τη ζωντάνεψε το AI / Ποιος θα ήθελε να δει τους νεκρούς του να «ζωντανεύουν»; / AI, η αθανασία σού πάει πολύ / Ο θάνατος στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης 

Οπτική Γωνία / Ποιος θα ήθελε να δει τους νεκρούς του να «ζωντανεύουν»;

Οι φωτογραφίες νεκρών αγαπημένων μας αποκτούν «ζωή» μέσω εφαρμογών AI. Πώς αλλάζει η Τεχνητή Νοημοσύνη τον τρόπο που βλέπουμε τον θάνατο σήμερα και ποια διλήμματα και φιλοσοφικά ερωτήματα θέτει;
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Οι διακοπές που δεν κάναμε φέτος

Ρεπορτάζ / Οι διακοπές που δεν κάναμε φέτος

Με τους μισθούς καθηλωμένους και τα κόστη των διακοπών να έχουν ξεφύγει, οι μεγάλες καλοκαιρινές εξορμήσεις που συνηθίζαμε μέχρι πρόσφατα, κατέληξαν σε «long weekends» για πολλούς, ενώ για άλλους ούτε καν αυτό δεν είναι πια επιλογή.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βέτο τριών υπουργείων για τη Βασιλίσσης Όλγας – Αμετακίνητος ο Χάρης Δούκας

Αθήνα / Βέτο τριών υπουργείων για τη Βασιλίσσης Όλγας – Αμετακίνητος ο Χάρης Δούκας

Σε τροχιά μετωπικής σύγκρουσης μεταξύ κεντρικής διοίκησης και Δήμου Αθηναίων βρίσκεται πλέον το θέμα της λεωφόρου Βασιλίσσης Όλγας, μετά την απόφαση του δημοτικού συμβουλίου να προχωρήσει, κατά πλειοψηφία, στην επαναφορά της κυκλοφορίας οχημάτων και στη μετατροπή της σε δρόμο ήπιας κυκλοφορίας.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η Νέα Δημοκρατία και οι δύο επιστροφές που θέλει

Ρεπορτάζ / Η Νέα Δημοκρατία και οι δύο επιστροφές που θέλει

Κάποιοι ελπίζουν στην επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα και άλλοι ζητάνε την επιστροφή του Γρηγόρη Δημητριάδη. Οι πληροφορίες της LiFO επιβεβαιώνουν τις συζητήσεις για την επιστροφή του Δημητριάδη, αλλά στο κόμμα και όχι στο Μαξίμου.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μετανάστες, ΜΚΟ και δικαιώματα στο στόχαστρο – η κυβέρνηση νομοθετεί τον αποκλεισμό

Οπτική Γωνία / Μετανάστες, ΜΚΟ και δικαιώματα στο στόχαστρο – η κυβέρνηση νομοθετεί τον αποκλεισμό

Η κυβέρνηση σκληραίνει ακόμα περισσότερο την αντιμεταναστευτική της πολιτική, στοχοποιώντας επιπλέον ξανά τις ΜΚΟ, ευτυχώς όμως όχι χωρίς «αντίλογο», παρά την απουσία ικανής αντιπολίτευσης και σε αυτό το πεδίο. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Με απειλούν από τις ΗΠΑ επειδή λέω “Free Palestine”»

Οπτική Γωνία / «Δέχομαι απειλές από τις ΗΠΑ επειδή λέω “Free Palestine”»

Η Ιωάννα Αλυγιζάκη μιλά για το γράμμα που έλαβε στο μαγαζί της στα Χανιά ενώ ο πρώην πρόεδρος της Ισραηλιτικής Κοινότητας Αθηνών Μίνος Μωυσής σχολιάζει τις συνέπειες του περιστατικού και περιγράφει την ανησυχία του για τη μισαλλοδοξία στην Ελλάδα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο καράβια των παιδικών χρόνων

Οπτική Γωνία / Η αριστοκρατική Μαριλένα και η τραχιά Μυρτιδιώτισσα όργωσαν τις ελληνικές θάλασσες, αφήνοντας το στίγμα τους

Βίος και πολιτεία δυο καραβιών που έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στα όχι άγνωστα αλλά και όχι πάντοτε ήρεμα νερά της Ελλάδας.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
«Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ρεπορτάζ / «Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ο συγγραφέας Γιάννης Μακριδάκης, που ζει στη Χίο και καλλιεργεί εκεί ο ίδιος τη δική του γη, περιγράφει στη LiFo την καθημερινότητα, που έχει αλλάξει ριζικά μετά τις φωτιές, και την προσπάθεια των κατοίκων να σταθούν ξανά στα πόδια τους.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Βασιλική Σιούτη / Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Πώς θα τελειώσει ο πόλεμος στην Ουκρανία και πόσο κοντά βρισκόμαστε σε αυτό το τέλος; Τραμπ και Πούτιν μοιάζουν αποφασισμένοι, αλλά ο Ζελένσκι και οι Ευρωπαίοι ηγέτες δεν βιάζονται.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Οπτική Γωνία / Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Αν έβγαζε κάποιος ένα συμπέρασμα από τον χειρισμό της υπόθεσης αυτής, θα έλεγε πως «όλα ήταν ένα λάθος». Ένα λάθος το οποίο πολλοί δεν το βλέπουν ως τέτοιο, καθώς θεωρούν αυτονόητο να μαθαίνουν πληροφορίες για τις ζωές των άλλων, ακόμα και αν αυτές έχουν δυσκολίες και απαιτούν σεβασμό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Οπτική Γωνία / Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Από που προκύπτει το αναρχικό, πόσο μάλλον κάποιο «κομμουνιστικό» προφίλ των «εμπρηστών»; Από ένα σκουλαρίκι, την είδηση για το χασίς και τα τσίπουρα, τα ρούχα που είναι αυτά που συναντάς σε πλήθος εικοσάρηδων σε πλατείες και δρόμους της χώρας;
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ