Ρέκβιεμ για έναν κριτικό κινηματογράφου

Ρέκβιεμ για έναν κριτικό κινηματογράφου Facebook Twitter
Το Σαββατοκύριακο που μας πέρασε δημοσιεύτηκε το τελευταίο κείμενό του ως σινε-κριτικού, ρίχνοντας κι άλλο λάδι στη φωτιά της συζήτησης περί του τέλους όχι μόνο του σινεμά αλλά και της κριτικής κινηματογράφου όπως την ξέραμε.
0

ENAΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΠΙΟ ΕΠΙΦΑΝΕΙΣ και επιδραστικούς (και εξαιρετικά διασκεδαστικούς συχνά) κριτικούς κινηματογράφου του τρέχοντος αιώνος υπήρξε οπωσδήποτε ο A.O. Scott των New York Times, ο οποίος μετά από 24 χρόνια στο πόστο αυτό, αποχωρεί για να αναλάβει διαφορετική θέση στην εφημερίδα, πάντα στον ευρύτερο χώρο της κριτικής.

Το Σαββατοκύριακο που μας πέρασε δημοσιεύτηκε το τελευταίο κείμενό του ως σινε-κριτικού, ρίχνοντας κι άλλο λάδι στη φωτιά της συζήτησης περί του τέλους όχι μόνο του σινεμά αλλά και της κριτικής κινηματογράφου (ήταν η φουρνιά του 56χρονου Σκοτ η τελευταία του είδους;) όπως την ξέραμε. Το άρθρο αποτελούσε έναν αποχαιρετισμό στους αναγνώστες και είχε την μορφή μιας συνέντευξης του ίδιου με τον εαυτό του.

«Οι ταινίες ήταν πάντα μέρος των ονείρων και της παιδείας μου», γράφει, «από την πρώτη τραυματική μου συνάντηση με τις ιπτάμενες μαϊμούδες στον Μάγο του Οζ. Ακόμα μου προκαλεί δέος η δύναμή τους (των ταινιών, όχι των μαϊμούδων) να προκαλούν ως διά μαγείας έντονα συναισθήματα, να ανακαλύπτουν νέους κόσμους και να αποκαλύπτουν απρόσμενες αλήθειες γι’ αυτόν που ζούμε…Αυτό που αγαπώ πιο πολύ στις ταινίες είναι η ικανότητά τους να εκμηδενίζουν τη λογική και να καταλύουν το γούστο».  

Ο θάνατος του σινεμά είναι τόσο παλιός όσο το ίδιο το σινεμά. Το 1935, ο Γερμανός κριτικός Ρούντολφ Αρνχάιμ δήλωνε ότι το φιλμ ως μορφή τέχνης πέθανε με τον ερχομό του ήχου και πως ό,τι ακολούθησε τη σιωπή ήταν απλά εμπορική προπαγάνδα, μια μπασταρδεμένη φόρμα την οποία ο ίδιος αποκαλούσε προφητικά «τηλεόραση».

Όσον αφορά το αιώνιο, μάταιο ερώτημα για το ποια είναι η καλύτερη ταινία όλων των εποχών, η απάντησή του είναι η εξής και δεν θα μπορούσα προσωπικά να συμφωνήσω περισσότερο… 

«Η απάντηση ποικίλει ανάλογα με τα κέφια και τις περιστάσεις –πώς μπορώ άλλωστε να διαλέξω μόνο μία;–, συνήθως όμως είναι η Ντόλτσε Βίτα. Δεν θα έλεγα απαραίτητα ότι είναι η καλύτερη ταινία όλων των εποχών. Μπορεί να μην είναι καν η καλύτερη ταινία του Φελίνι. Την έχω δει όμως τόσες πολλές φορές που έχω χάσει τον λογαριασμό και πάντα εμφανίζεται κάτι που έχω ξεχάσει, που δεν έχω προσέξει ή που το θυμάμαι λάθος. Ακόμα ελπίζω να βρει τον σωστό δρόμο ο Μαρτσέλο, ακόμα δεν καταλαβαίνω γιατί δεν μπορεί να τον βρει».

Το κρισιμότερο ερώτημα όμως σίγουρα έχει να κάνει με το τέλος του σινεμά και ειδικά με το τέλος της (συλλογικής) κινηματογραφικής εμπειρίας στη σκοτεινή σάλα με τη μεγάλη οθόνη. Οι προοπτικές μοιάζουν εξαιρετικά δυσοίωνες, σίγουρα υπάρχει όμως πάντα ελπίς. Και, κυρίως, υπάρχουν πάντα καλές ταινίες…  

«Ο ουρανός εξακολουθεί να πέφτει, ή να ξαναπέφτει, στο κεφάλι μας, και είναι πάντα ο ίδιος ουρανός. Ο θάνατος του σινεμά είναι τόσο παλιός όσο το ίδιο το σινεμά. Το 1935, ο Γερμανός κριτικός Ρούντολφ Αρνχάιμ δήλωνε ότι το φιλμ ως μορφή τέχνης πέθανε με τον ερχομό του ήχου και πως ό,τι ακολούθησε τη σιωπή ήταν απλά εμπορική προπαγάνδα, μια μπασταρδεμένη φόρμα την οποία ο ίδιος αποκαλούσε προφητικά "τηλεόραση". Μετά τον πόλεμο, η τηλεόραση ήταν εκείνη που σκότωνε πάλι από την αρχή το σινεμά, ενώ ακόμα και όταν δεν υπήρχε κάποιος φανερός τεχνολογικός εχθρός –το VCR, το ίντερνετ– τα νέα ήταν πάντα άσχημα. Το ποίημα του Φρανκ Ο’ Χάρα, “To the Film Industry in Crisis” (‘Στην κινηματογραφική βιομηχανία που περνάει κρίση’) εμφανίστηκε το 1957…».

«Σύμφωνα με τη σύγχρονη εκδοχή του τέλους του σινεμά, το streaming συνωμοτεί με στόχο να εξολοθρεύσει την κινηματογραφική εμπειρία όπως την ξέραμε, αφήνοντας μόνο κάποια blockbusters να διατηρούν στη ζωή τις αίθουσες, την ώρα που οι περισσότεροι καθόμαστε σπίτι. Αν ανησυχώ; Φυσικά ανησυχώ. Ο χώρος μέσα στον οποίον άνθισαν οι ταινίες που αγάπησα μοιάζει να συρρικνώνεται. Το κοινό που χρειάζεται για τη συντήρηση πρωτότυπων και φιλόδοξων κινηματογραφικών έργων το έχουν ναρκώσει οι αλγόριθμοι. Η κατάσταση του σινεμά είναι πολύ κακή. Οι ταινίες οι ίδιες όμως –ή αρκετές απ’ αυτές, όπως πάντα– είναι πολύ καλές. Και ήταν ευχαρίστησή μου να τις παρακολουθώ όλα αυτά τα χρόνια μαζί σας».    

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Παναγιώτης Τιμογιαννάκης

Οι Αθηναίοι / Παναγιώτης Τιμογιαννάκης: «Τους σταρ τους έβλεπα με συμπάθεια, δεν πήγαινα να τους ξεσκεπάσω»

Ο αγαπητός κριτικός κινηματογράφου που έχει συνδέσει το όνομά του με την κάλυψη των Όσκαρ στην Ελλάδα θυμάται στιγμές από τη μακρά πορεία του στη δημοσιογραφία.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
«I’m Thinking of Ending Things»: Μας έκαψε τον εγκέφαλο και μας σκοτείνιασε την ψυχή!

Πρώτη προβολή / «I’m Thinking of Ending Things»: Μας έκαψε τον εγκέφαλο και μας σκοτείνιασε την ψυχή!

Η νέα φαντασμαγορική αλληγορία του Τσάρλι Κάουφμαν που έκανε πρεμιέρα στο Netflix έχει ήδη προκαλέσει κύμα παραφιλολογίας σχετικά με το «κρυπτικό» της περιεχόμενο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Conan O’Brien Must Go: Ταξίδι στην άκρη του γέλιου

Daily / Conan O’Brien Must Go: Ταξίδι στην άκρη του γέλιου

Η σειρά των σπαρταριστών περιηγήσεων ανά τον πλανήτη του διάσημου κωμικού, νυν podcaster και πρώην βασιλιά των νυχτερινών talk show, ξεφεύγει με ξεκαρδιστικό τρόπο από τα αβάσταχτα κλισέ των ταξιδιωτικών ντοκιμαντέρ.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Παλαιστίνη, η Αμερική και όλοι εμείς: Το κατά Ράμι Γιούσεφ ευαγγέλιο

Daily / Η Παλαιστίνη, η Αμερική και όλοι εμείς: Το κατά Ράμι Γιούσεφ ευαγγέλιο

Ο νεαρός, πολυσχιδής και εξαιρετικά ταλαντούχος ηθοποιός, σεναριογράφος και σκηνοθέτης που πολλοί πρωτογνώρισαν στο Poor Things, λέει τα πράγματα με το όνομα τους στο “More Feelings”, το δεύτερο stand up comedy special που γύρισε για λογαριασμό του ΗΒΟ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παθός αλλά μη μαθός: Αυλαία χθες για το Curb Your Enthusiasm μετά από 25 χρόνια γέλιου 

Daily / Παθός αλλά μη μαθός: Αυλαία χθες για το Curb Your Enthusiasm μετά από 25 χρόνια γέλιου 

Το κωμικό δημιούργημα του Λάρι Ντέιβιντ μας συντρόφεψε εδώ κι ένα τέταρτο του αιώνα, εκδηλώνοντας ό,τι πιο ανάρμοστο μπορεί να φανταστεί κανείς, με σπαρταριστά –και απελευθερωτικά για εμάς τους θεατές– αποτελέσματα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο

Daily / Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο

Το διάσημο μυθιστόρημα της Πατρίτσια Χάισμιθ «Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ» απλώνεται αργά και υποβλητικά στην πιο κινηματογραφικά φιλόδοξη ίσως τηλεοπτική σειρά που έχει παρουσιάσει ποτέ το Netflix.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Palm Royale: Μια σειρά κομμένη και ραμμένη στα μέτρα της πάντα υπέροχης Κρίστεν Γουίγκ

Daily / Palm Royale: Μια σειρά κομμένη και ραμμένη στα μέτρα της πάντα υπέροχης Κρίστεν Γουίγκ

Η νέα φιλόδοξη σειρά του Apple TV+ αποτελεί ένα ιδιαιτέρως ελκυστικό στο μάτι αμάλγαμα δραματικής σαπουνόπερας και σατιρικής φάρσας, που στα καλύτερά του λειτουργεί σε πολλά επίπεδα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ο Κέιβ, ο Ίνο, ο Τσόμσκι και το μποϊκοτάζ στο Ισραήλ 

Daily / Ο Κέιβ, ο Ίνο, ο Τσόμσκι και το μποϊκοτάζ στο Ισραήλ 

Η μαζική αποχώρηση δεκάδων συγκροτημάτων από το μεγάλο αμερικανικό φεστιβάλ μουσικής και media South by Southwest λόγω της ύπαρξης χορηγών που ενισχύουν στρατιωτικά το Ισραήλ, επανέφερε το φλέγον ζήτημα του πολιτιστικού μποϊκοτάζ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ