Πορτρέτα από ραγισμένο γυαλί

Πορτρέτα από ραγισμένο γυαλί Facebook Twitter
Η θρυλική πλέον σειρά των εβδομήντα ασπρόμαυρων φωτογραφιών με τίτλο “Untitled Film Stills στοιχειώνει τον τοίχο στην αίθουσα του Μεγάρου Σταθάτου.
0


ΔΙΑΤΗΡΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΜΕΤΑ ΑΠΟ τόσες δεκαετίες αυτή την αλλόκοτη ισχύ και αυτή την αινιγματική υπόσταση, οι φωτογραφίες που ξεκίνησαν την καριέρα της διάσημης Αμερικανίδας καλλιτέχνιδας Cindy Sherman, και παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο ελληνικό κοινό στην έκθεση «Cindy Sherman at Cycladic: Πρώιμα έργα» που εγκαινιάστηκε πριν από λίγες μέρες στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.

Η θρυλική πλέον σειρά των εβδομήντα ασπρόμαυρων φωτογραφιών με τίτλο “Untitled Film Stills (1977-1980)” την οποία η Σέρμαν ξεκίνησε αμέσως μόλις μετακόμισε στη Νέα Υόρκη το 1977, στα 23 της, στοιχειώνει τον τοίχο στην αίθουσα του Μεγάρου Σταθάτου, με τις κινηματογραφικές – νουάρ, μελόδραμα, νουβέλ βαγκ – μεταμφιέσεις της νεαρής τότε εικαστικού να μοιάζουν με είδωλα σε μαγικό αλλά ραγισμένο καθρέφτη.

Σ’ αυτό το υβριδικό σύμπαν που λικνίζεται παράξενα ανάμεσα στην φωτογραφία και την performance art, κάθε εικόνα συνιστά και μια διαφορετική περσόνα, ένα διαφορετικό στερεότυπο, ένα κρίσιμο πλάνο από μια φανταστική ταινία, ένα ίχνος μιας αφήγησης που δεν υπάρχει παρά μόνο σε σκόρπια και ασύνδετα σπαράγματα.

«Η Σίντι Σέρμαν έχει την ικανότητα να συμπυκνώσει μια ολόκληρη αφήγηση σε μια εικόνα. Ανακαλεί φιγούρες από το πάνθεον των γυναικείων ρόλων στο σινεμά, καμία τους όμως δεν βασίζεται σε συγκεκριμένη ταινία… Μπορούσε να δει από τότε κάτι βαθύ σχετικά με τον τρόπο που εμπλεκόμαστε με τα media και να το περάσει λοξά στο έργο της».

Δεν έχει τόση σημασία η στιγμή (το στιγμιότυπο) που απαθανατίζεται – σημασία έχει το τι προηγήθηκε και τι θα ακολουθήσει. Δεν μπορούμε να έχουμε ιδέα για τίποτα από αυτά τα δύο, ούτε το πριν ούτε το μετά, κι αυτό μας τρώει. Δεν μπορούμε να εμπιστευτούμε αυτές τις φωτογραφίες του τέλους της δεκαετίας του ‘70, όπως δεν μπορούμε να εμπιστευτούμε συνολικά τις φωτογραφίες του σήμερα.  

Προχθές, κατά σύμπτωση, δημοσιεύτηκε ένα μεγάλο αφιέρωμα στο New York Times Style Magazine με θέμα τις «25 φωτογραφίες που καθόρισαν την σύγχρονη εποχή» (από το 1955 μέχρι σήμερα), στις οποίες περιλαμβάνεται και αυτή η σειρά των φωτογραφιών. Στο κείμενο σημειώνεται πως οι φωτογραφίες της Σέρμαν εξακολουθούν να προκαλούν δέος, «σα να ήξερε ακριβώς πώς να χειριστεί όλο τον μηχανισμό αναπαράστασης της μαζικής κουλτούρας με το ένα χέρι δεμένο… Η ενστικτώδης αντίληψη της για την θεατρικότητα της αυτοπροσωπογραφίας και τους τρόπους διαμόρφωσης και χειραγώγησής της –δεκαετίες προτού διανοηθεί κανείς την ύπαρξη φίλτρων σε κινητά τηλέφωνα– έχει διατηρήσει αυτές τις εικόνες απίστευτα επίκαιρες…».

Μία από τα μέλη αυτής της επιτροπής ειδικών που κατέληξε σ’ αυτή την πολύ εκλεκτική λίστα που συνδυάζει εικαστική φωτογραφία και φωτορεπορτάζ και χαρακτηρίζεται τόσο από αναμενόμενες επιλογές (Ρόμπερτ Φρανκ, Αλμπέρτο Κόρντα, Ντιάν Άρμπους, Ναν Γκόλντιν, Σεμπαστιάο Σαλγκάδο) όσο και από ηχηρές απουσίες (Ρίτσαρντ Άβεντον, Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν, Γουίλιαμ Έγκλεστον, Ρόμπερτ Μάπλθορπ, Χέλμουτ Νιούτον, Ίρβινγκ Πεν) είναι η επικεφαλής επιμελήτρια φωτογραφίας στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης, Ροξάνα Μαρκότσι, η οποία λέει για τις εικόνες της Σέρμαν:

«Είναι αυτή η σχέση ακίνητης και κινούμενης εικόνας. Η Σίντι Σέρμαν έχει την ικανότητα να συμπυκνώσει μια ολόκληρη αφήγηση σε μια εικόνα. Ανακαλεί φιγούρες από το πάνθεον των γυναικείων ρόλων στο σινεμά, καμία τους όμως δεν βασίζεται σε συγκεκριμένη ταινία… Μπορούσε να δει από τότε κάτι βαθύ σχετικά με τον τρόπο που εμπλεκόμαστε με τα media και να το περάσει λοξά στο έργο της…».   

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ύβρις πιο βαθιά κι από τον ωκεανό

Daily / Ύβρις πιο βαθιά κι από τον ωκεανό

Το νέο ντοκιμαντέρ του Netflix «Titan: The OceanGate Disaster» για τις συνθήκες που οδήγησαν στο μοιραίο, τελευταίο ταξίδι του υποβρύχιου σκάφους Titan με προορισμό το ναυάγιο του «Τιτανικού», λειτουργεί ως παραβολή για τις συνέπειες της ύβρεως και της απληστίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ήταν «αλλιώς να είσαι ΑΕΚ» επειδή ήταν αλλιώς ο Δημήτρης Χατζηχρήστος 

Daily / Ήταν «αλλιώς να είσαι ΑΕΚ» επειδή ήταν αλλιώς ο Δημήτρης Χατζηχρήστος 

Ως προσωπικότητα, ως χαρακτήρας και ως φυσιογνωμία, ο «μεσσίας της Σκεπαστής» - κάπως έτσι τον θυμάμαι – ήταν κατά κοινή ομολογία μια ξεχωριστή και ρομαντική περίπτωση μέσα στον άγριο κόσμο του «οπαδικού κινήματος».  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Περιμένοντας τον «τυφώνα» Κίμπερλι

Daily / Περιμένοντας τον «τυφώνα» Κίμπερλι

Μέχρι να επικυρωθεί και τυπικά ο διορισμός της και σε αναμονή του ερχομού της τον επόμενο μήνα, κυκλοφόρησε στα ελληνικά το βιβλίο της Κίμπερλι Γκίλφοϊλ «Κέρδισε κάθε μάχη» του 2015, ένα υβρίδιο απομνημονευμάτων και εγχειριδίου αυτοβοήθειας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Daily / Murderbot: Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Η σειρά του Apple TV+ με πρωταγωνιστή έναν απολαυστικό Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ λειτουργεί συγχρόνως ως περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας, ως κωμωδία καταστάσεων και ως μια σαρκαστική εξερεύνηση του τι ακριβώς σημαίνει ελεύθερη βούληση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Είδα τον Διονύση κάποτε

Daily / Είδα τον Διονύση κάποτε

Το εξαιρετικά εμπνευσμένο φιλμ που είχε γυρίσει πριν από μισό αιώνα ο Λάκης Παπαστάθης για να συστήσει ή να υπενθυμίσει στο τηλεοπτικό κοινό τον Διονύση Σαββόπουλο, βρίσκεται πλέον διαθέσιμο στο Ertflix ως πολύτιμο κειμήλιο μιας μοναδικής και ανεπανάληπτης στιγμής.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τρολάροντας προς τον Ναζισμό 

Daily / Τρολάροντας προς τον ναζισμό 

Πριν από λίγες μέρες ο Kanye West κυκλοφόρησε ένα αγρίως προβοκατόρικο, ακόμα και για τα δικά του στάνταρ, τραγούδι που λέγεται «Heil Hitler» και καταλήγει με έναν προεκλογικό λόγο του Φίρερ από το –προφανώς όχι και τόσο μακρινό– 1936. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
You: Ό,τι αρχίζει ωραία τελειώνει με πόνο

Daily / You: Ό,τι αρχίζει ωραία τελειώνει με πόνο

Μάλλον άδοξα έληξε μετά από πέντε κύκλους και πενήντα επεισόδια μια από τις πιο ψυχαγωγικές σειρές των τελευταίων χρόνων, παρότι είχε να κάνει με τις αιμοσταγείς περιπλανήσεις ενός νοσηρά ρομαντικού κατά συρροή δολοφόνου — SPOILER ALERT.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ