«Κακό κατευόδιο»: Η κατάρριψη του ταμπού του θανάτου

ΤΡΑΓΚΑΣ Facebook Twitter
Περίεργο τέλος για κάποιον που η φωνή του σκίαζε κάποτε τα ερτζιανά απ’ άκρη σ’ άκρη στη χώρα και νόμιζες ότι θα δικάζει από το μικρόφωνο μέχρι τη Δευτέρα Παρουσία. Ατελιέ LIFO
0

ΧΘΕΣ ΠΕΘΑΝΑΝ ΔΥΟ ΕΠΙΦΑΝΕΙΣ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΙ από κορωνοϊό. Η είδηση μπορεί να είναι δημοσιογραφικά ελλιπής, δεν περιέχει όμως ψευδή στοιχεία. Τεχνικά, και η Ροζίτα Σώκου και ο Γιώργος Τράγκας καταρχήν δημοσιογράφοι υπήρξαν, παρότι η πρώτη είχε κατά καιρούς οικειοποιηθεί και μια σειρά από άλλες συγγενικές και μη ιδιότητες (μεταξύ άλλων: επιφανής cinéaste, πρώιμη τηλεπερσόνα, μεταφράστρια, θεατρολόγος, μέγιστη γκρούπι του Νουρέγιεφ) και ο δεύτερος έμοιαζε περισσότερο να λειτουργεί ως σκιώδης πολιτικός παράγοντας και ως one man παρακράτος.

Τεχνικά επίσης, και οι δύο κατέληξαν με τερματικό σταθμό τον Covid-19, γεγονός που για τον πρόεδρο των «Ελεύθερων Ανθρώπων» μοιάζει σαν ραντεβού (θανάτου) με την ύψιστη μορφή τραγικής ειρωνείας.

Είναι επίσης στατιστικά πολύ πιθανό να είχαν συναντηθεί τον περασμένο αιώνα σε κάποιο από τα πολλά και διάφορα μέσα που είχαν βρεθεί στη ζωή τους. 

Κατά τα λοιπά, ουδεμία σχέση. Εκτός του ότι απείχαν ηλικιακά μεταξύ τους ένα τέταρτο του αιώνα (και μιάμιση γενιά), ήταν σα να αντιπροσώπευαν δύο διαφορετικές εποχές και δύο εκ διαμέτρου αντίθετες αντιλήψεις περί του δημοσιογραφικού «λειτουργήματος».

Ήταν περίπου βέβαιο, καθώς πλησίαζε το μοιραίο, πως για πολύ κόσμο όχι μόνο θα πήγαινε άκλαυτος αλλά και με συνοδεία από κατάρες αντί για ξόδι, λόγω της ψεκασμένης ρητορικής με την οποία «πήρε κόσμο στο λαιμό του».

Θα μπορούσε να φτάσει να πει κανείς μάλιστα ότι η κυριαρχία στο μιντιακό στερέωμα του ύφους και των τακτικών που μεταχειριζόταν ο εκλιπών για να κάνει την δουλειά του έδωσε τέλος και στα τελευταία προσχήματα που είχαν απομείνει για το σινάφι. 

Φυσικά δεν ήταν ο μόνος υπεύθυνος, ούτε και ο χαμός του σημαίνει κάποιο τέλος εποχής. Οι επίγονοί του ζουν και βασιλεύουν και εξακολουθούν να λυμαίνονται τον χώρο, με λιγότερο κραυγαλέες μεθόδους, αλλά με τον ίδιο καιροσκοπικό κυνισμό.

Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι τα ιδιωτικά κανάλια τον αποχαιρέτησαν με τιμές πρωτοπόρου των σύγχρονων μέσων (αναγνωρίζοντας τη συμβολή του στην διαμόρφωση του χαρακτήρα τους), την ώρα που τα social media πλημμύριζαν από πανηγυρικές σχεδόν εκδηλώσεις μετά την αναγγελία του θανάτου του. 

Ήταν περίπου βέβαιο, καθώς πλησίαζε το μοιραίο, πως για πολύ κόσμο όχι μόνο θα πήγαινε άκλαυτος αλλά και με συνοδεία από κατάρες αντί για ξόδι, λόγω της ψεκασμένης ρητορικής με την οποία «πήρε κόσμο στο λαιμό του».

Μου έκανε εντύπωση, πάντως, το πρωτοφανές μέγεθος της ιερής κατακραυγής απέναντι σε κάποιον που μόλις είχε πεθάνει. Ήταν σα να κατέπεσε ένα πολύ ισχυρό ταμπού. Υποτίθεται ότι είχαμε συμφωνήσει πως δεν κάνει να κακολογείς τον νεκρό, με το πτώμα ακόμα φρέσκο. De mortuis nil nisi bonum: Μόνο καλά να λες για τους νεκρούς. 

Ήταν που ήταν όμως ετοιμόρροπη αυτή η σύμβαση, με τον θάνατο του Τράγκα κατέρρευσε εντελώς. Θυμάμαι ότι ακόμα και με τον Θέμο Αναστασιάδη είχε επικρατήσει μια σχετική διακριτικότητα στα social media, τουλάχιστον την πρώτη μέρα του θανάτου του. Με τον Τράγκα καμιά αναστολή, καμιά εκεχειρία, καμιά συγχώρεση, κανένα τυπικό δέος για το αμετάκλητο του θανάτου.

Περίεργο τέλος για κάποιον που η φωνή του σκίαζε κάποτε τα ερτζιανά απ’ άκρη σ’ άκρη στη χώρα και νόμιζες ότι θα δικάζει από το μικρόφωνο μέχρι τη Δευτέρα Παρουσία.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το καθαρτήριο των παλιών τηλεοπτικών σειρών

Daily / Το καθαρτήριο των παλιών τηλεοπτικών σειρών

Με μια λύπη παραπάνω πληροφορηθήκαμε τον θάνατο του Μάλκολμ-Τζαμάλ Γουόρνερ, του «γιου» του Μπιλ Κόσμπι στην πιο διάσημη παγκοσμίως οικογενειακή σειρά της δεκαετίας του ’80, με τον οποίον μεγαλώσαμε συγχρόνως κάποτε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ισχύει πράγματι ότι οι άνδρες δεν διαβάζουν λογοτεχνία;

Daily / Ισχύει πράγματι ότι οι άνδρες δεν διαβάζουν λογοτεχνία;

Το βιβλίο είναι ανάγνωσμα, είναι αναψυχή, αλλά μπορεί να είναι και μια προέκταση του κατόχου του, ένα στοιχείο και ένα αξεσουάρ που υποδηλώνει την «ταυτότητα» ή την «φυλή» του ατόμου που το διαβάζει (ή το περιφέρει νωχελικά στις διακοπές).
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Daily / «Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Η τελευταία ερευνητική δουλειά της βραβευμένης σκηνοθέτριας Πέτρα Κόστα, είναι ένα υποδειγματικό, υποβλητικό ντοκιμαντέρ με κεντρικό άξονα την καθοριστική συμβολή των Βραζιλιάνων Ευαγγελιστών στην άνοδο του «Τραμπ των Τροπικών» στην εξουσία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Εμείς και οι «μουλάδες»

Daily / Εμείς και οι «μουλάδες»

Για μια χώρα που η Εκκλησία έχει τόση μεγάλη εξουσία (και τόσο αμύθητη περιουσία), που ισχύει σε μια ολόκληρη περιοχή της το άβατο για τις γυναίκες και που αρνείται σθεναρά τον διαχωρισμό κράτους-εκκλησίας, σαν πολύ έντονη άποψη δεν έχουμε για το Ιράν;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ύβρις πιο βαθιά κι από τον ωκεανό

Daily / Ύβρις πιο βαθιά κι από τον ωκεανό

Το νέο ντοκιμαντέρ του Netflix «Titan: The OceanGate Disaster» για τις συνθήκες που οδήγησαν στο μοιραίο, τελευταίο ταξίδι του υποβρύχιου σκάφους Titan με προορισμό το ναυάγιο του «Τιτανικού», λειτουργεί ως παραβολή για τις συνέπειες της ύβρεως και της απληστίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ήταν «αλλιώς να είσαι ΑΕΚ» επειδή ήταν αλλιώς ο Δημήτρης Χατζηχρήστος 

Daily / Ήταν «αλλιώς να είσαι ΑΕΚ» επειδή ήταν αλλιώς ο Δημήτρης Χατζηχρήστος 

Ως προσωπικότητα, ως χαρακτήρας και ως φυσιογνωμία, ο «μεσσίας της Σκεπαστής» - κάπως έτσι τον θυμάμαι – ήταν κατά κοινή ομολογία μια ξεχωριστή και ρομαντική περίπτωση μέσα στον άγριο κόσμο του «οπαδικού κινήματος».  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ