Η Ελλάδα της Μαρίνας Σάττι

Η Ελλάδα της Μαρίνας Σάττι Facebook Twitter
Mου φαίνεται ακατανόητο όχι μόνο να αντιπαθεί κανείς, αλλά να μη συμπαθεί αντανακλαστικά τη Μαρίνα Σάττι και ό,τι αυτή εκπροσωπεί για τις νεότερες γενιές αυτής της χώρας.
0

ΣΠΑΝΙΩΣ ΠΑΙΡΝΕΙΣ «ΕΘΝΙΚΗ» μυρωδιά εδώ και πολλά χρόνια από τα τραγούδια που εκπροσωπούν τις χώρες τους στην Eurovision, συνεπώς έχει χαθεί σε μεγάλο βαθμό η παλιά απόλαυση που πρόσφερε το έντονα φολκλορικό περιτύλιγμα του θεσμού πριν από την αγρίως παγκοσμιοποιημένη μορφή που παρουσιάζει εσχάτως.

Τα περισσότερα κομμάτια θα μπορούσαν να είναι από οπουδήποτε και απευθύνονται στην κρίση ενός κοινού που πλέον δυσκολεύεται να ξεχωρίσει ένα τραγούδι από ένα διαφημιστικό τζινγκλ. Ωστόσο, το φεστιβάλ τραγουδιού της Eurovision παραμένει ένας ισχυρός ετήσιος αντιπερισπασμός και μια οικεία τελετουργία που έχει ήδη γαλουχήσει γενιές και γενιές, χαρίζοντάς μας στην πορεία την αίσθηση –ή την ψευδαίσθηση– ότι ανήκουμε δικαιωματικά στις «μεγάλες δυνάμεις» του διαγωνισμού και κάθε χρόνο διεκδικούμε την πρωτιά ως μόνιμο φαβορί που το μεγαλείο του έχει κλονιστεί από τα διάφορα στραπάτσα, αλλά δεν το βάζει κάτω.

«Η Ελλάδα είναι ο μισοτελειωμένος φραπές και η πλαστική καρέκλα», είχε δηλώσει η Μαρίνα Σάττι προ διμήνου, προκαλώντας κρίση αναφυλαξίας και ευσεβισμού σε πάσης φύσεως εθνικούς τοποτηρητές, δεξιούς και αριστερούς. Εξακολουθεί να είναι και αυτά η Ελλάδα – παρότι πλέον η πλαστική καρέκλα κι ο φραπές έχουν αποκτήσει μια μυθική, μια vintage, μια εξωτική διάσταση – όπως και ένα σωρό άλλα πράγματα.

Ίσως φταίει η αποσπασματική, υβριδική του υφή αλλά όσες φορές (όχι πολλές πάντως) κι αν έχω ακούσει το «Ζάρι» της Μαρίνας Σάττι, δεν μου κολλάει στο μυαλό κάποιο κομμάτι του – είτε ευχάριστα είτε ενοχλητικά. Δεν έχει σημασία. Μια χαρά είναι, ειδικά για την περίσταση: και σύγχρονο στον αμφίθυμο οίστρο του και ψαγμένο με τον τρόπο του και ενδεικτικό της περιπετειώδους και ενδιαφέρουσας διαδρομής της ερμηνεύτριας του στο σύγχρονο τραγούδι.

Γενικά, μου φαίνεται ακατανόητο όχι μόνο να αντιπαθεί κανείς, αλλά να μη συμπαθεί αντανακλαστικά τη Μαρίνα Σάττι και ό,τι αυτή εκπροσωπεί για τις νεότερες γενιές αυτής της χώρας (από τους millennials και πέρα, η ίδια έχει κλείσει τα 37)  που είχαν και έχουν την ατυχία να λειτουργούν σε ένα περιβάλλον που ισχύουν οι κανόνες της Μεταπολίτευσης σε συνδυασμό με τους όρους της Κρίσης.

«Η Ελλάδα είναι ο μισοτελειωμένος φραπές και η πλαστική καρέκλα», είχε δηλώσει η Μαρίνα Σάττι προ διμήνου, προκαλώντας κρίση αναφυλαξίας και ευσεβισμού σε πάσης φύσεως εθνικούς τοποτηρητές, δεξιούς και αριστερούς. Εξακολουθεί να είναι και αυτά η Ελλάδα –παρότι πλέον η πλαστική καρέκλα κι ο φραπές έχουν αποκτήσει μια μυθική, μια vintage, μια εξωτική διάσταση– όπως και ένα σωρό άλλα πράγματα.

Ο φρέντο ας πούμε (δική μας πατέντα κι αυτή, σύμφωνα με τον αστικό θρύλο) που έστειλε τον φραπέ στο χρονοντούλαπο της ιστορίας. Τα εκκλησάκια-μινιατούρες με το καντήλι κατά μήκος των μεγάλων λεωφόρων και των εθνικών δρόμων. Οι πιτσιρικάδες με τις κουκούλες και τις ραγισμένες οθόνες κινητών. Ο υπαίθριος βίος που συντηρείται και τον χειμώνα με τις σόμπες στις καφετέριες. Τα στενά κουστούμια των γιάπηδων τρίτης γενιάς. Τα αυτοκόλλητα των ακτοπλοϊκών εταιρειών στο πίσω παρμπρίζ. Ο Αλβανός που δούλεψε τριάντα χρόνια γκαρσόνι και τελικά κατάφερε να πάρει ο ίδιος το μαγαζί. Οι τουρίστες που περιφέρονται σαν ζαλισμένα κοτόπουλα. Το (τ)ραπ άσμα που ακούγεται ξαφνικά στη διαπασών από διερχόμενο αμάξι. Κι άλλα πολλά…

Κι ας είναι να μας φέρει ό, τι θέλει μετά – τα, τα, τα.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η ακροδεξιά θεριεύει κι ας μην δηλώνει κανείς ακροδεξιός

Daily / Η ακροδεξιά θεριεύει κι ας μην δηλώνει κανείς ακροδεξιός

Η νέα έρευνα του Σημείου για τη Μελέτη και την Αντιμετώπιση της Ακροδεξιάς επικυρώνει αυτό που πλέον διαπιστώνει κανείς καθημερινά, εντός και εκτός διαδικτύου, στο δρόμο, στις συναναστροφές, στην ατμόσφαιρα
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το “Train Dreams” του Netflix είναι ένα κομψοτέχνημα και μία από τις ταινίες της χρονιάς

Daily / Το “Train Dreams” του Netflix είναι ένα κομψοτέχνημα και μία από τις ταινίες της χρονιάς

Κάπου ανάμεσα σε ελεγεία και σε ύμνο, η ταινία που προσγειώθηκε προ μερικών ημερών στην πλατφόρμα, είναι ένα λεπτό, ατμοσφαιρικό και συγκινητικό δράμα με αξέχαστες εικόνες και εξαιρετικές ερμηνείες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κακό υπάρχει παντού αλλά κυρίως στους πλούσιους, λευκούς άνδρες 

Daily / Το κακό υπάρχει παντού, αλλά κυρίως στους πλούσιους, λευκούς άνδρες 

Μέσα στην πληθώρα δραματικών θρίλερ «πολυτελείας» που έχουν κατακλύσει εσχάτως το τοπίο των σειρών, το «Beast in me» («Το τέρας μέσα μου») του Netflix είναι μία από τις καλύτερες προτάσεις. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Οι πιτσιρικάδες με τα μαχαίρια και με τα μυαλά στα κάγκελα

Daily / Οι πιτσιρικάδες με τα μαχαίρια και με τα μυαλά στα κάγκελα

Ο 20χρονος νεκρός της οπαδικής συμπλοκής στη Χαλκίδα θα γίνει κι αυτός άλλος ένας μάρτυρας, άλλο ένα εικόνισμα σαν αυτά που βλέπουμε στα πέταλα των «οργανωμένων», πλάι σε πανό που γράφουν «λευτεριά στα αδέρφια μας».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ