Φύση, άνεμος, πισίνα

Φύση, άνεμος, πισίνα Facebook Twitter
«Η καταπραϋντική αγκαλιά της φύσης συναντά τις πολυτελείς ανέσεις ενός boutique ξενοδοχείου»... Φωτ.: olga_gavrilova/ freepik
0


«ΤΩ ΚΑΙΡΩ ΕΚΕΙΝΩ»… Κάπως έτσι μοιάζουν να ξεκινούν οι μονότονες και μοιρολατρικές αφηγήσεις (εξιστορήσεις, παραβολές) των παλιότερων, για τις διακοπές στα νησιά πριν από την ασύδοτη υπερτίμηση και την ακατάσχετη ανάπτυξη του πιο πολύτιμου ελληνικού αγαθού, και τη μετάλλαξή του σε υπερπολυτελές προϊόν.

Τότε που όλα ήταν αλλιώς: Τα μέρη, οι μεταβάσεις, οι προσβάσεις, οι διαμονές, οι υπηρεσίες, η ίδια η ψυχογεωγραφία των διακοπών. Νοσταλγικές ανταποκρίσεις από μια άλλη ζωή, μια άλλη αντίληψη, μια άλλη φάση, μια άλλη κατάσταση, ένα άλλο καλοκαιρινό σύμπαν. Ένα ευαγγέλιο για μια μυθική εποχή, παρότι στην πραγματικότητα δεν απέχει και τόσο πολύ από την δική μας.

Μια πισίνα μπορεί να μοιάζει σαν το πιο παράταιρο πράγμα στον κόσμο – μια εικόνα που κραυγάζει «τέλος εποχής» και συμπυκνώνει τους φόβους, την ανησυχία και την απογοήτευση (παραίτηση) των νοσταλγών του «χθες», που στη συγκεκριμένη περίπτωση, ήταν μόλις το «πέρυσι». 

Είναι αλήθεια ότι όταν νοσταλγούμε τα παλιά καλοκαίρια, αυτό που νοσταλγούμε κυρίως είναι τα νιάτα μας, συγκρίνοντας μεγέθη μη συγκρίσιμα καθώς αποθεώνουμε το παλιό και κατακρίνουμε το νέο (και κατ’ επέκταση, τους νέους). Οφείλει κανείς να συμβιβάζεται με τις αλλαγές των καιρών, ακόμα κι αν δεν τις αποδέχεται, αλλιώς θα βουλιάξει στη ματαιότητα και στην πικρία. Άλλωστε, έχουμε όλοι αρκούντως εκπαιδευτεί στον κυνισμό και στην συγκατάβαση. Υπάρχουν όμως κάποιες κόκκινες γραμμές, διαφορετικές ίσως για τον καθένα – κάποια πράγματα που ξεπερνάνε τα, συμβολικά έστω, όρια.

Ένα τέτοιο όριο ξεπεράστηκε για μένα όταν είδα ξαφνικά στο νυχτερινό ορίζοντα, μέσα στην αυστηρή τοπογραφία του ανεμοδαρμένου οικισμού, να λαμπυρίζει στις παρυφές της Χώρας Ανάφης, σα δυσοίωνος αντικατοπτρισμός, το τιρκουάζ φως μιας νεόκτιστης «infinity» πισίνας που θα λειτουργεί εφεξής ως ένα από τα ελκυστικά κομφόρ μιας συστάδας «σουιτών», ένα μέρος όπου, όπως μας πληροφορεί ο ιστότοπός του, «η καταπραϋντική αγκαλιά της φύσης συναντά τις πολυτελείς ανέσεις ενός boutique ξενοδοχείου» και όπου, «η μινιμαλιστική φιλοσοφία σχεδιασμού, συμπληρωμένη με γήινους τόνους και φυσικά υλικά, δημιουργεί μια ατμόσφαιρα αβίαστης κομψότητας…» (το ChatGPT στην υπηρεσία του βερμπαλισμού της «ανάπτυξης»). 

Δεν πρόκειται για την πρώτη πισίνα στο νησί, υπάρχουν και κάποιες άλλες «κρυμμένες» διακριτικά σε κάποια μικρά resorts της ευρύτερης περιφέρειας. Είναι όμως η πρώτη (ή οι πρώτες, είδα τουλάχιστον άλλη μία στην ίδια μονάδα) στο «χωριό», το οποίο αποτελεί αναγνωρισμένο παραδοσιακό οικισμό και ως εκ τούτου απαγορεύεται, θεωρητικά, η δημιουργία πισίνας εντός των ορίων του. Πέραν αυτού όμως, όποιος και όποια έχει επισκεφθεί τη συγκεκριμένη Χώρα, την ακατέργαστη και τραχιά υφή της και τον κυκλαδίτικο πριμιτιβισμό που εκπέμπει, μπορεί να αντιληφθεί ότι, εν προκειμένω, μια πισίνα μπορεί να μοιάζει σαν το πιο παράταιρο πράγμα στον κόσμο – μια εικόνα που κραυγάζει «τέλος εποχής» και συμπυκνώνει τους φόβους, την ανησυχία και την απογοήτευση (παραίτηση) των νοσταλγών του «χθες», που στη συγκεκριμένη περίπτωση, ήταν μόλις το «πέρυσι». 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι παράνομες πισίνες των Κυκλάδων και το λιγοστό νερό που έχει απομείνει

Ρεπορτάζ / Οι παράνομες πισίνες των Κυκλάδων και το λιγοστό νερό που έχει απομείνει

Οι πισίνες, παράταιρες με το κυκλαδικό τοπίο και αρκετές από αυτές παράνομες, προκαλούν πια αντιδράσεις στις τοπικές κοινωνίες, που τις βλέπουν να γεμίζουν ενώ η παρατεταμένη λειψυδρία φέρνει στις βρύσες τους βιομηχανικό, πανάκριβο νερό.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πόσα νέα σπίτια και πόσους τουρίστε αντέχουν ακόμα τα νησιά;

Radio Lifo / Πόσα νέα σπίτια και πόσους τουρίστες αντέχουν ακόμα τα νησιά;

Στην Ελλάδα –και ιδιαίτερα στα νησιά– τα τελευταία χρόνια παρατηρείται συχνά το φαινόμενο πολίτες και οργανώσεις να προσφεύγουν στο ΣτΕ προκειμένου να σταματήσουν ιδιωτικές επενδύσεις ή σχέδια δόμησης που απειλούν τοπία και οικοσυστήματα. Τι μας λέει αυτό για το θεσμικό μας σύστημα;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Για τα πανηγύρια

Daily / Για τα πανηγύρια

Τα πανηγύρια είναι πλέον αναπόσπαστο μέρος του πακέτου της καλοκαιρινής εμπειρίας. Δεν είναι κακό αυτό. Κι ας απορούμε κάποιοι με την «γιγάντωσή» τους, την οποία δεν θα μπορούσαμε να είχαμε προβλέψει με τίποτα λίγες δεκαετίες πριν.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πανικοβληθείτε ελεύθερα

Daily / Πανικοβληθείτε ελεύθερα

Πριν από λίγες μέρες κυκλοφόρησε από το HBO το νέο ‘comedy special’ του πάντα εξαίρετου Μαρκ Μάρον, στη διάρκεια του οποίου το οικουμενικό γίνεται προσωπικό, το προσωπικό πολιτικό και το γέλιο ένα στιγμιαίο αλλά πολύτιμο βάλσαμο για τον πόνο και την σύγχυση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το καθαρτήριο των παλιών τηλεοπτικών σειρών

Daily / Το καθαρτήριο των παλιών τηλεοπτικών σειρών

Με μια λύπη παραπάνω πληροφορηθήκαμε τον θάνατο του Μάλκολμ-Τζαμάλ Γουόρνερ, του «γιου» του Μπιλ Κόσμπι στην πιο διάσημη παγκοσμίως οικογενειακή σειρά της δεκαετίας του ’80, με τον οποίον μεγαλώσαμε συγχρόνως κάποτε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ισχύει πράγματι ότι οι άνδρες δεν διαβάζουν λογοτεχνία;

Daily / Ισχύει πράγματι ότι οι άνδρες δεν διαβάζουν λογοτεχνία;

Το βιβλίο είναι ανάγνωσμα, είναι αναψυχή, αλλά μπορεί να είναι και μια προέκταση του κατόχου του, ένα στοιχείο και ένα αξεσουάρ που υποδηλώνει την «ταυτότητα» ή την «φυλή» του ατόμου που το διαβάζει (ή το περιφέρει νωχελικά στις διακοπές).
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Daily / «Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Η τελευταία ερευνητική δουλειά της βραβευμένης σκηνοθέτριας Πέτρα Κόστα, είναι ένα υποδειγματικό, υποβλητικό ντοκιμαντέρ με κεντρικό άξονα την καθοριστική συμβολή των Βραζιλιάνων Ευαγγελιστών στην άνοδο του «Τραμπ των Τροπικών» στην εξουσία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ