Φόβος και παράνοια στα ΕΠΑΛ

Φόβος και παράνοια στα ΕΠΑΛ Facebook Twitter
Υπάρχει η αντίληψη πως τα ΕΠΑΛ είναι, ούτε λίγο ούτε πολύ, η δυστοπία συμπυκνωμένη, ένα καθαρτήριο για εκείνους που χαζεύουν και που δεν διαβάζουν και που δεν έχουν κανενός είδος «ακαδημαϊκή» προοπτική.
0

ΛIΓΟΙ ΘΕΣΜΟΙ έχουν συνδεθεί τόσο έντονα με ισοπεδωτικά στερεότυπα όσο τα δύσμοιρα (εκ της συστάσεως τους) Επαγγελματικά Λύκεια της χώρας, γνωστότερα ως ΕΠΑΛ – μια αυτόνομη, κωδικοποιημένη, μυθική σχεδόν ονομασία που το άκουσμά της στέλνει ρίγη ηθικού πανικού στη ραχοκοκαλιά του κοινωνικού σώματος.     

Σύμφωνα μ’ αυτή την αντίληψη, τα ΕΠΑΛ είναι, ούτε λίγο ούτε πολύ, η δυστοπία συμπυκνωμένη, ένα καθαρτήριο για εκείνους που χαζεύουν και που δεν διαβάζουν και που δεν έχουν κανενός είδος «ακαδημαϊκή» προοπτική: ένα στρατόπεδο συγκέντρωσης για τα παιδιά των «ξένων» και για τα αποπαίδια της εργατικής και της μικρομεσαίας τάξης, μια σύγχρονη ζούγκλα του μαυροπίνακα που μυρίζει μπάφο και κομμένη εξάτμιση, μια φωλιά παραβατικών και εξωσχολικών όπου βασιλεύει η ατιμωρησία και η παραίτηση. 

Τα σκηνικά που περιγράφει ο αναπληρωτής (δηλαδή, ο τελευταίος τροχός της αμάξης του εκπαιδευτικού συστήματος) είναι πράγματα που ακούει κανείς δεξιά κι αριστερά, από γονείς και εκπαιδευτικούς (με ή χωρίς δόσεις υπερβολής), ότι έχουν γίνει ρουτίνα όχι μόνο στα ΕΠΑΛ αλλά και σε διάφορα «γενικά» σχολεία. Ακόμα και σε ιδιωτικά (ω ναι!).

Και όπως ήταν αναπόφευκτο, η περιβόητη επιστολή που απέστειλε ο ανώνυμος αναπληρωτής καθηγητής, σκιαγραφώντας με γλαφυρό τρόπο τον προσωπικό του εφιάλτη σε ένα τέτοιο σχολείο και που έγινε στη συνέχεια viral, ενίσχυσε τέτοιες ιδέες και εντυπώσεις, προκαλώντας συγχρόνως καταιγισμό απόψεων και αντιπαραθέσεων.

Αυτή ήταν μια αναμενόμενη εξέλιξη, καθώς το θέμα είναι ιδανικό για μια «καυτή» δημόσια συζήτηση όπου καθένας λέει το μακρύ του και το κοντό του, ασχέτως αν έχει πραγματική γνώση έστω και μίας από τις δεκάδες και πολυσύνθετες παραμέτρους του.        

Αναπόφευκτο ήταν επίσης και το ότι στο τέλος ο άνθρωπος αυτός θα έβρισκε και τον μπελά του από πάνω, προσελκύοντας για τον κόπο του χαρακτηρισμούς όπως αυταρχικός, συμπλεγματικός, «ασυναίσθητος», ασυνείδητος παιδαγωγικά, συντηρητικός πολιτικά, ακόμα και (γιατί όχι;) φασίστας, ενώ οι πιο υποψιασμένοι με τους σύγχρονους μηχανισμούς ψηφιακής διασύνδεσης δήλωναν ότι πρόκειται σίγουρα για τρολ ή για μποτ σε διατεταγμένη υπηρεσία. 

Κάποιοι άλλοι δήλωσαν σοκαρισμένοι αρχικά αλλά καχύποπτοι στη συνέχεια, αποφασίζοντας εν τέλει ότι πρόκειται για αποκυήματα φαντασίας, ασχέτως αν τα σκηνικά που περιγράφει ο αναπληρωτής (δηλαδή, ο τελευταίος τροχός της αμάξης του εκπαιδευτικού συστήματος) είναι πράγματα που ακούει κανείς δεξιά κι αριστερά, από γονείς και εκπαιδευτικούς (με ή χωρίς δόσεις υπερβολής), ότι έχουν γίνει ρουτίνα όχι μόνο στα ΕΠΑΛ αλλά και σε διάφορα «γενικά» σχολεία. Ακόμα και σε ιδιωτικά (ω ναι!).  

Άλλοι βρήκαν τη χρυσή ευκαιρία για να διαλαλήσουν ξανά ότι το σχολείο και η διαπαιδαγώγηση έχουν περιέλθει στη δικαιοδοσία των «ινφλουένσερ», των «τράπερ», του ΛΕΞ (μπλέχτηκε κι αυτός στον κακό χαμό λόγω της μεγάλης προχθεσινής συναυλίας του και επειδή είναι ο μοναδικός που ξέρουνε), των συμμοριών, των μπάχαλων, των χούλιγκαν, των «παραβατικών», των νεοναζιστών (όλων αυτών μαζί ή και ξεχωριστά, ανάλογα με την προσέγγιση).    

Ασχέτως πάντως με το ποιόν, τα κίνητρα και τις προθέσεις του παραιτηθέντος αναπληρωτή (Θεόδωρος το μικρό του, όπως ο ίδιος αποκάλυψε χθες σε μια δεύτερη, συμπληρωματική επιστολή), ούτε ο ίδιος ούτε και κανείς άλλος θα πρέπει να έμεινε ικανοποιημένος από την δήλωση του Γ.Γ. του υπουργείου Παιδείας Αλέξανδρου Κόπτση στο ίδιο μέσο (alfavita.gr) που φιλοξένησε την επίμαχη διαμαρτυρία. «Δώσαμε εντολή διερεύνησης κάθε πτυχής του θέματος», δήλωσε με υποδειγματική γραφειοκρατική αοριστία, «και να είστε σίγουροι πως, αν και όπου διαπιστωθούν ευθύνες, θα αποδοθούν στο ακέραιο. Δεν θα αφήσουμε τη βία να μείνει ατιμώρητη, από όπου και αν προέρχεται αυτή, κάτι που αποδεικνύουμε από τις συνεχείς θεσμικές παρεμβάσεις μας».

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

The Settlers: Αίσθηση, αν όχι έκπληξη, προκαλεί το ντοκιμαντέρ του BBC για τους εποίκους του Ισραήλ

Daily / The Settlers: Αίσθηση, αν όχι έκπληξη, προκαλεί το ντοκιμαντέρ του BBC για τους εποίκους του Ισραήλ

To εξαιρετικό ντοκιμαντέρ του Louis Theroux για το «κίνημα» των Ισραηλινών εποίκων που έχουν πλέον βάλει ως στόχο την ισοπεδωμένη Γάζα, και προβλήθηκε πριν από λίγες μέρες στο BBC, βρίσκεται και στο YouTube, προς το παρόν τουλάχιστον.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
American Psycho: Τα 25 κλείνει η παρεξηγημένη μεταφορά ενός παρεξηγημένου βιβλίου

Daily / American Psycho: Τα 25 κλείνει η παρεξηγημένη μεταφορά ενός παρεξηγημένου βιβλίου

Η ταινία του 2000 που βασίστηκε στο ομώνυμο, αγρίως αμφιλεγόμενο, μυθιστόρημα του Μπρετ Ίστον Έλις, με τον Κρίστιαν Μπέιλ στον ρόλο ενός σαλεμένου γιάπη, μοιάζει από πολλές απόψεις εξαιρετικά προφητική και ανησυχητικά επίκαιρη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος

Daily / Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος

Αν υπήρξε ένα ναδίρ στην μαζική χρήση του Chat GTP για τη δημιουργία εικόνων που μιμούνται την αισθητική του γιαπωνέζικου Studio Ghibli, αυτό ήταν μάλλον η «παιγνιώδης» οικειοποίηση του εργαλείου από τις ένοπλες δυνάμεις του Ισραήλ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Daily / Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Συμπονά κανείς όχι μόνο τους γονείς που μετά την παρακολούθηση της δραματικής μίνι σειράς του Netflix θα ψάχνουν μάταια απαντήσεις στα «ιερογλυφικά» μηνύματα που κρύβονται στα κινητά των παιδιών τους, αλλά και τα ίδια τα παιδιά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Daily / Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Έξι δεκαετίες μετά από την κλασική ταινία του Βισκόντι, το ιταλικό έπος του Τζουζέπε Τομάζι ντι Λαμπεντούζα αναβιώνει στο Netflix, σε μια άρτια και πολυτελή σειρά έξι επεισοδίων, λουσμένη στο σικελικό φως 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ