Ελευθερία του Τύπου στην Ελλάδα: Ντροπιαστική «πρωτιά» με προβληματικά κριτήρια

Ντροπιαστική «πρωτιά» με προβληματικά κριτήρια Facebook Twitter
Σύμφωνα με τον Δείκτη Ελευθερίας του Τύπου, η Ελλάδα γκρεμίστηκε 38 θέσεις από πέρσι καταλήγοντας στην 108η θέση σε σύνολο 180 χωρών, και τελευταία στην Ευρώπη. Εικονογράφηση: Ατελιέ/LIFO
0

ΑΛΛΟ ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΚΑΠΟΥ στη γαλαρία κι άλλο να είσαι τελευταίος, πρώτος δηλαδή από το τέλος, εκεί όπου βρέθηκε η χώρα μας στην ετήσια κατάταξη του οργανισμού Δημοσιογράφοι Χωρίς Σύνορα που δημοσιεύτηκε χθες. Σύμφωνα με τον Δείκτη Ελευθερίας του Τύπου, η Ελλάδα γκρεμίστηκε 38 θέσεις από πέρσι, καταλήγοντας στην 108η θέση σε σύνολο 180 χωρών και τελευταία στην Ευρώπη.

Οι χώρες διαχωρίζονται σε πέντε διαφορετικές «αποχρώσεις» όσον αφορά την κατάσταση που επικρατεί σε καθεμιά στο ζήτημα της ελευθερίας του Τύπου (καλή – ικανοποιητική – προβληματική – δύσκολη – πολύ σοβαρή) κι εμείς πλέον φαίνεται να έχουμε σταθεροποιηθεί ανάμεσα στις «προβληματικές».

Δεν ξέρω κατά πόσο η δολοφονία του Γιώργου Καραϊβάζ, η οποία επιβάρυνε σημαντικά τη θέση μας στη λίστα, έχει να κάνει ακριβώς με το επίπεδο της ελευθερίας του Τύπου στη χώρα μας.

Ουδείς αντιλέγει (σοβαρά) ότι η κατάσταση των μέσων είναι πολλαπλώς προβληματική, κάποια από τα κριτήρια που μας καταβαράθρωσαν όμως στη συγκεκριμένη κατάταξη μοιάζουν επίσης προβληματικά.

Δεν ξέρω δηλαδή κατά πόσο η δολοφονία του Γιώργου Καραϊβάζ, η οποία επιβάρυνε σημαντικά τη θέση μας στη λίστα, έχει να κάνει ακριβώς με το επίπεδο της ελευθερίας του Τύπου στη χώρα μας. Ούτε νομίζω ότι ισχύει αυτό που αναφέρεται σχετικά με τη χώρα μας σε κάποιο άλλο σημείο του φετινού απολογισμού, ότι δηλαδή «ακτιβιστές της άκρας αριστεράς και της άκρας δεξιάς τακτικά επιτίθενται στις εγκαταστάσεις των μέσων που θεωρούν ιδεολογικούς τους εχθρούς».

Αναφέρεται επίσης η επίμαχη τροποποίηση του άρθρου 191 του Ποινικού Κώδικα με σκοπό την ποινικοποίηση της διασποράς ψευδών ειδήσεων («ικανών να προκαλέσουν ανησυχίες ή φόβο στους πολίτες ή να κλονίσουν την εμπιστοσύνη του κοινού στην εθνική οικονομία, στην αμυντική ικανότητα της χώρας ή στη δημόσια υγεία»), μένει να αποδειχτεί πόσο προβληματική και επικίνδυνη μπορεί να αποδειχτεί μια διάταξη που σηκώνει πολλές και δυσοίωνες ερμηνείες. Κατά τα λοιπά, τονίζεται το προφανές, δηλαδή η όλο και πιο έντονη χειραγώγηση των ΜΜΕ λόγω των οικονομικών προβλημάτων τους και της εξάρτησής τους από το κρατικό χρήμα και οικονομικά και πολιτικά συμφέροντα.

Την πρώτη χρονιά που εμφανίστηκε ο συγκεκριμένος δείκτης (το 2002) η Ελλάδα είχε πλασαριστεί χαλαρά στην αξιοπρεπή (έως και τιμητική) τιμητική 19η θέση. Δεν υπήρχαν τότε θέματα χειραγώγησης και διαπλοκής; Προφανώς και υπήρχαν. Θα μπορούσε μάλιστα να ισχυριστεί κανείς ότι το επίπεδο της δημοσιογραφικής κάλυψης στη χώρα μας έχει ανέβει αισθητά από τότε, επειδή πλέον υπάρχει πρόσβαση σε πολύ περισσότερες ανεξάρτητες φωνές και πλατφόρμες, ασχέτως του αν τα μεγάλα μέσα μοιάζουν πιο προβλέψιμα και καθεστωτικά από ποτέ και πολλά από τα αναρίθμητα μικρά δεν πληρούν ούτε τους στοιχειώδεις δημοσιογραφικούς κανόνες. Τότε υπήρχαν μόνο οι δεινόσαυροι.

Σε κάθε περίπτωση, και παρά τις όποιες ενστάσεις μπορεί να έχει κανείς για τα κριτήρια και για τη μεθοδολογία που ακολουθήθηκε, είναι ντροπιαστική και ανησυχητική η θέση της χώρας στη συγκεκριμένη κατάταξη. Επισκιάστηκαν όμως έτσι κάποια κρίσιμα συμπεράσματα αυτής της έρευνας που δεν αφορούν μόνο εμάς αλλά έχουν να κάνουν με την κατάσταση των μέσων διεθνώς.

Σύμφωνα με το σχετικό πόρισμα των Δημοσιογράφων Χωρίς Σύνορα, μοιάζει εκτός ελέγχου παγκοσμίως η «ραγδαία και πολυεπίπεδη αύξηση των εντάσεων και της πόλωσης, η οποία ενισχύεται από το χάος της πληροφορίας που επικρατεί και την αντίστοιχη ενθάρρυνση των ψευδών ειδήσεων και της προπαγάνδας… Μέσα στις δημοκρατικές κοινωνίες, οι διχασμοί εντείνονται ως αποτέλεσμα της ανάπτυξης μέσων γνώμης που ακολουθούν το “μοντέλο του Fox News” και της διασποράς των δικτύων παραπληροφόρησης που εκμεταλλεύονται τον τρόπο λειτουργίας των social media…».

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η παραβολή του ασώτου 

Daily / Η παραβολή του ασώτου 

Μια δεκαετία μετά το ενδεχόμενο Grexit, το «μαύρο πρόβατο» επιστρέφει ως λευκός κύκνος, εμφανίζεται ως υπόδειγμα δημοσιονομικής σύνεσης και κερδίζει επάξια μια περίοπτη θέση στην ευρωπαϊκή ελίτ. Κι έζησαν αυτοί καλά, κι εμείς καλύτερα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
100 χρόνια New Yorker: Το ντοκιμαντέρ του Netflix για το περίφημο περιοδικό

Daily / 100 χρόνια «New Yorker»: Το ντοκιμαντέρ του Netflix για το περίφημο περιοδικό

Ζει και βασιλεύει ο ιστορικός τίτλος, φαινομενικά άτρωτος στη φθορά και στα τερτίπια του χρόνου αλλά και στα απανωτά πλήγματα που έχουν γονατίσει τούτο τον αιώνα τα μέσα, και ειδικά τα έντυπα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η ακροδεξιά θεριεύει κι ας μην δηλώνει κανείς ακροδεξιός

Daily / Η ακροδεξιά θεριεύει κι ας μην δηλώνει κανείς ακροδεξιός

Η νέα έρευνα του Σημείου για τη Μελέτη και την Αντιμετώπιση της Ακροδεξιάς επικυρώνει αυτό που πλέον διαπιστώνει κανείς καθημερινά, εντός και εκτός διαδικτύου, στο δρόμο, στις συναναστροφές, στην ατμόσφαιρα
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το “Train Dreams” του Netflix είναι ένα κομψοτέχνημα και μία από τις ταινίες της χρονιάς

Daily / Το “Train Dreams” του Netflix είναι ένα κομψοτέχνημα και μία από τις ταινίες της χρονιάς

Κάπου ανάμεσα σε ελεγεία και σε ύμνο, η ταινία που προσγειώθηκε προ μερικών ημερών στην πλατφόρμα, είναι ένα λεπτό, ατμοσφαιρικό και συγκινητικό δράμα με αξέχαστες εικόνες και εξαιρετικές ερμηνείες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κακό υπάρχει παντού αλλά κυρίως στους πλούσιους, λευκούς άνδρες 

Daily / Το κακό υπάρχει παντού, αλλά κυρίως στους πλούσιους, λευκούς άνδρες 

Μέσα στην πληθώρα δραματικών θρίλερ «πολυτελείας» που έχουν κατακλύσει εσχάτως το τοπίο των σειρών, το «Beast in me» («Το τέρας μέσα μου») του Netflix είναι μία από τις καλύτερες προτάσεις. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ