Είμαστε όλοι σαν τη γιαγιά μου κάποτε μπροστά στην τηλεόραση

Είμαστε όλοι σαν τη γιαγιά μου κάποτε μπροστά στην τηλεόραση Facebook Twitter
Η Charlotte Moorman παίζει στο τηλεοπτικό τσέλο του Nam June Paik με γυαλιά τηλεόρασης, Γκαλερί Bonino, Νέα Υόρκη, 1971
0

ΘΥΜΑΜΑΙ ΤΗ ΓΙΑΓΙΑ ΜΟΥ να παθαίνει σύγχυση και στιγμιαίο μπλακάουτ βλέποντας ηθοποιό που είχε συνδέσει απολύτως με κάποιο σίριαλ να εμφανίζεται παράλληλα σε άλλο ξαφνικά, με διαφορετικό όνομα και διαφορετικό ρόλο.

Συνέβαιναν και χειρότερα, τότε που η τηλεόραση λειτουργούσε ως οικογενειακή εστία, κυριολεκτικά σχεδόν. Η γιαγιά μιας συμμαθήτριάς μου στο δημοτικό είχε κοντέψει να μείνει στον τόπο βέβαιη ότι βλέπει φαντάσματα όταν είδε μια ηθοποιό αγαπημένης της σειράς, που ο χαρακτήρας της είχε βρει τραγικό τέλος, να εμφανίζεται σώα και αβλαβής μετά από καιρό σε κάποια άλλη τηλεοπτική μυθοπλασία.

Ακόμα πιο σοβαρά φαινόταν ίσως να παίρνει αυτά που έβλεπε και άκουγε στην τηλεόραση ο παππούς ενός άλλου φίλου, ώστε δεν του αρκούσε να απευθύνεται συνέχεια στο γυαλί, έξαλλος με όσα συνέβαιναν στην άψυχη συσκευή, αλλά καθόταν και έγραφε επιστολές διαμαρτυρίας προς την ΕΡΤ όχι μόνο για να καταγγείλει γενικώς τα αίσχη της τηλεόρασης αλλά ακόμα και για να διαμαρτυρηθεί για την πλοκή ή το ύφος συγκεκριμένων ελληνικών σίριαλ ή για την αμφίβολη ηθική υπόσταση κάποιων χαρακτήρων.

Τα τηλεοπτικά περιοδικά στα περίπτερα δεν αναφέρονται στα εξώφυλλά τους σε ηθοποιούς αλλά σε τηλεοπτικούς χαρακτήρες με τα μικρά τους ονόματα, μαζί με διάφορα «σπόιλερ» για την πλοκή των σειρών όπου εμφανίζονται.

Γελάγαμε τότε με την ευπιστία, την αφέλεια και τον ιδρυματισμό ηλικιωμένων ανθρώπων, τώρα όμως είναι σαν να είμαστε όλοι σ’ αυτήν τη θέση.

Τα τηλεοπτικά περιοδικά στα περίπτερα δεν αναφέρονται στα εξώφυλλά τους σε ηθοποιούς αλλά σε τηλεοπτικούς χαρακτήρες με τα μικρά τους ονόματα, μαζί με διάφορα «σπόιλερ» για την πλοκή των σειρών όπου εμφανίζονται. Ε, καλά, θα πει κανείς, αυτά απευθύνονται κυρίως στις αντίστοιχες «γιαγιάδες» του σήμερα.

Ακόμα όμως κι εμείς οι υπόλοιποι, που δηλώνουμε με χαρακτηριστική cringe έπαρση ότι δεν βλέπουμε ελληνική τηλεόραση, κάπως έτσι –με όρους αφοσίωσης και δεισιδαιμονίας– αντιμετωπίζουμε τους χαρακτήρες των αγαπημένων μας σειρών, σα να είναι πραγματικοί.

Το ίδιο κάνουν εξάλλου ακόμα και τα πιο έγκριτα μέσα. Εκείνη η παλιά τυπική επισήμανση που μοιάζει να έχει καταργηθεί ίσως είναι πιο αναγκαία από ποτέ: «Οποιαδήποτε ομοιότητα με πρόσωπα ή καταστάσεις είναι εντελώς συμπτωματική και ουδεμία σχέση έχει με την πραγματικότητα».

Όσο για το γραφικό, μοναχικό, «γεροστριμμένο» άτομο που μεμψιμοιρούσε, δυστροπούσε, εξοργιζόταν και προέβαινε σε πάσης φύσεως καταγγελίες, γράφοντας επιστολές διαμαρτυρίας ή τηλεφωνώντας εν εξάλλω στις ραδιοφωνικές «εκπομπές ακροατών» για να ακουστεί η φωνή του, για τους περισσότερους από μας είναι άλλη μια μέρα στο Facebook. Κι αν δεν το κάνουμε ίσως οι περισσότεροι τακτικά, σίγουρα το κάνει ένας μέσος κοινός παρονομαστής που ποστάρει και σχολιάζει σε καθημερινή βάση επί παντός επιστητού και αποτελεί τον ιδανικό χρήστη-πελάτη-στυλοβάτη αυτών των μέσων.

Τι λόγο ύπαρξης έχουν πια σ’ αυτήν τη ζωή οι παλαιοί εκκεντρικοί, δύστροποι και μονήρεις επιστολογράφοι των εφημερίδων που έπρεπε να ταχυδρομήσουν το γράμμα και να περιμένουν υπομονετικά να δημοσιευτεί η άποψή τους, από τη στιγμή που μπορείς πλέον να πάρεις άμεση ικανοποίηση πατώντας απλώς ένα πλήκτρο;

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εμείς και οι «μουλάδες»

Daily / Εμείς και οι «μουλάδες»

Για μια χώρα που η Εκκλησία έχει τόση μεγάλη εξουσία (και τόσο αμύθητη περιουσία), που ισχύει σε μια ολόκληρη περιοχή της το άβατο για τις γυναίκες και που αρνείται σθεναρά τον διαχωρισμό κράτους-εκκλησίας, σαν πολύ έντονη άποψη δεν έχουμε για το Ιράν;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ύβρις πιο βαθιά κι από τον ωκεανό

Daily / Ύβρις πιο βαθιά κι από τον ωκεανό

Το νέο ντοκιμαντέρ του Netflix «Titan: The OceanGate Disaster» για τις συνθήκες που οδήγησαν στο μοιραίο, τελευταίο ταξίδι του υποβρύχιου σκάφους Titan με προορισμό το ναυάγιο του «Τιτανικού», λειτουργεί ως παραβολή για τις συνέπειες της ύβρεως και της απληστίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ήταν «αλλιώς να είσαι ΑΕΚ» επειδή ήταν αλλιώς ο Δημήτρης Χατζηχρήστος 

Daily / Ήταν «αλλιώς να είσαι ΑΕΚ» επειδή ήταν αλλιώς ο Δημήτρης Χατζηχρήστος 

Ως προσωπικότητα, ως χαρακτήρας και ως φυσιογνωμία, ο «μεσσίας της Σκεπαστής» - κάπως έτσι τον θυμάμαι – ήταν κατά κοινή ομολογία μια ξεχωριστή και ρομαντική περίπτωση μέσα στον άγριο κόσμο του «οπαδικού κινήματος».  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Περιμένοντας τον «τυφώνα» Κίμπερλι

Daily / Περιμένοντας τον «τυφώνα» Κίμπερλι

Μέχρι να επικυρωθεί και τυπικά ο διορισμός της και σε αναμονή του ερχομού της τον επόμενο μήνα, κυκλοφόρησε στα ελληνικά το βιβλίο της Κίμπερλι Γκίλφοϊλ «Κέρδισε κάθε μάχη» του 2015, ένα υβρίδιο απομνημονευμάτων και εγχειριδίου αυτοβοήθειας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Daily / Murderbot: Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Η σειρά του Apple TV+ με πρωταγωνιστή έναν απολαυστικό Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ λειτουργεί συγχρόνως ως περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας, ως κωμωδία καταστάσεων και ως μια σαρκαστική εξερεύνηση του τι ακριβώς σημαίνει ελεύθερη βούληση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Είδα τον Διονύση κάποτε

Daily / Είδα τον Διονύση κάποτε

Το εξαιρετικά εμπνευσμένο φιλμ που είχε γυρίσει πριν από μισό αιώνα ο Λάκης Παπαστάθης για να συστήσει ή να υπενθυμίσει στο τηλεοπτικό κοινό τον Διονύση Σαββόπουλο, βρίσκεται πλέον διαθέσιμο στο Ertflix ως πολύτιμο κειμήλιο μιας μοναδικής και ανεπανάληπτης στιγμής.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τρολάροντας προς τον Ναζισμό 

Daily / Τρολάροντας προς τον ναζισμό 

Πριν από λίγες μέρες ο Kanye West κυκλοφόρησε ένα αγρίως προβοκατόρικο, ακόμα και για τα δικά του στάνταρ, τραγούδι που λέγεται «Heil Hitler» και καταλήγει με έναν προεκλογικό λόγο του Φίρερ από το –προφανώς όχι και τόσο μακρινό– 1936. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ